Snabbkoll: Vilket språk använder du i ditt operativsystem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Brittisk engelska som inställning med svenska som inputspråk och format för allt annat.
Tenderar att ha de flesta enheter på engelska av gammal vana.

💯💯

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Du stör dig på att norrmännen vill ha norska som språk, okej.

Ja, för att jag väldigt ofta är inne på deras datorer och jobbar och måste översätta all text till engelska. Det är inte nog med att de har norska på datorer, de har norska på allt annat som kaffemaskinen.
Fatta hur lång tid det tar för mig att få min kaffe så jag ens kan börja dagen där.

Permalänk
Medlem

Hade engelska fram tills att jag gick över från stationär till bärbar innan sommaren. Sedan dess har jag inte tagit mig för att ändra tillbaka till engelska.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jadu, jag är Svensk och Svenska är mitt modersmål, såklart jag kör på Svenska, Engelska pratar jag med typ 90% av alla vänner och väninnor ändå, plus all Engelska på Youtube osv, så jag känner att jag får prata det och lyssna tillräckligt mycket på det iallafall!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vill helst ha såväl OS som övriga program på svenska, även om jag behärskar engelska rätt väl. Det är helt enkelt mindre krävande att hantera svenskspråkigt, i alla fall för mig som är lat
Fast Photoshop, Audition, Acrobat och tex CuteFTP mfl småprogram kör jag på engelska.

De få problem jag haft med svenska är när man skriver till en engelsktalande support och har svårt att beskriva problemet eftersom man bara har svenska felkoder/information att tillgå.

En lite anektdot; När man för första gången fick möjlighet att byta språk i Windows provade jag att byta till finska. Det tog mig en bra stund att klura ut hur jag skulle göra för att byta tillbaka!

/ B

Permalänk
Medlem

Kört Svenska länge men bytte till Engelska då det blir avsevärt mycket lättare vid felsökning av datorrelaterade problem som nästan alltid är på engelska. Orkade inte längre översätta från Svenska varför Engelska numera är standardspråk i OS och alla program (inkl Steam osv).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Engelska på alla enheter där det är möjligt, och det av samma anledning som så ofta nämnts här: lättare att hitta dokumentation när något krånglar.
Enda undantaget för min del är jobbdatorn som tyvärr har svenska, men den är å andra sidan huvudsakligen en hållare av webbläsare och terminalfönster, så jag lider inte jättemycket. Office är tack och lov på engelska (i de få fall jag använder Excel ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Svenska eller engelska spelar ingen roll på operativsystemet.
Precis lika enkelt och bekvämt att jobba med båda.

Permalänk
Medlem

Använt engelska i många år på grund av lättare felsökning och så man håller igång engelskan.

Ser att många skriver språk med stor bokstav, det gör man på engelska men inte på svenska.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Engelska på både Windows och Android. Slipper krystade översättningar och det blir lättare att följa instruktioner på nätet som är på engelska.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kört engelska sen 1996, men nu är det svenska sen 6år sedan kanske. Varför vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr har mitt jobb en policy om att allt ska vara på svenska i jobbdatorn, så där får jag stå ut med tokigheterna. Värst är Excel, där ju inte bara språket i sig, utan även alla saker i formler är på svenska, så man får ha en översättningstabell hela tiden...

Samma problem här med Office och framför allt Excel.. Och hur många gånger trycker man inte ctrl+f för att söka men gör texten fet istället? Arg blir man!

Permalänk
Medlem

Alltså.. Vad är det för ghettomoddad Linuxdist ni som skriver om svengelska OS har kört? Windows har haft klockrena översättningar så lång tillbaka jag kan minnas.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Engelska hemma och på jobbet. Även engelska på barnens speldatorer.

Som sagt, översatta tekniska felmeddelanden, nej tack!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlackBird:

Alltså.. Vad är det för ghettomoddad Linuxdist ni som skriver om svengelska OS har kört? Windows har haft klockrena översättningar så lång tillbaka jag kan minnas.

Alltså, det är väl lite subjektivt om en översättning är bra eller ej, de riktigt hemska översättningarna hittar du i verktyg normala användare inte stöter på dagligen, som t.ex. i felmeddelanden i Loggboken (Event Viewer).

Här ett exempel från verkligheten:

Fel-bucket 1614396052728246853, typ 5 Händelsenamn: StoreAgentInstallFailure1 Svar: Inte tillgänglig Kabinett-ID: 0 Problemsignatur: P1: Update;ScanForUpdatesForUser P2: 80073d02 P3: 22000 P4: 978 P5: Windows.Desktop P6: V P7: P8: P9: P10: Bifogade filer: \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER.70d7f941-d76d-43cb-a157-c470112faacd.tmp.WERInternalMetadata.xml Filerna kan vara tillgängliga här: \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportArchive\NonCritical_Update;ScanForUp_16ad565a26241d4f2d6a4fd2299ccb674a3b3e6_00000000_e688f8fb-767f-4afc-8bb4-42955b22d5aa Analyssymbol: Kontrollerar lösning igen: 0 Rapport-ID: e688f8fb-767f-4afc-8bb4-42955b22d5aa Rapportstatus: 268435456 Hash-bucket: c93fae117168dd6796677ca811a8f245 Cab-GUID: 0

Tänker inte gå med rödpenna över detta men det finns ju ett antal språkliga konstigheter och rena obegripligheter i detta.

