Permalänk
Medlem

Nya roliga problem med NF7-S ver 2.0

Bestämde mig till slut efter 3 år med min gamla 750mghz Thunderbird att det kanske vore dags och upgradera. Sagt och gjort så inhandlade jag moderkort, minne, processor och låda.

Första gången jag startar så går den in i bios fin fint men när den ska boota XP så dyker det upp en blåskärm i en tiondels sekund och sen rebootar den alltihop. Hinner inte se vad som står på skärmen heller.

Mitt system är:

AMD 2500+ XP (Barton)
ABIT NF7-S ver 2.0
512 MB PC2700 RAM
Creative GeForce 2 GTS 32MB VRAM
20 GB Fujitsu HD
400W Nätaggregat

Windows XP SP1

Safe mode hjälper inte och inte heller att flasha BIOS till: "BIOS release 1.7 for NF7/NF7-S v2.0". Har hört att XP blir tjurigt om man ändrar hårdvaran men borde den inte iaf säga till om det?

Jag har fastnat totalt på det här problemet och det känns lite taskigt att inte kunna använda hårdvara som man precis har lagt ut 4000 på. Hjälp uppskattas enormt.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men blev lite fundersam då du skrev "Har hört att XP blir tjurigt om man ändrar hårdvaran men borde den inte iaf säga till om det?". Du har väl installerat om windows?

Annars är det ett så gott som måste för windows vill köra alla drivrutiner och sånt som har med det gamla moderkortet att göra och brukar inte vara så glad då det är ett helt annat moderkort som ligger i. Det funkar ibland men oftast blir det bara blåskärm utan nyinstallation.

Permalänk

Om du inte har testat så får du nog ta och formartera hd:n och instalera på nytt, eftersom du har bytt både cpu, moderkort och minne så kan det hända så när du bootar upp med ditt gamla os.

Permalänk

På dig låter det som du bytt moderkort, minne samt processor men behållit din gamla installation av Windows XP. Detta är inte att rekommendera då allvarliga konflikter mellan drivrutinerna från ditt gamla moderkort och det nya moderkortet kan uppstå. Om du har möjligheten att boota från Windows XP skivan kan du då testa att reparera Windows XP via menyn. Det kommer då ta bort de gamla drivrutinerna och installera nya. Om du inte har den möjligheten eller att det inte funkar får du väl helt enkelt formatera om hårddisken.

Edit: Tänka sig vad aktivt detta forum är även på natten.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag inte tänkte särskilt långt. En repair installation av XP borde väl dock räcka?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av River
Verkar som om jag inte tänkte särskilt långt. En repair installation av XP borde väl dock räcka?

Tack för all hjälp!

Ahhh det BORDE göra det, men gör det inte det så får du nog ta och formatera och installera om.

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att du ska göra en ren installation efter moderkortsbyte... inte en reparation. Kan bli konflikter med äldre drivrutiner, speciellt ifall du har haft ett VIA moderkort i samma burk tidigare...

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Klart som korvspad att du ska göra en ren installation efter moderkortsbyte... inte en reparation. Kan bli konflikter med äldre drivrutiner, speciellt ifall du har haft ett VIA moderkort i samma burk tidigare...

Hehe, jo det vore nog rätt!

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp. En reparation av XP löste det.

Permalänk
Medlem

Synd. Hade ju varit roligare att skylla det på NF7-S som typ är standardåtgärd vid trubbel nu för tiden

Permalänk
Medlem

haha =)! inte så farligt att skratta åt andras problem när dom e så "tunga" ROFL!!!!

Visa signatur

Abit nForce2 2.0 || AMD barton 2500+ @ 2300mhz || Sapphire Radeon 9800pro @ 441 // 375,75 || TwinMos 3200 512mb * 2

Permalänk
Avstängd

För att det ska fungera riktigt så SKA du formatera disken HELT och installera allt från början!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
För att det ska fungera riktigt så SKA du formatera disken HELT och installera allt från början!

Japp, mycket bättre än att formatera halvt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Åtskilliga gånger har jag bytt moderkort och kört reparation, fungerat klockrent varje gång. Man får ju ett rent system igen, i form av drivrutiner och liknande alltså.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future