Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns ju knappt några spel som använder den haptik som finns i Xbox-kontrollernas triggers, så det känns inte som något tredjepartsutvecklare lägger så hög fokus på. Det brukar mest vara ganska dåligt gjort på PS5 också -- förutom Sonys egna spel förstås.

Det är ju större chans att fler utvecklare använder haptics om alla plattformar stödjer samma funktion.
Nu blir det till att utveckla flera olika varianter.... då tar man till enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ju större chans att fler utvecklare använder haptics om alla plattformar stödjer samma funktion.
Nu blir det till att utveckla flera olika varianter.... då tar man till enklaste lösningen.

Sony har väl något slags patent så att Microsoft inte tillåts göra något liknande. I övrigt har ju Microsoft haft stöd för haptics i triggers sedan Xbox One men ingen utvecklare använder det ändå, varken nu eller då. Förutom Microsoft själva ungefär.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony har väl något slags patent så att Microsoft inte tillåts göra något liknande. I övrigt har ju Microsoft haft stöd för haptics i triggers sedan Xbox One men ingen utvecklare använder det ändå, varken nu eller då. Förutom Microsoft själva ungefär.

impulse triggers är väl bara en viktad extra motor.
Sonys bygger på ett helt nytt ljudbaserat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Finns det någon vettig trådlös tredepartskontroll? Också sugen på paddlar men Elite blir man ju inte så pepp på. Sladdbundet går bort.

Jag letade också efter detta ett bra tag innan jag köpte min elite 2. Det enda jag kunde finna som var både trådlös och hade paddlar var denna:

https://scufgaming.com/eu/xbox-scuf-instinct

Tyvärr också ganska svindyr. I slutändan köpte jag ändå en elite 2 (som efter mindre än ett år uppvisat en del strul)

8bitdo tillverkar inte någon trådlös xbox-hk tyvärr, annars hade jag beställt en sådan. MS använder ju sig inte av bluetooth för sin HKs till xbox, vilket gör det ganska dyrt att tillverka 3e parts kontroller (samma problematik med 3rd party trådlösa hörlurar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag letade också efter detta ett bra tag innan jag köpte min elite 2. Det enda jag kunde finna som var både trådlös och hade paddlar var denna:

https://scufgaming.com/eu/xbox-scuf-instinct

Tyvärr också ganska svindyr. I slutändan köpte jag ändå en elite 2 (som efter mindre än ett år uppvisat en del strul)

8bitdo tillverkar inte någon trådlös xbox-hk tyvärr, annars hade jag beställt en sådan. MS använder ju sig inte av bluetooth för sin HKs till xbox, vilket gör det ganska dyrt att tillverka 3e parts kontroller (samma problematik med 3rd party trådlösa hörlurar)

Justja, den har jag kikat på någon gång. Men drar ju iväg väldans i pris med frakt och svag krona också, särskilt om man vill pimpa den lite också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, Sonys är mycket mer avancerad och ger en helt annan känsla, inget snack om saken. Det jag menade var att utvecklare i många år har haft möjlighet att implementera trigger-vibration på Xbox men helt enkelt aldrig gjort det - med några enstaka undantag förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är en motor i Sonys triggers också, men som tillåter force feedback istället för att bara vibrera. Hade väl varit kul om MS gjort något sånt också, för bilspel en stund om inte annat.

När det gäller Elite kontroller så har jag fortfarande min Elite 1 som fungerar fint fortfarande (fått byta bumper knapparna en gång bara).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appel1:

Det är en motor i Sonys triggers också, men som tillåter force feedback istället för att bara vibrera. Hade väl varit kul om MS gjort något sånt också, för bilspel en stund om inte annat.

När det gäller Elite kontroller så har jag fortfarande min Elite 1 som fungerar fint fortfarande (fått byta bumper knapparna en gång bara).

