Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som har tips på hur fan man stänger av och vinterförvarar ett spabad?

Kommer absolut inte ha råd att ha det i drift i vinter.

Enligt min spakille så går det inte att tömma för det kommer ändå frysa sönder då det alltid blir lite vatten kvar.

Fyll glykolblandat vatten i rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon som har tips på hur fan man stänger av och vinterförvarar ett spabad?

Kommer absolut inte ha råd att ha det i drift i vinter.

Enligt min spakille så går det inte att tömma för det kommer ändå frysa sönder då det alltid blir lite vatten kvar.

Hallå!

Jag har ett spabad som jag fått stänga av på vintern av ofrivilliga anledningar så som långvariga strömavbrott eller att någon pump lägligt kastat in vanten genom att få kortslutning. Min praktiska erfarenhet är att om du bara öppnar bottenventilen och tömmer badet så kommer alla rörledningar och pumpar vara vattenfyllda. För att motverka det har jag kopplat loss inloppen och utloppen till pumparna för att se till att tömma ut vattnet ur rören. Precis allt går inte att få bort. Du får kolla var du kan hitta de lägsta punkterna i rörsystemet och titta på hur du kan säkerställa att du får ut vattnet där. Inget vatten i pumparna eller rör som är fyllda.

Hittills har det gått ganska bra dessa gångerna.

Det som har gått sämst är att badet är i komposit och det ligger en gelcoat på insidan i badet. Efter att ha stått vattenfyllt några år kommer visst vatten att diffundera in under gelcoaten vilket gör att den kan delaminera och skapa små små men kännbara bubblor. Här vet jag inget sätt att undvika detta men eftersom badet nu är 8 år gammalt ungefär börjar vi tänka att det börjar närma sig end of life så får vi bara leva med det. Det är inget som syns eller som vi störs av vid badande.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Hänvisar elbolagen till force majeur gällande sina kostnader borde elkunderna kunna göra det samma och istället betala ett ”normalt” pris för sin el utan att den stängs av. Force majeur bör inte kunna åberopas ensidigt.

Vill du ha möjligheten att åberopa force majeur så skulle du inte skriva under ett avtal utan det, bara att skriva ett nytt och hoppas att motparten går med på det. (De kommer inte göra det.) Foce majeur kommer dock inte ge dig rätten att slippa betala eller betala ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Skit i tyskarna, det är ett av världens absolut rikaste länder, mycket rikare än Sverige, de kan lösa det själva.

Man kan ju fundera över Tysklands solidaritet när Grekland, Spanien, Portugal, Italien osv hamnade i kris för några år sedan...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av yrfhar:

Hur är det nu? I mitt fall är det så eftersom jag har en liten bil och retar gallfeber på andra bilister med att köra snålt och hålla hastigheten men för genomsnittet, är det dyrare att köra elbil än bensinare på senare tid och framåt vintern?

Det beror ju helt på vilka bilar du jämför med. Min nuvarande elbil förbrukar ca 2Kwh/milen på vintern. Min förra bensinbil snittade runt 0,9 under samma körförhållanden (ganska mycket stadskörning, en del motorväg). Med ett bensinpris runt 20:- /litern så behöver elen alltså kosta 9:- /Kwh (ink. skatter och överföringsavgifter) för att de ska gå jämt ut. I just bränslekostnad. Så än så länge är det fortfarande mycket billigare bränslekostnad på elbilen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Fick en tråkig elräkning idag, som avser förbrukningen i 1-31 augusti.
228öre/kwh, 2520 kr

Juli
88öre/kwh, 890 kr

Toppnoteringen förra vintern va på 114öre/kwh

Börjar även bli svårt att hitta sätt att sänka sin förbrukning :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

228öre/kwh, 2520 kr

Juli
88öre/kwh, 890 kr

180 öre kWh tror jag den högsta notering var förra året december i SE3 ifall man hade rörligt pris.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man kan ju fundera över Tysklands solidaritet när Grekland, Spanien, Portugal, Italien osv hamnade i kris för några år sedan...

Ja det som var lite extra roligt var att Tysklands obligationsräntor sjönk till oerhört låga nivåer. Alltså Tyskarna tjänade en massa pengar på att det var kris i piigs-länderna

Permalänk
Inaktiv

Kul att behöva pröjsa 459 kr inkl. allt för ynka 90 kWh för Augusti i SE3... Hela 311.03 öre / kWh i rörligt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

180 öre kWh tror jag den högsta notering var förra året december i SE3 ifall man hade rörligt pris.

192 öre låg min högsta faktura på

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

192 öre låg min högsta faktura på

De flesta låg runt 200-300 öre inkl moms rörligt.

Skrivet av Nautilus011:

228öre/kwh, 2520 kr

Juli
88öre/kwh, 890 kr

Du missade att skriva din förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Kul att behöva pröjsa 459 kr inkl. allt för ynka 90 kWh för Augusti i SE3... Hela 311.03 öre / kWh i rörligt pris

Har du varit bortrest eller hur fasen har du klarat dig på endast 90KWh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De flesta låg runt 200-300 öre inkl moms rörligt.

Vem i SE3 låg på "200-300" öre i vintras?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vem i SE3 låg på "200-300" öre i vintras?

De flesta. Detta är inkl moms.

Skrivet av DasIch:

Han sitter endast med en lampa och mobilen. Kylskåpet också förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag var bortrest de första 13 dagarna, kom hem den 14:e. Annars brukar jag ligga på ~120 kWh per månad. Handdisk, tvättstuga, kombinerad kyl/frys, storkok för matlådor.

