Permalänk

Nyinflyttad - Råd kring nytt nätverk

Hej,

Har flyttat in i ett nybyggt hus (BRF) där jag försöker på bästa sätt sätta upp mitt nätverk, helst med minimal åverkan.

Har ett el/medie-skåp med fiberbox samt förgrening ut till en herrans massa uttag runt om i huset. Hittills medan vi haft rejält flyttkaos har jag bara kopplat fiber ut till ett uttag där jag satt router, 2 RPi samt filserver. Nu vill jag optimera detta. Medieskåpets placering är en otroligt dum lösning inne i ett "skåp". Skåpet är så pass smalt att man inte kan sätta upp ett hyllplan från Ikea.

Jag vill ha gömma undan alla grejer och så som det ser ut nu får jag sätta skruvar och montera upp routern på väggen i skåpet samt försöka på ett smidigt sätt få in RPi:erna. Dock så blir det massor av hål och jag vill undvika det så långt det går. Jag vet heller inte hur routerns mottagning kommer vara inne i ett skåp.

Är det någon som har en liknande situation och löst det på något smidigt sätt?
Eftersom vi äntligen har uttag i alla rum så slipper jag förhoppningsvis alla uff-lösningar jag varit tvungen att göra i tidigare lägenheter för att få internet till vissa rum. Men vill göra det så snyggt och bra som möjligt direkt från början.

Permalänk
Medlem

Dubbelhäftande tejp till RPi?

Router utan wifi i skåpet och sen en eller flera AP inkopplade i respektive rum för wifi?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Dubbelhäftande tejp till RPi?

Router utan wifi i skåpet och sen en eller flera AP inkopplade i respektive rum för wifi?

Ja, dubbelhäftande tejp låter ju vettigare! De är ju inte så tunga direkt. ^^

Angående AP... Är inne på Prisjakt och kikar runt. Fungerar de som så att min signal blir utvidgad? Till vårt förra hus som vi hyrde så spontanköpte jag en repeater, men den skapade ett eget trådlöst nätverk man var tvungen att ansluta till. Det tar bort hela funktionen jag eftersökte men kan har varit så att repeater inte är samma sak som AP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pankookis:

Hej,

Har flyttat in i ett nybyggt hus (BRF) där jag försöker på bästa sätt sätta upp mitt nätverk, helst med minimal åverkan.

Har ett el/medie-skåp med fiberbox samt förgrening ut till en herrans massa uttag runt om i huset. Hittills medan vi haft rejält flyttkaos har jag bara kopplat fiber ut till ett uttag där jag satt router, 2 RPi samt filserver. Nu vill jag optimera detta. Medieskåpets placering är en otroligt dum lösning inne i ett "skåp". Skåpet är så pass smalt att man inte kan sätta upp ett hyllplan från Ikea.

Jag vill ha gömma undan alla grejer och så som det ser ut nu får jag sätta skruvar och montera upp routern på väggen i skåpet samt försöka på ett smidigt sätt få in RPi:erna. Dock så blir det massor av hål och jag vill undvika det så långt det går. Jag vet heller inte hur routerns mottagning kommer vara inne i ett skåp.

Är det någon som har en liknande situation och löst det på något smidigt sätt?
Eftersom vi äntligen har uttag i alla rum så slipper jag förhoppningsvis alla uff-lösningar jag varit tvungen att göra i tidigare lägenheter för att få internet till vissa rum. Men vill göra det så snyggt och bra som möjligt direkt från början.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Vet inte hur det ser ut i rummet där fiberns kommer in men jag satt min router på en pall under (du har en bänk ser det ut som), sedan drog jag från routern tillbaka in i skåpet som skickade ut till uttagen i rummen. På underdelen av dörren till medieskåpet fanns en "skåra" för att kunna dra kabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pankookis:

Angående AP... Är inne på Prisjakt och kikar runt. Fungerar de som så att min signal blir utvidgad? Till vårt förra hus som vi hyrde så spontanköpte jag en repeater, men den skapade ett eget trådlöst nätverk man var tvungen att ansluta till. Det tar bort hela funktionen jag eftersökte men kan har varit så att repeater inte är samma sak som AP...

Om du konfar alla repeaters ochrputrar med samma SSID och lösenord, så kommer det funka att ansluta automatiskt till den som ger bäst signal beroende på bar i lägenheten du är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pankookis:

APs står helt enkelt för Wifi och beroende på hur stort hemmet är (och hur mycket Wifi det finns i närområdet, som kan störa din signal) så skaffar du en eller flera APs.