MS var något av föregångare på detta område med mycket bättre stöd för olika typer och grader av vibrationer än vad Sony hade, men ingen använde det så det stödet försvann, minns inte om det var till nuvarande generation eller förra. Men fortfarande kan man ändå göra en del med vad de har om spelutvecklarna bedömer det värt att lägga tiden, Deathloop exempelvis har väldigt bra stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Vilket är tvärt emot vad många andra skriver?

Förlåt, du har nog rätt. Jag tillhör nog en minoritet i det här fallet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Någon mer som fortfarande inte heller fått betala sitt Serie X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Någon mer som fortfarande inte heller fått betala sitt Serie X?

Du får nog utveckla lite mer vad du menar...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Du får nog utveckla lite mer vad du menar...

Tog all access vid release på Elgiganten och ingen faktura än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Näringsidkaren har tre år på sig kräva betalning av dig.
Efter det blir skulden preskriberad om inga nya krav inkommit om du har tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har låga förhoppningar så jag blir inte besviken när morgondagens kontroll behöver bytas ut. Tvärtom blir jag positivt överraskad om någon kontroll närmaste veckan håller måttet.

Haha hur gick det? Jag får min nya kontroll imorgon , tänkte att jag också skulle ge det ett sista försök innan jag lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Haha hur gick det? Jag får min nya kontroll imorgon , tänkte att jag också skulle ge det ett sista försök innan jag lägger ner.

Jag tolkade det fel, så kontrollen har skickats idag och kommer fram imorgon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tolkade det fel, så kontrollen har skickats idag och kommer fram imorgon.

Har inga störa förhoppningar, men vi får se. Testa gärna hur det känns med joysticken när man rör runt och hur mycket döyta det finns. Tror det fanns ett youtube klipp från tidigare post, där det tydligen skall gälla alla Elite kontroller,

Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=AkqE6tdYm3Y

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2022/09/29/new-games-with-gold-fo...

Det nya verkar nu alltså vara, två skitspel i månaden istället för fyra.

Permalänk
Medlem

Jag gillade Bomber Crew 🙂

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har inga störa förhoppningar, men vi får se. Testa gärna hur det känns med joysticken när man rör runt och hur mycket döyta det finns. Tror det fanns ett youtube klipp från tidigare post, där det tydligen skall gälla alla Elite kontroller,

Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=AkqE6tdYm3Y

Jag fick hem ersättningskontrollen idag. Det första jag gjorde var att starta Accessories-appen och gå in i "testläget" för att se om alla knappar registrerar.

Det tog inte lång stund innan jag lyckades få tummen -- med rätt vinkel och rätt styrka -- hitta ett läge där tryckningen på A inte registrerades. Jag tänkte först bara lägga tillbaka kontrollen i kartongen och skicka tillbaka den, men bestämde mig för att spela lite Rocket League.

Med förra kontrollen gick matcherna bra men menyvalen missades med lätta tryckningar. Inte denna gång. Jag har spelat Rocket League i kanske två timmar och en timme Cyberpunk 2077 och har inte en enda missad knapptryckning -- förutom i just "testläget".

Jag tog fram orginalkontrollen och även en Xbox One-kontroll och körde samma "testläge".

Orginalkontrollen - som jag vill ersätta pga. missade knapptryckningar, var mycket sämre än Elite 2-kontrollen. Xbox One-kontrollen var likvärdig Elite 2-kontrollen och jag kunde hitta en vinkel och styrka där knapptryckningarna inte registrerades. Grejen är ju den att jag aldrig har haft problem med Xbox One-kontrollen, så "läget" jag lyckades hitta där tryckningen inte registrerades -- den vinkeln och styrkan har jag aldrig lyckats hitta vid spelade.

Så jag behåller kontrollen så länge men håller lite extra uppsikt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag fick hem ersättningskontrollen idag. Det första jag gjorde var att starta Accessories-appen och gå in i "testläget" för att se om alla knappar registrerar.

