Dags för grafikkort i ATX-formfaktor?

Permalänk
Hedersmedlem

Dags för grafikkort i ATX-formfaktor?

Det kan ju inte vara någon som missat att grafikkorten blir större och större till den grad att många grafikkort är större än många moderkort. Se exempel nedan

Källa: https://youtu.be/mGARjRBJRX8?t=37

Detta får mig att fundera på, är det inte dags att vi vänder på steken? Varför är det så att moderkortet är det som ska vara fastskruvat med 8 skruvar i en chassisida och grafikkortet ska hänga bredvid? I den kommande generationen så verkar "stödpinnar" för grafikkortet för att motverka tyngdkraftens lagar vara standardutrustning.

Vore det inte mycket mer logiskt med ett grafikkort som har samma formfaktor som ett ATX-moderkort, och sedan hänger man på ett instickskort till grafikkortet där själva CPU:n och annat smått och gott sitter, ungefär som det här Intel-konceptet med en NUC med som ska sitta i ett PCI-bakplan:

Källa: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.738175/intel-nuc-9-extreme-...

Allt eftersom att grafikkorten blir mer och mer kraftfulla och CPU:er blir mer och mer energieffektiva, är det inte dags att vända på den här steken och ge grafikkortet den centrala platsen i en dator? Detta borde vara genomförbart och fortfarande vara kompatibelt med befintliga ATX-chassin.

Eller, på ett annat sätt, moderkortet har gått och blivit gammalt, och dess dotterkort har nu växt upp och är redo att själv bli mor.

Vad tror ni?

OBS: Jag är minst 30% seriös.

Permalänk
Medlem

En vanlig dator klarar sig utan eget grafikkort, antingen som huvudlös klient eller med en APU då grafikkretsen är inbyggd i processorn.

Däremot är det nog rätt mycket mer ovanligt att hitta en dator med ett vanligt konsument/proffsgrafikkort utan ett moderkort/CPU.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att bara vända på det så att grafikkretsarna sitter på huvudkortet, medan CPU och annat sitter på ett instickskort skulle inte fungera så mycket bättre då CPU-kylare ofta också är stora och tunga - moderna high-end CPU:er drar mycket ström.

Men jag håller med om att det börjar behövas helt nya formfaktorer på i stort sett allt i en dator: chassi, moderkort, GPU, andra expansionskort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

En vanlig dator klarar sig utan eget grafikkort, antingen som huvudlös klient eller med en APU då grafikkretsen är inbyggd i processorn.

Däremot är det nog rätt mycket mer ovanligt att hitta en dator med ett vanligt konsument/proffsgrafikkort utan ett moderkort/CPU.

Alltså, ja, så är det idag, men det säger ju inget om hur det skulle kunna vara i framtiden.

I tidernas begynnelse så var moderkorten inte mycket mer än ett rent bakplan, det finns inget som säger att man inte skulle kunna ha ett "moderkort" som inte innehåller någon grafikdel, för att sedan sätta in CPU:n i en slot.

På Pentium II-tiden hade vi ju CPU:n i en slot, varför inte idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Att bara vända på det så att grafikkretsarna sitter på huvudkortet, medan CPU och annat sitter på ett instickskort skulle inte fungera så mycket bättre då CPU-kylare ofta också är stora och tunga - moderna high-end CPU:er drar mycket ström.

Men jag håller med om att det börjar behövas helt nya formfaktorer på i stort sett allt i en dator: chassi, moderkort, GPU, andra expansionskort.

Många vattenkyler ju sina processorer ändå, man skulle kunna tänka sig en variant liknande vattenkylda grafikkort fast för CPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Många vattenkyler ju sina processorer ändå, man skulle kunna tänka sig en variant liknande vattenkylda grafikkort fast för CPU istället.

Många och många, det är en ganska liten minoritet som använder vattenkylning. Det är säkert vanligare här på Sweclockers än ute i "det vilda", men fortfarande en klar minoritet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Många och många, det är en ganska liten minoritet som använder vattenkylning. Det är säkert vanligare här på Sweclockers än ute i "det vilda", men fortfarande en klar minoritet.

Skulle säga att av de som har en dator i ATX-formfaktor så är det ändå tillräckligt många att kallas för många.

Jag gör det inte själv men då kör jag mATX i min dator, inte ATX

Det är dessutom betydligt fler som vattenkyler sina CPU:er än sina grafikkort (vilket i sig inte är logiskt eftersom grafikkorten brukar dra mer ström och därmed alstra mer värme än CPU:er, men det är världen vi lever i idag...)

Permalänk
Medlem

Problemet med grafikkortet är egentligen inte storleken utan vikten från kylaren.
Att man väljer stödpinnar är mest troligt för att det är en bättre lösning en än U-balk längs med sidan av grafikkortet då det stoppar luftflödet i alla designer utom "blower-kort" där hetluften ledas ut på datorns baksida.

Jag har själv ett grafikkort där jag monterat bort en U-balk med hål i då den hämmade luftflödet.

Sålänge som moderkort och grafikkort är designade på det sätt de är med hur styrenheter och allt fungerar så ser jag inte att själva grafikkortet blir en huvudplatform i närtid.

Det krävs att uppfinna hjulet på nytt för att detta skall ske.

Tittar man på absurdheten på bilden i första inlägget och tänker ett par steg till så inser men ganska snart att det faktiskt är ett perfekt förhållande mellan grafikkort och moderkort om man vill ha en rektangulär datorlåda. Du får lätt plats med både lagringsmedia, PSU och CPU-kylare med mycket bra luftflöde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viita:

Problemet med grafikkortet är egentligen inte storleken utan vikten från kylaren.
Att man väljer stödpinnar är mest troligt för att det är en bättre lösning en än U-balk längs med sidan av grafikkortet då det stoppar luftflödet i alla designer utom "blower-kort" där hetluften ledas ut på datorns baksida.

Jag har själv ett grafikkort där jag monterat bort en U-balk med hål i då den hämmade luftflödet.

Sålänge som moderkort och grafikkort är designade på det sätt de är med hur styrenheter och allt fungerar så ser jag inte att själva grafikkortet blir en huvudplatform i närtid.

Det krävs att uppfinna hjulet på nytt för att detta skall ske.

Tittar man på absurdheten på bilden i första inlägget och tänker ett par steg till så inser men ganska snart att det faktiskt är ett perfekt förhållande mellan grafikkort och moderkort om man vill ha en rektangulär datorlåda. Du får lätt plats med både lagringsmedia, PSU och CPU-kylare med mycket bra luftflöde.

Alltså, jag har aldrig sagt att grafikkortet ska bli huvudplattformen, bara att man byter plats på delarna.

Moderkortet med tillhörande fastlödd CPU och fast monterad kylning förblir huvudplattformen, bara att den monteras som ett PCI-kort i ett bakplan som sitter på grafikkortet i ATX-formfaktor.

Permalänk
Medlem

Såväl grafikkorten som CPU-kylarna har blivit allt tyngre, samtidigt som behovet av andra expansionskort och även andra enheter minskat.

Det jag då tänker mig är att det kanske snart vore dags att det kom någon ny standard där man vänder på saker.
Där moderkortet hamnar i botten och kylaren samt grafikkortet uppåt istället för åt sidan. Som att lägga en vanlig dator på sidan, men då anpassat för det i övrigt.
Finns ju sådana chassin redan, inte kollat så noga efter något.