Alternativt routrar med Mesh-funktion. Finns både som färdiga paket, men även separata routrar man kan koppla ihop som Mesh.

Skrivet av stgr:

Om du konfar alla repeaters ochrputrar med samma SSID och lösenord, så kommer det funka att ansluta automatiskt till den som ger bäst signal beroende på bar i lägenheten du är i.

Flera repeaters med samma SSID och lösen är ett uselt förslag. Brukar bara bli en massa problem med det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Flera repeaters med samma SSID och lösen är ett uselt förslag. Brukar bara bli en massa problem med det.

Jag har aldrig haft problem med samma SSID och lösen. Någonsin. Man byter AP sömlösa utan att behöva confa upp femtioelva olika trådlösa nät

Edit: dessutom är det vanligt att göra så på företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har aldrig haft problem med samma SSID och lösen. Någonsin. Man byter AP sömlösa utan att behöva confa upp femtioelva olika trådlösa nät

Och jag har bara haft problem med det. Enheterna har inte hoppat över till den andra när de borde och när de väl har gjort det har man märkt av att enheterna hoppar över mellan de olika.

Mesh har däremot funkat utmärkt för mig och fungerat sömnlöst.

Edit: Jag har aldrig sett/hört att företag kör Repeaters. Däremot APs är vanligt förekommande. Jag tror att du blandar ihop terminologin.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Och jag har bara haft problem med det. Enheterna har inte hoppat över till den andra när de borde och när de väl har gjort det har man märkt av att enheterna hoppar över mellan de olika.

Mesh har däremot funkat utmärkt för mig och fungerat sömnlöst.

Det är exakt samma sak.
Mesh är bara en hipster-säljande ord för att låta bättre än vd det är.

Permalänk
Medlem

"Prestanda med repeater
En accesspunkt utökar inte bara täckningen på ett trådlöst nätverk. Den utökar också kapaciteten så att klienterna kan få högre trådlösa hastigheter. Det gör dessvärre inte en repeater. Den utökar enbart täckningen. Faktum är att en vanlig konsumentrepeater halverar den teoretiska topphastigheten i och med att den måste skicka och ta emot data samtidigt. Om det är möjligt att använda en accesspunkt i stället för en repeater är det därför att föredra."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

"Bästa alternativet ur prestandasynpunkt
Accesspunkter är det bästa sättet att utöka räckvidden på ett trådlöst nätverk. Till skillnad från repeatrar utökar en accesspunkt nämligen inte bara täckningen. Den höjer dessutom den trådlösa kapaciteten. Ju fler accesspunkter som finns i ett nätverk, desto färre klienter behöver dela på samma accesspunkt."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

@pankookis här finns för övrigt mycket matnyttigt och din situation tas också upp https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är exakt samma sak.
Mesh är bara en hipster-säljande ord för att låta bättre än vd det är.

"Till skillnad från vanliga (fristående) repeatrar och accesspunkter, kan mesh-noder kommunicera med varandra. Därigenom kan de analysera anslutningarna och komma fram till den ultimata kommunikationsvägen. Noderna prioriterar automatiskt vägar som ger klienterna högre signalstyrka, högre länkhastighet, mindre fördröjning och färre paketförluster.

Ett mesh-systems interna kommunikation gör det dessutom enkelt för administratören att underhålla sitt nätverk. Eftersom alla delar pratar med varandra räcker det med att ändra inställningarna på ett ställe för att de ska ändras överallt. Det är praktiskt för att exempelvis ge gäster åtkomst till nätverket eller byta lösenordet till det trådlösa nätverket. När det släpps mjukvaruuppdateringar räcker det också med ett klick i appen för att uppdatera samtliga mesh-noder. "

Visa signatur

Permalänk

brorsan har ett liknande inkommandeskåp

han hade dock dubbla uttag i vardagsrummet så kunde köra direkt från fiberkonverteraren till det ena uttaget där routerns wanport kopplades och den andra kabeln från lan 1 tillbaka till skåpet via den andra kabeln och satte en vanlig switch i skåpet som sen delar ut till resten av lägenhetens uttag.

han har routern i TV bänken under tv´n.

om du har ett uttag med dubbla portar kopplade nånstans är det nog lösningen för dig också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

han hade dock dubbla uttag i vardagsrummet så kunde köra direkt från fiberkonverteraren till det ena uttaget där routerns wanport kopplades och den andra kabeln från lan 1 tillbaka till skåpet via den andra kabeln och satte en vanlig switch i skåpet som sen delar ut till resten av lägenhetens uttag.

om du har ett uttag med dubbla portar kopplade nånstans är det nog lösningen för dig också.

