Permalänk
Medlem

Backend och framework

Halloj, skulle vilja höra vad ni tycker kan va värt att investera gällande backendspråk och ramverk.

Har fått lära mig webbutveckling i den form att jag kan html, css, js (någolunda basic) och slutligen php som jag har byggt backend webbsida med mysql.

Nu har jag skapat mig en grund på hur man skapar dynamiska sidor kopplad till db osv, börjar jag fundera vad jag vill fortsätta med.

Har undersökt följande alternativ:
php/laravel // Det mesta jag hör från folk är att försöka hålla mig borta från php, även om laravel ska vara lätt och smidigt
Nodejs/express // Denna verkar få högst positiva reaktioner känner jag
asp.net core // Känns för enteprise och verkar vara stort steg framåt. (även om jag kan java & C#)

Sen har jag börjat kolla lite på React, kanske mest för att det är det som hörs mest nu när det kommer till frontend...

Ni som har gjort samma resa vad tänker ni? Hur har ni resonerat?

Permalänk
Medlem

Vad är syftet? Bara för att det är kul, eller är det något du vill jobba med?

Du kan börja med i princip vad som helst, när du lärt dig ett språk/ramverk är det lätt att plocka upp ett till. Många koncept brukar återkomma.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Att man ska hålla sig borta från PHP kommer nog sitta i flera år till (om inte för alltid?). Det går väldigt enkelt att skriva skräp kod och du hittar även mycket på nätet. PHP blir ett mer och mer ett striktare språk - du kan dock skriva fin kod om du vill. Lite det som t.ex. TypeScript gör för JavaScript - ett striktare språk, men "skräp" i vanilj form.

Nu är jag ju backend programmera i PHP och har inte petat på NodeJS annat än att installera lite minifiers. Har personligen dock aldrig använt mig utav Laravel utan provat allt annat känns det som; CakePHP, YII, Symfony och CodeIgniter för att nämna några större frameworks och med större menar jag mer funktioner. I micro framework delen så har det blivit Slim och Flight, varav Flight är något som driver en del av interna verktygen här på SweClockers. Inte sidan i sig då, utan verktyg på helt andra servrar.

Fastnade för CodeIgniter själv när det förr begav sig, de hade en mycket enklare dokumentation. Har fler inlägg på det forumet än här. Det går även att hitta lite av min egen kod och dokumentation i ramverket, men nu är jag inte lika aktiv längre. Då jag inte använder det på en vardaglig basis.

När det kommer till karriären så är det ju vanligare att NodeJS roller kommer upp. När PHP finns med i annonserna är det en Wordpress byrå, i vanliga fall. Det finns dock några guldägg som kör PHP, så visst kan man hitta schysta jobb inom det fortfarande. Mycket nytt skrivs inte i PHP lägre, om man ska tro jobbannonserna. Hos oss finns det bara PHP servrar, så allt skrivs i det.

Det viktiga är att inte ta vatten över huvudet. Bygg något enkelt som ser för jävligt ut och iterera på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av memo33:

Halloj, skulle vilja höra vad ni tycker kan va värt att investera gällande backendspråk och ramverk.

Har fått lära mig webbutveckling i den form att jag kan html, css, js (någolunda basic) och slutligen php som jag har byggt backend webbsida med mysql.

Nu har jag skapat mig en grund på hur man skapar dynamiska sidor kopplad till db osv, börjar jag fundera vad jag vill fortsätta med.

Har undersökt följande alternativ:
php/laravel // Det mesta jag hör från folk är att försöka hålla mig borta från php, även om laravel ska vara lätt och smidigt
Nodejs/express // Denna verkar få högst positiva reaktioner känner jag
asp.net core // Känns för enteprise och verkar vara stort steg framåt. (även om jag kan java & C#)

Sen har jag börjat kolla lite på React, kanske mest för att det är det som hörs mest nu när det kommer till frontend...

