PermalÀnk
Medlem ★
●

TvÄ saker:

1. Lotto-spinnaren mĂ„ste vara den bĂ€sta allround-spinnare som nĂ„gonsin tillverkats. Har fĂ„tt Harr, Öring, Abborre, GĂ€dda, Id och Mört pĂ„ den hittills. Helt galet mycket dessutom...

2. BKK UV-krok Àr ovÀntat bra. Har börjat med dessa till slut och huggen blir otroligt mycket hÄrdare och man tappar inte lika mycket fisk lÀngre. Fick ett hugg nÀr jag inte riktigt var med pÄ sista passet och var helt sÀker pÄ att det var en ordentlig gÀdda. Gör ett hÄrt motryck för att sÀtta kroken, men istÀllet kommer det en liten abborre flygandes mot huvudet sÄ man fÄr ducka. Helt galet hÄrt hugg, för att vara en sÄ liten krabat och det Àr sÄ med de flesta huggen. Sett abborrar komma som skjutna ur en kanon pÄ 2-3 meters hÄll och bara ska ha draget. NÄgon annan med liknande erfarenhet?

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jo vissa drag levererar verkligen, sjÀlv har jag bara kommit ut en gÄng i Är och blev nÄgra abborrar största pÄ runt 700-800g och en hel del gÀddor tyvÀrr. Ska ut igen pÄ torsdag hoppas pÄ lite mer abborrar av större storlek. Kanske till och med tar med mig ena flugspöet denna gÄngen.

PermalÀnk
Medlem
●

Har precis börjat fÄnga upp fiskeintresset, nÄgon som skulle kunna hjÀlpa mig med köprÄd för ett vettigt startpaket?

Än sĂ„ lĂ€nge har jag varit ute med en vĂ€n och fiskat, för det mesta spinnfiske men Ă€ven lite mete efter betesfisk, dĂ„ bĂ„de frĂ„n bĂ„t och land. Kastat bĂ„de haspel och multi men har inte bildat mig nĂ„gon sĂ€rskild preferens mellan dem, gillar bĂ„da.

Tanken i första hand Àr vÀl abborrfiske, men vill inte behöva svettas allt för mycket om jag skulle fÄ en gÀdda pÄ kroken.
Vad jag lÀst mig till sÄ verkar nÄgot i stil med 7-8" lÀngd och ~10-40g kastvikt vettigt för spöt.

Vill gÀrna hÄlla mig under 1400kr dÄ det lÀr blir mitt första egna fiskespö

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av QuinnoX:

Har precis börjat fÄnga upp fiskeintresset, nÄgon som skulle kunna hjÀlpa mig med köprÄd för ett vettigt startpaket?

Än sĂ„ lĂ€nge har jag varit ute med en vĂ€n och fiskat, för det mesta spinnfiske men Ă€ven lite mete efter betesfisk, dĂ„ bĂ„de frĂ„n bĂ„t och land. Kastat bĂ„de haspel och multi men har inte bildat mig nĂ„gon sĂ€rskild preferens mellan dem, gillar bĂ„da.

Tanken i första hand Àr vÀl abborrfiske, men vill inte behöva svettas allt för mycket om jag skulle fÄ en gÀdda pÄ kroken.
Vad jag lÀst mig till sÄ verkar nÄgot i stil med 7-8" lÀngd och ~10-40g kastvikt vettigt för spöt.

Vill gÀrna hÄlla mig under 1400kr dÄ det lÀr blir mitt första egna fiskespö

Om det Àr primÀrt abborre du ska fiska skulle jag hÄlla mig till upp till 20-25g. Det rÀcker gott och vÀl för att kasta mindre beten och Àven för att komma ned pÄ djupet med jiggskallar pÄ 15-20g.

