Kretsbrist stoppar Volvos produktion i Torslanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Så en bil från 70-talet då?
Ingen ABS,
massa extra kopparkabel för lysen, släpvagnskontakt, defroster mm.
inget centrallås
inga airbags
inget anti-sladd
manuella fönsterhissar och backspeglar
ingen klimatanläggning
ingen farthållare
ingen backkamera eller sensor
ingen färddator
extra bränsleförbrukning för radioatorfläkt, AC mm inte kan styras bra och glödlampor som drar 10 gånger mer ström än LED.

Kul med gamla bilar, men bra är de inte, dålig bränsleekonomi, usel krocksäkerhet och oftast relativt dålig komfort.
Visst, några av punkterna ovan kan man väl klara sig utan, men krocksäkerhet och skydd mot olyckor som airbags, anti-sladd, ABS ger är det nog få som vill vara utan, men också bekväma saker som central-lås för det var rätt omständigt att gå runt och känna och låsa dörrar och koffert när man hade parkerat.

Airbag och ABS, fair enough. Men det kräver inga avancerade kretsar. Kan nog nästan snickras ihop hos bysmeden.

Resten är inget som behövs, alternativt kräver inte elektronik.
Min bil är 16 år gammal. Har AC, men jag är helt säker på att den är elektromekanisk, inte elektronisk, med riktiga mekaniska vred där man hör och känner saker flyttas! Lampor och vindrutetorkare styrs helt av elektromekaniska relän.
Har inte centrallås, inte antisladd, inga elektriska fönsterhissar eller speglar, ingen farthållare, ingen backkamera, ingen färddator.
Den har riktiga glödlampor som är garanterat flimmerfria (de flesta nya bilar med diodlampor, både inne och ute, flimrar nåt djävulskt!).

Jag hatar nya bilar med massa elektronik som försvårar, försämrar och förstör, som är fallet för det mesta. Bilen ska inte bestämma, utan jag ska bestämma när jag kör. Antingen 100 % jag som är förare eller 100 % bilen som är förare (dvs helt självkörande bilar där jag kan sova eller läsa en bok under färden, helt lagligt - vi är inte där än). Inget mellanting.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju elektronik även i 40 år gamla bilar.

Ja, men inte någonstans i närheten jämförbart med en bil från de senaste åren.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Airbag och ABS, fair enough. Men det kräver inga avancerade kretsar. Kan nog nästan snickras ihop hos bysmeden.

Resten är inget som behövs, alternativt kräver inte elektronik.
Min bil är 16 år gammal. Har AC, men jag är helt säker på att den är elektromekanisk, inte elektronisk, med riktiga mekaniska vred där man hör och känner saker flyttas! Lampor och vindrutetorkare styrs helt av elektromekaniska relän.
Har inte centrallås, inte antisladd, inga elektriska fönsterhissar eller speglar, ingen farthållare, ingen backkamera, ingen färddator.
Den har riktiga glödlampor som är garanterat flimmerfria (de flesta nya bilar med diodlampor, både inne och ute, flimrar nåt djävulskt!).

Jag hatar nya bilar med massa elektronik som försvårar, försämrar och förstör, som är fallet för det mesta. Bilen ska inte bestämma, utan jag ska bestämma när jag kör. Antingen 100 % jag som är förare eller 100 % bilen som är förare (dvs helt självkörande bilar där jag kan sova eller läsa en bok under färden, helt lagligt - vi är inte där än). Inget mellanting.

Äldre bilar är dessutom lättare att fixa själv...har aldrig besökt en bilmekaniker och hoppas jag slipper men moderna bilar gör det näst intill omöjligt att laga saker själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Äldre bilar är dessutom lättare att fixa själv...har aldrig besökt en bilmekaniker och hoppas jag slipper men moderna bilar gör det näst intill omöjligt att laga saker själv.

Precis!

