Någon som har koll på när det kommer prisvärda M-ATX-brädor till AM5?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när det kommer prisvärda M-ATX-brädor till AM5?

Hej,

Sugen på nytt bygge med en 7700X och skulle då behöva köpa nytt mobo/cpu/minne/kylning. Just nu är dock utbudet på moderkort väldigt dåligt vad gäller MATX. Tänkte kolla om någon vet när i höst det kan tänkas dyka upp fler sådana här som inte kostar 5k+?

Permalänk
Medlem

Till skillnad från tidigare lanseringar så verkar det som att det ska komma B650-moderkort relativt snart, det pratas om "tidigt" nästa månad. Och troligtvis lär det finnas en del mATX-modeller att välja på bland dem.

Permalänk
Hedersmedlem

4 Oktober ska B650 visas upp och förmodad release snart därpå.
https://explore.amd.com/mte/oct-2022-component/register

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tack för info, då avvaktar jag en bit in i Oktober och kollar läget då.

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Tack för info, då avvaktar jag en bit in i Oktober och kollar läget då.

Här har du Asrock mATX:
https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M%20PG%20Riptide/index.asp
Manualen kan man ladda ner under Support

Permalänk
Medlem

Inet har flera b650 mATX moderkort nu under 3000.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite då jag går i samma tankar som TS. Har tänkt att bygga i ett FD Define Mini C chassi som jag har hemma, så letar efter ett vettigt mATX MB för en 7800x3d + 4070 kombo.

Verkar vara ett stort problem med coilwhine på många brädor som jag helst vill undvika, verkar även vara ett problem i det dyrare segmentet.

Problem 2 är att många tillverkare verkar ha flyttat ner första PCI sloten vilket innebär ännu mindre plats för grafikkortet så det går också bort (t.ex. msi mortar).

ASrock Riptide som länkas ovan verkar vara hyfsat vad jag kan läsa mig till, kan inte hitta större klagomål om coilwhine etc. Svenska återförsäljare verkar inte ha några WiFi modeller av den dock. Är inget jättekrav egentligen men skulle vara skönt att slippa donglar om man behöver blåtand eller wifi i framtiden.

Vad kör folk med som har byggt matx am5 burkar? Är ni nöjda? Vet vi om det är fler modeller påväg?

Eller ska man helt enkelt köpa nytt ATX chassi för att få ett trevligt moderkort?

Visa signatur

Слава Україні!