3080 når 105c hotspot, Netonnet hävdar att det är pga. svag CPU, hur gå vidare?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BengaBang:

Kortet når till templimit men ingen thermal throttling så ingen prestanda lämnas på bordet, mer ett problem med fläkt regleringen än monteringen av kylaren.

Har du en temp skillnad på över 20C så hade jag satt på ny kylpasta på kortet, helt klart dålig kontakt. En undervolt hade ju såklart hjälp också och att förbättra flödet. Men att ha hotspot på mer än 20C tyder på att något är fel.... Plockade isär ett kort en gång och det fanns knappt någon pasta på en del av GPU:n

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Hade samma problem, bytte pasta på kortet så vart det "normalt" igen.

Säger samma sak, också på ett KFA2 kort. Bytte pasta sen fungerade det normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Har du en temp skillnad på över 20C så hade jag satt på ny kylpasta på kortet, helt klart dålig kontakt. En undervolt hade ju såklart hjälp också och att förbättra flödet. Men att ha hotspot på mer än 20C tyder på att något är fel.... Plockade isär ett kort en gång och det fanns knappt någon pasta på en del av GPU:n

Har du kollat på dom bifogade bilderna från gpu-z?
Självklart kommer kortet bli varmt om fläktarna går på halvfart men när dom väl går så verkar det inte vara några problem att få ner temperaturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Först har du videon länkad uppe av Oliver91, som visar att de kortet ÄR ett av sämre 3080, sedan så går han själv emot den informationen som visas i video och påstår att det inte är något konstigt att fläktarna går 100% vid full belastning. Det är absolut något fel om dina fläktar går i 3000+RPM och även med detta har coretemp runt 80 grader.

Sitter medans jag skriver detta och stresstestar min egen 3080 Tuf, samma TDP, mina fläktar körs också 3000+RPM, Coretemp = 60 grader. Tuf ÄR bättre, men knappast 20 grader bättre.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BengaBang:

Har du kollat på dom bifogade bilderna från gpu-z?
Självklart kommer kortet bli varmt om fläktarna går på halvfart men när dom väl går så verkar det inte vara några problem att få ner temperaturen.

Ja och jag bifogar fortfarande om att det inte är något prestandafel, men fläktarna går 100% pga dålig hotspot temp. Vilket ofta kan fixas med ny kylpasta på kortet. Sen för att få ner fläkthastigheten osv ännu mer har en undervolt rekommenderats, vad argumenterar du för? Att allt är frid o fröjd kortet funkar som det ska?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja och jag bifogar fortfarande om att det inte är något prestandafel, men fläktarna går 100% pga dålig hotspot temp. Vilket ofta kan fixas med ny kylpasta på kortet. Sen för att få ner fläkthastigheten osv ännu mer har en undervolt rekommenderats, vad argumenterar du för? Att allt är frid o fröjd kortet funkar som det ska?

Det är nog inte jättesannolikt att pasta/pads är dåliga på ett nytt kort. Mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC har en av de bästa luftkylarna som finns på RTX 30-serien och toppar 76C, med en hotspot på 90C, så det är osannolikt att det går att få ner tempen fyra grader med pasta/pads på en sämre kylare. Hotspot-temperaturen kommer dessutom inte påverkas överhuvudtaget om man inte får ner temperaturen på package.

Det verkar som att gränsen för när kortet börjar dra ner effekt är norr om 110C (enligt diverse Reddit-trådar om GPU-mining) så 105C är inget att bekymra sig över. Det är mest troligt bara ett sämre kisel, som jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

112 min kötid för att ringa in till dem?
Polarens gpu når 105c hotspot på hans 3080 efter 3mins spelande.
Och bad mig om hjälp 🤔🙈
Varför ska alla kompisar förlita sig på min nördighet??? 😥

Bland dom svar vi fick av NetOnNet 🤔

'Hej igen,

Fick svar nu att i3 8100 är för svagt för ett 3080-kort vilket orsakar flaskhals tyvärr, för att åtgärda skulle du behöva en bättre processor.
Ha en fortsatt fin dag! "

