Apple smyger ut Ipad med nytt yttre och inre

Permalänk
Melding Plague

Apple smyger ut Ipad med nytt yttre och inre

Den populära surfplattan följer i syskonmodellernas fotspår. Med detta följer bortskalad hemknapp och uppskalad prislapp, vid sidan av krav på extra adapter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enda till priset visades lät det som en trevlig uppdatering, kan vi inte bara bestämma oss för en bättre växlingskurs snart?

Permalänk
Medlem

Verkligen. Ipad 64GB 9:e generationen (den tidigare) har kostat strax under 4k sek sen release, i st ort sett samma pris hela tiden. Så de här lär inte bli billigare över tid heller. 10 gen alltså 6600sek , 64GB inget SIM.

Liten valuta i osäker värld. Var ett tag sen förra och första folkomröstningen var, om euron.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Processor från 2020, bläh. Har massvis med Apple produkter, är ingen hater, men detta känns ruttet. Speciellt med tanke på prissättningen.

Permalänk

Denna dag har jag väntat på en budget iPad som inte ser ut att vara tillverkad år 2012. Det finns bara ett pyttelitet problem som jag stör mig på och det är att den inte är billig.
En stor del av detta beror på vår ekonomi nu och typ all ny elektronik är dyr.

En annan sak är att Apple nu börjar bli som folk kritiserade Samsung för. De lanserar en väldigt massa varianter, liksom priset är inte långt ifrån iPad Air 2022 64 GB WiFi som kostar 7490kr.

*edit*
Efter att ha kollat på denna länk:
https://www.apple.com/se/ipad/compare/

Så tolkar jag att den nya iPad 2022 för 6 595 kr är ett dumsnålt val emot iPad Air 2022 för 7490kr.
*Nu tog jag iPad Air priset från elgiganten*

Permalänk
Sötast

Gillar hur de fortsätter tömma lager på sina gamla komponenter de gjort genom alla åren.

"Ny" ipad, gamla komponenter, nytt premium pris.
Avsaknad av mjukvarufunktioner(helt utan anledning, deras egna processorer) samt såklart licensbelagda donglar för att ens kunna få ut ljud ur sin egen produkt.

I love it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna dag har jag väntat på en budget iPad som inte ser ut att vara tillverkad år 2012. Det finns bara ett pyttelitet problem som jag stör mig på och det är att den inte är billig.
En stor del av detta beror på vår ekonomi nu och typ all ny elektronik är dyr.

En annan sak är att Apple nu börjar bli som folk kritiserade Samsung för. De lanserar en väldigt massa varianter, liksom priset är inte långt ifrån iPad Air 2022 64 GB WiFi som kostar 7490kr.

iPad Air 64 GB Wifi höjdes idag och kostar nu 8795 kr, iPad minin höjdes idag oxå dessutom.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad Apple håller på med.
Nu tar de alltså 4995kr för förra generationens bas ipad. Visst har vi inflation, men nu tar Apple verkligen i ordentligt. Blir nog att hålla i min gen 6 ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så tolkar jag att den nya iPad 2022 för 6 595 kr är ett dumsnålt val emot iPad Air 2022 för 7490kr.
*Nu tog jag iPad Air priset från elgiganten*

Skrivet av pt96hni:

iPad Air 64 GB Wifi höjdes idag och kostar nu 8795 kr, iPad minin höjdes idag oxå dessutom.

Nya Ipad 2022 är för dyr jämfört med Air!

Apple: Fixed it! <3

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Musikälskare

Den gula var riktigt snygg, hade lätt blivit en sådan om jag hade haft behov av en padda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

iPad Air 64 GB Wifi höjdes idag och kostar nu 8795 kr, iPad minin höjdes idag oxå dessutom.

På Apple, vissa butiker kommer säkert ikapp.

Nå det är ett problem med världsekonomin som gör produkterna dyra.
Jag förespådde för snart ett år sedan att folk skulle börja klaga på Intel, AMD och Apples produkter hur dyra de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

samt såklart licensbelagda donglar för att ens kunna få ut ljud ur sin egen produkt.

Trådat ljud, ja. Vem vill sitta med hörlurstrasslet till en mobil enhet 2022?

Permalänk
Medlem

Den som köper denna med 256 GB och 5G istället för Pro 11” med samma spec måste ha fått en hjärnblödning, alternativt verkligen, verkligen vilja ha fingeravtrycksläsaren och kameran på långsidan.

Permalänk

Meningen: Första generationens penna laddas i vanliga fall på ett mindre elegant sätt, nämligen genom att kopplas in i surfplattans laddport. Med USB Type-C-bytet krävs en adapter. Ska man ha en usb c till lighting adapter? Det hör inte ihop med en premium prissatt produkt.

Jag undrar hur försäljningen kommer gå, troligen kommer de ha kvar iPad version 9 väldigt länge. Då det finns så otroligt många konsumenter som vill ha surfplatta och de kräver att det är en Apple version, men 6500kr är väldigt mycket för dem, när en stor del av dessa inte använder plattan mer än till facebook etc.

Och grundproblemet är inte Apple. Jag är lika sur på Intel, AMD och Nvidia och det är inte heller deras fel utan vår ekonomi.

Permalänk
Medlem

Skiftet till USB-C hade kunnat få mig att till slut ta steget till iPad, men priset var ju mindre kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Meningen: Första generationens penna laddas i vanliga fall på ett mindre elegant sätt, nämligen genom att kopplas in i surfplattans laddport. Med USB Type-C-bytet krävs en adapter. Ska man ha en usb c till lighting adapter? Det hör inte ihop med en premium prissatt produkt.

