Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag gissar hans poäng är att om man säger upp alla fasta avtal så är vi 100% i landet som eventuellt behöver börja tänka på vår elkonsumtion - till skillnad från nu att de som har fast inte behöver det i samma utsträckning beroende på vilket fast avtal de sitter på.

Jag håller dock inte med om att man ska straffa personer som faktiskt har bundit sitt avtal.

En annan sak är att bolag riskerar konka och ju färre elbolag ju sämre villkor för slutanvändaren.

Nu kör jag rörligt men jag håller med om att inte användare ska straffas för att de gjort rätt val i rätt tidpunkt. Kanske kan man ge en morot för lägre elkonsumtion på annat vis än att slopa deras avtal.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av snajk:

Utöver betalt för elen får man också en skattereduktion på 80 öre per kWh.

Skattereduktionen är 60 öre per kilowattimme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har man högre elpris så är chansen större att man faktiskt försöker spara, ex använda mindre varmvatten, sänka tempen i huset, inte fylla badkaret mm. Jag gick nyligen runt och mätte våra el prylar och kunde kapa 400 watt som annars var på mer eller mindre konstant. Visst är det en bagatell i stora hela men hjälps alla åt så gör det skillnad.

Det kan ha betydelse för din privatekonomi, men för elförbrukningen i landet som helhet så har det ingen stor betydelse även om alla privatpersoner skulle kunna minska sin förbrukning av hushållsel.

Det här är inte ett problem som kan lösas på förbrukningssidan. Uppmaningar till privatpersoner om att spara el handlar mest om psykologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det kan ha betydelse för din privatekonomi, men för elförbrukningen i landet som helhet så har det ingen stor betydelse även om alla privatpersoner skulle kunna minska sin förbrukning av hushållsel.

Det här är inte ett problem som kan lösas på förbrukningssidan. Uppmaningar till privatpersoner om att spara el handlar mest om psykologi.

Jag har inte granskat datan men det låter ju som att det kan göra ganska stora skillnader om alla hushåll drar ner sin förbrukning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte granskat datan men det låter ju som att det kan göra ganska stora skillnader om alla hushåll drar ner sin förbrukning.

Nej, inte i praktiken. Hushållselen står för ca. 15 % av elförbrukningen. Men det mesta av det är saker som kyl, frys, matlagning och tvätt. Dvs. sådant som man inte kan spara särskilt mycket på.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att "några" vill få till en beteendeändring ? Jag menar, samma personer som vill få till att du förbrukar mindre el vill ju även att du flyger mindre, äter mindre kött, inte ska använda bil osv osv. Men är själva inte benägna att ställa upp...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Det kan inte vara så att "några" vill få till en beteendeändring ? Jag menar, samma personer som vill få till att du förbrukar mindre el vill ju även att du flyger mindre, äter mindre kött, inte ska använda bil osv osv. Men är själva inte benägna att ställa upp...

Åtminstone en del av dem vill ta bort diskussionen från det väsentliga, dvs. att elproduktionen behöver byggas ut.

Det är lite som när oljebolaget Shell finansierade kampanjen för att varje person har ett "CO2-fotavtryck", för att leda bort diskussionen från frågan om oljebolagens miljöpåverkan och istället lägga fokuset på individerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Nej, inte i praktiken. Hushållselen står för ca. 15 % av elförbrukningen. Men det mesta av det är saker som kyl, frys, matlagning och tvätt. Dvs. sådant som man inte kan spara särskilt mycket på.

Man kan ju spara även på sånt, beroende på utgångsläge förstås. Frostar du av frysen så kan dess förbrukning minska 10% exempelvis, om du har 5 mm is i frysen, mer om du har mer. Matlagning kan man också göra mer effektiv, man kan dra ner mycket genom att byta till induktion exempelvis, men bara att planera lite bättre kan ju göra en märkbar skillnad, igen beroende på situation förstås.

Samtidigt har du absolut en poäng att det är framför allt industrin som använder mycket el och de borde kunna dra ner mer.