"Har fått lite mer information nu.
Min kollega som är ganska kunnig skriver att kortet håller en helt OK temp, den snurrar snabbare för att den behöver kyla mer och det handlar just om kylningsfrågan där exempelvis rummets temperatur spelar in samt datorns plats osv. Om du är osäker kan du komma in till en lagershop så kan personal på plats undersöka den där men han skriver också att hade det varit hans dator så hade han troligtvis löst en ny bättre processor och säkerställt att det finns flera fläktar in med tanke på att det är ett 3080-kort. "

Mitt 3090 nådde 110+c på minnena när jag körde det hårt via stresstester (inte spel) och jag vart tvungen att modda mitt, öppnade kortet och bytte kylpaddorna på minnesmodulerna och samma kort vid samma last når inte över 85C nu, så utgå från att kvaliten på din 3080s kylare är i sämsta laget, något man tycker man betalat för när man gav närmare 15 000 kr för ett gpu men nej, pengarna sparas in på så marginalerna och vinsterna är så höga som bara möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Mitt 3090 nådde 110+c på minnena när jag körde det hårt via stresstester (inte spel) och jag vart tvungen att modda mitt, öppnade kortet och bytte kylpaddorna på minnesmodulerna och samma kort vid samma last når inte över 85C nu, så utgå från att kvaliten på din 3080s kylare är i sämsta laget, något man tycker man betalat för när man gav närmare 15 000 kr för ett gpu men nej, pengarna sparas in på så marginalerna och vinsterna är så höga som bara möjligt.

Den sensor som rapporterar Hot Spot i diverse program sitter alltså inne i GPU-kretsen, det enda sättet att kyla den är att byta kylpasta på sin GPU-die och hoppas att kylaren är så bra att det gör någon skillnad. Med tanke på hur små skillnader det är mellan olika fabrikat av kylpasta så är det osannolikt att det blir någon större skillnad än några enstaka grader i bästa fall, och det kommer göra ytterst liten skillnad när fläktarna redan snurrar på 3k RPM vid 80C GPU-temperatur.

Modda till flytande metall kan vara ett alternativ om man har tillräcklig koll på hur man undviker att kortsluta sitt grafikkort, d.v.s. att det är absolut nödvändigt att isolera komponenterna som sitter runt GPU-die, men samma sak där -- även om kortet bara skulle bli 75C så kommer fläktarna sannolikt att varva högt ändå.

Skrivet av Oneirogen:

Först har du videon länkad uppe av Oliver91, som visar att de kortet ÄR ett av sämre 3080, sedan så går han själv emot den informationen som visas i video och påstår att det inte är något konstigt att fläktarna går 100% vid full belastning. Det är absolut något fel om dina fläktar går i 3000+RPM och även med detta har coretemp runt 80 grader.

Sitter medans jag skriver detta och stresstestar min egen 3080 Tuf, samma TDP, mina fläktar körs också 3000+RPM, Coretemp = 60 grader. Tuf ÄR bättre, men knappast 20 grader bättre.

Jo, precis så mycket bättre är TUF-kylaren på RTX 30-serien. Det är hela vitsen med en bra kylare, att fläktarna ska kunna gå på ett så lågt varvtal att kortet bara ger ifrån sig en viskning. Jag kör mitt RTX 3080 i Quiet-läget och har knappt 1900 RPM när kortet är uppe på 76 grader. Alla andra liknande kyllösningar fungerar enligt samma princip.

Det bästa är att returnera kortet och köpa ett annat med en bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Hade samma problem, bytte pasta på kortet så vart det "normalt" igen.

bytte du bara kylpasta? inte thermalpads eller något annat?

Skrivet av Matvraket:

Når GPUn prestandan enligt spec? Om ja, vad är problemet?

den fungerar bra? men 100% fläkthastighet och fläktarna i fronten behövs nästan köra 100%

tack för alla tips, hade inte tänkt bryta garantin.

Permalänk
Medlem

Det var då en jävla massa svammel i början på den här tråden. CPU-teorin är helt hjärndöd.