Det som ofta rekommenderas Àr att ta sig till en sportfiskebutik och fÄ kÀnna pÄ grejerna och det Àr Àven vad jag tycker du ska göra.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av DaBone:

TvÄ saker:

1. Lotto-spinnaren mĂ„ste vara den bĂ€sta allround-spinnare som nĂ„gonsin tillverkats. Har fĂ„tt Harr, Öring, Abborre, GĂ€dda, Id och Mört pĂ„ den hittills. Helt galet mycket dessutom...

2. BKK UV-krok Àr ovÀntat bra. Har börjat med dessa till slut och huggen blir otroligt mycket hÄrdare och man tappar inte lika mycket fisk lÀngre. Fick ett hugg nÀr jag inte riktigt var med pÄ sista passet och var helt sÀker pÄ att det var en ordentlig gÀdda. Gör ett hÄrt motryck för att sÀtta kroken, men istÀllet kommer det en liten abborre flygandes mot huvudet sÄ man fÄr ducka. Helt galet hÄrt hugg, för att vara en sÄ liten krabat och det Àr sÄ med de flesta huggen. Sett abborrar komma som skjutna ur en kanon pÄ 2-3 meters hÄll och bara ska ha draget. NÄgon annan med liknande erfarenhet?

Intressant, vilken storlek anvÀnder du? Kör du bara pÄ drag eller sÀtter du dem pÄ spinnare med?

Min favorit spinnare Àr mepps Aglia-e som har en fÀrgad kula i trekroken som huggpunkt. SÄ kan absolut tÀnka mig en fÀrgad trekrok kan ge resultat.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av piivo:

Intressant, vilken storlek anvÀnder du? Kör du bara pÄ drag eller sÀtter du dem pÄ spinnare med?

Min favorit spinnare Àr mepps Aglia-e som har en fÀrgad kula i trekroken som huggpunkt. SÄ kan absolut tÀnka mig en fÀrgad trekrok kan ge resultat.

Har bytt ut mot UV-krok pÄ de drag jag anvÀnder mest. Spinnare, skeddrag och wobblers, sÄ det Àr olika storlekar. Senast köpte jag Àven Stinger till jigg.
Vissa spinnare har ju ingen ring, sÄ svÄrt att byta pÄ dessa. TÀnkte göra ett försök pÄ en Vibrax och klippa kroken, sÀtta dit en ring och sedan UV-kroken.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av QuinnoX:

Har precis börjat fÄnga upp fiskeintresset, nÄgon som skulle kunna hjÀlpa mig med köprÄd för ett vettigt startpaket?

Än sĂ„ lĂ€nge har jag varit ute med en vĂ€n och fiskat, för det mesta spinnfiske men Ă€ven lite mete efter betesfisk, dĂ„ bĂ„de frĂ„n bĂ„t och land. Kastat bĂ„de haspel och multi men har inte bildat mig nĂ„gon sĂ€rskild preferens mellan dem, gillar bĂ„da.

Tanken i första hand Àr vÀl abborrfiske, men vill inte behöva svettas allt för mycket om jag skulle fÄ en gÀdda pÄ kroken.
Vad jag lÀst mig till sÄ verkar nÄgot i stil med 7-8" lÀngd och ~10-40g kastvikt vettigt för spöt.

Vill gÀrna hÄlla mig under 1400kr dÄ det lÀr blir mitt första egna fiskespö

2000-3000 rulle med utkast pÄ 6:1 Àr nÄgot du vill leta efter om du ska jigga mycket.
2000 rÀcker, och Àr vÀldigt liten och lÀtt. 3000 fÄr du större spoldiameter, vilket gör att linan har lite lÀttare att kastas ut.
HÀr fÄr man gÄ lite pÄ vad man sjÀlv tycker Àr viktigt (jag kör med en 2500 rulle)

Spö pÄ 7-8', ska minst klara minimum 7g imo, 5g Àr redigt kul nÀr man kommer in i det, men inte nödvÀndigt.
jag kör ett spö som Àr 7' o klarar 7-28g.
Hade jag bara fiskat frÄn bÄt, eller stÀllen dÀr det hela tiden vart öppet och fritt runt omkring mig hade jag nog tagit ett 8' spö, bara för komma ut lite lÀngre.