Skrivet av Bläjd:

Det kan inte vara så att "några" vill få till en beteendeändring ? Jag menar, samma personer som vill få till att du förbrukar mindre el vill ju även att du flyger mindre, äter mindre kött, inte ska använda bil osv osv. Men är själva inte benägna att ställa upp...

Vilka är inte benägna att ställa upp menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilka är inte benägna att ställa upp menar du?

Eliten självklart. Exempel. Dom säger det är ajabajja att flyga...men när det dundrar in hundratalet privata jets till myspysmötet i Davos, då var det inte så noga.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan ju spara även på sånt, beroende på utgångsläge förstås. Frostar du av frysen så kan dess förbrukning minska 10% exempelvis, om du har 5 mm is i frysen, mer om du har mer. Matlagning kan man också göra mer effektiv, man kan dra ner mycket genom att byta till induktion exempelvis, men bara att planera lite bättre kan ju göra en märkbar skillnad, igen beroende på situation förstås.

Samtidigt har du absolut en poäng att det är framför allt industrin som använder mycket el och de borde kunna dra ner mer.
Vilka är inte benägna att ställa upp menar du?

Att byta till induktion sparar 5-10 % på matlagningen. De flesta har nog inte så isiga frysar med tanke på att de flesta är självavfrostande. Men om vi antar att alla hushåll i Sverige skulle kunna spara 10 % så är det ändå bara 1.5 % av den totala elförbrukningen, och i praktiken är det nog en minoritet som kan spara 10 %.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om nuvarande prisnivå på el permanentas står vi inför gigantiska problem, så man ska nog överhuvudtaget inte basera sin kalkyl på dagens elprisnivå.

Det gjorde jag inte, jag gav flera exempel från båda hållen, hur elpriset behöver hamna för att det ska löna sig efter X år och hur lång tid det tar vid olika prisnivåer.

Citat:

Kollade tre olika källor som pratar återbetalningstid för solceller: Vattenfall, Svea Solar och Solcellsofferter. Alla tre nämner 10 år eller strax däröver som realistisk återbetalningstid.

De artiklarna är inte riktigt uppdaterade efter situationen nu dock. Vattenfalls är från november 2020, och de andra har visserligen uppdaterats i år men är också tydliga med att de baserar sina kalkyler på tidigare lägre och mer stabila priser.

Citat:

En realistiskt kostnad för installation är ca 150-160 tkr för en 10 kW anläggning, vilket efter avdrag blir 128-135 tkr.

Jo men priser varierar beroende på en massa saker. Jag gjorde ett antagande, som jag tycker jag var tydlig med att det var just ett antagande, att anläggningen i min beräkning kostade 100K efter avdrag. Det kanske är lågt dock. Men exempelvis din länk anger ett pris på 85000 efter avdrag, för en anläggning av obestämd storlek men som ger besparingar på 7500 per år, vilket borde (om man ser på deras andra beräkningar) motsvara en anläggning på runt 8 kW.

Men ska man exempelvis ändå göra om taket av någon anledning, vilket man brukar få göra då och då, så är ju merkostnaden för att få solpaneler rätt mycket lägre jämfört med att installera solpaneler på ett befintligt tak.

Citat:

Vidare räknar då inte jag med att skatteavdraget, vilket är 60 öre/kWh (inte 80 öre/kWh), är permanent. Som alla andra bidrag lär det ryka när "tillräckligt" många utnyttjat det.

Jo, jag vet inte vart jag läste 80 öre, men det är en ganska marginell skillnad i dagsläget.

Citat:

Och en räknemiss i ditt exempel är att detta avdrag får man bara gör för den el man inte använder själv, så använder man 30 % av sin solel "direkt" (är nog vad vad jag ligger på) är det resterande 70 % man får göra skatteavdrag på 60 öre/kWh för.

Ja det missade jag. Känns inte så logiskt faktiskt, varför får jag bidrag om jag säljer el till grannen och han till mig men inte om vi använder vår egna el liksom.

