Permalänk
Medlem

grafikkortet trasigt?

Skulle starta upp Battlefield V, varefter jag fick blåskärm och nu är bilden helt knas. Kan det vara grafikkortet som gett upp?
Bild för förtydligande:

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av datorn och stäng av nätagget så att datorn blir strömlös. Tryck sedan på strömknappen flera ggr så att systemet töms på ström. Vänta nån minut och sätt sedan på strömmen igen och starta upp datorn. Kvarstår problemet?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

När du ändå gör det ovan, gör samma för skärmen. Delad perfekt i mitten brukar inte vara grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag hade delad bild i mitten en gång. Fast den var delad med olika ljus/färg mellan de två halvorna men bilden täckte hela skärmen.
Beställde till och med en ny skärm för att lämna tillbaka skärmen jag använde då den nya kom.

Men innan den nya skärmen hade kommit ominstallerade jag drivrutinerna pga extremt dålig gpu prestanda. Det visade sig fixa både prestandan och bildfelet.

Så det kan vara värt att prova en ren ominstallation av gpu drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova att stänga av datorn och stäng av nätagget så att datorn blir strömlös. Tryck sedan på strömknappen flera ggr så att systemet töms på ström. Vänta nån minut och sätt sedan på strömmen igen och starta upp datorn. Kvarstår problemet?

Du glömde skriva att hen var tvungen att dra ur strömsladden. Så:

1. Stäng av datorn
2. dra ur strömsladden
3. Tryck på strömsladden några gånger
4. Vänta några minuter
5. Sätt i strömsladden
6. Starta datorn.

Hur är det nu?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du glömde skriva att hen var tvungen att dra ur strömsladden. Så:

1. Stäng av datorn
2. dra ur strömsladden
3. Tryck på strömsladden några gånger
4. Vänta några minuter
5. Sätt i strömsladden
6. Starta datorn.

Hur är det nu?

Jag gick o la mig sen, men pluggade ur strömmen. Jobbar nu så får se senare idag hur det ser ut.