Ni som har gjort samma resa vad tänker ni? Hur har ni resonerat?

Vad menar du med att .NET känns "för enterprise" ?
Det är stort men du behöver ju inte tugga i dig allt.
Personligen gillar jag det iaf bättre än node och det känns mer genomtänkt överlag. Är väl framför allt att C# känns som ett mycket vettigare språk än JS så jag kör helst TS om jag ska göra något med node. Beror väl också på ifall man bara vill lattja eller om man tänker på jobb, då är .NET betydligt större vad jag vet. PHP har väl lite oförtjänt rykte men syntaxen är inte vacker och precis som med JS så var det ju inte tänkt för större system från början.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om vad som är enterprise eller inte. Så fort du känner dig bekväm i en tech stack kommer du inse hur lika de är.
Det kommer mer till din preference som utvecklare och vilken utvecklingsmiljö du trivs i.

Men jag kan inte mycket om miljön i PHP och laravel, förutom att PHP var mainstream för 10+år sedan och idag används primärt i olika linux miljöer.
Men som ny behöver man omringas av bra dokumentation och gärna utveckla i en miljö som flera använder sig av på stackoverflow.

MERN (MongoDB, ExpressJS, React, Node) är den mest dominata tech stacken i webben idag. I den finns det oändlig dokumentation och allt skrivs tillmestadels i JavaScript. I modern es6+ variant vilket man bör läsa upp lite på innan.

Annars finns även .NET CORE som backas av Microsoft och har utöver ett bra community även stark och officiell dokumentation på det mesta. Detta innebär att utvecklingen följer en tydlig struktur, vilket jag har uppskattat i början av min utbildning.

Men jag skulle som sagt rekommendera att dyker ner i .NET eller Node/Express och påbörjar en process av att göra hela stacken. Och inte vela så mycket mellan olika programmeringsspråk.

Skaffa en pluralsight subscription och påbörja en fullstack kurs.
Självklart kanske det varierar lite på vad du vill göra. Men att bygga en heltäckande kompetens innan man blir kreativ är nog inte en dum idé.

Permalänk
Medlem

Ja, syfte är att kunna jobba med det i framtiden, däremot tar allt så mycket tid att lära sig och det är väll därför jag har stannat upp lite och funderar vilken riktning jag vill gå mot. Och ju mer jag tänker så lutar det åt .Net för flera orsaker. Vet att används mycket i Sverige överlag, har annat jobb inom it (ej utveckling) men känns som att många företag i Sverige kör Microsoft produkter, AD, Office miljön, Azure osv osv så känns lite som att vägen mot .NET kan bli värt i längden om man har tänkt att jobba i Sverige i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memo33:

Ja, syfte är att kunna jobba med det i framtiden, däremot tar allt så mycket tid att lära sig och det är väll därför jag har stannat upp lite och funderar vilken riktning jag vill gå mot. Och ju mer jag tänker så lutar det åt .Net för flera orsaker. Vet att används mycket i Sverige överlag, har annat jobb inom it (ej utveckling) men känns som att många företag i Sverige kör Microsoft produkter, AD, Office miljön, Azure osv osv så känns lite som att vägen mot .NET kan bli värt i längden om man har tänkt att jobba i Sverige i alla fall.

Jag tror du har helt rätt. go for it
Kolla även in Git hantering, agila arbetsmetoder, grunderna i C# och OOP. Innan du dyker ner i .NET 6, gärna att du investerar lite i online kurser och för en mer heltäckande kunskap.

Permalänk

ASP.NET MVC alla dagar i veckan

https://www.youtube.com/watch?v=hZ1DASYd9rk

Kika på den så lär du dig hur mycket som helst. Om det inte är helt solklart i början, vilket det aldrig är oavsett vad man ska lära sig, så haka inte upp det utan "circle back to it" senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

ASP.NET MVC alla dagar i veckan

https://www.youtube.com/watch?v=hZ1DASYd9rk

Kika på den så lär du dig hur mycket som helst. Om det inte är helt solklart i början, vilket det aldrig är oavsett vad man ska lära sig, så haka inte upp det utan "circle back to it" senare.

