Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Imorgon blir det väll inte mycket sol. Torsdagen sjunker temperaturen till ca 15 i södra delen av sverige. Dags att börja värma husen eller tänker ni pina er? Är inte luftfuktigheten för hög kan man stänga ner vissa delar av huset och en familj kan sova ihop vilket skapar värme. Jag bor själv så tänker börja flytta ner alla saker imorgon jag behöver till undervåningen och sova i soffan till nästa vår?

Lever du med så snäva marginaler kanske det är dags att se till ett billigare boende hur som helst. Om dyrare el innebär ett så stort problem, hur ska du klara löpande reparationer och underhåll?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Skrivet av snajk:

Så... kärnkraft är den enda lösningen antar jag? Hur funkar det då i den stora merparten av alla länder som inte har någon kärnkraft? Kan det vara så att er förståelse för behovet av svängmassa inte sträcker sig längre än att det är viktigt, inte hur mycket som behövs eller hur (eller ens att) man kan lösa det utan kärnkraft?

Och varför glöms hela tiden vattenkraften bort i alla inlägg "från den sidan"? I denna tråd men också i artiklar, exempelvis från DN idag: https://www.dn.se/ekonomi/elprognoserna-kan-vara-en-overdrift...
Vattenkraften nämns inte med ett ord i hela artikeln trots att det är den viktigaste pusselbiten både i framtiden och historiskt.

Det känns väldigt mycket som att sila myggor och svälja kameler i hur argumenten presenteras. "Fåglarna då?" "Hur ska vi återvinna bladen?" Fåglarna är ett väldigt litet problem, som dessutom i stor utsträckning undviks av att måla ett blad i avvikande färg. Skrotning av bladen är också en droppe i havet som förstoras upp något helt enormt. Ett vindkraftverk levererar el i princip helt utan utsläpp i 25 år (jag vet att det inte levererar konstant, men det levererar enligt förväntningarna i 25 år ändå, och lite utsläpp blir det av underhållet och så, men på det stora hela är det försumbart), att man därefter har lite kompositmaterial som är svårt att återvinna är ett extremt litet problem. Dessutom ett problem man jobbar hårt på att lösa med nya material som medger återvinning i högre grad till lägre kostnad och så.

Länder utan kärnkraft brukar förbränna en hel del fossila bränslen, men det kanske du inte anser relevant?

Ska vi tala om något som är ett litet problem på riktigt så är det avfallet ifrån kärnkraften. Frankrike har 0.2% högriskavfall pga sin upparbetningsteknik. Det är extremt små mängder sett till mängden energi man får ut. USA som inte upparbetar sitt avfall har cirka 3%.

Ser vi till de övriga 97-99.8% av avfallet så är det inte speciellt svårhanterligt och dessutom har det bra mycket kortare halveringstid än plast/komposit.

Sen kan man tycka att avfallet ifrån vindkraft är en piss i nilen ändå, vilket jag kan hålla med om ifall man ser till total produktion av plast som dumpas i naturen årligen.

Men det blir ändå många miljardtals ton avfall om man ska försörja hela länder med vind. Mindre om bladen är återvinningsbara såklart. Speciellt om det går tillverka nya blad och det inte blir som övrig återvunnen plast idag, som bara duger till soppåsar.

Folks rädsla för kärnkraft är ogrundad rent objektivt. Tjernobyl var drygt 30 år sedan och "zonen" krymper redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Men det borde funka att enbart producera el till ens själv?
Är väl ingen som har med det att göra.

Borde, ja. Det är en rent tekniskt korkad begränsning antar jag, där den enda kontrollen nätföretaget har är att "slå av" invertern. Och då slutar den alltså inte bara exportera. Det är ju lite imponerande att det inte hade implementerats från första början kan man tycka, stöd för att stänga export på ett mer kontrollerat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Lever du med så snäva marginaler kanske det är dags att se till ett billigare boende hur som helst. Om dyrare el innebär ett så stort problem, hur ska du klara löpande reparationer och underhåll?

