Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Skrivet av Tim_quartz:

Det enda jag kan "störa" mig på är tangentbordet. Använder man touchen så har i a f min deck tendensen att missa vissa bokstäver när man trycker. Men annars är jag hel nöjd 😃

Haha, ja jag märkte det. Litet problem, men det var irriterande😂

Permalänk
Skrivet av Tim_quartz:

Det enda jag kan "störa" mig på är tangentbordet. Använder man touchen så har i a f min deck tendensen att missa vissa bokstäver när man trycker. Men annars är jag hel nöjd 😃

Skulle säga att värre är väl att försöka scrolla neråt eller uppåt i desktopläget, ofta för smalt nästan för att markera, hade varit nice att kunna scrolla upp och ner med högra sticken (kanske går och jag missat hur man ställer in det så).

Permalänk
Skrivet av kalaspuffarn:

Haha, ja jag märkte det. Litet problem, men det var irriterande😂

Jo precis 😅
Är mycket med tangentbordet jag skulle vilja förbättra, men som tur är så är det ju bara mjukvara så det kan dom ju patcha 😃

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Jag kör betan med det förbättrade tangentbordet men tycker att just Å, Ä och Ö fortfarande är knepiga. Någon mer som upplever samma sak?

Permalänk
Medlem

Har bara haft min sedan tisdags men är nöjd än så länge. Blir väl något varm och desktopläget är väl sådär men det är ju inte huvudsakliga uppgiften heller. Som portabel gamingmaskin där jag kan spela i 60 fps med mina befintliga PC-spel.. ja det kan den utan problem hittills.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Skulle säga att värre är väl att försöka scrolla neråt eller uppåt i desktopläget, ofta för smalt nästan för att markera, hade varit nice att kunna scrolla upp och ner med högra sticken (kanske går och jag missat hur man ställer in det så).

Ganska lätt att konfigurera vad som hellst till vad som hellst.

För att ändra just Desktop kontrollerna gå till Desktop mode starta steam, gå till Settings -> Controller -> Desktop Configuration

Här kan du ändra hur du vill, t.ex. jag rekommenderar att ändra vänstra track padden till en roterande scroll

Här är en bra guide för det mesta du vill göra T.ex. kolla Trackpads - Scroll Wheel
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=280482...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Tim_quartz:

Jo precis 😅
Är mycket med tangentbordet jag skulle vilja förbättra, men som tur är så är det ju bara mjukvara så det kan dom ju patcha 😃

Absolut! Den kommer bara bli bättre.

Testade cyberpunk igår. 30 fps, visst en sämre visuella upplevelse, och att den blir ganska varm, men annars är jag ändå nöjd med att det flöt på bra

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Skulle säga att värre är väl att försöka scrolla neråt eller uppåt i desktopläget, ofta för smalt nästan för att markera, hade varit nice att kunna scrolla upp och ner med högra sticken (kanske går och jag missat hur man ställer in det så).

Ja den är också dryg, men som jag svarade längre upp så är det ju tur att sånt går å fixa via mjukvara 😃

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Skrivet av kalaspuffarn:

Absolut! Den kommer bara bli bättre.

Testade cyberpunk igår. 30 fps, visst en sämre visuella upplevelse, och att den blir ganska varm, men annars är jag ändå nöjd med att det flöt på bra

Det är ju just det jag blir rätt imponerad av, dom flesta spelen flyter på riktigt bra. Tog å drog ner emudeck igår och la över några retrospel som jag hade på servern. Fungerar sjukt bra på Steam decken. Behövde just inte justera något alls, det bara fungerade.
Ska bli kul när man får tid och energi i att börja engagera sig mer i justeringar och inställningar, kan nog kräma ur den mer än vad man tror.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Skrivet av Tim_quartz:

Det är ju just det jag blir rätt imponerad av, dom flesta spelen flyter på riktigt bra. Tog å drog ner emudeck igår och la över några retrospel som jag hade på servern. Fungerar sjukt bra på Steam decken. Behövde just inte justera något alls, det bara fungerade.
Ska bli kul när man får tid och energi i att börja engagera sig mer i justeringar och inställningar, kan nog kräma ur den mer än vad man tror.

Ja, det finns ju en hel del man kan pilla med. Överväldigande är väl rätt ord.

Alla spel jag prövat hittils har funkat väldigt bra. Måste köpa ett Microsd kort känner jag bara.

Permalänk

Någon som gjort RMA på sin Steam Deck? Hur var den processen?

