Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem

Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Den ena skräckrapporten efter den andra. Hur förbereder ni er inför de kommande kostnadsökningar?

Permalänk
Medlem

Mina bolån är låsta på låga räntor på några års sikt, så där händer inte nåt förrän 2024. Har ett fordonslån där räntan stiger en hel del, men beloppen är så små att det inte gör så mycket, om den dubblas handlar det om ett par hundra per månad.

Elen kan jag inte göra så mycket mer på. Min elförbrukning består nästan helt av lägenhetens ventilationsfläkt (tyvärr så kallad FTX), kyl, frys och datorn (som är på dygnet runt, dock är skärmen av när jag sover eller inte är hemma), samt kanske i genomsnitt 50 W förbrukning på en "NAS", några RPi och nån mobilladdare. Utöver det mikron som körs kanske 8-10 min per dygn. Spisen som är på kanske 10 min per dygn i genomsnitt. Vattenkokaren som går kanske 6-10 min per dygn. Och belysning korta stunder, när jag är i köket eller på toa, annars är ingen belysning på. Av olika anledningar behöver datorn vara på dygnet runt, så den kan jag inte minska på. Och resten är i princip så minimerat som det går, det också. Ligger på ungefär 310-320 kWh/mån året runt nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mina bolån är låsta på låga räntor på några års sikt, så där händer inte nåt förrän 2024. Har ett fordonslån där räntan stiger en hel del, men beloppen är så små att det inte gör så mycket, om den dubblas handlar det om ett par hundra per månad.

Elen kan jag inte göra så mycket mer på. Min elförbrukning består nästan helt av lägenhetens ventilationsfläkt (tyvärr så kallad FTX), kyl, frys och datorn (som är på dygnet runt, dock är skärmen av när jag sover eller inte är hemma), samt kanske i genomsnitt 50 W förbrukning på en "NAS", några RPi och nån mobilladdare. Utöver det mikron som körs kanske 8-10 min per dygn. Spisen som är på kanske 10 min per dygn i genomsnitt. Vattenkokaren som går kanske 6-10 min per dygn. Och belysning korta stunder, när jag är i köket eller på toa, annars är ingen belysning på. Av olika anledningar behöver datorn vara på dygnet runt, så den kan jag inte minska på. Och resten är i princip så minimerat som det går, det också. Ligger på ungefär 310-320 kWh/mån året runt nu.

Boräntan här är låst till januari 2024. Elen kör jag rörligt månadspris. Har också en NAS som drar 40W och en annan server som drar 9W. Jag har kör Homeassistant och har automatiserat allt med rörelsedetektorer som tänder och släcker. Diskmaskin och tvättmaskin körs i eco-läget.

Sen jobbar jag på ett jobb där jag kan ta extra pass och försöker hålla i pengarna så hårt jag kan. Är på att sambon ska söka nytt jobb och få lite bättre betalt.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Den ena skräckrapporten efter den andra. Hur förbereder ni er inför de kommande kostnadsökningar?

Kan ju säga att AC'n jag köpte i somras (drar 3kw/timmen) inte kommer att sättas på igen.
När elen kostade ca 9kr/timmen, blir det 3 x 9:-/timmen.

18 timmar per dygn x 9 = 162:-/ dygn...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Snusfri

Inget.
Bor i hyresrätt och i område SE2.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Installerade LFVP i våras
Sänkt inomhustemperaturen
Sänkt temperaturen på värmegolven
Bytt elhandelsbolag
Automatiserat mer hemma, t.ex. LVFP
Tar kortare duschar
Börjat fundera på vad man behöver för rolling-blackouts i vinter, har redan sen tidigare ett par lite större powerbanks och ficklampor, kanske borde köpa någon campinglampa o.s.v. för mysbelysning när det är mörkt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Oled TV-n står på 0% Oled-styrka när 2åringen tittar på barnprogram till att börja med!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Största jag gör är att se till att öka inkomsten så att den åtminstone överträffar inflationen. Sen har det väl blivit lite kostnadsglidning senaste tiden oberoende av inflationen så skall väl kapa lite onödiga kostnader också. Skall också bli lite mer sparsam med att byta ut/uppgradera saker som går från sparpengar framöver då det varit en del sällaninköp och renoveringar/vitvaror som sammanfallit.

