Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
Vilket protokoll skall man välja?
Visa signatur
Skrivet av hjarterkung:
Hej
Har inte prövat smarta-hem prylar så mycket. Enda jag kommit i kontakt med är några Google assistenter...
Tänkte att jag skulle vilja nosa på detta område dock och kanske börja investera. Men som jag förstått det finns det en rad olika standarder som man kan välja mellan och väljer man en bör man hålla sig till den för att ens saker skall vara kompatibla.
Målet jag ser på sikt är att ha:
* Övervakningskamera
* Lampor för övervakning
* Lampor i huset (vanlig belysning)
* Temperatur och luftfuktighets sensorer
* Rörelsesensorer
Tänker inte köpa allt på en gång då jag inser att det kan bli en rätt så hög kostnad. Men ser det som att jag vill välja ett protokoll och börja sätta upp saker, byta ut glödlampor etc.
Läste lite om Matter som verkar vara den senaste standarden. Men vilken bör man välja nu...?
Antar att det finns många för och nackdelar med alla... men jag hör gärna hur du resonerade när du valde och om du har någon bra länk till jämförelser så tar jag gärna den.
Jag har valt att knyta ihop all min hemautomation mha Home Assistant. Har mestadels Zigbee-grejer (Aqara, IKEA, Philips Hue) och saker som pratar WiFi. Tycker det fungerar skitbra och jag tycker det är dumt att köpa på sig grejer från en specifik tillverkare (i.e. köpa en Hue Bridge, osv.).
Home Assistant kommer få stöd för Matter (men poängen med Matter är ju att det ska gå att binda ihop enheter från olika tillverkare, så det är inte unikt för HA).
Edit: För övervakning kör jag kameror som kan prata RTSP och kopplar ihop allting med Frigate NVR, som i sin tur pratar med HA. Det fungerar OK men är _inte_ en fantastisk lösning. Jag vill dock inte ha en lösning som involverar tredje part och då är det typ bara Frigate och ZoneMinder som är intressant.
Visa signatur
Citera flera
Citera
Det är väl lite tanken med Matter, att man inte längre ska behöva välja produkter beroende av standard utan att det ska vara en gemensam.
Citera flera
Citera
Skrivet av hjarterkung:
Hej
Har inte prövat smarta-hem prylar så mycket. Enda jag kommit i kontakt med är några Google assistenter...
Tänkte att jag skulle vilja nosa på detta område dock och kanske börja investera. Men som jag förstått det finns det en rad olika standarder som man kan välja mellan och väljer man en bör man hålla sig till den för att ens saker skall vara kompatibla.
Målet jag ser på sikt är att ha:
* Övervakningskamera
* Lampor för övervakning
* Lampor i huset (vanlig belysning)
* Temperatur och luftfuktighets sensorer
* Rörelsesensorer
Tänker inte köpa allt på en gång då jag inser att det kan bli en rätt så hög kostnad. Men ser det som att jag vill välja ett protokoll och börja sätta upp saker, byta ut glödlampor etc.
Läste lite om Matter som verkar vara den senaste standarden. Men vilken bör man välja nu...?
Antar att det finns många för och nackdelar med alla... men jag hör gärna hur du resonerade när du valde och om du har någon bra länk till jämförelser så tar jag gärna den.
matter se jag som en form av Samlings "Hubb" liknade HA fast för protokoll, dvs du kan köpa en wifi lampa som kan tala med en zigbee lampa. nackdelen är när man bygger stora system och kräver hög stabilitet, då behövs fortfarande ett protokoll som inte störs ut av andra enheter. zigbee,blåtan,wifi jobbar på 2.4ghz dvs det är väldigt lätt att tappa saker när man får mycket enheter.
dvs att även att saker kan tala med varandra kan dom störa ut varandra. z-wave jobbar på 868.4mhz vilket få saker använder och når längre än 2.4ghz men kommer stödja matter, samma sak knx jobbar främst med fast lina dvs störning blir ett icke problem. jag har testat dom flesta protokoll på marknaden det jag tycker varit stabilast krona/prestanda och har en bra kvalité över lag på enheter är z-wave. MEN det kräver att du ställer in det rätt och har en kontroller som klarar antalet enheter du vill ha. dvs att köra en kontroller som är gjord för 20-30 enheter och sedan försöker köra 100-200st kommer bara orsaka problem.
z-wave kommer i version 8 nu (7 blev aldrig en stor hitt då det var svårt att få ut prylar i krets krisen samt var det vissa buggar) version 8 kommer ge km lång räckvidd men ändå ge 10års batteri tid. (suger att byta batterier även om dom idag håller 2år).
Om du inte har superstora krav på stabilitet och kanske bara ska göra delar av huset smart då kan du gå på nästan vad som. när det gäller övervakningskameror är jag stor fan av dahua/imou imou är dahuas budget lösning men ger väldigt mycket krona/prestanda personligen kör jag både dahua och imou både hemma och på klubben. Dahua/imou går helt integrera i både HA och Fibaro, i Ha får du med alla sensorer så du kan köra scener baserat på vem som kommer hem via ansiktsavkänning osv Jag rekommenderar dock att man kör en dahua ai nvr om man ska göra mer avancerade saker.
Senast redigerat
Visa signatur
Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.
