Kan inte installer Windows 11 på min dator

Permalänk
Medlem

Kan inte installer Windows 11 på min dator

Hej

Tänkte kolla här innan jag blåser en säkring...

En PC byggd av Inet 2020 för nästan 30k lyckas jag inte installera Windows 11 på (köpte med W10)

Kört testet från Microsoft och den säger att Säker Start måste aktiveras och det lyckas jag inte med, har testat massor och när jag Googlar på detta så säger vissa forum att jag måste ha ssd i en GPT partion tro jag?

Har ingen aning om vad jag har och den instruktionen för hur jag gör det förstår jag inte i command promt och när jag söker på program som gör detta åt mig så får jag upp att dessa företag är suspekta i forum.

Måste jag köpa ett program för att göra detta eller vad kan jag göra? någon som orkar engagera sig?

Jag är jäkligt kass på dessa saker så inget för avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Hej

Tänkte kolla här innan jag blåser en säkring...

En PC byggd av Inet 2020 för nästan 30k lyckas jag inte installera Windows 11 på (köpte med W10)

Kört testet från Microsoft och den säger att Säker Start måste aktiveras och det lyckas jag inte med, har testat massor och när jag Googlar på detta så säger vissa forum att jag måste ha ssd i en GPT partion tro jag?

Har ingen aning om vad jag har och den instruktionen för hur jag gör det förstår jag inte i command promt och när jag söker på program som gör detta åt mig så får jag upp att dessa företag är suspekta i forum.

Måste jag köpa ett program för att göra detta eller vad kan jag göra? någon som orkar engagera sig?

Jag är jäkligt kass på dessa saker så inget för avancerat.

Vilket moderkort/cpu har du?
"safe boot" brukar vara i bios om jag inte minns fel...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Hej

Tänkte kolla här innan jag blåser en säkring...

En PC byggd av Inet 2020 för nästan 30k lyckas jag inte installera Windows 11 på (köpte med W10)

Kört testet från Microsoft och den säger att Säker Start måste aktiveras och det lyckas jag inte med, har testat massor och när jag Googlar på detta så säger vissa forum att jag måste ha ssd i en GPT partion tro jag?

Har ingen aning om vad jag har och den instruktionen för hur jag gör det förstår jag inte i command promt och när jag söker på program som gör detta åt mig så får jag upp att dessa företag är suspekta i forum.

Måste jag köpa ett program för att göra detta eller vad kan jag göra? någon som orkar engagera sig?

Jag är jäkligt kass på dessa saker så inget för avancerat.

Secure Boot heter det på engelska. Utan att veta vilket moderkort du har så kan du läsa mer om det här:
https://www.bing.com/search?q=secure+boot&cvid=e1825b874c4c44...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilket moderkort/cpu har du?
"safe boot" brukar vara i bios om jag inte minns fel...

-----------------------------------------------------
Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid
Intel Core i7 10700K 3.8 GHz 16MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
be quiet! Pure Wings 2 140mm
Corsair RM750X 750W v2
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM
LG 27'' UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz
ASUS PRIME Z490-A
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC V2
----------------------------------------------------------

Det enda har gjort i "konfigurering" är att fixa bort så att jag inte behöver slå in pinkod vi uppstart, minns inte hur men det var lite pill.....tydligen måste jag ta tillbaka det, och det är ok!

(btw uppdaterade till senaste bios idag på MB och det verkar funka, men fortfarande inget i test från microsoft för wwin 11, samma problem med secure boot)

Permalänk
Medlem

Du skall aktivera TPM i Bios. ASUS Guide har du här. https://www.asus.com/support/FAQ/1046215

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Secure boot finns i BIOS manualen här på sidan 57:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PRO_PROA...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Du skall aktivera TPM i Bios. ASUS Guide har du här. https://www.asus.com/support/FAQ/1046215

Hade det redan aktiv...
Skärmdump

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Secure boot finns i BIOS manualen här på sidan 57:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PRO_PROA...