Samma här. Varit på verkstad för att fylla på AC, för att byta däck på fälgar (nog nästan omöjligt med handverktyg) och för mindre svetsjobb (har ingen svets eller möjlighet att svetsa). Allt annat har jag fixat själv. Några kylarbyten, en sidobackspegel, bromsbelägg och bromsskivor, strålkastarinsatser, vevhusventilation, diverse remmar, kabeldragningar. Dessutom normalt underhåll som byte av torkarblad, glödlampor, diverse filter, olja och andra vätskor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nu såg jag inget om övertid i artikeln, så jag antar att den infon kommer från annat håll. Men övertid kan bero på flera orsaker. Teoretiskt skulle ju halva fabriken behöva stänga för att de inte har något att göra medan den andra halvan jobbar övertid för att hinna.

Beordrad övertid varje helg från semestern tills nu och helt plötsligt så säger företaget till de anställda en vecka innan ”stanna hemma och bränn eran kompbank”. Enda orsaken till övertid är för att det har stått stilla såpass mycket så det krävs ingenkörning.

Det finns ingen ”halva fabriken”, det är 3 st fabriker som samspelar och ska det vara produktion så krävs det att alla fabriker rullar med samtliga 2000 arbetare på plats.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Så en bil från 70-talet då?
Ingen ABS,
massa extra kopparkabel för lysen, släpvagnskontakt, defroster mm.
inget centrallås
inga airbags
inget anti-sladd
manuella fönsterhissar och backspeglar
ingen klimatanläggning
ingen farthållare
ingen backkamera eller sensor
ingen färddator
extra bränsleförbrukning för radioatorfläkt, AC mm inte kan styras bra och glödlampor som drar 10 gånger mer ström än LED.

Kul med gamla bilar, men bra är de inte, dålig bränsleekonomi, usel krocksäkerhet och oftast relativt dålig komfort.
Visst, några av punkterna ovan kan man väl klara sig utan, men krocksäkerhet och skydd mot olyckor som airbags, anti-sladd, ABS ger är det nog få som vill vara utan, men också bekväma saker som central-lås för det var rätt omständigt att gå runt och känna och låsa dörrar och koffert när man hade parkerat.

Var delägare i en Cheva 210 1954 (4DR stolpe, rak sexa, 6V, manual 3 petad låda, rattväxel). Vindrutetorkarna drevs via vaccum, alltså motorn var tvungen att vara igång när det regnande. "Cruise Control" fanns redan nån gång på 50 - talet (extra tillbehör, kostade några dollar extra), fullservo (broms/styr), elhissar, elantenn, vaccumdrivet askfat (bl.a Cheva 56 - 57). Gheva var längst ner på GM:s lista, lågprismärke, toppmodellerna var BEL AIR (cabbe å 2 DR HT), 150 serien var nerbantad på krom/tillbehör, 210 var mellanmodell. Cadillac Eldorado (kom 1953 som cabbe) var lyxbilen som hade alla extra tillbehör som standard (?) men kostade därefter. 1957 kom infällda dörrhandtag på Dogde bl.a , volvo 142/44 1973/74? Cadillac Eldorado Broumgham 57 - 58 var en riktig lyxbil, rostfritt tak, 4 DR HT, Bakre dörrar var sk själv mordsdörrar, tror det fanns 6st Whisky glas, sminklåda till "tanten", fullservo, elbaklucka, automat låda, V8 m.m. Skulle tro bilen vägde ca 2,5 ton. Tror ca 700 ex tillverkades 57 eller 58.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Beordrad övertid varje helg från semestern tills nu och helt plötsligt så säger företaget till de anställda en vecka innan ”stanna hemma och bränn eran kompbank”. Enda orsaken till övertid är för att det har stått stilla såpass mycket så det krävs ingenkörning.

De kommer att ta från gula eller röda banken, och de kan man aldrig spendera själv i vilket fall.

Citat:

Det finns ingen ”halva fabriken”, det är 3 st fabriker som samspelar och ska det vara produktion så krävs det att alla fabriker rullar med samtliga 2000 arbetare på plats.