Jag undrar hur försäljningen kommer gå, troligen kommer de ha kvar version 9 väldigt länge. Då det finns så otroligt många konsumenter som vill ha surfplatta och de kräver att det är en Apple version, men 6500kr är väldigt mycket för dem, när en stor del av dessa inte använder plattan mer än till facebook etc.

Den gamla pennan laddas genom att man sätter den med övre kortändan i lightningkontakten (om ej adapterlösning), som nu är borta. Det är hane på pennan, dvs som på en laddsladd. Lösningen var dålig från start och blir nu tydligen än dummare. Den nyare pennan laddas genom att man bara sätter den på sidan av en kompatibel iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den gamla pennan laddas genom att man sätter den med övre kortändan i lightningkontakten (om ej adapterlösning), som nu är borta. Det är hane på pennan, dvs som på en laddsladd. Lösningen var dålig från start och blir nu tydligen än dummare. Den nyare pennan laddas genom att man bara sätter den på sidan av en kompatibel iPad.

Det finns en uppdaterad Logitech Crayon med usb-c kontakt som ska fungera med den nya iPad:en. Den är nog ett bättre köp och verkar vara billigare än Apple pennan.

https://www.apple.com/se/shop/product/HQ6Q2ZM/A/logitech-cray...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trådat ljud, ja. Vem vill sitta med hörlurstrasslet till en mobil enhet 2022?

Den som istället väljer att slippa t ex tappad anslutning, urladdade batterier, ej utbytbara batterier och burkigt blåtandshandsfreeljud…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trådat ljud, ja. Vem vill sitta med hörlurstrasslet till en mobil enhet 2022?

jag

Permalänk
Medlem

Skippa hemknappen och få tunnare ram istället, och bara 60 hz skärm vart är vi på väg egentligen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikel:

Uppdaterade Ipad tar klivet från Lightning-kontakten och ansluter med USB Type-C, en uppgradering som ackompanjeras av en medföljande 20-wattsladdare.

Detta förvånar mig. Varför prioriteras det att skicka med en 20-wattare till en produkt för 5000kr över någon alls till deras telefoner för 16500kr?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Det är väl gammalt inre, samma somiPad Air (4:e generationen)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trådat ljud, ja. Vem vill sitta med hörlurstrasslet till en mobil enhet 2022?

De som redan har bra trådade lurar.
Tänk dig att du har ett par riktigt bra lurar som aldrig behöver laddas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trådat ljud, ja. Vem vill sitta med hörlurstrasslet till en mobil enhet 2022?

Den som är trött på Bluetooth-lotteriet där högtalarna i köket i 9 fall av 10 ansluter till fel enhet och man får springa runt i huset och stänga av bluetooth på två mobiler och två datorer innan rätt enhet ansluter. Trycka i sladden som ligger på köksbänken går mycket fortare och låter bättre.

Samma sak med hörlurar. Behöver aldrig tänka på laddning och det bara funkar direkt och helt utan fördröjning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av istream:

Helt otroligt vad Apple håller på med.
Nu tar de alltså 4995kr för förra generationens bas ipad. Visst har vi inflation, men nu tar Apple verkligen i ordentligt. Blir nog att hålla i min gen 6 ett tag till.

Priset från Apple på Gen 9-iPaden är ju helt identiskt, så förstår inte riktigt vad du syftar på. Det är ENBART en svag krona/stark dollar som gör att priset höjs. Märkligt att skylla på Apple i detta fall, när priset är oförändrat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Trådat ljud, ja. Vem vill sitta med hörlurstrasslet till en mobil enhet 2022?

Brukar säga till alla som vill lyssna (lol) att true wireless-lurar är det inköp som ger högst livskvalitet per krona näst efter en säng.

Likafullt sörjer jag de analoga ljudutgångarnas frånfälle. De som fungerar med alla ljudanläggningar, oavsett hur gamla. De som inte behöver paras och som inte har någon latens. De som i alla lägen låter mig ansluta mina studiolurar.

Så här har du någon som fullkomligen avskyr hörlurstrassel och som samtidigt älskar mitt hörlursjack nästan lika mycket. Två tankar i huvudet samtidigt, som man säger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bärplockaren:

Skippa hemknappen och få tunnare ram istället, och bara 60 hz skärm vart är vi på väg egentligen?

Ingenstans, skulle jag säga – 120 Hz-skärm har varit exklusivt för iPad Pro hela tiden. Problemet är just att vi inte är på väg någonstans på den punkten, eftersom hög uppdateringsfrekvens är det bästa som hänt surfplattor sedan iPad lanserades.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det är väl gammalt inre, samma somiPad Air (4:e generationen)

Det är en iPad Air 4 utan stöd för Pencil 2, samt med en uppdaterad främre kamera och ett lägre pris i dollar. Priset i kronor är ju tyvärr en helt annan sak. Enda fåniga är namnet - att ha två modeller som bara heter ”iPad” är ungefär lika korkat att ha två stycken 4080 - men tanken att peta in en modell mellan basmodellen och iPad Air 5 är inte alls fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Verkligen. Ipad 64GB 9:e generationen (den tidigare) har kostat strax under 4k sek sen release, i st ort sett samma pris hela tiden. Så de här lär inte bli billigare över tid heller. 10 gen alltså 6600sek , 64GB inget SIM.

Liten valuta i osäker värld. Var ett tag sen förra och första folkomröstningen var, om euron.

Problemet är dollarn och dess roll i världsekonomin.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De som redan har bra trådade lurar.
Tänk dig att du har ett par riktigt bra lurar som aldrig behöver laddas.

Haha jo de kör man ju knappast från en iPad heller.