Till lina Àr det bara ett alternativ, sÄ tunn flÀtlina du kan hitta som klarar nÄgon stans dÀr i mellan 8-10kg.
TÀnk bara pÄ att du tar lite billig nylonlina i början pÄ rullen, för att fÄ ett bÀttre grepp i spolen (och för att inte behöva anvÀnda mer flÀtlina Àn vad du behöver)
Och sen en 100% Fluorocarbonlina-taffs.

SÄ ja, du behöver 3st olika sorters linor

Billig nylonlina (~5kg)
FlÀtlina (~9kg) Bra flÀtlinar Àr dock oftast lite mer dyrare, men en vÀrd investering
Fluorocarbonlina (~10kg)

Att jigga Àr redigt kul. och finns mycket att lÀra sig, och anpassa sig för, sÄ Àr vÀldigt dynamiskt.

6-8cm jiggar Àr mitt tips, gÄr att smÀlla pÄ upp till 10cm, men dÄ ska man veta att det finns gÄtt om feta borrar dÀr man fiskar, annars kan det kÀnnas lite trÄkigt nÀr man sÀllan fÄr hugg (och dÄ oftast frÄn en liten gÀdda)

Beroende pÄ hur forsande vattnet Àr, samt hur djupt det Àr sÄ Àr allt mellan 5-10g bra storlekar för 6-10cm jiggar.

Forsar det mycket behöver du mer tyngd för att snabbt komma ner pÄ djupen du vill vara pÄ, samt om det Àr redigt djupt.

Är vattnet nĂ€stan stillastĂ„ende och bara 1-4m djupt Ă€r 5g bĂ€ttre för att fĂ„ en mer kontrollerad dykning.
1/0 - 3/0 kör jag med beroende pÄ hur lÄng min jigg Àr, och sen 5-10g beroende pÄ hur vattnet Àr.

NÀr det kommer till vilken fÀrg du ska ha pÄ jiggen sÄ gÄr det inte sÀga.
Allt Àr bereonede pÄ vattnet och fiskarna dÀr i.
I vissa vatten Àr de mest skrikande nyonfÀrgerna det absolut bÀsta.
Medans i andra Àr det mer dova fÀrger och mer naturtrogna fÀrger.
BÀsta Àr att testa sig fram, men ocksÄ rÄdfrÄga folk man ser fiska pÄ samma stÀllen vad dom brukar fÄ pÄ.

Ett hett tips Àr att införskaffa gick snap/twist snap... beteslÄs (dom har mÄnga olika namn, sÄ)
SÄhÀr ser dom ut:
https://jiggar.nu/tillbehor/beteslas/wiggler-quick-snap.html
Dom spar ner pÄ tid och frustration nÄgot extremt, sÄ tycker nÀstan dom Àr ett mÄste nu förtiden.

Hoppas du fick lite kött pÄ benen!

Skitfiske pÄ dig!

Visa signatur

Error 404, System not found!

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av stocken:

2000-3000 rulle med utkast pÄ 6:1 Àr nÄgot du vill leta efter om du ska jigga mycket.
2000 rÀcker, och Àr vÀldigt liten och lÀtt. 3000 fÄr du större spoldiameter, vilket gör att linan har lite lÀttare att kastas ut.
HÀr fÄr man gÄ lite pÄ vad man sjÀlv tycker Àr viktigt (jag kör med en 2500 rulle)

Spö pÄ 7-8', ska minst klara minimum 7g imo, 5g Àr redigt kul nÀr man kommer in i det, men inte nödvÀndigt.
jag kör ett spö som Àr 7' o klarar 7-28g.
Hade jag bara fiskat frÄn bÄt, eller stÀllen dÀr det hela tiden vart öppet och fritt runt omkring mig hade jag nog tagit ett 8' spö, bara för komma ut lite lÀngre.