Citat:

I praktiken går det rätt mycket på ett ut om man använder själv eller matar in och köper tillbaka så länge skatteavdraget finns. 60 öre/kWh täcker ungefär den extrakostnad man får av att köpa tillbaka "sin egen el" i form av nätavgifter.

Jo fast det beror ju på priserna. Sol producerar ju el på dagen när efterfrågan och priserna är högre än på natten, men sämre på vintern när elpriset är högre än på sommaren förstås. Så om du inte är hemma på dagtid, vilket många inte är fortfarande, så kanske du säljer el för fyra kronor på dagtid och köper el för en krona samma kväll exempelvis. Kan du köra torktumlaren mitt i natten så kanske du bara behöver betala 30 öre för den elen exempelvis. På vintern blir det ju värre förstås, men det vet vi ju.

Skrivet av Maarus:

Kommunägt bolag så vad spelar det för roll? Ska dem binda priset hos det statligt ägda energibolaget? Och sen har vi två vinnare?

Staten kan äta upp vinster och förluster på ett helt annat sätt än ett kommunalt bolag. Om spårvägen får betala tre gånger så mycket för elen så måste de höja sina priser ganska rejält för att inte gå i konkurs, eller få bidrag förstås. Men staten behöver inte höja skatteuttaget för att några stora elköpare har bundna avtal till låga priser. Snarare tjänar staten mycket mer än beräknat på de som inte bundit sina priser.

Citat:

Det här sa jag till dig redan förra året, du kommer få en inflation som kommer slå Usa med hästlängder i Europa. Du trodde mig givetvis inte då.

Jag minns inte att vi har pratat om inflation i relation till elpriser, men oavsett så har ju vi ungefär samma inflation som USA nu.

Citat:

Energipriser går i alla led och kan inte stoppas, i slutändan om det slår ut lokala industri/matproducenter, då börjar du få riktiga problem. Då kan din riksbankschef höja till sista kronan, ingenting kommer hjälpa.

Fast så funkar det ju inte. Om kostnaden för att producera något går upp så går också priserna upp. Minskar det efterfrågan på grund av det så kan det förstås gå illa, men efterfrågan på livsmedel är ju ganska stabil. Och lönerna kommer ju att öka, kanske inte tillräckligt för att inte ge reallönesänkningar men vi kan inte fortsätta med 2-2,5% nu när inflationen är åtta procent under förhållandevis lång tid liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Att byta till induktion sparar 5-10 % på matlagningen. De flesta har nog inte så isiga frysar med tanke på att de flesta är självavfrostande. Men om vi antar att alla hushåll i Sverige skulle kunna spara 10 % så är det ändå bara 1.5 % av den totala elförbrukningen, och i praktiken är det nog en minoritet som kan spara 10 %.

Jag tror de flesta kan spara tio procent utan några direkta uppoffringar. Baka morgondagens paj i ugnen som redan är varm efter dagens lasagne eller liknande grejer kan spara en hel del. Men börjar vi titta på uppvärmning så kan man ju göra rätt mycket, beroende på hur man värmer sitt hus förstås. Och börjar man titta på att fördela förbrukningen till när vi har mycket (billig) el så kan man ju göra rätt mycket för elnätet utan att ens behöva dra ner på förbrukningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläjd:

Eliten självklart. Exempel. Dom säger det är ajabajja att flyga...men när det dundrar in hundratalet privata jets till myspysmötet i Davos, då var det inte så noga.

Du menar att det är många typ kommunalpolitiker från miljöpartiet som flög privatjet till Davos? Jag tror du har en ganska skev bild av deras verklighet i så fall.