Precis, det är så man bygger. Inget wifi i skåpet.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja, det är så jag föreställde mig allt innan vi flyttade in. Ska luskolla men tror att det bara är ett uttag överallt vilket är lite skevt kan jag tycka.

EDIT. Det finns bara ett uttag överallt. Väldigt märkligt...

Permalänk
Medlem

Vad det gäller TS så är det bara att bestämma sig för en lösning.

Finns det verkligen inte två enkeluttag i ett rum så är det inte problemfritt att patcha tillbaka det lokala nätet till skåpet.

Fast med 11 uttag så räknar jag med att det finns mer än ett uttag i rummet, så vill du inte dra kablar genom dörren så sätter du en switch i skåpet. Om vi sen säger att uttag 4 och 5 är i samma rum kanske uttag 4 går till routerns inkommande/wan och sedan kopplar du en nätverkskabel till uttag 5 och routerns lan, koppla uttag 5 i skåpet till switchen och koppla sedan valfritt ledigt uttag till switchen i skåpet så fungerar ditt lokala nät. En kabelkanal längs golvlisten i ett av rummen kommer gå att gömma fint. Här får vi sitta och gissa, saknas på tok för mycket information för att redovisa något i detalj.

Inte ett dugg märkligt att bara ett uttag används för dubbeluttaget, du måste ju dra två kablar om du ska använda båda uttagen. Dras redan två kablar då den koaxiala tv-kabeln också dras fram till samma plats. Inte säkert du får göra vad du vill med alla uttag utan ses väl som något föreningen ansvarar för, hade det varit en villa hade det bara varit att dra fram en till kabel, eller t.ex. byta till en annan mediacentral t.ex. en med plastdörr.

@shugge: En förstärkare idag är lika mycket accesspunkt och mesh som något annat, det handlar bara om formfaktorn – ansluts den direkt till ett eluttag kallas det förstärkare. Mesh påverkar inte roaming på något direkt sätt, roaming sköts av klienten och får hjälp av teknikerna 11k/v/r och meshsystem behöver inte prata med varandra med något ad-hocprotokoll utan det beror helt på hur de används. Har du förstärkare, router och accesspunkt i samma "system" så kan du hantera allt från samma gränssnitt och de samarbetar lika väl som något som exklusivt kallar sig mesh. Det blir som att säga att bara Sonos kan göra trådlösa högtalare, det är verkligen bara påhittad marknadsföring. En mesh-nod är en accesspunkt och allt är bara programvara.

Vi lever helt enkelt inte på 90-talet

Finns garanterat mindre företag eller kontor som kör förstärkare som APs, men om du kör hemma-produkter hemma och företags-produkter på företag (eller vise versa) har ingen betydelse då det ändå handlar om accesspunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pankookis:

Ja, det är så jag föreställde mig allt innan vi flyttade in. Ska luskolla men tror att det bara är ett uttag överallt vilket är lite skevt kan jag tycka.

EDIT. Det finns bara ett uttag överallt. Väldigt märkligt...

Ha routern i skåpet då. Stäng av wifi på den.
Skaffa sedan en eller flera AP's beroende på behov. Med uttag lite överallt så kanske du kan sätta den tillräckligt centralt att 1st AP av god kvalité räcker, tex https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a... . Takmonterad centralt. På övervåning ifall du har 2 plan.

Permalänk
Medlem

@Petterk så du menar att en ensam router är en förstärkare för att den är direkt ansluten till eluttaget? Lite otydligt vad du egentligen menar där.

Du menar repeater när du skriver förstärkare?

Och vad menar du med olika enheter i samma "system"?

Definitionen av en repeater är väl att den repeterar den signal som den tar emot. Som den citerade texten från Kjell beskriver så är det inte samma sak som att sända och ta emot från en fristående enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

@Petterk så du menar att en ensam router är en förstärkare för att den är direkt ansluten till eluttaget? Lite otydligt vad du egentligen menar där.

Du menar repeater när du skriver förstärkare?

Och vad menar du med olika enheter i samma "system"?

Definitionen av en repeater är väl att den repeterar den signal som den tar emot. Som den citerade texten från Kjell beskriver så är det inte samma sak som att sända och ta emot från en fristående enhet.

Det du pratar om existerar inte. Det är som att varna folk om att gå till Inet och köpa en hub.