Till lina Àr det bara ett alternativ, sÄ tunn flÀtlina du kan hitta som klarar nÄgon stans dÀr i mellan 8-10kg.
TÀnk bara pÄ att du tar lite billig nylonlina i början pÄ rullen, för att fÄ ett bÀttre grepp i spolen (och för att inte behöva anvÀnda mer flÀtlina Àn vad du behöver)
Och sen en 100% Fluorocarbonlina-taffs.

SÄ ja, du behöver 3st olika sorters linor

Billig nylonlina (~5kg)
FlÀtlina (~9kg) Bra flÀtlinar Àr dock oftast lite mer dyrare, men en vÀrd investering
Fluorocarbonlina (~10kg)

Att jigga Àr redigt kul. och finns mycket att lÀra sig, och anpassa sig för, sÄ Àr vÀldigt dynamiskt.

6-8cm jiggar Àr mitt tips, gÄr att smÀlla pÄ upp till 10cm, men dÄ ska man veta att det finns gÄtt om feta borrar dÀr man fiskar, annars kan det kÀnnas lite trÄkigt nÀr man sÀllan fÄr hugg (och dÄ oftast frÄn en liten gÀdda)

Beroende pÄ hur forsande vattnet Àr, samt hur djupt det Àr sÄ Àr allt mellan 5-10g bra storlekar för 6-10cm jiggar.

Forsar det mycket behöver du mer tyngd för att snabbt komma ner pÄ djupen du vill vara pÄ, samt om det Àr redigt djupt.

Är vattnet nĂ€stan stillastĂ„ende och bara 1-4m djupt Ă€r 5g bĂ€ttre för att fĂ„ en mer kontrollerad dykning.
1/0 - 3/0 kör jag med beroende pÄ hur lÄng min jigg Àr, och sen 5-10g beroende pÄ hur vattnet Àr.

NÀr det kommer till vilken fÀrg du ska ha pÄ jiggen sÄ gÄr det inte sÀga.
Allt Àr bereonede pÄ vattnet och fiskarna dÀr i.
I vissa vatten Àr de mest skrikande nyonfÀrgerna det absolut bÀsta.
Medans i andra Àr det mer dova fÀrger och mer naturtrogna fÀrger.
BÀsta Àr att testa sig fram, men ocksÄ rÄdfrÄga folk man ser fiska pÄ samma stÀllen vad dom brukar fÄ pÄ.

Ett hett tips Àr att införskaffa gick snap/twist snap... beteslÄs (dom har mÄnga olika namn, sÄ)
SÄhÀr ser dom ut:
https://jiggar.nu/tillbehor/beteslas/wiggler-quick-snap.html
Dom spar ner pÄ tid och frustration nÄgot extremt, sÄ tycker nÀstan dom Àr ett mÄste nu förtiden.

Hoppas du fick lite kött pÄ benen!

Skitfiske pÄ dig!

Tack sÄ jÀdrans mycket för ett sÄ utförligt svar!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

PermalÀnk
Medlem ★
●

KÀnns som jag svÀr i kyrkan nu men finns det nÄgot snorbilligt spö för en amatör?
Inte fiskat sen jag var tonĂ„ring och dĂ„ var det med nĂ„got Ö&B teleskopsspö som inte finns kvar lĂ€ngre.

Farsan har precis köpt sig en liten bÄt och jag blev sugen pÄ att Äka ut o kasta lite! Abborre Àr vÀl det jag frÀmst Àter, men det Àr nog catch n release som gÀller. TillfÀllena spöt kommer anvÀndas under ett Är kan nog rÀknas pÄ en hand.

Finns det nÄgot spö under 1000-lappen?
Kanske Ànnu billigare?