Det tog inte lång stund innan jag lyckades få tummen -- med rätt vinkel och rätt styrka -- hitta ett läge där tryckningen på A inte registrerades. Jag tänkte först bara lägga tillbaka kontrollen i kartongen och skicka tillbaka den, men bestämde mig för att spela lite Rocket League.

Med förra kontrollen gick matcherna bra men menyvalen missades med lätta tryckningar. Inte denna gång. Jag har spelat Rocket League i kanske två timmar och en timme Cyberpunk 2077 och har inte en enda missad knapptryckning -- förutom i just "testläget".

Jag tog fram orginalkontrollen och även en Xbox One-kontroll och körde samma "testläge".

Orginalkontrollen - som jag vill ersätta pga. missade knapptryckningar, var mycket sämre än Elite 2-kontrollen. Xbox One-kontrollen var likvärdig Elite 2-kontrollen och jag kunde hitta en vinkel och styrka där knapptryckningarna inte registrerades. Grejen är ju den att jag aldrig har haft problem med Xbox One-kontrollen, så "läget" jag lyckades hitta där tryckningen inte registrerades -- den vinkeln och styrkan har jag aldrig lyckats hitta vid spelade.

Så jag behåller kontrollen så länge men håller lite extra uppsikt.

Fick också min idag. Helt klart mycket bättre än de andra tidigare. Enda som jag lyckats uppmärksamma är att mjuka A tryckningar fortfarande inte reagerar, men utöver det så är allt bra . Haha tror jag behåller denna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Har du otur åker du på avgifter om de kommer på att du inte betalt.

Komplett bank gav mig förseningsavgift för en obetald faktura trots att jag mailade dom tre gånger om att jag inte fått en faktura varav första mailet gick till dom 14 dagar innan fakturan skulle vara betald. Fick inget svar före tiden gått ut och när de väl svarade 3 dagar efter så skulle de ha sina 60kr i förseningsavgift. Man bör nog utgå ifrån att elgiganten är lika fula.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du otur åker du på avgifter om de kommer på att du inte betalt.

Bara om de kan bevisa att de skickat originalfakturan.
Har de inte hört av sig på två år skulle jag vänta ut det ytterligare ett år tills det preskriberas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bara om de kan bevisa att de skickat originalfakturan.

Så man har ingen skyldighet att höra av sig för att reda ut problemen?

Citat:

Har de inte hört av sig på två år skulle jag vänta ut det ytterligare ett år tills det preskriberas.

Så kan man också se bete sig. Ni gör som ni vill men jag skulle nog höra av mig till företaget i fråga. (Vilket borde vara Resurs bank eftersom de är kreditgivare? Enligt denna sidan)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så man har ingen skyldighet att höra av sig för att reda ut problemen?

Juridiska skyldigheten sträcker sig till att betala fakturan i tid, även om man inte fått den.
Du kan ju naturligtvis kontakta dem, med risken att preskriptionstiden förlängs.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Juridiska skyldigheten sträcker sig till att betala fakturan i tid, även om man inte fått den.
Du kan ju naturligtvis kontakta dem, med risken att preskriptionstiden förlängs.

Har inte fått någon faktura än och ingen är på väg, vet att det finns några till som inte fått någon så jag tänker vänta. Hade jag fått något hade jag givetvis betalt men det är inte min sak att upplysa dom att det ej kommit något.

Permalänk
Medlem

Försvinner från Gamepass 15e oktober
Into the Pit
The Good Life
Echo Generation
Ring of Pain
Sable
Bloodroots

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Fredrik_:

Har inte fått någon faktura än och ingen är på väg, vet att det finns några till som inte fått någon så jag tänker vänta. Hade jag fått något hade jag givetvis betalt men det är inte min sak att upplysa dom att det ej kommit något.

Säker på det?

Oavsett vilket så är det som sagt kundens skyldighet att betala senast förfallodag oavsett om faktura erhållits eller ej. Annars får man räkna med inkassokrav eller kronofogden.