Eh, man kan spärra efter B-fabrik (ställa målade karosser i TBH, tror jag det hette) om C-fabrik inte jobbar. Kan väl inte köra så i en vecka kanske, men det går ett tag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De kommer att ta från gula eller röda banken, och de kan man aldrig spendera själv i vilket fall.

Dessa banker är borta sedan länge, kommande vecka dras från personliga kompbanken

Eh, man kan spärra efter B-fabrik (ställa målade karosser i TBH, tror jag det hette) om C-fabrik inte jobbar. Kan väl inte köra så i en vecka kanske, men det går ett tag.

Ja du snackar om höglagret som knappt håller 400 karosser men det beror på mixen och materialtillgången om du ska plocka bil därifrån så du hade kanske kunnat rulla 2-3h

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Ja, hur går det ihop?
/börsokunnig

Aktier trade:ar på en multipel av förra årets vinst, t.ex. P/E = 10, då tar det 10 år att tjäna in ett köp av aktien med nuvarande vinsten utan tillväxt. Folk tittar ofta på de senaste årens tillväxt å räknar på vad som är trolig tillväxt på kommande åren, är tillväxten hög så är ett bolag värt ett högre P/E-tal, har ett bolag även hög tillväxt av tillväxten så är det värt ännu högre P/E-tal, förutsatt att det håller i sig ett tag. Det är ju upp till var och en att avgöra vad man tror om vissa bolag, vad som är möjligt eller ej.

Men för att svara på din fråga: att investera handlar ju om framtiden och av olika anledningar så spekulerar folk vinsten i framtiden på olika sätt, det finns just nu alltså en brist på vissa saker och folk har tidigare köpt till högre å högre pris på aktier, men tillslut finns det ingen som vill köpa till högre pris, då börjar det säljas. Vad som är rätt pris för dig att köpa/sälja beror ju på många faktorer, men vi är inte byggda för att vara tillräckligt långsiktiga även om vi hypotetiskt har rätt om en investering. Varför går semiconductor aktier ner nu? Dels pga för hög värdering tidigare, dels pga oroligheter i världen, dels pga att investeringar för nya fabs tar lång tid, dels för att efterfrågan gått ner då den var överhettad under covid (det är inte brist på samma chip). Men det är också så att precis som marknaden ofta blir irrationellt överhypad och köper till vilket pris som helst, så blir den också irrationellt pessimistisk å folk säljer till vilket pris som helst ibland.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Precis!

Samma här. Varit på verkstad för att fylla på AC, för att byta däck på fälgar (nog nästan omöjligt med handverktyg) och för mindre svetsjobb (har ingen svets eller möjlighet att svetsa). Allt annat har jag fixat själv. Några kylarbyten, en sidobackspegel, bromsbelägg och bromsskivor, strålkastarinsatser, vevhusventilation, diverse remmar, kabeldragningar. Dessutom normalt underhåll som byte av torkarblad, glödlampor, diverse filter, olja och andra vätskor.

Ja däck fixar jag inte heller själv, AC har jag aldrig behövt fylla på...än. fast det kan man fixa till på en sån där station vid köp centrat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De kommer att ta från gula eller röda banken, och de kan man aldrig spendera själv i vilket fall.

Eh, man kan spärra efter B-fabrik (ställa målade karosser i TBH, tror jag det hette) om C-fabrik inte jobbar. Kan väl inte köra så i en vecka kanske, men det går ett tag.

