Projekt Ultraportabel/EVO med eGPU - fungerar det 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Update 4: 221010
Har nu kommit över ett RTX3080Ti och ska se hur den fungerar med eGPU, mycket spännande, återkommer när jag har gjort lite tester. Det primära målet är att se om jag kan få ESO och FarCry 6 att nyttja GPU fullt ut som inte fungerar dagsläget med 6800XT och Adrenalin 22.10.1.

Härligt, men du var ju lite påläst, är det någon idé för mig att ens testa eGPU när jag sitter på en Lenovo X1 Yoga 4th gen (i7 8665U)? Det var väl de lite senare CPUerna som var bättre? börja tröttna på att spela på en virtuell maskin i Unraid men känner inte riktig för att bekosta en helt ny stationär just nu. Och det är inte dags att byta laptop förrän om minst 1 år.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Härligt, men du var ju lite påläst, är det någon idé för mig att ens testa eGPU när jag sitter på en Lenovo X1 Yoga 4th gen (i7 8665U)? Det var väl de lite senare CPUerna som var bättre? börja tröttna på att spela på en virtuell maskin i Unraid men känner inte riktig för att bekosta en helt ny stationär just nu. Och det är inte dags att byta laptop förrän om minst 1 år.

Du tappar mycket prestanda så det är troligtvis inte värt det om man lägger till kostnaden för eGPU samt GPU. Om du vill ha ut max av GPU så är det Intel 1065G7 eller 1165G7 men det finns dom som kör med äldre CPU, men det är väl Thunderbol 2 på din CPU eller?

Permalänk
Medlem

Update 5: 221010
Kan meddela att RTX3080Ti fungerar fin-fint och nu nyttjar jag GPU fullt ut (när det är möjligt) dock småstrular FarCry 6 fortfarande med låga FPS men det verkar vara något skumt med detta spel. Körde DDU och sedan AMD 22.10.1 för iGPU, sedan omstart och installerade Nvidia och sen var det bara att köra med den externa skärmen. Ungefär samma resultat (tii och med lite sämre) som med RX6800XT Time Spy men i spel får jag högre FPS, typ 20% eller mer i de spel jag har testat.

För er som undrar så får ett Zotac RTX3080Ti Trinity (tjocklek 63 mm) precis plats i ett Razer Core X med max tjocklek på 60 mm om man är försiktig, inga konstiga ljud från fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Du tappar mycket prestanda så det är troligtvis inte värt det om man lägger till kostnaden för eGPU samt GPU. Om du vill ha ut max av GPU så är det Intel 1065G7 eller 1165G7 men det finns dom som kör med äldre CPU, men det är väl Thunderbol 2 på din CPU eller?

kollar jag specs hos lenovo så står det att det är TB3

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ok, har ingen aning hur mycket prestanda du tappar men det blir nog runt 25-40%, killgissning då tappet på en 1165G7 ligger runt 10-20% som TB kontrollern on-die.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Kolla denna site så kanske du hittar en liknande eGPU build.
https://egpu.io/forums/

Permalänk
Medlem

Update 6: 221017
3080Ti fungerar utmärkt och TimeSpy poängen är nu riktigt imponerande med en liten underspänning av GPU:n och slår 6800XT med ca. 750 poäng i Time Spy och når nu 17 450 poäng.

Men den viktigaste fördelen med 3080Ti är systemstabiliteten; Inga problem med Teams, ansluter alltid eGPU:n när jag startar upp datorn, inget konstigt time-out-felmeddelande och naturligtvis fullt utnyttjande av GPU:n i alla spel utom FarCry 6 (vad är grejen med det här spelet?). Jag gillar verkligen AMD men i det här fallet är Nvidia mer pålitlig som eGPU med AMD CPU/APU via USB4.