105c i spel är verkligen inte OK, men dessa gddr6x minnen blir riktigt varma, men i spel ska de inte gå upp i 105. Och absolut inte på ett nytt kort.

Det är solklart reklamationsfall. Antingen sitter kylaren dåligt på processorn, eller så behöver den nya thermal pads, om det är minnet som är problemet, och det borde det vara för 105c är långt över vad processorn tål.

Denna GPU ska din vän icke sitta på, reklamera omedelbart.
Skriv i reklamationen att kylpasta och thermal pads SKALL bytas.

EDIT: Ser att core ligger på 80, det är också helt odugligt. Denna GPU är alltså fukked till höger och vänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog inte jättesannolikt att pasta/pads är dåliga på ett nytt kort. Mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC har en av de bästa luftkylarna som finns på RTX 30-serien och toppar 76C, med en hotspot på 90C, så det är osannolikt att det går att få ner tempen fyra grader med pasta/pads på en sämre kylare. Hotspot-temperaturen kommer dessutom inte påverkas överhuvudtaget om man inte får ner temperaturen på package.

Det verkar som att gränsen för när kortet börjar dra ner effekt är norr om 110C (enligt diverse Reddit-trådar om GPU-mining) så 105C är inget att bekymra sig över. Det är mest troligt bara ett sämre kisel, som jag skrev tidigare.

Både FE och gigabyte har haft problem med detta.
Hela jävla 3080, och uppåt, har problem här.
Det fixas som regel med nya pads. Det är genomgående slarv och oduglig konstruktion.
I spel ska vram inte nå över 100 grader, det är helt befängt.
Det har producerats kort som helt saknat en eller två thermal pads.

Mitt 3080 ti som fortfarande minar på når inte över 100 grader i spel på VRAM.
Och jag har gigabyte eagle, Kanske det sämsta kortet du kan köpa.

Ampere kommer gå till historien som genuin dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

I spel ska vram inte nå över 100 grader, det är helt befängt.

Fast nu handlar det inte om att minnena är 105C.

Varför kommentera utan att läsa inläggen i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast nu handlar det inte om att minnena är 105C.

Varför kommentera utan att läsa inläggen i tråden?

Läs då hela min tidigare kommentar.
Solklar reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Det var då en jävla massa svammel i början på den här tråden. CPU-teorin är helt hjärndöd.

105c i spel är verkligen inte OK, men dessa gddr6x minnen blir riktigt varma, men i spel ska de inte gå upp i 105. Och absolut inte på ett nytt kort.

Det är solklart reklamationsfall. Antingen sitter kylaren dåligt på processorn, eller så behöver den nya thermal pads, om det är minnet som är problemet, och det borde det vara för 105c är långt över vad processorn tål.

Denna GPU ska din vän icke sitta på, reklamera omedelbart.
Skriv i reklamationen att kylpasta och thermal pads SKALL bytas.

EDIT: Ser att core ligger på 80, det är också helt odugligt. Denna GPU är alltså fukked till höger och vänster

Det handlar om HOTSPOT inte VRAM. Hans VRAM är 75 *C. Och så vitt jag vet så ska inte kortet nå 125 i hotspot. Det är långt tills dess va?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900KF | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Läs då hela min tidigare kommentar.
Solklar reklamation.

Jo, jag läste tyvärr den och nu är jag permanent dummare.

Lägg ner attityden, du saknar uppenbarligen tillräckliga kunskaper för att bidra med något konstruktivt i tråden. Kortet fungerar inom de gränsvärden som är satta av Nvidia, så det finns ingenting att reklamera per se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, jag läste tyvärr den och nu är jag permanent dummare.

Lägg ner attityden, du saknar uppenbarligen tillräckliga kunskaper för att bidra med något konstruktivt i tråden. Kortet fungerar inom de gränsvärden som är satta av Nvidia, så det finns ingenting att reklamera per se.

hotspot på 105, gpu temp på 80 vid fullt blås och öppet chassi?
nej, här har de slarvat med kylpastan. Det är inte OK, bara att reklamera.
Har ett 3080 ti med bättre temperaturer än det där och mitt kort är från den möjligens sämsta tillverkaren som finns att tillgå.