Citera flera
Citera
Tidigare svar täcker nog in det mesta men tänker att du får lite fler åsikter
Tycker det är viktigt att förstå att det finns flera lager i "smarta hem"-prylar.
1. Mjukvara för att se status, kontrollera och automatisera enheter
2. En kontroller för att kommunicera med enheter
3. Kommunikations-media och protokoll mellan kontroller och enheter
4. "Smart enhet"
Den "smarta enheten" blir aldrig bättre, eller mer nyttjad, än vad lagren ovanför ger. Och extra mycket sitter förstås i det jag kallar lager 1 Mjukvara. Personligen föredrar jag en mjukvara som ger möjligheter i att integrera med många olika typer av tjänster samt kan styra olika kontrollers och därmed stödjer många olika "standarder" för smarta hem. Att på så vis kunna få in alla olika typer av "smarta saker" i en och samma mjukvara för att styra de. Där tycker jag Home Assistant är oslagbart. Men det gör ju också att tröskeln att ta sig över för att få igång saker blir högre. Home Assistant har blivit bättre vad gäller användarvänlighet, men är ditt mål bara om att slå av och på lampor genom en app eller baserat på nån rörelsesensor, då kanske man kan nöja sig med nåt annat. Så fundera över vad du vill göra.
Beroende på hur man bor så tycker jag precis som Aragon nämner att man ska fundera över vad för typ av standard/protokoll man ska ha köra på sina enheter. Jag bor i ett hus där vi har tre våningar och ska man då köra ett trådlöst protokoll så vill det till att täckningen blir okej för att det ska fungera bra.
Personligen vill jag att allt ska gå att köra lokalt, vilket kanske många saker går att göra men inte alla. Det är surt att behöva vara beroende av att internet fungerar eller att en molntjänst är uppe. Eller för den delen att faktiskt kunna styra lampor, rullgardiner eller annat med en fysisk knapp om en automation inte funkar, batteriet i mobilen/plattan/datorn är slut, etc.
Personligen skulle jag också se till att vad du än gör för smarta saker säkerställa att någon oinsatt fortfarande kan göra de mest fundamentala sakerna i ditt hem utan att "förstöra nåt" eller behöva fråga om hjälp. Vad händer till exempel om du har en smart glödlampa i din taklampa och farmor kommer förbi och stänger av lampan genom att trycka på lampknappen på väggen? Då blir den smarta glödlampan ganska dum. Eller ett exempel hemifrån mig; när svärmor kommer över, ska natta barn och inte fattar att rullgardinen drar man ner genom att dubbelklicka på lampknappen och istället tar tag i rullgardinen och bara drar. Ner går an, men upp kom den inte sen. Och jag blev tvungen att kalibrera om rullgardinen.
Jag kör mest Zwave. Tycker det funkar klockrent och meshar bra. Tyvärr lite dyrare i inköp. Kör även en del Zigbee till olika typer av sensorer. Tycker de är prisvärda men upplever det inte lika stabilt eller bra mesh (det sista kan bero på att jag har få nätanslutna enheter för att bygga mesh). Har även en del WiFi-enheter och de upplever jag fungerar bra, har dock bara nätanslutna saker så vet inte hur batteritid är på batteridrivet.
Vad gäller kameror så kör jag precis som nämnts ovan Frigate som NVR. Tycker den har mycket möjligheter men det är en tröskel. Skulle gissa att andra "färdiga lösningar" (typ Arlo eller Eufy) kanske har mjukvaror som är mer användarvänliga, men då är de kanske inte heller lika flexibla.
Citera flera
Citera
- Byta delar vs byta allt (budget ~25k)2
- Vilka chassimärken håller bra kvalitet?82
- Ds925+ återställningsnyckel5
- Mystiken tätnar kring försvinnande SSD:er0
- Quiz: Vad kan du om gamingskärmar?91
- Övriga Fynd – Diskussionstråd2,6k
- Alternativ till Spotify42
- Plats för lite gubbgnäll13k
- Vänta på paket-tråden!4,5k
- Vad planerar du att uppgradera i höst?126
- Köpes LGA1700 + DDR5 XMP
- Säljes i7 12700k
- Säljes EPOS H3Pro Hybrid Gaming Headset, Svart | Oanvänd
- Säljes Aeotec Z-Stick Gen5 - Oöppnad plomberad
- Säljes ASUS ROG Gladius III Wireless - knasig scroll
- Säljes Gtx 1070 evga sc | I7 6700k paket
- Köpes Intel gen 13/14 delid tool (samtliga förutom EKWBs)
- Säljes LG 27” 480 Hz OLED
- Säljes Dator med i7 6700K, GTX 970, 16 GB DDR4 3200 MHz, 500 GB SSD
- Säljes Antec Core Micro (Ayaneo Pocket Micro) retro portable
- Mystiken tätnar kring försvinnande SSD:er0
- Vivaldi vägrar AI i webbläsaren22
- Microsoft vill råda bot på USB-problem i Windows38
- Windows 11 25H2 nära lansering75
- AMD utreder rapport om brända Ryzen 9950X41
- Systemkraven för Battlefield 6 presenterade47
- Lenovos handhållna Legion Go 2 kan avtäckas på IFA-mässan3
- ESET hittar skadeprogram som skriver sig självt36
- AMD går på djupet i RDNA 415