AMD:s grafikkort med RDNA 3 släpps den 3 november

Permalänk
Melding Plague

AMD:s grafikkort med RDNA 3 släpps den 3 november

I ett försök att stjäla konkurrentens rampljus delar AMD:s Scott Herkelman datumet för lanseringen av nästa generationen Radeon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är iaf lansering, hoppas att det kommer fort efter. Är i stort behov av en ny GPU.

PS. Får man ingen tack för tipset längre? ;).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det är iaf lansering, hoppas att det kommer fort efter. Är i stort behov av en ny GPU.

PS. Får man ingen tack för tipset längre? ;).

Det får man.
Jag skickade ut några av oss på resande fot och därför missade vi att kolla tipsen innan artikeln gick ut.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul o följa kampen faktiskt roligt att det finns 2 och välja på .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Intresant tid att se fram emot.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Permalänk
Medlem

Ryktas om nära 4GHz klockfrekvens, alltså rejält förbi Nvidia, kan bli en positiv överraskning. Det ryktas också om att AMD nu är så långt före Nvidia rent tekniskt att man plockar bort fördelar i designen för att kunna släppa dom senare vid behov.

Är det någon som minns Radeon 9700? Blev helt dominerande i prestanda på sin tid. Kanske dags igen.

edit. med tanke på inlägget ovan, även jag är skeptisk till drivrutiner, AMD kan hårdvara men Nvidia är mycket bättre på mjukvara

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Fueleh:

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Kanske skulle vara kutym att säga vad exakt som är dåligt istället bara att säga de är dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag bara hoppas att de sätter rimliga prislappar på korten! Här har man väntat genom hela krypto-hysterin och kretsbristen, och så sätter Nvidia 10k+ på alla nya kort. Jo tjena... Kommer nya bra Radeon-kort för 5-8k så gör det inget om de inte presterar bäst, de kommer ändå ligga närmare ett köp

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag bara hoppas att de sätter rimliga prislappar på korten! Här har man väntat genom hela krypto-hysterin och kretsbristen, och så sätter Nvidia 10k+ på alla nya kort. Jo tjena... Kommer nya bra Radeon-kort för 5-8k så gör det inget om de inte presterar bäst, de kommer ändå ligga närmare ett köp

Håller med. Jag överväger att hoppa på team red denna gång. Om det inte är katastrof i prestandajämförelser. 21k för topmodellen är lite saftigt från nvidia

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Har samma erfarenhet sedan tidigare så kör alltid Nvidia numera men ändå bra med konkurrens!
Största anledningen till att jag inte kör AMD kort är dock att de har mycket microstutter i äldre titlar vilket de inte bryr sig om att åtgärda.(League of Legends till ex)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Låter ungefär som min upplevelse av mitt 6900xt. Riktigt tråkigt för det är ett bra kort så länge det inte kraschar.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Tar hellre lite strul med AMD framför nvidias sjuka affärsmetoder.

Vad gäller strulet, så tycker jag mig märka att om du installerar endast drivrutinen och undviker Radeon Software så funkar det lite bättre.

Dock har jag för närvarande inga planer på att uppa gpu..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Skrivet av Dinkefing:

Kanske skulle vara kutym att säga vad exakt som är dåligt istället bara att säga de är dåliga.

Har själv alltid haft Nvidia men mitt senaste grafikkort är ett Radeon 6800 16Gb i referensutförande och jag tycker att mitt kort har fungerat klockrent! Drivrutinerna hade lite barnsjukdomar precis när RDNA2 släpptes(främst att drivrutinsinställningarna stängdes ner när man satt och pillade) men nu fungerar de riktigt bra. AMD har verkligen ökat uppdateringstakten sedan de införde bugg-rapporteringssystemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Utan att vara någon AMD-apologet [är en Jensen-boi om något] så ska man tänka på att en viktig skillnad till att Nvidia funkar bättre i vissa speltitlar är för att de dels är proaktiva med att stötta utvecklare för att försöka räta ut diverse quirks före releasen, samt att Nvidias marknadsandel har varit betydligt större under lång tid vilket sannolikt skapar en medveten eller omedveten hårdvaru-bias på sina håll.