Men I övrigt blir det nog inga skillnader och jag försöker egentligen bara behålla min sparkvot jag vill ha en vanlig månad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om när det är lite svalare inomhusklimat, så första steget är att inte värma på huset fullt så mycket som en annan kanske gjort. Ligger på 18 °C på bottenvåningen och 20 °C på övervåningen.

Sen handlar det mest om att höja intjäningen i hushållet och se till att vi inte slänger bort pengar på onödiga saker. Hittills har varken investerande eller pensionsavsättningar drabbats, men vi får väl se vad vintern bjuder.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jobbar och tar ut lön som vanligt, har bara mindre över jämfört med ett halvår sedan.
Sen tänker jag på hur de har det i Ukraina där höga elpriser inte är ett problem då de inte har tillgång till el/vatten i majoriteten av landet.
Är inte så svårt att hitta motivation.
De enda personerna i Sverige som kan hamna i en kris är de som tagit för mycket lån och knappt haft råd att amortera, de får skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De enda personerna i Sverige som kan hamna i en kris är de som tagit för mycket lån och knappt haft råd att amortera, de får skylla sig själva.

Nej, de är inte de enda som kan hamna i en kris.

För egen del så band jag elen för första gången på 25 år förra hösten då jag hade på känn att elpriserna skulle stiga (fast inte alls så här mycket) och huset betalade jag av strax innan så de höjda räntorna får inte någon större effekt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan ju säga att AC'n jag köpte i somras (drar 3kw/timmen) inte kommer att sättas på igen.
När elen kostade ca 9kr/timmen, blir det 3 x 9:-/timmen.

18 timmar per dygn x 9 = 162:-/ dygn...

Vart kostade elen 9kr/kWh kan jag jag undra.

Jag bor i SE4 och den var inte nära 9kr/kWh.

Dyraste var snittpriset i Augusti, det var ca 4.5kr/kWh inkl allt.
Även om det är snordyrt så är det så löjliga överdrivna påhittade summor på detta forum

Och vad är det för AC du har som drar 3kW/h egentligen?
Min Electrolux EXP34U drar 1000W/h.

On topic:
Bor i hyreslägenhet, kommer inte göra något alls.
Körde min AC 24/7 under stora delar av sommaren, och det kommer jag göra nästa år om det blir varmt.
Vintern är lugnare för min del, betydligt mindre kWh, ingen kallhyra osv. Och sen kommer kanske elstöd också så inte direkt orolig för elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Min Electrolux EXP34U drar 1000kW/h.

Öh, nä...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vart kostade elen 9kr/kWh kan jag jag undra.

Jag bor i SE4 och den var inte nära 9kr/kWh.

Dyraste var snittpriset i Augusti, det var ca 4.5kr/kWh inkl allt.
Även om det är snordyrt så är det så löjliga överdrivna påhittade summor på detta forum

Och vad är det för AC du har som drar 3kW/h egentligen?
Min Electrolux EXP34U drar 1000kW/h.

On topic:
Bor i hyreslägenhet, kommer inte göra något alls.
Körde min AC 24/7 under stora delar av sommaren, och det kommer jag göra nästa år om det blir varmt.
Vintern är lugnare för min del, betydligt mindre kWh, ingen kallhyra osv. Och sen kommer kanske elstöd också så inte direkt orolig för elen.

Priset han pratar om är timpris efter skatt/moms/överföringsavgift o.s.v och inte det faktiska spotpriset eller dygnsgenomsnittet.

Om man använder det urvalet så var vi ju över 10kr ett par timmar och ett dygns-snitt väldigt nära det några dagar.