Permalänk
Medlem

Det beror på.

Kommer jag behöva hjälp? Engelska.

Kommer andra behöva hjälp av mig, dvs kan jag operativsystemet? Svenska.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Engelska för enkelt googlande vid fel och såklart slipper man dom flesta språkbuggar som kan uppstå

+1 Exakt detta

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Alltså.. Vad är det för ghettomoddad Linuxdist ni som skriver om svengelska OS har kört? Windows har haft klockrena översättningar så lång tillbaka jag kan minnas.

Tyvärr är det väl egentligen bara de ordentligt upptrampade vägarna (dvs används mycket och har varit med länge) i Windows som man kan räkna med är bra översatta.

Nya gränssnitt respektive felmeddelanden och annat i kategorin "svårt men viktigt" brukar än idag ofta vara rätt kaotiska språkmässigt.

Märks väl framförallt att det skrivs översättningar utan att översättaren känner till sammanhanget, så det blir ofta bisarra formuleringar som inte passar ihop med någonting.
Vad gäller felmeddelanden så är det ju dessutom generellt väldigt mycket lägre sökbarhet på allt annat än engelska.

Man känner så tydligt att man gjort sig själv till en andra klassens användare om man inte använder språket som utvecklarna själva använder. Det blir liksom "hard mode" helt i onödan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot

På privata datorn: Engelska.
När jag har skrivit artiklar: Svenska

Det är mycket enklare att felsöka med engelska som grund, är allmänt mer bekväm med det språket också. Däremot när jag skriver artiklar är det bäst om språket är på svenska även i operativsystemet, blir väldigt mycket angleismer eller googlande på rätt översättning för texten annars.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Engelska. Blir vansinnig på päronen när jag ska felsöka något på deras pc/mobil/tablet som dom envisas ha på svenska så jag ändrar till engelska och låter sen bli att ändra tillbaka med flit.
Sen får man ett argt samtal från farsgubben på kvällen haha

Permalänk
Medlem

Jag hade rent principiellt gärna valt svenska, om det bara hade handlat om ett val av språk (utan bieffekter).
I praktiken bestraffas ju dock det valet rätt hårt, se tidigare inlägg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@landmarks

Om ni repeterar frågan i framtiden.
Istället för ha den utformad som:
Har du din dators operativsystem på svenska?
( ) Ja
( ) Nej

Får jag föreslå att lista några olika språk, plus ett annat alternativ på slutet.

Exempelvis
Vilket språk har din dators operativsystem?
( ) Svenska
( ) Engelska
( ) Tyska
( ) Franska
( ) Spanska
( ) Annat språk

I nuvarande utformning kan man anta att de flesta som inte kör Svenska kör Engelska istället.
Men egentligen att bara utgå från omröstningen så har man egentligen ingen aning om hur stor andel av Nej rösterna som kör Engelska.

Om man istället minst har Svenska, Engelska, Annat som alternativ så får man lite klarare bild.
Sen kan man ha fler språk som i mitt exempel.
Självklart kan man inte lista alla språk.
Men det går att ha med några av de större språken och kanske grannländernas språk för att få en lite bättre bild av hur fördelningen ser ut.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Engelska.

Permalänk
Medlem

Hemma = Svenska. Jobbet = Italienska, Engelska och Svenska i samma. Gäller även alla program som sitter i burkarna. Så det tar ett tag om man är ny och ska förstå vad fan man ska klicka för att komma åt det man är ute efter.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Har stannat kvar på svenska. Det är sådär roligt att försöka hjälpa nån när ens OS är på engelska och deras på svenska. Det är vad jag berättar för mig själv i alla fall, riktiga anledningen är nog lathet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Alltid engelska förut då operativsystem, drivrutiner och övrig mjukvara mestadels också var på engelska och ville hålla datorn lite mer enhetlig och minska risken för buggar. Men numera svensk Win10/11 då allt funkar bra utan större problem, mjukvara som används med få undantag också på svenska där språksättningen rätt okomplicerad och smidig.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör nästan allt på Engelska, både dator mobil osv. Nackdelen är när man ska hjälpa familjen över telefon som har allt på svenska. Tycker att mycket grejer som är översatt låter konsigt när det är på svenska. Men det är kanske av ren vana.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Översättning

Körde engelska i många år, men det är lättare att hjälpa andra, när man vet vad saker heter på svenska i Windows.

Jag ogillar dårliga översättningar. Man ser dom nästan dagligen. Kvaliteten är så pinsamt usel.

Rekordet är kanske Adobes program för nerladdningar. Adobe Download Manager. När man skulle stänga programmet, blev "Close Download Manager" till "Nära Nerladdningschef".

I serien Better Call Saul, blev tyska "Verdammt" till "Här var det dammigt".

I Windows hjälpmeny översätts Explorer till Internet Explorer. Explorer är Utforskaren.

I can go on all day.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem

Är så van vid engelska vid det här laget att jag inte hittar om det är på svenska.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Utvecklare. Om jag behöver in o pilla i OS är det mycket enklare att felsöka på Engelska än Svenska.

Enda anledningen.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.