Men det här är onödigt överraskande. Jag jobbar på en underleverantör, jag gissar att vi kan jobba typ 1 dag (ja, vi körde övertid i helgen såklart, 2 skift), sedan står vi still 4 dagar. Vad ska vi göra då? Komp, semester, eller annan egen ledighet gissar jag, men vi får se.
Kanske får kvälls- och nattskift vara hemma hela veckan, dagsskiftet jobba 2-3 dagar. Beror på.
Tror vi redan bränt våra betalda (=inarbetade och avtalade, inget företaget "bjuder" på) dagar redan i vår när Volvo stoppat.
Ingen kan tvinga oss att gå hem såklart, vi kan stanna och typ sopa gissar jag. Måla lite.
Alla ledigheter under höstlovet har såklart nekats, så ingen har kunnat planera att göra något med barnen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

En ny bil för hundratusentals kronor borde inte ha 360p-skärm och en knackig gammal enkärnig krets på 1,5 GHz. Att utrusta bilen med en trevlig skärm och bra systemkrets för en följsam upplevelse är varken dyrt eller obefogat. Osar budget och dumsnålhet med dålig hårdvara.

Jag tror nog bilars system idag är väldigt kompetenta men man fördelar styrkan till vad som är viktigt så som kvicka inbromsningar och adaptiv farthållare, självkörning med mer. Där tycker jag dock Tesla lyckas sjukt bra, de går fort med mjukvaran i stort sätt vad man än gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

Så en bil från 70-talet då?
Ingen ABS,
massa extra kopparkabel för lysen, släpvagnskontakt, defroster mm.
inget centrallås
inga airbags
inget anti-sladd
manuella fönsterhissar och backspeglar
ingen klimatanläggning
ingen farthållare
ingen backkamera eller sensor
ingen färddator
extra bränsleförbrukning för radioatorfläkt, AC mm inte kan styras bra och glödlampor som drar 10 gånger mer ström än LED.

Kul med gamla bilar, men bra är de inte, dålig bränsleekonomi, usel krocksäkerhet och oftast relativt dålig komfort.
Visst, några av punkterna ovan kan man väl klara sig utan, men krocksäkerhet och skydd mot olyckor som airbags, anti-sladd, ABS ger är det nog få som vill vara utan, men också bekväma saker som central-lås för det var rätt omständigt att gå runt och känna och låsa dörrar och koffert när man hade parkerat.

Sen tillkommer ju att väldigt mycket av dagens funktioner hade blivit orimliga om de hade byggts som på sjuttiotalet med separata kablar för allt och så, det hade inte funnits några marginaler kvar för last och liknande efter all koppar hade tagit upp vikten.

Skrivet av cyklonen:

Airbag och ABS, fair enough. Men det kräver inga avancerade kretsar. Kan nog nästan snickras ihop hos bysmeden.

Resten är inget som behövs, alternativt kräver inte elektronik.
Min bil är 16 år gammal. Har AC, men jag är helt säker på att den är elektromekanisk, inte elektronisk, med riktiga mekaniska vred där man hör och känner saker flyttas! Lampor och vindrutetorkare styrs helt av elektromekaniska relän.
Har inte centrallås, inte antisladd, inga elektriska fönsterhissar eller speglar, ingen farthållare, ingen backkamera, ingen färddator.
Den har riktiga glödlampor som är garanterat flimmerfria (de flesta nya bilar med diodlampor, både inne och ute, flimrar nåt djävulskt!).

Jag hatar nya bilar med massa elektronik som försvårar, försämrar och förstör, som är fallet för det mesta. Bilen ska inte bestämma, utan jag ska bestämma när jag kör. Antingen 100 % jag som är förare eller 100 % bilen som är förare (dvs helt självkörande bilar där jag kan sova eller läsa en bok under färden, helt lagligt - vi är inte där än). Inget mellanting.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Äldre bilar är dessutom lättare att fixa själv...har aldrig besökt en bilmekaniker och hoppas jag slipper men moderna bilar gör det näst intill omöjligt att laga saker själv.

Samtidigt drar det ju åt andra hållet också. Skulle man felsöka en V70 2002 exempelvis behövde man en ganska dyr "dator" som bara Volvo sålde, möjligtvis att det fanns något inofficiellt alternativ men även de var svindyra. Idag kan man köpa en BT-adapter och typ ladda ner en gratisapp på telefonen för att inte bara läsa och nolla felkoder utan också ändra bilens beteenden utöver vad tillverkaren avsåg från början, och det öppnar förstås för att göra väldigt detaljerade inställningar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bild på flintabil

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Ja ok, men den lär väl ha massor av elektronik. Inte jämfört med en ny bil förstås men relativt sjuttiotalsbilarna som nämndes ovan.