Permalänk
Medlem

För de som vill veta när vi kan få lite lägre elpriser kan läsa här

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det känns som om detta beloppet är lägre än garantipensionen? Har du börjat ta ut din allmänna pension innan du fyllde 65 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det stämmer, gick i våras 62 år gammal av olika orsaker. Då får man skylla sig själv fast man betalat en massa skatt. En sjukpensionär sedan ungdomen får några tusenlappar mer plus bostadstillägg. Inget fel i det om man tex har ett handikapp eller allvarlig psykisk sjukdom men tycker jag borde ligga lika.

hur mycket är "en massa skatt"?
antar att du jobbat inom den privata sektorn och borde ha pensionssparande från det hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast så funkar det ju inte. Om kostnaden för att producera något går upp så går också priserna upp. Minskar det efterfrågan på grund av det så kan det förstås gå illa, men efterfrågan på livsmedel är ju ganska stabil. Och lönerna kommer ju att öka, kanske inte tillräckligt för att inte ge reallönesänkningar men vi kan inte fortsätta med 2-2,5% nu när inflationen är åtta procent under förhållandevis lång tid liksom.

Det är inte som att folk kan trolla fram pengar när priserna stiger. Matproduktionen måste liksom vara lönsam till priser som konsumenterna har råd med, annars går det åt helvete.
Nu beräknas 11,200 nederländska bönder behöva lägga ner sin verksamhet och 17,600 kraftigt minska sin produktion. Det är på grund av vansinniga miljöregleringar. Sen kommer elpriserna skörda sina offer uppepå det.

Löneökningarna kommer hållas nere ett bra tag framöver för att motverka inflationen. Industrin och parter är i princip överens om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

hur mycket är "en massa skatt"?
antar att du jobbat inom den privata sektorn och borde ha pensionssparande från det hållet?

Skatt är stöld. Speciellt när man knappt får något för det, går bara till en förbaskat massa skit som ser bra ut på papper men som i verkligheten inte ger särskilt mycket.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

All skatt är stöld.

Hur ser din lösning ut när det gäller att finansiera gemensamma utgifter såsom sjukvård, försvar, polis mm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

För de som vill veta när vi kan få lite lägre elpriser kan läsa här

Jag läste också att problemet var att ett skift låg före i arbetet och ville förbereda för nästa, och därför satte igång grejer som inte skulle sättas igång än. Alltså värmarna som smälte, som inte fick köras förrän tanken var full med vatten.

Lite klantigt kan jag tycka, sånt händer förstås hela tiden i industrier och så, men när det är ett kärnkraftverk så har det ju väldigt stora konsekvenser. Vilket är en del av varför jag är tveksam till att kärnkraften är vår frälsning liksom.

Nu klantade sig någon person, eller om dokumentationen var dålig, eller arbetsrollerna oklara, spelar ingen roll, men nu får vi bygga en kopia av en av de största komponenterna som utgör reaktorn (den brukar utgöra ungefär 1,5% av byggkostnaden vad jag läst) för att pröva ut verktygen innan de kan ens sätta igång med själva reparationen.

Skrivet av yrfhar:

Kör nu 17 grader inne och det räcker om man rör på sig. Sätter jag mig still framför datorn blir det genast mys-varmt (19 grader). Men tror inte det räcker med vinterpriser i december. Blir nog att köra ner graderna till 11-12 grader, tredubbla täcken och fundera på varför jag betalat så mycket skatt i hela mitt arbetande liv sedan 1976... lurad kan man nog säga utan att överdriva.

https://i.ibb.co/z6RLNgc/Sk-rmbild-2022-09-20-150923.jpg

Nej det är inte kul att leva på marginalen på det sättet. Varenda kostnadsökning blir ju katastrofal. Men det är en sjukt låg pension, du kan inte ha jobbat någonstans med kollektivavtal exempelvis för då hade du haft ITP eller liknande. Och med så låg inkomst borde du kunna få bostadstillägg, om det inte är så att dina boendekostnader också är extremt låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur ser din lösning ut när det gäller att finansiera gemensamma utgifter såsom sjukvård, försvar, polis mm?