Det enkla hade ju vart sätta ny kylpasta själv men, garantin vettu.
Därför reklamerar man ett svindyrt grafikkort som inte kan reda sig självt.

Det producerades kort utan thermal pads också. Hela Ampere-serien är skitig på allt från 3080 och uppåt, med undantag för 3090 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det handlar om HOTSPOT inte VRAM. Hans VRAM är 75 *C. Och så vitt jag vet så ska inte kortet nå 125 i hotspot. Det är långt tills dess va?

om hotspot på processorn är 25 grader över core temp så har vi 100% ett problem.
men detta är klassiskt på 3080 och senare amperekort.
De är dynga. 3090 ti är enda kortet som produceras med precision och tidigare erfarenhet som hjälp.

Till och med EVGA med deras välbyggda kort har högre temperaturer än flera andra AIB's, men detta är inte EVGA's fel.
En av anledningarna till att de stack är ju för att de inte får tid att designa en kylare som de vill ha den, tack nvidia.

Denna strömtörstiga generation (på samsung 8nm) var bara droppen som fick bägaren rinna över.
Ampere 3080+ är kostbar dynga och 105 hotspot på en 80 core temp är inte OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

hotspot på 105, gpu temp på 80 vid fullt blås och öppet chassi?
nej, här har de slarvat med kylpastan. Det är inte OK, bara att reklamera.
Har ett 3080 ti med bättre temperaturer än det där och mitt kort är från den möjligens sämsta tillverkaren som finns att tillgå.

Det enkla hade ju vart sätta ny kylpasta själv men, garantin vettu.
Därför reklamerar man ett svindyrt grafikkort som inte kan reda sig självt.

Det producerades kort utan thermal pads också. Hela Ampere-serien är skitig på allt från 3080 och uppåt, med undantag för 3090 ti.

Jag har redan förklarat det här:

Kortet börjar throttla när GPUns package-temperatur når 83C (man får alltså fortfarande maximal prestanda vid 80C), hotspot är en siffra för internt bruk som kunden inte har någon större nytta av mer än att man kan bedöma huruvida man fått en bra eller mindre bra GPU. Det enda man kan konstatera är att det antagligen är ett dåligt kisel i just den GPUn, kombinerat med en dålig kylare som behöver köra fläktarna på full hastighet för att hålla det på 80C vid maximal belastning.

Det är omöjligt att minska det temperatur-deltat på en GPU mellan package och hotspot genom att byta kylpasta/kuddar, det enda som går att åstadkomma är att sänka package, och då primärt genom en bättre kylare. Bättre kylpasta gör kanske några grader på package med samma kylare, vilket i sin tur leder till en något lägre hotspot, men problemen här är 1) GPUns kisel och 2) kylarens effektivitet.

Mitt 3080 OC har ett temperatur-delta runt 15C mellan package/hotspot, men så har jag också köpt en produkt med ett högre pris där alla GPUer gått igenom en intern binning hos korttillverkaren innan det hamnade på mitt kort. Ska man gnälla på någon här så är det Samsung som producerade GPUerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har redan förklarat det här:

Kortet börjar throttla när GPUns package-temperatur når 83C (man får alltså fortfarande maximal prestanda vid 80C), hotspot är en siffra för internt bruk som kunden inte har någon större nytta av mer än att man kan bedöma huruvida man fått en bra eller mindre bra GPU. Det enda man kan konstatera är att det antagligen är ett dåligt kisel i just den GPUn, kombinerat med en dålig kylare som behöver köra fläktarna på full hastighet för att hålla det på 80C vid maximal belastning.

Det är omöjligt att minska det temperatur-deltat på en GPU mellan package och hotspot genom att byta kylpasta/kuddar, det enda som går att åstadkomma är att sänka package, och då primärt genom en bättre kylare. Bättre kylpasta gör kanske några grader på package med samma kylare, vilket i sin tur leder till en något lägre hotspot, men problemen här är 1) GPUns kisel och 2) kylarens effektivitet.