Det är ju egentligen samma sak när det kommer till s.k. optimeringar av grafikdrivrutiner att man rättar till direkta fel i hårdvara/mjukvara genom att anpassa drivrutinen till att göra något annat än det förväntade i vissa scenarion.

Jag tycker att AMD verkar ha gjort en strong comeback på GPU-sidan i många avseenden under de senaste åren, och tror att många underskattar hur lång tid det tar att komma till toppen. Som jag skrivit förr räcker det inte bara med en lyckad generation för att övertyga kunderna långsiktigt heller, utan det behövs ett flertal.

Sen är det ju förstås inte rena AMD-fans som behöver övertygas om Radeons förträfflighet utan alla andra.

Permalänk

Tänk om AMD kunde släppa kort som motsvarar 4070(som inte släpps nu riktigt, vart ju "4080L") och sen kort neråt i pris, som helst spöar 3*** serien.

Mvh

Permalänk
Medlem

"Av en ren slump" - jättekul

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

"Av en ren slump" - jättekul

Jag gillar det här, konkurrensen mellan AMD/Intel/Nvidia är toppen, nya CPUer och nya GPUer. Visst, Apple är så klart med också i deras slutna svindyra ecosystem.

Permalänk
Medlem

Känns som om AMD har världens chans här. Iaf om vi pratar om konventionell prestanda (tex SweCs prestandaindex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Börjeza918e7q:

Tänk om AMD kunde släppa kort som motsvarar 4070(som inte släpps nu riktigt, vart ju "4080L") och sen kort neråt i pris, som helst spöar 3*** serien.

Mvh

Kan någon som är insatt förklara för mig varför de alltid envisas med att börja släppa toppkorten som 1% råd att köpa?

Beror det på att marknadsföringen ”vi har snabbaste kortet” är så viktig?

Eller är yielden så dålig i början så att man inte får ”ekonomi” i mellan och budgetkorten?

Eller beror det på ngt helt annat, tackdam gör svar

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Kan någon som är insatt förklara för mig varför de alltid envisas med att börja släppa toppkorten som 1% råd att köpa?

Sannolikt för att de som köper toppkorten är mindre intresserade av kostnaden och mer benägna att tömma plånboken i Nvidias riktning.

Permalänk
Medlem

Man önskar ju att det ska bli priskrig och överflöd av begagnade gpu:er. Men det är nog tyvärr bara önskningar. Kan inte se varför något företag skulle sänka priset på något som ändå säljer slut.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Kan någon som är insatt förklara för mig varför de alltid envisas med att börja släppa toppkorten som 1% råd att köpa?

Beror det på att marknadsföringen ”vi har snabbaste kortet” är så viktig?

Eller är yielden så dålig i början så att man inte får ”ekonomi” i mellan och budgetkorten?

Eller beror det på ngt helt annat, tackdam gör svar

Förmodligen är markandsföringen en viktig faktor, men jag tror att det viktigaste är att det är på high-end korten som de högsta marginalerna finns, och därför vill man sälja dem först. Bättre att kräma ur några 100$ vinst på varje person som vill ha det senaste än några 10$ så länge man kan.

Permalänk
Skrivet av JacobMardfelt:

Kan någon som är insatt förklara för mig varför de alltid envisas med att börja släppa toppkorten som 1% råd att köpa?

Beror det på att marknadsföringen ”vi har snabbaste kortet” är så viktig?

Eller är yielden så dålig i början så att man inte får ”ekonomi” i mellan och budgetkorten?

Eller beror det på ngt helt annat, tackdam gör svar

Min gissning är att man inte vill lansera kort som direkt konkurrerar med ens egna top/mellan/lågklass-line-up. Bättre att lansera ett top-klass kort som saknar konkurrens och därmed blir enkel att prissätta (högt) och försöka sälja av alla "sämre" kort för maximalt pris innan man lanserar nya "billigare" kort.