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem
●

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/fiskeset/haspelset-2#{%22F...

Jag hade personligen valt ett utav Okumas/Daiwas combo. De gör prisvÀrda spön/rullar enligt mig.

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-combo-ninja... < Troligtvis denna combo jag hade lagt mina pengar pÄ. 5-25g kastvikt och 7 fot passar perfekt för abborre.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av smekd:

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/fiskeset/haspelset-2#{%22F...

Jag hade personligen valt ett utav Okumas/Daiwas combo. De gör prisvÀrda spön/rullar enligt mig.

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-combo-ninja... < Troligtvis denna combo jag hade lagt mina pengar pÄ. 5-25g kastvikt och 7 fot passar perfekt för abborre.

Ah tack! ska kika pÄ det.

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av CusmaR:

Ah tack! ska kika pÄ det.

Vart i landet bor du? Vissa.. typ jag . Har ju en del grejer som bara ligger och samlar damm. Bor dock utanför Halmstad. O skicka sÄnt Àr inte aktuellt

PermalÀnk
Medlem
●

NĂ„gon som varit nere i Blekinge Ă€nnu? Är ju löjligt tidigt pĂ„ sĂ€songen, men tĂ€nkte eventuellt fara ner och prova om gĂ€ddorna börjat komma inĂ„t Ă€nnu..

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Xish:

Vart i landet bor du? Vissa.. typ jag . Har ju en del grejer som bara ligger och samlar damm. Bor dock utanför Halmstad. O skicka sÄnt Àr inte aktuellt

Ja det Àr sant, jag bor i Karlstad.
Har kollat lite pÄ blocket/marketplace men det Àr svÄrt tycker jag. Har ju 0-koll pÄ prisbild, om det Àr bra eller dÄligt, och kan ju inte direkt funktionstesta pÄ plats heller dÄ jag inte vet vad man ska tÀnka pÄ / leta efter

Visa signatur

‱ ASUS 35" ROG Strix XG35VQ ‱ Lian Li PC-O11 Air Mini ‱ Ryzen 7 5800x3D ‱ NZXT X63 ‱ Asus TUF RTX 3070 ‱
‱ Asus B550-F ‱ G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) ‱ Corsair RM750x ‱ Corsair Force MP600 1TB ‱ Windows 10 Pro ‱

PermalÀnk
Medlem ★
●

Imorgon bÀr det av till HÀrjedalen för 4 dagars flugfiske i Ljusnan.
Hade gÀrna Äkt tidigare, men helt galet tryck pÄ jobbet satte kÀppar i hjulen.
Ska bli galet skönt att komma ivÀg.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Otori:

Imorgon bÀr det av till HÀrjedalen för 4 dagars flugfiske i Ljusnan.
Hade gÀrna Äkt tidigare, men helt galet tryck pÄ jobbet satte kÀppar i hjulen.
Ska bli galet skönt att komma ivÀg.

Skitfiske pÄ dig!

Har försökt komma ivÀg sjÀlv, men inte lyckats.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

Skitfiske pÄ dig!

Har försökt komma ivÀg sjÀlv, men inte lyckats.

TyvĂ€rr Ă€r det just vad det Ă€r 🙃

NÀstan en meter högre vattenstÄnd Àn optimalt, jÀttesvÄrt att vada pga det höga flödet och nivÄn.
IgÄr förmiddag var det optimalt, men nÀr vi Àtit och klÀtt os 1h senare var det högt igen.

Gick upp vid 06, till och med högre Àn igÄr kvÀll.

Eftermiddagen vi kom upp sÄ hÄvade jag en öring pÄ 600g som glatt fick simma vidare och tappade sedan en. Sedan har det varit dött.
Men ack sÄ skönt för sjÀlen att komma ivÀg.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Som jÀmförelse med undre bilden i föregÄende inlÀgg.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Underbar dag men bara massa smÄöring. Men sÄ small det till pÄ en nattslÀnda och jag lyckades hÄva en harr pÄ 40cm och 600g.