Min fläkt (q3) började rassla som fan efter ca 2-3 dagar. Har sett andra på reddit med samma problem och de har fått byta ut sin enhet. Men jag är lite nyfiken på hur RMA från Sverige funkar och hur lång tid det tar? Har sett att man kan köpa en ny fläkt och byta ut själv, och är RMA processen skitjobbig kanske jag gör det istället.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det skilja sig från andra EU-länder? Du skickar in den, få troligen en ny och sedan skickas den till dig igen. Räkna med att vara utan 1-2 veckor.

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Varför skulle det skilja sig från andra EU-länder? Du skickar in den, få troligen en ny och sedan skickas den till dig igen. Räkna med att vara utan 1-2 veckor.

Mycket möjligt. Var bara intresserad om någon här gjort en RMA och hur det gick.

Har ju precis fått den så är ju halvsugen på att skicka iväg den igen och bli utan hehe.

Permalänk
Medlem

Leveranstid?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har bara haft min sedan tisdags men är nöjd än så länge. Blir väl något varm och desktopläget är väl sådär men det är ju inte huvudsakliga uppgiften heller. Som portabel gamingmaskin där jag kan spela i 60 fps med mina befintliga PC-spel.. ja det kan den utan problem hittills.

Hur lång tid tog det för dig att få den? Jag kunde lägga en beställning på en 512GB modell och betala 23/9 och det står fortfarande som "Shipping Soon" efter vecka vilket känns lite segt...

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att se att det fortfarande finns gott om annonser på tradera/blocket där säljare vill ha upp mot 10.000 kr för en Steam deck och såklart med en missvisande annonstext. Valve kan i princip leverera direkt efter beställning så jag hoppas att alla scalpers bränner sig rejält nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quirum:

Hur lång tid tog det för dig att få den? Jag kunde lägga en beställning på en 512GB modell och betala 23/9 och det står fortfarande som "Shipping Soon" efter vecka vilket känns lite segt...

Ouch, hoppas det släpper snart. Betalade min igår och man vill jue helst ha den igår liksom!

Permalänk
Medlem

Kommer säkert få väldigt opartiska svar när jag frågar här, men fick mitt email igår om att färdigställa min beställning och jag har beslutsångest.

Har resonerat så här hittills:

+ Har redan 600+ spel på Steam så spelbiblioteket har jag redan
+ Kan även spela emulatorer mm
+ Kan ligga i soffan o spela
+ Kan lätt ta med den om jag åker någonstans
+ Har inte så jätte mycket energi om kvällarna för att starta stationära så kanske Steam Deck vore lättare

+- Har redan en gaming laptop, men gillar inte att spela på den pga högljudd

- ~5000 kr som jag kunnat göra annat med (studentekonomi...)
- Traditionelt har mina portabla konsoler inte använts mycket då jag oftast finner skärmen för liten o obekväm

Någon som kan övertyga mig? Det är främst faktumet att jag har väldigt mycket spel redan som lockar mig, och att jag kan spela dem på soffan medan TVn är igång i bakgrunden eller nåt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kommer säkert få väldigt opartiska svar när jag frågar här, men fick mitt email igår om att färdigställa min beställning och jag har beslutsångest.

Har resonerat så här hittills:

+ Har redan 600+ spel på Steam så spelbiblioteket har jag redan
+ Kan även spela emulatorer mm
+ Kan ligga i soffan o spela
+ Kan lätt ta med den om jag åker någonstans
+ Har inte så jätte mycket energi om kvällarna för att starta stationära så kanske Steam Deck vore lättare

+- Har redan en gaming laptop, men gillar inte att spela på den pga högljudd

- ~5000 kr som jag kunnat göra annat med (studentekonomi...)
- Traditionelt har mina portabla konsoler inte använts mycket då jag oftast finner skärmen för liten o obekväm

Någon som kan övertyga mig? Det är främst faktumet att jag har väldigt mycket spel redan som lockar mig, och att jag kan spela dem på soffan medan TVn är igång i bakgrunden eller nåt.

Du har väl summerat det ganska bra. Den är ganska tugn också, så att ha något att avlasta vikten på medans man spelar är trevligt.

Jag gillar själv handhållet och möjligheten att kunna sätta den i sleep mode när som helst är otroligt trevligt. Bara du kan avgöra om den är värd 5000 eller om exempelvis en retroid pocket 3 för knappt 2000 hade varit tillräckligt för att mätta ditt emulerings behov 🙂 (det är ganska trevligt med en liten lättare konsol också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kommer säkert få väldigt opartiska svar när jag frågar här, men fick mitt email igår om att färdigställa min beställning och jag har beslutsångest.