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Jag har 6700 XT och tycker drivrutinerna är väldigt bra. Var skeptiskt från vad man hörde om 5700 XT men inte haft några problem. Inte haft AMD på flera år så var positivt överraskad över deras drivrutiner numera. Överlag känns det betydligt bättre än nvidias med möjlighet till undervolta och överklocka mm utan att behöva installera annan programvara och man behöver inte logga in på konto som på Geforce Experience.

Jag skippar nya generationen helt klart. Med 899 dollar för billigaste 4080 som nog egentligen var 4070 som de ändrade namnet på i sista stund lär bli ca 12000kr här. Det är sjuka priser mot när jag kunde köpa AMD 270X för 1500kr för 10 år sedan och det var ett helt ok kort då. Nu är 5000kr knappt ens mid range utan snarare low end.

Med priserna på el och räntan på lån och priset på mat och diesel så höga som de är kommer jag ha tillräckligt med problem att ha råd med basic grejer framöver.

Lågkonjunktur nästa år dessutom så fler kommer förlora sina jobb. Grafikkort kommer nog vara det sista många tänker på framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Håller med. Jag överväger att hoppa på team red denna gång. Om det inte är katastrof i prestandajämförelser. 21k för topmodellen är lite saftigt från nvidia

står från 21k och då dom inte säljer Founders edition i sverige så får du lägga på några tusenlappar till för ett 3e parts kort.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Börjeza918e7q:

Tänk om AMD kunde släppa kort som motsvarar 4070(som inte släpps nu riktigt, vart ju "4080L") och sen kort neråt i pris, som helst spöar 3*** serien.

Mvh

Att AMD spöar RTX 3000 serien med sitt nya toppkort kan vi nog utgå ifrån. Den prestandan har de ju i nuvarande generation. Inte släpper de ett nytt kort med SÄMRE prestanda.

En seriös gissning var vi hamnar ger jag mig inte på, lite för dåligt påläst om AMDs kommande... men kan det vara så att Nvidia har bättre koll och därför redan nu försöker täppa till öppningar runt 4080 prestanda och garderar med 4080L. Den som lever får se..

Måste säga att jag är riktigt nyfiken på AMDs kort denna gången. (chiplet). Hoppas dom lyckas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om lansering ska ske 3e november, när kan man förvänta sig reveal? Mitten av oktober?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

Om Nvidia varit osäkra på sin produkt gentemot AMD's kommande så skulle de kanske väntat på sin release och haft den närmare AMD's eller strax efter AMD för att veta hur deras priser skulle läggas. Alternativt gör de tvärtom och går ut hårt och hoppas knipa fler kunder innan AMD hinner ta dem, vet inte hur de gjort tidigare, någon som har en kvalificerad gissning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Kan någon som är insatt förklara för mig varför de alltid envisas med att börja släppa toppkorten som 1% råd att köpa?

Beror det på att marknadsföringen ”vi har snabbaste kortet” är så viktig?

Eller är yielden så dålig i början så att man inte får ”ekonomi” i mellan och budgetkorten?

Eller beror det på ngt helt annat, tackdam gör svar

Det är alla de saker du nämner. Det är extremt viktigt att ha det snabbaste kortet, vilket gör att Nvidia börjar med x04 om de tror att det räcker för att spöa AMD, och annars tar de i med x02 eller x00. Sen är det också så att de lättare kan acceptera en något mindre effektiv krets (i transistorer per mm2) på de stora chippen där de traditionellt har mindre konkurrens. När det gäller x60-korten så har normalt sett tuff konkurrens från AMD, och där gäller det att ha något effektivt.

Slutligen har Nvidia hamnar i en plan som innebär att de uppdaterar var 24e månad ungefär, så då är det lite svårt att ändra ordningen mellan chippen - då skulle ju något av dem bli "gammalt".

Visa signatur

5900X | 6700XT