Sen kan man ha en diskussion om vad man bör använda för pris i diskussioner men jag tycker väl inte det är fel att använda priset som faktiskt hamnar på fakturan.

Det är inga löjliga eller påhittade priser för att man tittar på det totala priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De enda personerna i Sverige som kan hamna i en kris är de som tagit för mycket lån och knappt haft råd att amortera, de får skylla sig själva.

Snacka om att ha noll koll på verkligheten. De som tagit lån har banken vid lånetillfället räknat på en 7%-ig ränta för, de som kan hamna i kris är därmed per definition de som efter att ha tagit lån fått redan fått försämrade ekonomiska förutsättningar, tex mist jobbet, skilsmässa, förtidspension av skador osv osv.

Vad jag gör för att lindra de ökade kostnaderna är främst att börja tänka på vad saker kostar igen, och då främst matvaror. Köper man bara rätt saker (torkade vita bönor är ett tips) kan man sänka sina matkostnader enormt med bibehållet näringsintag. Storkok har också fördelen att man sparar massa el på att värma i micron istället för att laga en ny måltid varje kväll.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Priset han pratar om är timpris efter skatt/moms/överföringsavgift o.s.v och inte det faktiska spotpriset eller dygnsgenomsnittet.
Om man använder det urvalet så var vi ju över 10kr ett par timmar och ett dygns-snitt väldigt nära det några dagar.
Sen kan man ha en diskussion om vad man bör använda för pris i diskussioner men jag tycker väl inte det är fel att använda priset som faktiskt hamnar på fakturan. Det är inga fantasipriser för det...

Ja timpris, har man det och använder elen när den är som absolut dyrast då får man ju skylla sig själv ( och tar bort hela meningen att faktiskt ha timpris).
Men har man rörligt kostar det inte några 9kr/kWh.

Augusti var som sagt dyrast detta året i SE4 hitills med rörligt pris, det landade på under 5kr/kWh för mig.
Och då snackar jag om det jag betalar totalt på räkningen / kWh. Dvs faktiska priset man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Öh, nä...

Kom med ett K där ja 1000watt/timme ska de såklart vara

Permalänk
Medlem

Flyttar över några hundratusen till bättre ränta , har inga lån och elen är låst till juli nästa år och bor i lägenhet som har fjärrvärme

Permalänk
Medlem

Har ju sett det komma ett bra tag nu, så har lagt undan pengar. Som mor har lärt mig att göra inför svåra tider. Planerar för framtiden och lever hellre bekvämt än på marginalen.

Sett över elavtal och låneränta, bundit den senare ett par år. Elavtalet fick bli jämtpris som kändes minst dåligt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Den ena skräckrapporten efter den andra. Hur förbereder ni er inför de kommande kostnadsökningar?

Gråter mig till sömns

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mina bolån är låsta på låga räntor på några års sikt, så där händer inte nåt förrän 2024. Har ett fordonslån där räntan stiger en hel del, men beloppen är så små att det inte gör så mycket, om den dubblas handlar det om ett par hundra per månad.

Elen kan jag inte göra så mycket mer på. Min elförbrukning består nästan helt av lägenhetens ventilationsfläkt (tyvärr så kallad FTX), kyl, frys och datorn (som är på dygnet runt, dock är skärmen av när jag sover eller inte är hemma), samt kanske i genomsnitt 50 W förbrukning på en "NAS", några RPi och nån mobilladdare. Utöver det mikron som körs kanske 8-10 min per dygn. Spisen som är på kanske 10 min per dygn i genomsnitt. Vattenkokaren som går kanske 6-10 min per dygn. Och belysning korta stunder, när jag är i köket eller på toa, annars är ingen belysning på. Av olika anledningar behöver datorn vara på dygnet runt, så den kan jag inte minska på. Och resten är i princip så minimerat som det går, det också. Ligger på ungefär 310-320 kWh/mån året runt nu.

