Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Med tanke intåget av nya Iphone 14 är det många som verkar sugna på att öppna plånboken.
Flaggskeppsmobilerna har enligt mig skenat i pris nåt fruktansvärt, men såklart finns det en efterfrågan så är det väl inte konstigt.

Hur som helst blev jag nyfiken på hur ofta folket uppgraderar sin mobil. Personligen brukar det gå ca 2 år mellan varven för då börjar batteriet bli så pass dåligt att jag vill ha nåt nytt och fräscht. Nu pröjsar jobbet mobil så då behöver jag hålla mobilen vid liv i 3 år för att bli sponsrad med ny.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Jubileumsmästare

Bytte vartannat när jag hoppade på smartphone-tåget i samband med iPhone 4, provade nån android-lur också under den perioden. Sen kom iPhone 8 och den plusmodellen hade jag i 3 år (Batteribyte efter 2) och nu har jag iPhone 12 Pro som blir 2 år snart och har inga planer på att uppgradera, men även här börjar batteriet bli trött så ska nog byta det snart. Känns lite som utvecklingen bromsat lite och det inte rättfärdigar priset på en ny allt för ofta.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta vart tredje år.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre då hade valet av mobiltelefon en skryteffekt, man var liksom lite cool att ha senaste dyraste. Jag har tappat det förhållningssättet helt och nu är mobilen bara ett verktyg som behöver fungera för de ändamål jag behöver och då har plånboken inte mått bra att fortsätta köpa high-end modeller.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Bytte varannat år men ska numera byta vid var 4e då man kan byta batteriet smidigt i S21 ultran, så den kommer få tuffa på ett tag till.

Permalänk
Medlem

I snitt varannat år men den här gången så överväger jag att faktiskt ha min telefon tills den mer eller mindre rasar ihop för att se hur länge jag kan ha den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bytte förut vartannat år, då jag ansåg man fick bra erbjudande för att byta upp sin iPhone. Något som jag tycker inte finns riktigt mer via 3. Men har blivit snålare och ser över mina utgifter mer (blivit äldre?). Så nu får min 11 hålla tills jag verkligen känner att man kan motivera en nyare modell.

Permalänk
Medlem

Byter när mobilen ger upp eller börjar kännas för trög, så var 5e år tror jag det blir ungefär.
Oftast kör jag på jobbtelefonen, men nu på senaste har de varit allt för tröga, så blev en Xiaomi 12 denna gången faktiskt, ångrar mig djupt, för mycket pengar för en telefon...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Har blivit drygt var tredje. Lite olika. Fick väldigt bra erbjudande i våras senast jag bytte och passade bra att ge min gamla till sonen .

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson W595 (sannolikt bästa telefonen jag ägt, den var amazing)

Sen började smartphone-tåget:

  1. iPhone 5 (köpt 2012)

  2. Nexus 5, när min iPhone 5 blev för trött och jag ville testa Android

  3. OnePlus 2, när min Nexus stendog efter ett fall...

  4. OnePlus 6, efter att ha varit ganska besviken på OP2.

  5. iPhone 13 Pro, för att jag tröttnade på Android

Så 5 telefoner på 10 år blir ju ny telefon vartannat år då.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag kör mina så länge de går och får uppdateringar. Sen går de nedåt i hierarkin (sönerna). Grabbens S7:a gav upp totalt, tvärdog. Så då fick han min S10 och jag uppgraderade till S22. Visst är den lite snabbare, men så stor skillnad är det inte, jag hade lugnt kunnat behålla S10:an nåt år till. Kameran räckte till bra på S10:an också. Det är väl nånstans här som man faktiskt får ta ett litet klimatperspektiv. Använd grejjorna så länge de funkar. Laga dom om det går. Då kanske vi har en planet kvar att bo på om några år också...

Om batterierna blir dåliga så byter vi dom, vid ca 3 år brukar de börja tappa orken om man sköter dom. Iservice brukar vi anlita. ca 400 - 800 kr beroende på modell. Sen är mobilen som ny igen och redo för 2-3 år till.

Permalänk
Medlem

Min Galaxy A40 har just fyllt 3 år och jag ser än så länge ingen anledning till att byta ut den. Ett år till blir det i alla fall om jag inte råkar ha sönder den.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Innan iPhone X uppgraderade jag varje år. Numera blir det vartannat eller vart tredje år. Bättre av miljöskäl förstås men den främsta anledningen är kostnaden.