det fixar hyresvärden såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det tycker jag inte alls det har. Överföringen från norr begränsas inte av mängden baskraft i söder utan av överföringskapaciteten i nätet, vilket är ett problem som går att lösa.
Snyltar och snyltar, de får i allmänhet rätt mycket mindre betalt för elen de exporterar till oss än "samma" el de importerar längre söderut, just nu exempelvis får de €135 från SE2 och betalar €355 för det de importerar från SE3. Jag vet inte riktigt vad det har att göra med vår diskussion dock.
Precis, eller thoriumreaktorer, kylning med smält bly, SMR, generation IV och så vidare. Vad tror du ligger närmast i tiden? Stora svänghjul, batterier, vätgaslagring som allt redan finns och där det bara handlar om att skala upp, eller de mer eller mindre teoretiska lösningarna som kärnkraftsvurmare framhåller som lösningen?

Då kan du någon om elkraft som inte jag kan. Borde ringa upp min gamla professor och skälla på honom. Eller så är det något du inte kan.

Du förstod ju inte problematiken med baskraft i söder. Norrmännen har inte tillräckligt av det i söder. Men vad jag har hört så har jag rätt.

Batterier, tjena. Det hade du inte ens tagit upp om du hade koll på vad den samlade energin i världen kan lagras i batteri. Förluster ? Du vägrar ju att lyssna på riktig fysik. Alltså, verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu vrider du ju termer efter eget tycke och smak.

Vindkraft är inte planerbar. Möjligtvis är den prognostiserbar för den allra närmsta tiden framåt, och även kanske att man kan prognostisera en ungefärlig årsproduktion. Det går däremot inte på något sätt att reglera eller kontrollera produktionen, utan det är helt upp till andra makter. Kärnkraft, vattenkraft, och även kol/gas/olja är planerbar.

Vindkraft med någon form av energilagring skulle kunna klassas som planerbar, om lagringen är tillräckligt stor, så det finns en så pass tilltagen buffert att man kan leverera el även om det inte skulle blåsa tillräckligt under en längre sammanhängande tid.

Du kan omöjligt ha ett energisystem som är baserat på endast vindkraft och vattenkraft, så länge inte vattenkraften är så pass tilltagen att man mer eller mindre kan täcka hela produktionsbehovet i flera dagar - om det inte blåser tillräckligt. Detta är långt ifrån situationen i Sverige. Dels kan de inte leverera tillräckligt med el under "peak konsumtion". Men framförallt så skulle magasinen tömmas väldigt snabbt om de tvingades ligga på maxproduktion under en längre sammanhängande period.

Vindkraften fluktuerar flera tusentals procent mellan "låg" och "hög" produktion, och det är överhuvudtaget inte planer- eller kontrollerbart ur en energisystem-synpunkt.

Även om man skulle bortse från tillgänglighetsfaktorn (25-40% beroende på läge) så har dom små generatorer. Vindkraften bör betala mer för att kompensera för sin instabila effekt på systemet. Denna kompensation bör gå direkt till planerbar produktion med stora turbiner som faktiskt stabiliserar nätet och dessutom "trycker" fram strömmen i ledningarna.

Permalänk
Medlem

So it begins... det kanske inte blev så mycket bättre om man lyckades binda innan shit-hit-the-fan på elmarknaden:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xbwzn7/elbolag-vill-saga...
https://www.expressen.se/ekonomi/elbolag-vill-hava-bundna-avt...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Var kanske inte helt oväntat att det skulle komma, men får de igenom det så kommer det drabba många stackare som band för att kunna ta sig igenom vintern.

Permalänk
Medlem

Här har vi även Sverigesradio som uttalar sig om följande.

https://sverigesradio.se/artikel/elbolag-vill-saga-upp-bundna...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Hur mycket tjänar staten på de höjda elpriserna?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Dom skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Lever inte så många år till, fast jag tränar och lever sunt utan alkohol och tobak, så flytta är väll onödigt. Vore jag en frisk ungdom så hade det varit en annan sak. Men du verkar tror att 5-10 kr KWh kommer bestå och då kanske man får göra det om man hittar en liten lägenhet någonstans.

Skrivet av SAnDis:

Skrivet av Paw:

Dom skrattar hela vägen till banken.