Vi har väldigt snarlik elförbrukning. Vi började betala vår egen el i våras och när jag pratade med vänner och bekanta så låg jag också mycket högre än dem. Efter lite testande med en energimätare så kom jag fram till att gaming PCn, HTPCn (247/) och Kyl frys var typ 80% av min elförbrukning. Gamning PCn är en hobby, så det är inte el. HTPCn fyller sin funktion och är värd sina 50 kwh/mån med tanke på vad den ersätter och kyl/frys kan jag heller inte påverka.

Permalänk
Medlem

- Har bytt jobb så jag slipper pendla med bilen/bussen (kan cykla/gå istället).
- Släcker lampor.
- Sänkt inomhustemperaturen och kör bara på luftvärmepumpen 17C så kommer få klä på mig.
- Kommer elda mer.
- Korta duschar.
- Har bytt till lågenergilampor/LED sedan länge.
- Har bytt från värmefläkt till luftvärmepump i garaget och den körs bara vid behov.
- Använder i första hand kallvatten för att skölja ur muggar/tvätta händerna.
- Stänger av datorn helt och med brytare på grenkontakten.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Hos oss som är två vuxna och tre barn så är maten en del där det relativt enkelt går att kapa lite kostnader. Kött har överlag blivit väldigt dyrt, så det köper vi inte alls lika mycket längre.

Vi kommer sänka temperaturen inomhus med kanske 2 grader och sedan elda i kamin när det behövs. Vi har en Nibe FLVP och Tibber, så den har jag satt att använda SPA. Försöker få alla i familjen att ta kortare duschar, för att värma vatten är rätt dyrt.

Kör ofta diskmaskinen på nätterna och försöker tvätta/tumla när det är billigt (billigare). Det blir nog till att hängtorka mer tvätt framför kaminen till vintern.

Permalänk
Medlem

Sluta köpa Bregott för att istället göra mitt eget smör.

Permalänk
Medlem

Jag gör ingenting mer än tidigare, en kris kan man inte lösa reaktivt utan man måste jobba proaktivt.

Jag har sedan innan sett till att jag har mer marginaler än t.ex. banken räknar med att jag behöver. Jag bor i en bostadsrätt för 4Mkr mindre än de tyckte jag kunde bo i, jag har tre gånger så stor buffert som rekommenderat + vanligt sparande. När jag kollat på hus har jag aktivt valt bort de som t.ex. har direktverkande el eller andra liknande dyra problem.

Lite tråkigt att bo i en fyra på 100kvm när mina vänner köpt villor för tredubbla priset, och sedan belånat sig för att renovera upp och bo riktigt gött men i dagsläget är jag rätt glad över det valet. Det finns ingen chans att jag behöver flytta men mer än en av dem kan inte klara de här kostnaderna mer än kanske ett år. Sen riskerar de få sälja till mindre än de köpte för..

Vår boendekostnad är cirka 1/3 av en av våra två löner och med höjda räntor och el riskerar det i värsta fall gå upp till kanske 2/3 av en lön. Hade vi köpt en villa nämnd ovan hade det vart kanske 1/2-1 av våra löner ett normalt år men med risk att med eluppvärmning och mycket högre lån gå upp till vad.. mer än 2 löner?

Permalänk
Medlem

Stänger av datorn när jag inte använder den. Förr var den på nästan dygnet runt.
Stänger av TV:n när ja inte sitter vid den. Förr var den på ibland även om jag gjorde annat en stund.
Lägre temp inne.
Använder inte ugnen lika mycket till "onödigheter" (bakning osv.)