Jag omformulerar mig, skatt är stöld men förstår också att vi behöver få in pengar till vissa ändamål som t.ex. Polis, militär och viss sjukvård. Mycket går att privatisera som exempelvis vårdcentraler, skola osv.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är inte som att folk kan trolla fram pengar när priserna stiger. Matproduktionen måste liksom vara lönsam till priser som konsumenterna har råd med, annars går det åt helvete.

Matproduktion har svårt med lönsamheten oavsett, det är därför bönder får så mycket bidrag och EU lägger på tull på all import. Men våra matpriser har gått nedåt konstant i typ 70 år, nu ökar vissa saker men så farligt är det inte, vi lägger ändå en relativt liten del av vår inkomst på livsmedel/mat.

Citat:

Nu beräknas 11,200 nederländska bönder behöva lägga ner sin verksamhet och 17,600 kraftigt minska sin produktion. Det är på grund av vansinniga miljöregleringar. Sen kommer elpriserna skörda sina offer uppepå det.

Kanske det, men är det rimligt att Nederländerna står för en så stor andel av vår kost som de gör idag? De har knappt bättre förutsättningar än oss för att odla tomater exempelvis, ändå kommer det en väldig massa tomater därifrån året runt.

Citat:

Löneökningarna kommer hållas nere ett bra tag framöver för att motverka inflationen. Industrin och parter är i princip överens om det.

Industrin och arbetsgivarorganisationerna är överens om att lönerna ska hållas nere, med vilka vet jag inte.

Det har skrivits många debattartiklar om att facken måste hålla nere sina lönekrav för det är så synd om företagen nu med den kraftiga inflationen, elpriset och diverse annat, men det är inte rimligt att företagen ökar sina priser utan att öka de anställdas löner. De kanske behöver öka sina priser mer då, men är det vad som krävs så är det vad de får göra. Vi har haft högkonjunktur under lång tid nu, företagen har gjort rekordvinster och våra politiker har gjort rekord i att avreglera och minska beskattningen, nu behövs det lite mer balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Speciellt när man knappt får något för det, går bara till en förbaskat massa skit som ser bra ut på papper men som i verkligheten inte ger särskilt mycket.

Skatt är per definition inte stöld eftersom stöld innebär att något olovligen tas från dig. Du väljer själv att betala skatt därmed kan det inte vara stöld. Du kan välja att inte betala in skatt men begår då ett annat brott ('skattefusk'), möjligen hade du kunnat få det hela till att 'skatt är utpressning', men att säga att skatt är stöld är per definition fel.

'förbaskat massa skit som ser bra ut på papper' är alltså alla de saker som möjliggör dagens samhälle, innovation och fortsatt teknologisk utveckling. Tex vägar, vatten, avloppssystem, rättssystemet, polis, brandkår, försvarsmakt osv osv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Speciellt när man knappt får något för det, går bara till en förbaskat massa skit som ser bra ut på papper men som i verkligheten inte ger särskilt mycket.

Absolut inte... (per definition).
Vi får en hel del för det... Vi får infrastruktur samt sociala tjänster som lägger oss på top 3 bästa länderna för
livskvalité.

Så att du sitter hemma och skriver "Speciellt när man knappt får något för det, går bara till en förbaskat massa skit som ser bra ut på papper men som i verkligheten inte ger särskilt mycket." är helt verklighetsfrånkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Skatt är per definition inte stöld eftersom stöld innebär att något olovligen tas från dig. Du väljer själv att betala skatt därmed kan det inte vara stöld. Du kan välja att inte betala in skatt men begår då ett annat brott ('skattefusk'), möjligen hade du kunnat få det hela till att 'skatt är utpressning', men att säga att skatt är stöld är per definition fel.

'förbaskat massa skit som ser bra ut på papper' är alltså alla de saker som möjliggör dagens samhälle, innovation och fortsatt teknologisk utveckling. Tex vägar, vatten, avloppssystem, rättssystemet, polis, brandkår, försvarsmakt osv osv.

Nu vet jag inte vilken värld du lever i, men om du inte betalar skatt så väntar fängelse. Jag har aldrig gått med på att betala skatt, staten kräver dig på skatt vare sig du vill eller inte. Det finns inga val här, alltså är skatt stöld eftersom staten rånar dig.