Mitt 3080 OC har ett temperatur-delta runt 15C mellan package/hotspot, men så har jag också köpt en produkt med ett högre pris där alla GPUer gått igenom en intern binning hos korttillverkaren innan det hamnade på mitt kort. Ska man gnälla på någon här så är det Samsung som producerade GPUerna.

Inte för att vara petig. Men gpun startar på 1950mhz och går sakta ned till 1750mhz
Och att gpuz påpekar Thermal limit. Kortet börjar på 320w och sjunker till ca 288w.

I början gick kortet max upp till 80% fan speed och 100% MHz.
Är ett budget kort men ett år måste ju kylpastan hålla innan den behövs bytas ? Ärligt trodde jag inte att man behövde byta den någonsin 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Inte för att vara petig. Men gpun startar på 1950mhz och går sakta ned till 1750mhz
Och att gpuz påpekar Thermal limit. Kortet börjar på 320w och sjunker till ca 288w.

För att vara petig, var har du nämnt detta tidigare i tråden?

Permalänk
Medlem

Undervolt, custom fläktkurva (jag brukar sikta på 60%@80c, då det ofta är precis innan fläktar blir alldeles för högljudda men ändå flyttar bra med luft) och eventuellt vettigare chassi är nog vad som hjälper i en sådan här situation. 100% fläkt är för benchmarking och för att undvika att kortet brinner upp. Eventuellt om man har bra ljudisolering på hörlurar när man spelar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden, men:
Jäklar vad dåligt av NetOnNet och skylla på cpun som flaskhals. Så må vara fallet, och tur är väl det isåfall. Tänk om grafikkort fick jobba i 100%, de hade ju gett ännu högre temperatur på hotspot.

Hade själv hög hotspot-temp på mitt 6900XT, (107c). Bytte kylpastan och nu toppar den runt 85c.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hade själv hög hotspot-temp på mitt 6900XT, (107c). Bytte kylpastan och nu toppar den runt 85c.

Vad fick du för differens på package före och efter, samt vilken pasta/kylare är det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad fick du för differens på package före och efter, samt vilken pasta/kylare är det nu?

Package har jag inte på minnet tyvärr, men numera ser jag bara temps under 70c med 450w powerlimit. Flytande metall användes. Det är ett kort med vattenblock, så 107c på vatten är riktigt illa.

Länk:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Package har jag inte på minnet tyvärr, men numera ser jag bara temps under 70c med 450w powerlimit. Flytande metall användes. Det är ett kort med vattenblock, så 107c på vatten är riktigt illa.

Länk:

Intressanta siffror onekligen, mer än dubbla temperatur-deltat på hotspot över package. TS får väl testa sig fram, tror dock inte det kommer bli så sensationella siffror med ett budgetkort/budgetkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att vara petig, var har du nämnt detta tidigare i tråden?

Om man ser på sista Gpuz bilden kan man se att det är vissa bekymmer.
kan ha varit otydlig tidigare. körde ju två 140mm 2000 rpm på maxvarv vid senaste testet.

testade köra med två normala 140mm med performance mode inställt på moderkortet och nu syns det väldigt tydligt?(idag)

ps.
ringde webhallen och dom sa att dom skulle bytt ut kortet på en gång.(att folk ens handlar på netonet?)
ska prova skicka in det till netonet, är det vekligen jag som ska fixa ett kort som blivit dåligt efter ett års användande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Om man ser på sista Gpuz bilden kan man se att det är vissa bekymmer.
kan ha varit otydlig tidigare. körde ju två 140mm 2000 rpm på maxvarv vid senaste testet.

testade köra med två normala 140mm med performance mode inställt på moderkortet och nu syns det väldigt tydligt?(idag)
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det du syftar på som indikerar "vissa bekymmer"?

Jag antar att du syftar på "PerfCap Reason Thrm"? En googling ger följande förklaring från Techpowerup: "Thermal. Indicating perf is limited by temperature limit."