Nyfiken fråga, hur vanligt är MVC (inte desigmönstret utan Razor Pages och dyl) på arbetsmarknaden?
Antar att det ligger rätt mycket gammal dylik kod och skräpar om inte annat. Där jag haft min praktik har man skrivit om i princip all frontend successivt från Razor Pages till React.

Är väl en fråga om preferens antar jag men är inget fan alls av Microsofts frontendlösningar Blazor/Razor men däremot så är TypeScript trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar nodejs. Kent C Dodds håller på med en ny utbildning som kan vara intressant https://www.epicweb.dev/ han släpper streams på youtube medan han tar fram saker till kursen. Hans discord är rätt trevlig med.

Jag tycker också att det är smidigt att använda https://fly.io/ för personliga projekt, har en rätt generös free-tier.

Permalänk
Skrivet av anon320419:

Nyfiken fråga, hur vanligt är MVC (inte desigmönstret utan Razor Pages och dyl) på arbetsmarknaden?
Antar att det ligger rätt mycket gammal dylik kod och skräpar om inte annat. Där jag haft min praktik har man skrivit om i princip all frontend successivt från Razor Pages till React.

Är väl en fråga om preferens antar jag men är inget fan alls av Microsofts frontendlösningar Blazor/Razor men däremot så är TypeScript trevligt.

Nu har jag varit sjukskriven från marknaden väldigt länge. Men MVC och Entity Framework är inget "hitta på"-framework utan det används väldigt ofta.

Men du ska inte snöa in dig.....

Ta en vecka och lär och labba med det så kan jag garantera dig att du har en väldigt bra bild om hur saker kan lösas...

Det finns för många som sitter och dricker Jolt cola och inte gör nåt.... labba, drick Jolt eller nåt, och jag garanterar dig att du blir 2.0...

Arbetsmarknaden är som sådan..... att de vill ha folk som kan..... och inte de som kan rabbla upp de bästa Star Wars figurerna när man duschar....

Ta en dag eller två och lär dig MVC och Entity Framework.

Det var det som separerade mig från Star Wars-runkarna

Permalänk
Skrivet av anon320419:

Nyfiken fråga, hur vanligt är MVC (inte desigmönstret utan Razor Pages och dyl) på arbetsmarknaden?
Antar att det ligger rätt mycket gammal dylik kod och skräpar om inte annat. Där jag haft min praktik har man skrivit om i princip all frontend successivt från Razor Pages till React.

Är väl en fråga om preferens antar jag men är inget fan alls av Microsofts frontend-lösningar Blazor/Razor men däremot så är TypeScript trevligt.

Dessutom senaste 20 åren så har det alltid kommit nya front-end js-bibliotek.... knockout, angular, bla bla bla....

Men det viktiga är backend och hur det skickar riktig data till front-end...

Sen om angular.js och knockout.js (eller nåt annat js-bibliotek) will ha en date och göra en queef är fullkomligt irrelevant...

Det tar 2 tim och fixa det om inte man kan designa det via ett UI nu för tiden...

Nepps... stick to backend..... server-side! Om du inte är lagd åt designer-hållet. Då borde du gå kurser it det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memo33:

Ja, syfte är att kunna jobba med det i framtiden, däremot tar allt så mycket tid att lära sig och det är väll därför jag har stannat upp lite och funderar vilken riktning jag vill gå mot. Och ju mer jag tänker så lutar det åt .Net för flera orsaker. Vet att används mycket i Sverige överlag, har annat jobb inom it (ej utveckling) men känns som att många företag i Sverige kör Microsoft produkter, AD, Office miljön, Azure osv osv så känns lite som att vägen mot .NET kan bli värt i längden om man har tänkt att jobba i Sverige i alla fall.