Sen verkar många ha fastnat på "jag vill köra själv" men elektroniken är ju väldigt mycket mer än bara körhjälpmedel och infotainment. Allt ifrån lampor till motorstyrning sker ju med elektronik för att det är mer robust och förstås billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men det här är onödigt överraskande. Jag jobbar på en underleverantör, jag gissar att vi kan jobba typ 1 dag (ja, vi körde övertid i helgen såklart, 2 skift), sedan står vi still 4 dagar. Vad ska vi göra då? Komp, semester, eller annan egen ledighet gissar jag, men vi får se.
Kanske får kvälls- och nattskift vara hemma hela veckan, dagsskiftet jobba 2-3 dagar. Beror på.
Tror vi redan bränt våra betalda (=inarbetade och avtalade, inget företaget "bjuder" på) dagar redan i vår när Volvo stoppat.
Ingen kan tvinga oss att gå hem såklart, vi kan stanna och typ sopa gissar jag. Måla lite.
Alla ledigheter under höstlovet har såklart nekats, så ingen har kunnat planera att göra något med barnen.

Det är vid sånna här tillfällen som 50/50-avtalet hade behövts där företaget betalar halva kompen och arbetarna betalar andra hälften. Det är mer rättvist

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, men den lär väl ha massor av elektronik. Inte jämfört med en ny bil förstås men relativt sjuttiotalsbilarna som nämndes ovan.

Nej, den lär ha väldigt lite elektronik. Motorn har förstås elektroniskt styrd insprutning och så, och det finns förmodligen enkel elektronik i ABS och airbag. Vägmätaren har troligtvis också en liten krets, som styr LCD-displayen som visar körd sträcka (antar att den läser in pulser från en givare, räknar, omvandlar med en bestämd faktor och sen skriver ut värdet på displayen, inget mer än så - hade lika gärna kunnat vara helt mekaniskt eller elektromekaniskt).
AC:n kan ha en enkel krets, men 50/50 på det...

I övrigt finns det inget uppenbart jag kunnat upptäcka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kretsbristen handlar ju knappast om att man inte få ihop infotainmentsystemen utan det är allt annat som spökar.

Ett bekymmer med kretsarna manbehöver är att kraven är högre än på vanliga konsumentkretsar så man måste komma åt specifika kretsar. Finns inte heller någon större vinst att gå på modernare tillverkningstekniker, misstänker snarare att man legat kvar i äldre tekniker dels på grund av säkerhet men även för att slippa konkurrera om nodutrymme.

Mycket i en modern bil är dessutom omöjligt att bygga utan all elektronik. Elektroniken handlar inte bara om stödsystem och stora skärmar i bilen utan även att optimera alla system. Har tidigare jobbat i branschen och det man kan säga om modernare system är att man i flera fall bantar ner dom mekaniska marginaler man haft genom smartare styrning av systemet då mer marginaler i mekaniken ofta betyder både högre tillverkningskostnad och större energiförluster när man är ute på väg.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Sen tillkommer ju att väldigt mycket av dagens funktioner hade blivit orimliga om de hade byggts som på sjuttiotalet med separata kablar för allt och så, det hade inte funnits några marginaler kvar för last och liknande efter all koppar hade tagit upp vikten.
<Uppladdad bildlänk>
Samtidigt drar det ju åt andra hållet också. Skulle man felsöka en V70 2002 exempelvis behövde man en ganska dyr "dator" som bara Volvo sålde, möjligtvis att det fanns något inofficiellt alternativ men även de var svindyra. Idag kan man köpa en BT-adapter och typ ladda ner en gratisapp på telefonen för att inte bara läsa och nolla felkoder utan också ändra bilens beteenden utöver vad tillverkaren avsåg från början, och det öppnar förstås för att göra väldigt detaljerade inställningar och så.