Infogar en bild som beskriver det bra:

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Nu vet jag inte vilken värld du lever i, men om du inte betalar skatt så väntar fängelse. Jag har aldrig gått med på att betala skatt, staten kräver dig på skatt vare sig du vill eller inte. Det finns inga val här, alltså är skatt stöld eftersom staten rånar dig.

Infogar en bild som beskriver det bra:
https://pbs.twimg.com/media/C9Yz3frXkAAw0zO.jpg

Ditt val är att bo i Sverige

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Absolut inte... (per definition).
Vi får en hel del för det... Vi får infrastruktur samt sociala tjänster som lägger oss på top 3 bästa länderna för
livskvalité.

Så att du sitter hemma och skriver "Speciellt när man knappt får något för det, går bara till en förbaskat massa skit som ser bra ut på papper men som i verkligheten inte ger särskilt mycket." är helt verklighetsfrånkopplad.

Schweiz är ett bra exempel på ett land som har låga skatter och fungerar mycket väl. Skatt är inte lösningen på allt som många verkar tro, vi hade haft sjukhus, vägar osv ändå.

För att betala över 50% i skatter så får vi extremt lite, håller fast vid mitt uttalande

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag läste också att problemet var att ett skift låg före i arbetet och ville förbereda för nästa, och därför satte igång grejer som inte skulle sättas igång än. Alltså värmarna som smälte, som inte fick köras förrän tanken var full med vatten.

Lite klantigt kan jag tycka, sånt händer förstås hela tiden i industrier och så, men när det är ett kärnkraftverk så har det ju väldigt stora konsekvenser. Vilket är en del av varför jag är tveksam till att kärnkraften är vår frälsning liksom.

Nu klantade sig någon person, eller om dokumentationen var dålig, eller arbetsrollerna oklara, spelar ingen roll, men nu får vi bygga en kopia av en av de största komponenterna som utgör reaktorn (den brukar utgöra ungefär 1,5% av byggkostnaden vad jag läst) för att pröva ut verktygen innan de kan ens sätta igång med själva reparationen.
Nej det är inte kul att leva på marginalen på det sättet. Varenda kostnadsökning blir ju katastrofal. Men det är en sjukt låg pension, du kan inte ha jobbat någonstans med kollektivavtal exempelvis för då hade du haft ITP eller liknande. Och med så låg inkomst borde du kunna få bostadstillägg, om det inte är så att dina boendekostnader också är extremt låga.

Men du tror väl inte på riktigt att vi bygger en klass 1 tryckhållare? 🤭

Se det mer som att man bygger en kopia att träna på, dock inte i 20 cm kvalitetsklass 1 stål.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Nu vet jag inte vilken värld du lever i, men om du inte betalar skatt så väntar fängelse. Jag har aldrig gått med på att betala skatt, staten kräver dig på skatt vare sig du vill eller inte. Det finns inga val här, alltså är skatt stöld eftersom staten rånar dig.

Infogar en bild som beskriver det bra:
https://pbs.twimg.com/media/C9Yz3frXkAAw0zO.jpg

Mer korkad bild får man ju leta efter. Troll?

Men nej, skatt är inte stöld. Att inte betala skatt är mycket riktigt ett brott, som jag också sa, det medför inte att skatt är stöld.

Sjukt sidospår detta dock och det är uppenbart meningslöst att diskutera med anarkister/troll så jag slutar kommentera efter detta iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Men du tror väl inte på riktigt att vi bygger en klass 1 tryckhållare? 🤭

Se det mer som att man bygger en kopia att träna på, dock inte i 20 cm kvalitetsklass 1 stål.

Man ska alltid ugå från att kkv-hatarna alltid tar det absolut sämsta/värsta de kan gräva upp och sedan applicera allt det på riktiga kkv.
Så som Chenorbyl ligger bara runt hörnet på alla kkv osv..