Staten är väll vi medborgare?
De enda som skrattar till banken är bla statliga vattenfalls VD som fick en löneförhöjning med 20% från 1,3 till 1,5 miljoner kronor i månaden.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för elkunderna att deklarera ”force majeur” och sluta betala, som de har gjort i Storbritannien (Don’t Pay UK).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Oj, jag visste inte att man budgeterar att elpriset ska gå upp 10ggr. Lite som bilen. Budgeterar du att soppan ska kosta 200kr/l imorgon?

Som sagt, alla har inte ett par årslöner på banken. Med ditt resonemang så ska bara miljonärer bo i villa. Resten får frysa eller tränga ihop sig i lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Börjar bli dags för elkunderna att deklarera ”force majeur” och sluta betala, som de har gjort i Storbritannien (Don’t Pay UK).

Då kopplas man ju ifrån och förhoppningsvis går ju priset ned när förbrukningen går ned. Blir det minusgrader så går ju annat sönder. Men men, vad ska man göra? Be till vädergudarna att det blåser så in i bomben.

Permalänk
Medlem

Swebbtv la ut ett program för några dagar sen där man diskuterade "elkrisen". Jag hängde upp mig på fyra saker som nån kunnig här kanske kan svara på.

• Man bygger mycket vindkraftverk uppe i Norrland men iom vattenkraften har man redan ett överskott av el.
    40 % av vattenkraften som produceras i Norrland används där medans 60 % skickas iväg nån annanstans och ändå så bygger man mer vindkraft där det egentligen inte behövs.

• På vintern när det inte blåser så mycket/ofta så producerar vindkraft endast 3-5 % av installerad effekt.

• En ny ledning för att överföra producerad el ifrån norr till söder avhjälper inte problem när vindkraften inte levererar då vattenkraften producerar inte tillräckligt mycket för att vara både "baskraft" och "tillskottkskraft" samt att även iom borttagandet av reaktorer går det inte "dra" till sig och uttnyttja ledningens kapacitet till fullo.

• Vindkraft producerar 3x så mycket koldioxid/producerad Kwh jämfört mot kärnkraft pga. det går åt så mycket betong och stål för att bygga själva verken samt att dom har en kort livslängd.

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Kan man ha ett mindre vindkraftverk på taket/tomten som komplement till solceller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Swebbtv la ut ett program för några dagar sen där man diskuterade "elkrisen". Jag hängde upp mig på fyra saker som nån kunnig här kanske kan svara på.

• Man bygger mycket vindkraftverk uppe i Norrland men iom vattenkraften har man redan ett överskott av el.
    40 % av vattenkraften som produceras i Norrland används där medans 60 % skickas iväg nån annanstans och ändå så bygger man mer vindkraft där det egentligen inte behövs.

• På vintern när det inte blåser så mycket/ofta så producerar vindkraft endast 3-5 % av installerad effekt.

• En ny ledning för att överföra producerad el ifrån norr till söder avhjälper inte problem när vindkraften inte levererar då vattenkraften producerar inte tillräckligt mycket för att vara både "baskraft" och "tillskottkskraft" samt att även iom borttagandet av reaktorer går det inte "dra" till sig och uttnyttja ledningens kapacitet till fullo.

• Vindkraft producerar 3x så mycket koldioxid/producerad Kwh jämfört mot kärnkraft pga. det går åt så mycket betong och stål för att bygga själva verken samt att dom har en kort livslängd.

”Av vad jag har hört så har vi tillräckligt med baskraft i södra Sverige för att maxa överföringen. Bara vi bygger mer överföringskapacitet. ”

Vindkraften i norr är inte bara av ondo. Det ska ju gå till hybrit och H2 Green Steel. Det finns tillräckligt mycket reglerkraft i Norrland för att svälja vindkraften. Men det är minst 4 stycken EPR1600 som behövs för att klara av att producera det koldioxidfria stålet.

Vindkraften i söder funkar sisådär eftersom man har krav på sig att ta emot ALL el från sol och vind. Sen har vi väldigt lite reglerkraft/baskraft i söder och det blir tufft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan man ha ett mindre vindkraftverk på taket/tomten som komplement till solceller?