Den gjorde sig jĂ€vligt fint pĂ„ en hĂ„rdbrödmacka 🙃

Sista dagen imorgon, sedan bÀr det hemÄt pÄ söndag. Tiden gÄr pÄ tok för fort.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Otori:

TyvĂ€rr Ă€r det just vad det Ă€r 🙃

NÀstan en meter högre vattenstÄnd Àn optimalt, jÀttesvÄrt att vada pga det höga flödet och nivÄn.
IgÄr förmiddag var det optimalt, men nÀr vi Àtit och klÀtt os 1h senare var det högt igen.

Gick upp vid 06, till och med högre Àn igÄr kvÀll.

Eftermiddagen vi kom upp sÄ hÄvade jag en öring pÄ 600g som glatt fick simma vidare och tappade sedan en. Sedan har det varit dött.
Men ack sÄ skönt för sjÀlen att komma ivÀg.

<Uppladdad bildlÀnk>

<Uppladdad bildlÀnk>

TrÄkigt, nÀr det inte stÀmmer. Men som sagt, det Àr alltid skönt att bara fÄ komma ivÀg och andas ut ibland.
Du fick fisk i alla fall!

NĂ€r jag sjĂ€lv varit ivĂ€g pĂ„ flugfiske-resor och det inte stĂ€mt eller varit svĂ„rt, sĂ„ har jag plockat fram haspelspöt och kört med spinnare istĂ€llet. Med "Lotto-spinnaren" har jag som jag skrivit tidigare fĂ„tt bĂ„de Öring, Harr, Abborre, GĂ€dda, Id och Mört pĂ„.
Detta nÀr flugfisket inte fungerat...

Men det kan vara skönt att bara stÄ och kasta ocksÄ. Lite som meditation...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem
●

Vad tycker ni om chatterbaits? fÄr ni nÄ fisk pÄ dem?

aldrig testat en sÄdan sÄ lite sugen, antar de bara Àr kasta och veva in som Àr tekniken?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av piivo:

Vad tycker ni om chatterbaits? fÄr ni nÄ fisk pÄ dem?

aldrig testat en sÄdan sÄ lite sugen, antar de bara Àr kasta och veva in som Àr tekniken?

Aldrig testat men det finns mÄnga videos pÄ tuben... hÀr ett par.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Tizzue:

Jo vissa drag levererar verkligen, sjÀlv har jag bara kommit ut en gÄng i Är och blev nÄgra abborrar största pÄ runt 700-800g och en hel del gÀddor tyvÀrr. Ska ut igen pÄ torsdag hoppas pÄ lite mer abborrar av större storlek. Kanske till och med tar med mig ena flugspöet denna gÄngen.

Folk surrar drag hit, drag dit. Abu Atom och Ran-draget. Sen Àr det över vad gÀller antal.
Jag hatade skeddrag som liten, I dag Àr det vad som Äker pÄ nÀr inget annat fungerar. Skeddrag fungerar ALLTID.
Alla bör ha en backup för skedisar.

GÀddor tyvÀrr? GÀddhugg Àr den bÀsta terapin som gÄr att finna. Folk som inte "gillar" gÀdda Àr oftast bara rÀdd för dem.
De smakar bra med, lent kött och stora fibrer likt torsk. Att gÀddan Àr hatad som matfisk kommer frÄn "gammalt" dÄ folk fick Àta det hela tiden för att det var billigt dÄ de Àr "lÀttfÄngad" likt abborre. Friterad gÀdda med pepparrot Àr dunder! Klart bÀttre Àn odlad lax.

Abborre Àr dock Sveriges bÀsta matfisk. Men krÀver lite kunskap att filéa.