Har resonerat så här hittills:

+ Har redan 600+ spel på Steam så spelbiblioteket har jag redan
+ Kan även spela emulatorer mm
+ Kan ligga i soffan o spela
+ Kan lätt ta med den om jag åker någonstans
+ Har inte så jätte mycket energi om kvällarna för att starta stationära så kanske Steam Deck vore lättare

+- Har redan en gaming laptop, men gillar inte att spela på den pga högljudd

- ~5000 kr som jag kunnat göra annat med (studentekonomi...)
- Traditionelt har mina portabla konsoler inte använts mycket då jag oftast finner skärmen för liten o obekväm

Någon som kan övertyga mig? Det är främst faktumet att jag har väldigt mycket spel redan som lockar mig, och att jag kan spela dem på soffan medan TVn är igång i bakgrunden eller nåt.

Jag hade lite samma tankar som dig, fast utan studentekonomin. För min del så ligger den mest still då jag har massa annat att göra på kvällarna, men det är väldigt skönt att kunna dra med sig den till landet och lira lite när tjejen sover. Slipper släpa min bärbara gamingdator. Går även att köra Discord så man kan snacka med polarna ifall man behöver

Jag skulle säga kör

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

För egen del är köpet av Steam Deck faktiskt delvis en backup inför kommande kriser i vinter. Räknar med fler strömavbrott då också.
Då kanske speldatorn får vila då den inklusive skärm nog drar 20ggr så mycket som en Steam Deck.
plus att Steam Decken klarar strömavbrotten bättre, speciellt om man har en ordentlig powerbank till den vilket jag kommer skaffa så man kan lira om det blir ett par timmar strömavbrott

Kanske blir krisen inte så illa men det känns bra att vara säkrad för gaming hehe.

Permalänk
Medlem

Ni som har en, hur lång tid tog det att få den levererad efter att den skickats?

Mvh otålig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ni som har en, hur lång tid tog det att få den levererad efter att den skickats?

Mvh otålig

Fyra dagar för mig Sen måste jag tyvärr RMAa den, så lägg på ett par veckor :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ni som har en, hur lång tid tog det att få den levererad efter att den skickats?

Mvh otålig

Tog inte mer än tre dagar för min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbin:

Fyra dagar för mig Sen måste jag tyvärr RMAa den, så lägg på ett par veckor :')

Skrivet av Kryddost:

Tog inte mer än tre dagar för min.

Hugget i hjärtat... jag hade hoppats på nästa dag eller dagen efter

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbin:

Fyra dagar för mig Sen måste jag tyvärr RMAa den, så lägg på ett par veckor :')

Oj, varför behövde du rma:a den och när fick du din?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Oj, varför behövde du rma:a den och när fick du din?

Jag fick den i torsdags. Den startade första gången, jag började slanga ner lite spel, sen startade den om och startade inte igen utan fastnade alltid på Steam Deck-loggan. Har provat _allt_ jag själv kommit på samt allt jag hittat på nätet och det verkar helt kört, kan inte ens boota från USB för att installera om OS. Det är sånt som händer, Valve ska skicka fraktsedlar sov.

Permalänk
Medlem

Its done.

Konsulterade med klasskamrater och det var överväldigande ja där också.

Vilket SD kort är det som gäller? Gärna på Amazon, har 100 kr rabatt kod där.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Its done. https://i.imgur.com/LfrQeQO.png
Konsulterade med klasskamrater och det var överväldigande ja där också.

Vilket SD kort är det som gäller? Gärna på Amazon, har 100 kr rabatt kod där.

SanDisk har aldrig svikit mig men det har Samsung gjort.

https://www.amazon.se/dp/B08GY8NHF2

Storlek är upp till dig, snart BF och då kan SD kort dyka i pris om du klarar dig till dess.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbin:

Jag fick den i torsdags. Den startade första gången, jag började slanga ner lite spel, sen startade den om och startade inte igen utan fastnade alltid på Steam Deck-loggan. Har provat _allt_ jag själv kommit på samt allt jag hittat på nätet och det verkar helt kört, kan inte ens boota från USB för att installera om OS. Det är sånt som händer, Valve ska skicka fraktsedlar sov.

Usch, fy vad tråkigt! Får hoppas på snabb hantering för din del och att jag slipper få ett måndagsexemplar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

För egen del är köpet av Steam Deck faktiskt delvis en backup inför kommande kriser i vinter. Räknar med fler strömavbrott då också.
Då kanske speldatorn får vila då den inklusive skärm nog drar 20ggr så mycket som en Steam Deck.
plus att Steam Decken klarar strömavbrotten bättre, speciellt om man har en ordentlig powerbank till den vilket jag kommer skaffa så man kan lira om det blir ett par timmar strömavbrott

Kanske blir krisen inte så illa men det känns bra att vara säkrad för gaming hehe.

Om inte annat så säkert mycket billigare att lira på steamdecken under de dyraste timmarna, och pcn de billigare, redan börjat implementera det för att testa få ner kWh antalet!