Har varit inne där och hittar inget som kan hjälpa mig, eller så begriper jag det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Har varit inne där och hittar inget som kan hjälpa mig, eller så begriper jag det inte.

Gå in i bios(f1/esc vid uppstart) - > boot menu - > secure boot - > enable
Sen starta om...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gå in i bios(f1/esc vid uppstart) - > boot menu - > secure boot - > enable
Sen starta om...

Det går inte, eller så förstår jag inte? så här ser det ut.

Bild

Får försöka nå ASUS i morgon, detta är så över mitt huvud.

Uppskattar som fan att ni orkar försöka hjälpa mig, Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Det går inte, eller så förstår jag inte? så här ser det ut.

Bild

Får försöka nå ASUS i morgon, detta är så över mitt huvud.

Uppskattar som fan att ni orkar försöka hjälpa mig, Tack!

Välj Windows UEFI mode (om du inte hade det redan) och spar inställningen sen starta om.
Enligt din bild ser det ut som att secure boot aktiveras automatiskt i det läget.
GPT får du automatiskt vid en ren installation när du först tar bort alla befintliga partitioner på OS-disken och låter installationen skapa nya.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Välj Windows UEFI mode (om du inte hade det redan) och spar inställningen sen starta om.
Enligt din bild ser det ut som att secure boot aktiveras automatiskt i det läget.
GPT får du automatiskt vid en ren installation när du först tar bort alla befintliga partitioner på OS-disken och låter installationen skapa nya.

Ah bra tips, tror dock inte jag kan det, när jag bootar från USB med windows 11 får jag upp en alert att denna dator inte kan installera windows 11 och där kan man endast avbryta, det är ju möjligt att detta kan kringgås men inte som jag känner till.

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat lite i det här med vad disken är formaterad i för system (eller va det nu kallas?)
När jag kollar min C enhet är det NTFS (filsystem)
Och detta känner jag till, eller vet att det finns, vad jag då tänker att det är gammalt och det kanske det är problemet? (nu kill-gissar jag vilt)

Hittar en video som är 1 år gammal om hur man fixar det, MEN då utgår han från något som heter MBR

https://www.youtube.com/watch?v=2ZY42_Dl0ck

Ja ja what ever kan ändå inte lösa det.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt om du skulle köra Win10 på MBR på en så pass ny dator.
Om du har en Win11 på USB kan du testa detta.. förutsatt att du inte behöver spara något på C: disken eftersom detta kommer radera ALLT på disken.

Boota till USB
När du bootat in på USB, tryck shift+F10 för att öppna kommandotolken
Diskpart
list disk - för att hitta rätt disk
select disk #
clean
convert gpt
exit .. eller bara kryssa ner fönstret och fortsätt installationen

Permalänk
Medlem

Automatisk GPT vid nyinstallation av Win11?

Skrivet av sp1k3n:

Välj Windows UEFI mode (om du inte hade det redan) och spar inställningen sen starta om.
Enligt din bild ser det ut som att secure boot aktiveras automatiskt i det läget.
GPT får du automatiskt vid en ren installation när du först tar bort alla befintliga partitioner på OS-disken och låter installationen skapa nya.

Hej.
Jag har precis byggt en dator med enbart nya prylar. Tankade ner Win11 installations media från MS och la på ett USB.
Har 2st SSD diskar installerade. Hade tänkt mig att ha GPT på bootdisken och NTFS på andra disken.
Men jag fick aldrig frågan eller välja, utan installationen gick direkt till formatering och därefter började Win11 installeras.
Det blev en NTFS partion.