Permalänk
Medlem

Då varmvatten och hushållsel ingår i hyran och jag således laddar min hybrid gratis så drabbas jag inte så hårt av dessa tider som tur är, men jag har börjat spara mer för att ha en buffert samt man märker på leasingen av bilen att räntan stiger.
Men för den sakens skull så kör jag fortfarande ECO på tvättmaskinen och har inte lampor och dylikt igång i onödan och så.
ACn kommer man inte undan dock, den drar ström så inåt skogen och är ett måste varma sommardagar och en dator som pumpar ut 70 grader.
En annan sak jag börjat göra i mer utsträckning senaste tiden är att jobba mer övertid, för att dryga ut kassan ytterligare.

Permalänk
Avstängd

Jag gör inte så mycket, frostade av frysen vilket var way overdue. Men jag bor i hyresrätt så kan inte göra så värst mycket egentligen. Värmen ingår i hyran exempelvis, dock har jag inte full kontroll över den utan den är av tills hyresvärden bestämmer sig för att det är tillräckligt kallt, vilket råkade vara idag. Jag skulle kunna åka och jobba på jobbet oftare, men det hjälper inte kostnaden för mig även om elkostnaden skulle gå ner då det inte är gratis att pendla. Annars försöker jag planera maten lite bättre så att man nyttjar en platta eller ugn som redan är varm exempelvis, kokar upp pastavattnet i vattenkokare, men det har jag gjort i åratal, drar ner på dammsugningen (en rejäl uppoffring ) och så.

Min XBox började bete sig lite konstigt för ett tag sedan. Det kom en uppdatering som automatiskt växlade till en snålare standby, vilket jag egentligen inte har något emot (och det går ju att ändra tillbaka om man vill få uppdateringar på natten eller liknande) men den gjorde också att boxen startar med teven varje gång man sätter igång den, oavsett vilken ingång den är på eller så, och inget jag gör verkar kunna stoppa detta. Jag började med att stänga av alla CEC-funktioner på xboxen, sen stängde jag av CEC helt, sen stängde jag av det även på teven, men likväl startar den XBoxen och jag kan fortfarande styra den med tevens fjärr och så. Sjukt frustrerande. XBoxen är långt ifrån strömsnål och den stänger inte av sig själv förrän efter en halvtimmes tomgång. Jag kan ju stänga av den manuellt förstås, vilket jag gör, men sonen eller tjejen har en tendens att inte märka att den är igång för den är väldigt tyst så det är bara lampan som avslöjar den.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ja timpris, har man det och använder elen när den är som absolut dyrast då får man ju skylla sig själv ( och tar bort hela meningen att faktiskt ha timpris).
Men har man rörligt kostar det inte några 9kr/kWh.

Augusti var som sagt dyrast detta året i SE4 hitills med rörligt pris, det landade på under 5kr/kWh för mig.
Och då snackar jag om det jag betalar totalt på räkningen / kWh. Dvs faktiska priset man betalar.

Nä vet man att man är storförbrukare och vill köra dygnet runt utan att bry sig så är timpris en riktigt riktigt dålig idé, där är vi överens.

Jag hamnade på runt 5kr/kWh själv (också SE4, timavläsning) och är rätt noga med att bara köra storförbrukarna under småtimmarna eller skjuta på det tills det blir billigare.

Vad jag hängde upp mig på var när du drog upp månadsgenomsnittet som något sorts bevis på att det var löjliga priser (vilket det förvisso är men inte på det sättet som du menade).

Att det var en grov överslagskalkyl säger jag inte emot då vi inte hade dom priserna mer än några timmar per dygn när det var som värst men likförbaskat hade vi dagar med nästan 8kr i snittpris (inkl allt).

Så även om det på månadsbasis inte är så farligt så kan den enskilda dagen vara svår att svälja.

TLDR; Du har delvis en poäng men jag anser fortfarande inte att det var ett helt tokigt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Då varmvatten och hushållsel ingår i hyran och jag således laddar min hybrid gratis så drabbas jag inte så hårt av dessa tider som tur är

Gissa vad som händer när din hyresvärd inser att hyrorna inte täcker utgifterna. Jo hyrorna går upp.
Sen får du nog se i stjärnorna efter en sänkning om kostnaderna går ned igen..