Permalänk
Medlem

Augusti 2022 är bara en vindpust jämfört med september 2022. Det ligger runt runt 5kr/kWh hittills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Augusti 2022 är bara en vindpust jämfört med september 2022. Det ligger runt runt 5kr/kWh hittills.

Skrivet av Dinkefing:

Han sitter endast med en lampa och mobilen. Kylskåpet också förstås.

Som student med studentekonomi i denna cirkusvärld är det nog inte omöjligt att det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Jag var bortrest de första 13 dagarna, kom hem den 14:e. Annars brukar jag ligga på ~120 kWh per månad. Handdisk, tvättstuga, kombinerad kyl/frys, storkok för matlådor.

Vadfan, bara kylen lär ju dra 120kWh. Det jag har som drar el är kyl, spis, enkel server (i7 970, belastas inte så tungt) och sen datorn som jag sitter vid när jag är hemma. Kanske har en lampa på ibland också. Det gav 270kWh i augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vadfan, bara kylen lär ju dra 120kWh. Det jag har som drar el är kyl, spis, enkel server (i7 970, belastas inte så tungt) och sen datorn som jag sitter vid när jag är hemma. Kanske har en lampa på ibland också. Det gav 270kWh i augusti.

Side by side drar 270-350kwh/ år så kyl/frys ligger väl där omkring också. Viket är 29kwh/månad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Vill du ha möjligheten att åberopa force majeur så skulle du inte skriva under ett avtal utan det, bara att skriva ett nytt och hoppas att motparten går med på det. (De kommer inte göra det.) Foce majeur kommer dock inte ge dig rätten att slippa betala eller betala ett lägre pris.

Poängen jag försökte framföra rörde att grunderna på vilka elbolagen eventuellt tänkte åberopa force majeur även bör kunna stå till grund för ett liknande förfarande från elkundernas sida.

Kunder med rörligt elprisavtal har till exempel även de drabbats av en för dem oförutsägbar situation vilken i någon mån påverkar deras förmåga att fullfölja avtalens villkor. Med detta resonemang borde de kunna åberopa force majeur och kräva att få köpa el ett ”normalt” pris på samma sätt som elbolagen eventuellt vill undvika att sälja el till ett ”normalt” pris genom att åberopa force majeur.

Samma argument kan användas av båda parter vilket var vad jag menade med ”inte ensidigt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

En modern fungerade kyl bör dra ca 10-20 kWh per månad för frys så är det runt 20-35 kWh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Side by side drar 270-350kwh/ år så kyl/frys ligger väl där omkring också. Viket är 29kwh/månad

Skrivet av Anders9110:

En modern fungerade kyl bör dra ca 10-20 kWh per månad för frys så är det runt 20-35 kWh

Nu förstår jag inte hur min förbrukning är så hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du har en gammal kyl/frys så kan tätningslisterna läcka villet gör att kyl/frys går på max konstant

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kanske kokar för mycket potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Poängen jag försökte framföra rörde att grunderna på vilka elbolagen eventuellt tänkte åberopa force majeur även bör kunna stå till grund för ett liknande förfarande från elkundernas sida.

Kunder med rörligt elprisavtal har till exempel även de drabbats av en för dem oförutsägbar situation vilken i någon mån påverkar deras förmåga att fullfölja avtalens villkor. Med detta resonemang borde de kunna åberopa force majeur och kräva att få köpa el ett ”normalt” pris på samma sätt som elbolagen eventuellt vill undvika att sälja el till ett ”normalt” pris genom att åberopa force majeur.

Samma argument kan användas av båda parter vilket var vad jag menade med ”inte ensidigt”.

Sure. Om du har ett bundet elpris på 0.70kr/kWh och den plötsligt faller till 0,07kr/kWh på grund av att en excentrisk forskare i Lund har byggt en maskin som klarar av skapa massor av energi från bananskal.

Men har du bundit till 1,5kr/kWh och det faller till 0,75kr/kWh? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har en gammal kyl/frys så kan tätningslisterna läcka villet gör att kyl/frys går på max konstant

Den är väl 20-25 år gammal tror jag, så det kanske är en energibov.

Skrivet av Sunix:

Du kanske kokar för mycket potatis

Jag har en ny och modern spis just för detta ändamål

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snittålder på kyl/frys är 18 år så din lever nog sin sista tid i livet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det som drar mest el ifall vi inte räknar uppvärming i en bostad är.

Tvättmaskinen, Torktumlaren, Spisen, Ugnen , Vitvaror, Golvvärme och Handduktork

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vattenfalls pris idag för SE4 är väl som hittat?

En seriös fundering jag hade var om man kanske skulle byta ens rörliga avtal från det elhandelsföretag jag nu har till ett som faktiskt producerar el själva. Anledning är jag vill slippa fundera på om de smyghöjer påslaget för kunder med rörligt pris för att överleva den förlust de gör på bundna avtal. Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Vattenfalls pris idag för SE4 är väl som hittat?

<Uppladdad bildlänk>

En seriös fundering jag hade var om man kanske skulle byta ens rörliga avtal från det elhandelsföretag jag nu har till ett som faktiskt producerar el själva. Anledning är jag vill slippa fundera på om de smyghöjer påslaget för kunder med rörligt pris för att överleva den förlust de gör på bundna avtal. Vad tror ni?

Skaffa tibber och försök göra vad du kan för att sänka dina kostnader! Jag hade aldrig tecknat det där.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C