NÀ sjÀlv ska jag kasta fram jiggarna pÄ 60-160g och smÀlla pÄ nÄgra gÀddor. Kan bli lite test med Lurefans DK7 vibrationsbete före. Fick ett monsterhugg pÄ det för 1 mÄnad sedan men krokade inte. Det var lÀtt en 1.5+kg abborre eller 5+kg gÀdda. (troligtvis större).

Men det tog TVÄRSTOPP och jag sög till med spöt, men kroken satt inte... Det var ett TUNGT hugg.

ApropÄ ingenting. Ha med en fil i bÄten, det Àr viktigare Àn inköpen av krokar. En filad billig WMC Àr bÀttre Àn en OWNER ST-36. Fila krokarna och kÀnn skillnaden mot era naglar. För all del ha med gott om krokar, tafsmaterial, lekande osv. Lekande Àr dock bara viktigt vid spinnare/skruvande beten. Kör ni fluorocarbontafs sÄ funkar det för gÀddor likt tjÀrna jag skrev. Större skall nog ha 1.2..

Skrivet av DaBone:

Aldrig testat men det finns mÄnga videos pÄ tuben... hÀr ett par.

https://www.youtube.com/watch?v=oE5c6Sncldw

https://www.youtube.com/watch?v=tej0NsHeT5U

Jag har testat en del chatterbaits. I hemvattnet fÄr du ingen abborre pÄ det. Men i sjön en bit (3mil) bort och med krÀft-trailer sÄ smÀller det utav bara fan. I alla tekniker.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÄller verkligen med @hockexx om det mesta men speciellt om abborre och gÀdda som matfisk, samt vikten att ha med fil/bryne.

Krokarna hÄller i mÄnga Är om man bara hÄller dem skarpa.
Och för den som glömmer att ta med bryne kan jag tipsa om ett som fÄr plats pÄ nyckelknippan
https://www.sportshopen.com/en-fr/article/krokbryne

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av piivo:

Vad tycker ni om chatterbaits? fÄr ni nÄ fisk pÄ dem?

aldrig testat en sÄdan sÄ lite sugen, antar de bara Àr kasta och veva in som Àr tekniken?

Visst fÄr man fisk pÄ chatterbaits. Vissa dagar nÀr det Àr varmt i vattnet och lite fart i fisken sÄ kan det vara kanon (har dock sett folk lyckas med det Àven nÀr det Àr kallt i vattnet pÄ hösten). Men dÄ brukar ju allt som "rasslar" ge fisk (vibrationsbeten)

Personligen sÄ kör jag inte mycket med chatterbaits dÄ mina spön Àr rÀtt mjuka och det gungar satan. Vissa kanske gillar det men kör hellre nÄgot mindre skakigt, typ Astrovibe/Viblure.

Vad gÀller "teknik" sÄ Àr det som du sÀger bara att veva in. Blanda med vevstopp om du kÀnner dig lite Àventyrlig, eller studsa hem pÄ botten som en jigg.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vet inte om jag borde starta en egen trÄd men tÀnker att det passar in hÀr och kollar om nÄgon mer hÀr fiskar hummer?

För mig har det varit en dÄlig start bÄde vÀder- och fÄngstmÀssigt. Har hittills bara kommut ut en gÄng med min kompis och fick för första gÄngen pÄ mÄnga Är inte en enda hummer pÄ 12 tinor.
Hoppas pÄ bÀttre fÄngst imorgon.

Det Àr ÀndÄ kul att komma ut och förlÀnger ju bÄtsÀsongen.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av piivo:

Vad tycker ni om chatterbaits? fÄr ni nÄ fisk pÄ dem?

aldrig testat en sÄdan sÄ lite sugen, antar de bara Àr kasta och veva in som Àr tekniken?

Jag har inte haft sÀrskilt bra fiske pÄ chatterbaits. Men min klart under amatör till vÀn gillar att köra dem och har dragit nÄgon gÀdda pÄ dem.