Detta är alltså den normala operationen med ett luftkylt kort, att kortet boostar sålänge kylaren klarar att kyla kortet. Det är även normalt att kortet sänker klockfrekvensen något litet vid långvarig hög belastning. Jag har nog missat vad det är du testat kortet med, är det ett spel eller kör du typ Furmark?

Skrivet av Disney:

ps.
ringde webhallen och dom sa att dom skulle bytt ut kortet på en gång.(att folk ens handlar på netonet?)

Haha! Ja det hade jag också sagt om jag var Weebhallen och en kund ringde och klagade på supporten hos ett annat företag.

Jag fick byta alla komponenter till min dator 2015 utan frågor, hos Netonnet. I slutänden visade det sig att problemen med blåskärmar jag hade berodde på minneskompatibilitet, då jag köpt fyra separata DDR4-moduler vilka gick igenom MemTest utan problem men regelbundet och oväntat kraschade under användning av datorn. Jag testade dock alla komponenter efter bästa förmåga för att utesluta alla möjliga problem och hade antagligen inte fått byta så mycket grejer om jag bara kommit med någon "dé hä' funk'ante döhh"-attityd.

Skrivet av Disney:

ska prova skicka in det till netonet, är det vekligen jag som ska fixa ett kort som blivit dåligt efter ett års användande ?

Problemet är ofta att folk inte klarar av att ge en detaljerad felbeskrivning. Vad har du tänkt dig?

Som du märker här i tråden är det relevant med MYCKET mer information än du skrev i ditt startinlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du syftar på som indikerar "vissa bekymmer"?

Jag antar att du syftar på "PerfCap Reason Thrm"? En googling ger följande förklaring från Techpowerup: "Thermal. Indicating perf is limited by temperature limit."

Detta är alltså den normala operationen med ett luftkylt kort, att kortet boostar sålänge kylaren klarar att kyla kortet. Det är även normalt att kortet sänker klockfrekvensen något litet vid långvarig hög belastning. Jag har nog missat vad det är du testat kortet med, är det ett spel eller kör du typ Furmark?
Haha! Ja det hade jag också sagt om jag var Weebhallen och en kund ringde och klagade på supporten hos ett annat företag.

Jag fick byta alla komponenter till min dator 2015 utan frågor, hos Netonnet. I slutänden visade det sig att problemen med blåskärmar jag hade berodde på minneskompatibilitet, då jag köpt fyra separata DDR4-moduler vilka gick igenom MemTest utan problem men regelbundet och oväntat kraschade under användning av datorn. Jag testade dock alla komponenter efter bästa förmåga för att utesluta alla möjliga problem och hade antagligen inte fått byta så mycket grejer om jag bara kommit med någon "dé hä' funk'ante döhh"-attityd.
Problemet är ofta att folk inte klarar av att ge en detaljerad felbeskrivning. Vad har du tänkt dig?

Som du märker här i tråden är det relevant med MYCKET mer information än du skrev i ditt startinlägg.

Warhammer ingame match mot Ai.
är ju svårt att bedöma vad som räknas som normalt, men att fläkten snurrar 1000 rpm högre än dag ett känns fel?

Klagade inte alls på Netonet hos webhallen och dom erbjöd att byta ut mitt asus tuf mot ett nytt ett om jag hade dessa bekymmer. (synd polaren inte köpte kortet där)

känns som hon jag mailade med på netonet inte alls visste något alls om datorer. Kanske ska köpa ny cpu som hon föreslog? x)
frågan kändes enkel, ska fläktarna snurra 100% ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Warhammer ingame match mot Ai.
är ju svårt att bedöma vad som räknas som normalt, men att fläkten snurrar 1000 rpm högre än dag ett känns fel?

De ser, mer och mer information kommer fram; att kortet är ett år gammalt, att fläktarna snurrar snabbare än dag ett.

Att fläktarna behöver snurra snabbare över tid är gör det mycket mer sannolikt att det beror på pasta/kylkuddar, sen antar jag att kylarens flänsar inte ser ut som mormors gamla raggsockar utan är någorlunda dammfria genom att t.ex. datorn inte står på golvet och att chassit har fungerande dammfilter...?