Än bättre för folkhälsan är att koppla en generator till en motionscykel. Då får man el även på en kall molnig vinterdag utan blås.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Om bolagen hänvisar till force majeur gällande bundna elavtal tycker jag gott att kunderna kan göra det samma gällande sina elräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Om bolagen hänvisar till force majeur gällande bundna elavtal tycker jag gott att kunderna kan göra det samma gällande sina elräkningar.

Alltså, det blir ju kallt utan el. Betalar man inte så får man elen avstängd. Jag räknar med att elräkningen för septembermånad kommer överstiga 1600-1800z då räknar jag på 5kr/kWh. Frågan är om det räcker. Måste avsätta mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Alltså, det blir ju kallt utan el. Betalar man inte så får man elen avstängd. Jag räknar med att elräkningen för septembermånad kommer överstiga 1600-1800z då räknar jag på 5kr/kWh. Frågan är om det räcker. Måste avsätta mer pengar.

Kan elbolaget stänga av elen?
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/elrakning-oc...
Ellagen reglerar när ett elbolag får stänga av elen. För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Enligt tidigare prövning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) krävs det att du ska ha missat flera betalningar under kort tid för att elbolaget ska få stänga av elen.

Fick skjuts ner till kusten sena sommaren och tänkte att det kanske var sista gången på ett tag man fick se nöjda familjer på semester. Nästa år måste mamma och pappa jobba in semestern så de kan betala sin elskuld.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Enligt Vattenfall släpper vindkraft ut tre gånger så mycket koldioxid per producerad kWh jämfört med kärnkraft. Dock är nivåerna låga i absoluta tal jämfört med fossilenergi.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Hänvisar elbolagen till force majeur gällande sina kostnader borde elkunderna kunna göra det samma och istället betala ett ”normalt” pris för sin el utan att den stängs av. Force majeur bör inte kunna åberopas ensidigt.

Permalänk
Medlem

Att Ryssland invaderade Ukraina var väl ett force majeure men det var ju sex månader sedan, elbolagen har ju haft lång tid på sig att förbereda sig. Man behöver ju inte vara raketforskare för att räkna ut att det skulle få konsekvenser framöver.

Pacta sunt servanda!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Elbolagen vill nu säga upp alla bundna avtal med hänvisning till klausulen force majeure.
Vad tycker ni om detta?

Jag har själv bundet 5år kvar @ 53öre

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbwzn7/elbolag-vill-s...

Permalänk
Medlem

Du kan säkert oberopa farce majeur för att bryta ett avtal om större yttre påverkningar skett, men inte använda det för att själva betala ett pris du anser att du vill betala för en vara eller tjänst.

Permalänk
Medlem

Men allt snack om kärnreaktorer hit och dit... De höga elpriserna i Sverige beror ju inte på det, utan på den skeva prissättningen. Det är ju en papperskonstruktion!

Vi hade på en kvart kunnat sänka elpriset i SE4 till (nu går jag på kvällstidningarnas siffror) 60 öre/kwh om vi bara ändrade reglerna (utan hänsyn till att vi kanske måste ryta till mot EU) till att svensk el ska gå till sverige först och priserna i sverige internt ska inte sättas på nordpool.

Skit i tyskarna, det är ett av världens absolut rikaste länder, mycket rikare än Sverige, de kan lösa det själva.

Sen snack om att om de börjar tillverka vätestål i Norrland så går priset i SE4 upp... det kan väl inte vara tillåtet? Det borde finnas två alternativ: 1. Företaget får inte koppla in sig. 2. Företaget får betala merkostnaderna som uppstår på andra håll i riket. Varför skulle jag subventionera ett privat företag i Norrland?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Allt tal om planerbar drift är tydligen mest snack...

"Frankrikes 56 kärnreaktorer kommer alla att vara i gång i vinter, enligt den franska energiministern. Mer än hälften är i dag avstängda för underhåll eller på grund av andra tekniska problem."

Källa: DN.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Elbolagen vill nu säga upp alla bundna avtal med hänvisning till klausulen force majeure.
Vad tycker ni om detta?

Jag har själv bundet 5år kvar @ 53öre

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbwzn7/elbolag-vill-s...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671168-elbolagen-vill...