SlÀngde pÄ en sjÀlv i en krÀftsjö och satt en gummikrÀfta som trailer, dÄ jÀvlar small det konstant. Jag lÀt dem sjunka till botten och gjorde snabba ryck och lÀt dem sjunka alternerande mellan "stoppen". Tog en hel del borrar pÄ det, de hugg Àven pÄ monotont invevande.

Faktiskt enda gÄngen jag tagit abborre pÄ dem, sÄ det har nog lite med hur och nÀr och vart man fiskar med dem att göra.
I hemsjön Àr det nÀstintill omöjligt att ta abborrar pÄ jigg, men sjön 3 mil lÀngre bort sÄ hugger de friskt.

Jag har fÄtt fler abborrar pÄ Westin Swim 53g Àn jag har fÄtt pÄ 5-10cm jiggar i hemsjön..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

PermalÀnk
Medlem
●

RÄkade kasta bort mitt chatterbait pÄ andra kastet fÄrse om de blir att köpa nÄn ny. Tog upp en 9-hg abborre idag iaf som jag ville filea men gick sÄdÀr, blev inte mycket kött tillgodo tyvÀrr. Tycker det Àr svÄrt dÄ de Àr sÄ hÄrda, och sen har jag vÀl ingen bra kniv heller, sÄ har ni nÄ tips pÄ fileknivar?

PermalÀnk
Medlem ★
●

@piivo
Jag Àr fullt nöjd med Morakniv Comfort 155, just nu billigast pÄ Engelsons 249kr
https://www.engelsons.se/7761-morakniv-fishing-comfort-file-1...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Perfekt(brist pÄ) storm

En mycket lyckad lördag eftermiddag pÄ havet utanför Tanumstrand.
Helt vindstilla sÄ Àven jag kunde gÄ ut en bit med mitt Àggskal (4,65m, 20hk).
Stannar till vid favoritvÀggen, drar ett par sej, (första gÄngen i sverige) och en liten makrill.
Bete fixad.
SÀtter kursen vÀsterut, inte lÄngt, 20-30 min. i hög fart.
UpptÀcker att det knappt driver, kalas, stannar pÄ et flak som Àr pÄ 45m.
SÀtter pÄ ett spÀtta tackel pÄ ena spöet, dunkar ner en bom pÄ andra, och pÄ tredje fÄr en sill hÀnga pÄ 20m.

Efter inte lÄng tid alls blir spÀtta-spöet "segt", men det skakar lite, sÄ inte skrÀp Ätminstone.
Pumpar och pumpar, för trögt att bara veva upp.
Ser efter ett tag en stor "rund" skugga, "vilken jÀvla spÀtta".
Ögonen blir Ă€ndĂ„ rundare nĂ€r jag ser att det Ă€r en rocka!!!
Min första nÄgonsin knaggrocka!
Sitter lite Ä funderar, men det Àr tidigt Àn, i med spÀtta tacklet igen.
en halvtimme senare blir det "segt" igen, yes, Ànnu en rocka!! eller?
Lite mera sprattel, kÀnns annorlunda, men vad vet jag om rocka.
Kikar ner Ä börjar skymta nÄgot i djupet, det snurrar och avslöjar den omisskÀnnliga siluetten av trekantiga fenor, Haj!!
Ytterliga en första för mig, Pigghaj!
Det Àr inte slut dÀr dock, lite senare hör jag lite frustande, "Àhh, en sÀldjÀvul igen"
Mycket sÀl i omrÄdet.
Ser nÄgra svarta siluetter pÄ lite avstÄnd, nÀr dom kommer nÀrmre Àr det ett par tummlare som kommer upp till bÄten, cirklar runt bÄten ett tag och frustar.
Kommer helt in pÄ ett par meters hÄll. (har bara video pÄ tumlarna)

Vilken djÀvla dag, sÄdan skulle man kunna ha ett par gÄnger i veckan Ätminstone

stavning
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds