Acer Nitro N50 - Hittar ingen disk att installera Windows 11 på.

Permalänk

Acer Nitro N50 - Hittar ingen disk att installera Windows 11 på.

Tjena!

Jag ska ge bort en Acer Nitro N50 desktop och tänkte göra ett clean install av W11 på denna, med en ny SSD. Problemet jag har är att den inte hittar någon disk att installera på. Listan är helt tom. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta...

Kanske man ska läsa in någon drivrutin, men jag vet inte vilken man ska välja isf.

Någon som har en aning om hur man kan åtgärda detta?

Tack!
/Krig

EDIT: SSDn dyker upp i BIOS men inte i listan när man ska installera W11.

Permalänk
Medlem

Syns disken i BIOS?

Vad är det för disk?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Syns disken i BIOS?

Ja.

Permalänk

Disken är en PNY CS2130 2TB

Permalänk
Medlem

Har du TPM aktiverat i BIOS och BIOS i UEFI läge?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du TPM aktiverat i BIOS och BIOS i UEFI läge?

Boot Mode: UEFI

TPM Support: Enabled

TPM Operation: None

Secure Boot: Enabled

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du bör läsa in drivrutin för kontrollern, SATA/AHCI finns på datortillverkarens hemsida

Permalänk

Det löste sig. Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Det löste sig. Tack så mycket för all hjälp!

Sitter i samma båt. Hur löste det sig? Va det en drivrutin som saknades?

MVH Kalle

Permalänk
Skrivet av aydentist86:

Sitter i samma båt. Hur löste det sig? Va det en drivrutin som saknades?

MVH Kalle

Jag gick till Acers hemsida, sökte på min modell och drog ner Intel Storage drivrutinerna. Sedan tankade jag ner drivrutinerna på ett USB-minne och läste in dom i installationsprogrammet.

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Jag gick till Acers hemsida, sökte på min modell och drog ner Intel Storage drivrutinerna. Sedan tankade jag ner drivrutinerna på ett USB-minne och läste in dom i installationsprogrammet.

Ok. Ska testa det. Tackar