Du går i verkligheten och köper en förstärkare från Inet som har stöd för tillverkarens mesh-system – AiMesh om det är Asus, OneMesh om det är Tp-link o.s.v. De som inte ingår i systemen kan konfigureras fristående och då fungerar fortfarande 11k/v/r.

Det är du som är otydlig då du tar upp något annat än hur verkligheten ser ut. Förstärkare, förlängare, range extender och repeater är alla synonymer och det gemensamma brukar vara att det är accesspunkter som kopplas och fästs direkt i eluttaget. En router eller accesspunkt som agerar förstärkare är precis samma sak som en förstärkare oavsett om du kör kabel eller wireless backhaul.

Permalänk

Jag gjorde som så att jag satte monterade upp routern i skåpet. Testade att slänga in den där först och Wifi fungerade överraskande bra. Till vårkvisten får jag skaffa någon AP så att man kan vara ute i trädgården utan att lida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det du pratar om existerar inte. Det är som att varna folk om att gå till Inet och köpa en hub.

Du går i verkligheten och köper en förstärkare från Inet som har stöd för tillverkarens mesh-system – AiMesh om det är Asus, OneMesh om det är Tp-link o.s.v. De som inte ingår i systemen kan konfigureras fristående och då fungerar fortfarande 11k/v/r.

Det är du som är otydlig då du tar upp något annat än hur verkligheten ser ut. Förstärkare, förlängare, range extender och repeater är alla synonymer och det gemensamma brukar vara att det är accesspunkter som kopplas och fästs direkt i eluttaget. En router eller accesspunkt som agerar förstärkare är precis samma sak som en förstärkare oavsett om du kör kabel eller wireless backhaul.

Förstår inte vad du tycker att jag har varit otydlig med, men vi behöver väl argumentera om det? Vi är väl här för att hjälpa TS?

Må så vara att en och samma enhet oftast kan ställas in att agera i dessa olika lägen (kärt barn har många namn), men jag hade ju personligen inte kallat en ensam router, som är inställd på att agera just router, för förstärkare t.ex.

Oavsett vad vi kallar enheterna i sig så finns det skillnad på att köra enheten i AP-läge, Repeater-läge, Router-läge m.m. Och den citerade texten från Fråga Kjell beskriver en del av skillnaderna på dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Förstår inte vad du tycker att jag har varit otydlig med, men vi behöver väl argumentera om det? Vi är väl här för att hjälpa TS?

Må så vara att en och samma enhet oftast kan ställas in att agera i dessa olika lägen (kärt barn har många namn), men jag hade ju personligen inte kallat en ensam router, som är inställd på att agera just router, för förstärkare t.ex.

Oavsett vad vi kallar enheterna i sig så finns det skillnad på att köra enheten i AP-läge, Repeater-läge, Router-läge m.m. Och den citerade texten från Fråga Kjell beskriver en del av skillnaderna på dessa.

Nej texten du citerar hjälper inte någon. WiFi handlar bara om programvara, vissa funktioner låses från olika kategorier – en förstärkare har t.ex. inte NAT i regel men kan fungera som brygga och/eller accesspunkt och då ofta accesspunkt som i meshnod med eller utan kabel, där konfiguration styrs i ett centralt gränssnitt och de är inte automatiskt sämre än något som kallar sig meshsystem.

Mesh-noder som kör kabel analyserar inte trafiken mellan noderna och något som inte kallar sig mesh kan hanteras centralt. @stgr var på helt rätt spår att kalla det hipsterord och du bevisar hans poäng genom att agera förvirrat. Döljer marknadsföring funktionerna så tål det påpekas att man som konsument inte ska hänga upp sig på fina ord och påhittad betydelse.

Vill du ha roaming är det främst 11k/v du letar efter. Med 11k/v/r är accesspunkterna medvetna om de andra accesspunkterna inom räckvidd även om allt ställs in "stand alone" och klienterna får då information de kan använda för roaming, beslutet tas inte på accesspunkternas eller meshsystemens meriter. Mesh är inte synonymt med ett sömlöst nät som i att du måste ha grejer som har stöd för ad-hoc-nätverk och en trådlös router för 500 kr har idag någon form av meshsystem där de kan samarbeta och konfigurera flera enheter via gemensamt gränssnitt och det är vad jag kallar tillverkarnas olika system.

Många har problem med roaming med dyra meshsystem eller enterprise-APs också, alla klienter är inte bra på det och olika klienter och APs kommer ju fungera olika bra ihop.

Det jag gjorde dig uppmärksam på är att du startade ett onödigt sidospår.