Både .NET och Node.js är ganska säkra kort, har suttit i en del projekt med .NET API och node frontend. Jag skulle aldrig kolla två gånger på en jobbannons där de sökte PHP-programmerare p.g.a. att det idag är ett litet udda val professionellt sett.

Skrivet av anon320419:

Nyfiken fråga, hur vanligt är MVC (inte desigmönstret utan Razor Pages och dyl) på arbetsmarknaden?
Antar att det ligger rätt mycket gammal dylik kod och skräpar om inte annat. Där jag haft min praktik har man skrivit om i princip all frontend successivt från Razor Pages till React.

Är väl en fråga om preferens antar jag men är inget fan alls av Microsofts frontendlösningar Blazor/Razor men däremot så är TypeScript trevligt.

Jag har samma upplevelse, de enda gångerna jag varit i kontakt med med ASP.NET MVC o.dyl. har det varit projekt med ena foten i graven. JS frameworks har dock varierat väldigt mycket, efter vad som vad hype:at när projekten startade.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ingen större idé att fråga utvecklare vilket språk/ramverk som är bäst, utvecklare tenderar att vara väldigt partiska.

Prova några språk/ramverk som du är intresserade av och välj det du tycker är roligast. Finns massor med jobb oavsett vad du väljer.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Därför lära sig några..... tar inte länge att göra det...

Man måste inte vara hardcore-fan efter man lärt sig ett framework efter en vecka.... Finns flera...

Tyvärr är alla "utvecklare" som sport-fans...... "FINNS BARA ETT LAG!!"... helt maniskt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Nu har jag varit sjukskriven från marknaden väldigt länge. Men MVC och Entity Framework är inget "hitta på"-framework utan det används väldigt ofta.

Men du ska inte snöa in dig.....

Ta en vecka och lär och labba med det så kan jag garantera dig att du har en väldigt bra bild om hur saker kan lösas...

Det finns för många som sitter och dricker Jolt cola och inte gör nåt.... labba, drick Jolt eller nåt, och jag garanterar dig att du blir 2.0...

Arbetsmarknaden är som sådan..... att de vill ha folk som kan..... och inte de som kan rabbla upp de bästa Star Wars figurerna när man duschar....

Ta en dag eller två och lär dig MVC och Entity Framework.

Det var det som separerade mig från Star Wars-runkarna

Använder Entity Framework flitigt.
MVC/Razor Pages har jag redan lattjat lite med och har även grävt i dylik sörja på praktiken, man tröttnar fort.
Föredrar separat frontend och backend (JS-lib/ramverk fast med TS). Är lagd lite mer åt backend-hållet men gillar samtidigt helheten. Sen är det lite komiskt hur ofta det släpps nya ramverk för frontend som sagt, men det beror väl mycket på hur mänskliga hjärnan fungerar. Nytt är nytt och det kittlar en stund, sedan blir det vardag och då ska det vara nytt igen.

Permalänk
Medlem

En fråga nu när jag börjar kollar närmare på asp.net MVC. Vad är frontend där? (Views foldern?), eller räknas MVC Project som en klump av frond och back?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

ASP.NET MVC alla dagar i veckan

https://www.youtube.com/watch?v=hZ1DASYd9rk

Kika på den så lär du dig hur mycket som helst. Om det inte är helt solklart i början, vilket det aldrig är oavsett vad man ska lära sig, så haka inte upp det utan "circle back to it" senare.

Denna var riktigt bra, har kollat knappt 1h och lärt mig mycket. Riktigt bra förklarad dessutom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av memo33:

En fråga nu när jag börjar kollar närmare på asp.net MVC. Vad är frontend där? (Views foldern?), eller räknas MVC Project som en klump av frond och back?

Frontend blir väl Razor-kladdet, medan det numera vanligare sättet är att JSON blir "vyn" dvs servera datan till en separat klient.