Skrivet av Disney:

känns som hon jag mailade med på netonet inte alls visste något alls om datorer. Kanske ska köpa ny cpu som hon föreslog? x)
frågan kändes enkel, ska fläktarna snurra 100% ?

Nu försvarar jag inte det lustiga svaret, men NetOnNet antagligen inte så specialiserade på datorkomponenter att first line support uteslutande består av datornördar, eller kanske ens någon särskilt kunnig. Huruvida fläktarna ska snurra med 100% hastighet är inte ett enkelt ja/nej-svar heller tyvärr, och de kan omöjligt veta kundens kunskapsnivå heller. Tänk alla såna här lustiga burkar med SFF-chassin som trycks ut på marknaden som har obefintlig chassiventilation, varpå någon random kund trycker i en värstingmodell av ett grafikkort och sen klagar på att det blir varmt. Jag skulle tro att de har många fler såna supportärenden än folk som faktiskt har gjort någon slags felsökning på sina kort och/eller kan någonting om datorer.

Skicka in kortet för all del, var tydlig med detaljer som att det blivit sämre under tiden du haft det. Om det är din polare som köpt det i andra hand av dig så nämner du inte polaren alls, eftersom garantin normalt bara sträcker sig till den första kunden. Skriv att det går varmt och att fläktarna blivit allt mer högljudda över tid, och krångla inte in dig i några formuleringar om "hotspot". Låt dem felsöka själva, och det kommer med största sannolikhet inte att vara samma person som svarar på mail.

Med lite tur får du erbjudande om ett nytt kort på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De ser, mer och mer information kommer fram; att kortet är ett år gammalt, att fläktarna snurrar snabbare än dag ett.

Att fläktarna behöver snurra snabbare över tid är gör det mycket mer sannolikt att det beror på pasta/kylkuddar, sen antar jag att kylarens flänsar inte ser ut som mormors gamla raggsockar utan är någorlunda dammfria genom att t.ex. datorn inte står på golvet och att chassit har fungerande dammfilter...?
Nu försvarar jag inte det lustiga svaret, men NetOnNet antagligen inte så specialiserade på datorkomponenter att first line support uteslutande består av datornördar, eller kanske ens någon särskilt kunnig. Huruvida fläktarna ska snurra med 100% hastighet är inte ett enkelt ja/nej-svar heller tyvärr, och de kan omöjligt veta kundens kunskapsnivå heller. Tänk alla såna här lustiga burkar med SFF-chassin som trycks ut på marknaden som har obefintlig chassiventilation, varpå någon random kund trycker i en värstingmodell av ett grafikkort och sen klagar på att det blir varmt. Jag skulle tro att de har många fler såna supportärenden än folk som faktiskt har gjort någon slags felsökning på sina kort och/eller kan någonting om datorer.

Skicka in kortet för all del, var tydlig med detaljer som att det blivit sämre under tiden du haft det. Om det är din polare som köpt det i andra hand av dig så nämner du inte polaren alls, eftersom garantin normalt bara sträcker sig till den första kunden. Skriv att det går varmt och att fläktarna blivit allt mer högljudda över tid, och krångla inte in dig i några formuleringar om "hotspot". Låt dem felsöka själva, och det kommer med största sannolikhet inte att vara samma person som svarar på mail.

Med lite tur får du erbjudande om ett nytt kort på garanti.

Bygger ju datorer till flera vänner och då fungerar jag visst som support också. Roligt att Bygga, bara trist när det inte blir bra.
Ser dammfritt ut, har ändå försöker dammsuga bort det lilla som fanns.(skönt med lådor med dammfilter)

rätt säker att thermalpadsen har blivit gamla eller var dålig kvalitet från början. han har för vana att aldrig slå av datorn och spara är ju mesigt. när man kan lämna allt på xD

blev lite osäker när netonet gav oss så otydliga svar. kändes dumt att skicka in om dom inte skulle göra något? känns också dumt att bryta garantin? fick inget svar vad det kostar att lämna in hos netonet, var visst rätt otydligt beroende på hur länge felsökningen pågår?