Permalänk
Medlem

Speldator 1440p

Hejsan, sitter i tankarna att införskaffa en ny dator för gaming 1440 p.

Kommer spela diverse olika spel och om det finns möjligheter till det skulle jag inte vilja behöva uppdatera på ett tag(vanligtvis var 6:e år och nu är det dax igen).
32G Ram och budget på ca 28k .
Har inga hardcore krav på Amd/Intel utan antar jag är öppen för alla tips och kunskap ni är villiga att dela med er av.

Försöka kolla runt lite och plockat ihop något men vet ikkje om det är total overkill lr vettigt?
Eller är det helt klart bara hålla i hatten och vänta till slutet av november kanske?

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så vill du hålla i hatten. Även om ett 3090 är shiny just nu så kommer det kännas bittert när den nya generationen kommer ut och börja säljas, för även om det är dyrt så lär du kunna få tag på ett 4080 för 13k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzi:

Hejsan, sitter i tankarna att införskaffa en ny dator för gaming 1440 p.

Kommer spela diverse olika spel och om det finns möjligheter till det skulle jag inte vilja behöva uppdatera på ett tag(vanligtvis var 6:e år och nu är det dax igen).
32G Ram och budget på ca 28k .
Har inga hardcore krav på Amd/Intel utan antar jag är öppen för alla tips och kunskap ni är villiga att dela med er av.

Försöka kolla runt lite och plockat ihop något men vet ikkje om det är total overkill lr vettigt?
Eller är det helt klart bara hålla i hatten och vänta till slutet av november kanske?
https://komponentkoll.se/bild/DmYRC.png

Skrivet av Icecrystal:

Med den budgeten så vill du hålla i hatten. Även om ett 3090 är shiny just nu så kommer det kännas bittert när den nya generationen kommer ut och börja säljas, för även om det är dyrt så lär du kunna få tag på ett 4080 för 13k.

AM4 är ju på sista refrängen det kanske är bättre och uppgradera till Ryzen 7000 serien med AM5 och ta ett billigare grafikkort den här omgången och ha möjlighet att sen uppgradera CPU plus grafikkort senare med ett moderkort som har stöd för PCIE 5 fullständigt. Det är svårt och framtidssäkra idag men just AM4 är ju på sista refrängen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

AM4 är ju på sista refrängen det kanske är bättre och uppgradera till Ryzen 7000 serien med AM5 och ta ett billigare grafikkort den här omgången och ha möjlighet att sen uppgradera CPU plus grafikkort senare med ett moderkort som har stöd för PCIE 5 fullständigt. Det är svårt och framtidssäkra idag men just AM4 är ju på sista refrängen nu.

Problemet här är bara att ett AM5-moderkort kostar 4-5k för det billigaste. Jag tror att man behöver invänta B650-korten om man har någon som helst vördnad för plånboken.

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt något liknande detta MEN SENARE I NOVEMBER i hopp om att några priser sjunker och kanske en bra Black Friday.
Sedan köper du ett av de nya grafikkorten till detta som släpps i November.
Det här är en mycket bra grund som ger dig stöd och uppgraderingsmöjligheter i framtiden.
I November kan du nog även köpa motsvarande moderkort i B650E för att spara en tusenlapp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Problemet här är bara att ett AM5-moderkort kostar 4-5k för det billigaste. Jag tror att man behöver invänta B650-korten om man har någon som helst vördnad för plånboken.

Inet säljer TUF X670E-PLUS för 3800kr om man är medlem. Helt OK för X670E IMO.
Men överlag bättre att vänta på November och B650.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Drygt 13 000 för detta. Borde fungera alldeles utmärkt i 1440p. Prestandan per krona blir väldig dåligt när man kommer upp i 25-30 tusen.

GPU: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09KW68M2G?qu=eyJxc2MiOiIzLjQ5I...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Scarabeo, Gpun? Vad är det för säljare egentligen. Verkar skum?

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina tips och idéer men som många sagt skall jag nog ligga lågt och hålla koll på marknaden ett tag, något speciellt att hålla ögonen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzi:

Tack för alla fina tips och idéer men som många sagt skall jag nog ligga lågt och hålla koll på marknaden ett tag, något speciellt att hålla ögonen på?

Nvidia Ada Lovelace när det släpps senare i år också RDNA 3 från AMD.

B650E moderkort om man vill ha Ryzen 7000 serie GPU

Intel 13000 serien är också ett alternativ som kommer nu i höst.