Jag hoppade förbi windows produkt nyckel och hade inget nät uppkopplat (för att få ett lokalt konto) om det kan ha någon inverkan.
Har sedan aktiverat windows utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marten_G:

Hej.
Jag har precis byggt en dator med enbart nya prylar. Tankade ner Win11 installations media från MS och la på ett USB.
Har 2st SSD diskar installerade. Hade tänkt mig att ha GPT på bootdisken och NTFS på andra disken.
Men jag fick aldrig frågan eller välja, utan installationen gick direkt till formatering och därefter började Win11 installeras.
Det blev en NTFS partion.

Jag hoppade förbi windows produkt nyckel och hade inget nät uppkopplat (för att få ett lokalt konto) om det kan ha någon inverkan.
Har sedan aktiverat windows utan problem.

GPT och NTFS är inte samma sak:

The GUID Partition Table ( GPT) is a standard for the layout of partition tables of a physical computer storage device, such as a hard disk drive or solid-state drive, using universally unique identifiers, which are also known as globally unique identifiers (GUIDs).

NTFS (New Technology File System) är ett standardfilsystem utvecklat av Microsoft för Windows NT och dess avkomlingar Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows 7, Windows 8 och Windows 10. Ett filsystem kan jämföras med hur bibliotek sorterar sina böcker.

Så här kan du se om disken har GPT. Öppna Diskhanteraren (Disk Management) genom att högerklicka på Startikonen och välj den i menyn som kommer upp. Högerklicka sedan på vänster sida där det står Disk 1 / Disk 2 i bilden.
Om det står "Convert to MBR" i menyn som kommer upp så har disken GPT (och omvänt för MBR):

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

**

Så här ser det ut hos mej. Och det är ingen skillnad mot min gamla burk som har Win10 och 2 diskar.
Installationen Win11 drog igång utan att jag kunde göra något. Det var helt nya Samsung 980 pro SSD diskar.
Jag kollade aldrig om det låg någon partition på dessa från Samsung utan tog dem direkt från förpackning
och monterade dem på moderkortet. GPT stöder volymer/partitioner >2Tb, mina diskar är på 1TB vardera och
därför installerades NTFS som default via installationsprogrammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Låter konstigt om du skulle köra Win10 på MBR på en så pass ny dator.
Om du har en Win11 på USB kan du testa detta.. förutsatt att du inte behöver spara något på C: disken eftersom detta kommer radera ALLT på disken.

Boota till USB
När du bootat in på USB, tryck shift+F10 för att öppna kommandotolken
Diskpart
list disk - för att hitta rätt disk
select disk #
clean
convert gpt
exit .. eller bara kryssa ner fönstret och fortsätt installationen

Då är det ditt tips jag skall testa, får se om jag lyckas följa instruktionen....visar sig väll Om/När jag kommer tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Låter konstigt om du skulle köra Win10 på MBR på en så pass ny dator.
Om du har en Win11 på USB kan du testa detta.. förutsatt att du inte behöver spara något på C: disken eftersom detta kommer radera ALLT på disken.

Boota till USB
När du bootat in på USB, tryck shift+F10 för att öppna kommandotolken
Diskpart
list disk - för att hitta rätt disk
select disk #
clean
convert gpt
exit .. eller bara kryssa ner fönstret och fortsätt installationen

Din instruktion funkade exakt som du skrev och jag kan i efterhand se att filsystemet är GPT i Diskpart.
Sedan när jag "misslyckas" med att installera W11 så är jag ju fast i att installera något och då blir det ju W10, och när jag nu skriver detta och kollar i Diskhanteringen i Windows så står det igen NTFS...wtf?

Ni alla har ju gjort vad ni kan det fattar jag, Inet har inge mer råd än att lämna in datorn och dom får kolla på den.

Asus support svarar killen jag pratar med "har inte jag pratat med dig nyss? näe svarar jag"
då visar det sig att han talar med en annan snubbe med "samma problem" och ha har skickat honom en indisk youtuber video som skall lösa det, så jag får också den och den har inget att göra med mitt problem.

