Permalänk
Medlem

Vad tusan har hänt med priserna?

Hej! Jag fick en neurologisk störning för några år sedan som har påverkat min syn, vilket gjorde att jag la allt med spelande åt sidan, men nu så har jag kommit till en form av acceptans och tänkte återuppta mitt gamla intresse, men när jag gick in på Inet och kikade på priserna så höll jag på att tappa hakan! Över 4000 för en i5 i den nya generationen! Jag hade hört talas om att priserna på grafikkort hade exploderat, men det verkar ju ha gjort det för alla datorkomponenter, så vad tusan har hänt? Att en budgetprocessor kostar lika mycket som en konsol är ju sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Hej! Jag fick en neurologisk störning för några år sedan som har påverkat min syn, vilket gjorde att jag la allt med spelande åt sidan, men nu så har jag kommit till en form av acceptans och tänkte återuppta mitt gamla intresse, men när jag gick in på Inet och kikade på priserna så höll jag på att tappa hakan! Över 4000 för en i5 i den nya generationen! Jag hade hört talas om att priserna på grafikkort hade exploderat, men det verkar ju ha gjort det för alla datorkomponenter, så vad tusan har hänt? Att en budgetprocessor kostar lika mycket som en konsol är ju sjukt!

Kolla på allt som hänt i världen så har du nog ett ganska klart svar framför dig.

- Krig
- COVID-19
- Inflationer generellt
- Resursbrister
- Personalbrister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Kolla på allt som hänt i världen så har du nog ett ganska klart svar framför dig.

- Krig
- COVID-19
- Inflationer generellt
- Resursbrister
- Personalbrister

- Scalpers
- Företagen vet att de kan ta ut mer och gör så.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte den svaga kronan heller!
På tre år (en gissning på "några år sedan") har dollarn gått upp med 17% relativt kronan; bara det är typ 600 på en CPU som nu kostar 4000.
Går vi tillbaka till början av 2018 så har dollarn gått upp med runt 43%, så CPUn för 4000 kr skulle bara kosta ca 2800 kr i Sverige där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

- Krig
- COVID-19
- Inflationer generellt
- Resursbrister
- Personalbrister

Företagen gör större vinster än någonsin (även om deras aktier backar)
Säg att deras kostnad gått upp med 10%, så höjer de priset med 30% och skyller på någon annan, eller något av det du nämnde.
Just när det kommer till datorprylar så är det nog till stor del pga dollarkursen.

Priserna ligger ju relativt humant om man handlar dom tex direkt i USA.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt att de senaste processorerna är så dyra (även moderkort och RAM) men man får faktiskt en riktigt bra spel-CPU med inkluderad kylare för ca 2 000 och moderkort för runt 1 000 om man inte måste ha det senaste.

Jag hoppas innerligt att de nya processorerna säljer dåligt så att de faktiskt måste sänka priserna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ytterligare en faktor är att det blir allt svårare och dyrare att minska transistorstorlekarna, vilket gör att prestanda per krona inte ökar i samma takt som förr, så för att kunna öka prestandan märkbart har de senaste generationerna CPU:er och GPU:er gjorts dyrare och mer strömkrävande än föregångarna.