Permalänk
Medlem

Hade en Xperia S från 2012 till slutet 2016 då det byttes till en Samsung S6 som fortfarande används. Om inget händer med S6:an så väntar jag till det kommer en vettig fliptelefon i stil med gamla Motorola Razr.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Bytte varannat år förut men nu håller jag min iPhone 12a tills vidare, känns inte tech eller prismässigt att det är värt att uppdatera.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd

2-3 år. En gång efter ett år eftersom skärmen sprack (enda gången det har hänt)

Black Friday gör nog byte möjligt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Sony Ericsson W595 (sannolikt bästa telefonen jag ägt, den var amazing)

Sen började smartphone-tåget:

  1. iPhone 5 (köpt 2012)

  2. Nexus 5, när min iPhone 5 blev för trött och jag ville testa Android

  3. OnePlus 2, när min Nexus stendog efter ett fall...

  4. OnePlus 6, efter att ha varit ganska besviken på OP2.

  5. iPhone 13 Pro, för att jag tröttnade på Android

Så 5 telefoner på 10 år blir ju ny telefon vartannat år då.

Den var fantastisk, min syster hade en sån! Själv körde jag på en W508 då, och det är nog en av mina favorittelefoner den också

Men ja, försöker att byta sällan.
Hade först nokia, sen sony ericsson sony ericsson sony ericsson iphone 3g(klart den sämsta telefonen jag ägt) sony ericsson, sedan började smartphonandet:

Hade en iphone 4 i 3 år, sedan hade jag min samsung Galaxy Note 3 i 7 år(okej, det här är nog en av de bästa telefoner jag ägt), sedan skaffade jag en mögig Asus Rog 1 som jag bara hade i 1,5 år innan den helt ramlade i bitar - och nu kör jag på en Samsung A22 5G som jag hoppas håller ett tag

Edit: Och lite OT, men jäklar vad najs Samsungs Flip cover var till note 3:

Dold text

Iom att man bytte ut baksidan så var telefonen fortfarande väldigt tunn, och att man kunde styra telefonen utan att öppna den, samt låsa upp telefonen genom att bara öppna caset så fungerade den nästan som en flip phone. Jäklar vad jag saknar den funktionen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tycker röstningsalternativen är lite snäva. Ibland blir det efter 2 år, ibland efter 3. Vet ej vad jag ska rösta på då... Nu senast var det bra precis 2,5 år

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Innan blev det 2-3 år men nu är det 5 år som är min nya standard. Mobil-intresset har svalat lite men det beror nog på att senaste årens smartphones redan gör allt så bra, siktar in mig på 15 Pro nästa år!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Under glansdagarna (typ 2010-2018) när det faktiskt hände väldigt mycket från år till år så bytte jag väldigt ofta.

Nu är min Galaxy S10 inne på tre år och fem månader. Funkar perfekt fortfarande men lär byta framåt våren skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Har inget speciellt schema utan byter vid behov. Sist var det för att USB-kontakten började glappa. Har haft nuvarande Zenfone 6 i 3 år och ser inget direkt behov av att byta i närtid. Batteritiden och prestandan är fortfarande utmärkta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Saknar alternativet, när den är trasig

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Oftast när batteriet har gett upp, vilket verkar ske var 3:e år eller så.

Permalänk
Medlem

Har leasingavtal på jobbet som löper 2 år så vi får ny nalle vartannat år. Hade jag behövt hantera det privat så hade det nog blivit var tredje år.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hade en Galaxy S8 som jag bytte ut helt utan någon vettig anledning när OnePlus 8 kom, och där är vi idag. 🙃

Permalänk
Medlem

Har blivit ungefär vartannat år då telefonen oftast gått sönder av olika anledningar.

2012: Samsung Galaxy Note N7000 - Ladduttaget började glappa väldigt mycket
2014: LG Nexus 5 - Tror jag tappade den i asfalten så ena hörnet sprack lite
2016: LG Nexus 5X - Fick det vanliga problemet med bootloop
2017: Huawei P10 - Fortfarande hel, använd som backup när nästa telefon gick sönder
2019: Sony Xperia XZ3 - Krossade skärmen och böjde telefonen när den gled ner under en flygplansstol som jag sedermera fällde ner
2020: Huawei P30 Pro - Nuvarande telefon

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har ingen exakt regel.

Men min nuvarande iphone 11 pro upplever jag som mycket rapp och bra, ex kameran och dylikt.

Den fixar allt jag önskar av den.

Däremot kanske jag byter batteri inom ett år. Då jag misshandlar batteriet ganska mycket, laddar lite när jag känner för det.

Permalänk
Medlem

Har en Iphone Xs Max från 2018. Känner att nyare mobiler inte direkt erbjuder något mervärde som jag behöver så kör på tills batteriet dör iaf. 89% hälsa.

Finns roligare saker att köpa som ett 4080

Permalänk
Medlem

Siktar på minimum 3 år men gärna längre!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Använder en galaxy s9 plus från 2018. Batteriet är kanske lite sämre än nytt men håller ändå en dag för mig. Jag kör bank-id, spotify, söker upp diverse saker och skickar nåt meddelande då och då. Knappast behov av nåt mer. Kameran är hyfsad om man skulle se nåt spontant.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15