Nu ger jag snart upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Din instruktion funkade exakt som du skrev och jag kan i efterhand se att filsystemet är GPT i Diskpart.
Sedan när jag "misslyckas" med att installera W11 så är jag ju fast i att installera något och då blir det ju W10, och när jag nu skriver detta och kollar i Diskhanteringen i Windows så står det igen NTFS...wtf?

Ni alla har ju gjort vad ni kan det fattar jag, Inet har inge mer råd än att lämna in datorn och dom får kolla på den.

Asus support svarar killen jag pratar med "har inte jag pratat med dig nyss? näe svarar jag"
då visar det sig att han talar med en annan snubbe med "samma problem" och ha har skickat honom en indisk youtuber video som skall lösa det, så jag får också den och den har inget att göra med mitt problem.

Nu ger jag snart upp.

Allt är som det ska!
GPT är partitionstabellen, vilket är korrekt.
NTFS är filsystemet, det är också korrekt.
Prova nu att installera Windows 11 igen 👍

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Allt är som det ska!
GPT är partitionstabellen, vilket är korrekt.
NTFS är filsystemet, det är också korrekt.
Prova nu att installera Windows 11 igen 👍

Då har jag gjort det och precis samma "felmeddelande"

Det kanske är något hårdvarufel..?

Permalänk
Medlem

Partion

Jag har fått rätt partion, GPT. Syns om man går in via Inställningar/System/Lagring/Avancerade lagringsinställningar/Diskar och volymer. Klickar man sedan på egenskaper på disk 0, så står det längst ner, Partionsformat GPT.

Via diskmgmt.msc så framkommer endast att det är en standard partion.

Så medlem "sp1k3n" har rätt

Permalänk
Medlem

@Marten_G
Jag vet inte om ditt svar var riktat till mig eller bara allmänt?
Men den mycket kunniga hjälp och förslag jag fått här är helt grym, mer än jag förväntat mig!

För egen del har jag givit upp, jag pallar inte åka Strängnäs-Stockholm x2 för att låta dom serva min dator, det är ju inget problem med Win 10 jag var bara nyfiken på 11.

Permalänk
Medlem

Allmänt

Skrivet av Salvion:

@Marten_G
Jag vet inte om ditt svar var riktat till mig eller bara allmänt?
Men den mycket kunniga hjälp och förslag jag fått här är helt grym, mer än jag förväntat mig!

För egen del har jag givit upp, jag pallar inte åka Strängnäs-Stockholm x2 för att låta dom serva min dator, det är ju inget problem med Win 10 jag var bara nyfiken på 11.

Ja det är märkligt att det inte funkar.

Jag själv blev lite konfunderad när det inte visade att mina diskar hade GPT. Sen är det spagettisyndromet hos
kodknackarna på microsoft som vanligt, visar olika beroende på vilken version det är.. Drog in Win11 nu på nybygget.
Men det är samma visa med strul som när Win95/NT kom när man kikar runt på olika forum.

Jag har beställt alla prylar via Amazon så det ska bli fint å se om någon går sönder vart jag ska skicka för utbyte/rep.
De flesta Asus prylarna kom från något centrallager i Spanien. Kan ju bli en solresa. En komplett PC i delar tog
ca:10dagar. Bara skärmen var restad, så den tog ca:14dagar

Många som skriver på forumen är jätteduktiga och varit med länge. Trail and Error är ju bästa skolan när det gäller
PC burkar när de strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

@Marten_G
Jag vet inte om ditt svar var riktat till mig eller bara allmänt?
Men den mycket kunniga hjälp och förslag jag fått här är helt grym, mer än jag förväntat mig!

För egen del har jag givit upp, jag pallar inte åka Strängnäs-Stockholm x2 för att låta dom serva min dator, det är ju inget problem med Win 10 jag var bara nyfiken på 11.

Nej ge inte upp om du verkligen vill prova Windows 11 och det skiter sig så brukar den här metoden där man använder Rufus fixa det väldigt enkelt så att det funkar:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version