Det är FÖR nya bilar, har lagat sådana bilar med och vill du inte göra avancerade saker duger en läsare för ett par hundralappar. Har 2 bilar utan avancerade saker. Gamla och löjligt enkla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det är huvudsakligen Texas Instruments som sätter käppar i hjulen. De gör många unika, små och normalt billiga ic-kretsar som används i enorma mängder i fordonsbranschen, och de har obegripligt stora leveransproblem. Internt brukar man säga att TI ligger bakom i princip hela "halvledarkrisen". Deras oförmåga att leverera smittar över på andra tillverkares komponenter då alla flyr till alternativen samtidigt, vilket gör att även de tar slut. Att byta till annat fabrikat är ofta(st) heller inte möjligt utan enorma omdesigner som tar mycket tid och arbete, om man ens lyckas få tag i vad som krävs för att det ska vara möjligt.

Alla i fordonsbranschen har svåra problem just nu, inte bara Volvo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nej, den lär ha väldigt lite elektronik. Motorn har förstås elektroniskt styrd insprutning och så, och det finns förmodligen enkel elektronik i ABS och airbag. Vägmätaren har troligtvis också en liten krets, som styr LCD-displayen som visar körd sträcka (antar att den läser in pulser från en givare, räknar, omvandlar med en bestämd faktor och sen skriver ut värdet på displayen, inget mer än så - hade lika gärna kunnat vara helt mekaniskt eller elektromekaniskt).
AC:n kan ha en enkel krets, men 50/50 på det...

I övrigt finns det inget uppenbart jag kunnat upptäcka.

Du har ju en ECU åtminstone, och förstås någon form av BCM (bromssystem), och sannolikt ett antal "processorer" till för diverse småsaker. Och den har OBD II för diagnostik och så, för det är ett lagkrav för alla bilar som sålts efter 96. Det är ändå rätt långt från någon sjuttiotalare med typ fyra säkringar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är FÖR nya bilar, har lagat sådana bilar med och vill du inte göra avancerade saker duger en läsare för ett par hundralappar. Har 2 bilar utan avancerade saker. Gamla och löjligt enkla.

Jo, men många verkar ha hamnat i någon arbiträr tidpunkt eller teknisk nivå där saker "var perfekta" enligt dem, lite Amish-känsla liksom, "1860 var toppen, allt efter det är hädelse, vi stannar där..."

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du har ju en ECU åtminstone, och förstås någon form av BCM (bromssystem), och sannolikt ett antal "processorer" till för diverse småsaker. Och den har OBD II för diagnostik och så, för det är ett lagkrav för alla bilar som sålts efter 96. Det är ändå rätt långt från någon sjuttiotalare med typ fyra säkringar.
Jo, men många verkar ha hamnat i någon arbiträr tidpunkt eller teknisk nivå där saker "var perfekta" enligt dem, lite Amish-känsla liksom, "1860 var toppen, allt efter det är hädelse, vi stannar där..."

Ja bilarna börjar gå åt konstiga håll när man idag ska premunera på allt. Trots att grejerna finns installerat så måste du betala en månads kostnad för att det ska fungera. Med all elektronik så kan man lätt råka ut för en julgran i intrumentpanelen där inget är trasig bara sensorer och givare som fått tuppjuck.
Amish är ju något helt annat. Vi med äldre bilar vill ha enkla billiga bilar som vi billigt och enkelt kan laga själva.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bilen ska inte bestämma, utan jag ska bestämma när jag kör. Antingen 100 % jag som är förare eller 100 % bilen som är förare (dvs helt självkörande bilar där jag kan sova eller läsa en bok under färden, helt lagligt - vi är inte där än). Inget mellanting.

I en demokrati så borde bilen ha åtminstone 4 rattar, så att alla är med och kör.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är en bil inte ett Playstation.

https://prnt.sc/rxbv_a1C43md

Ägd

EDIT: Det är ditt och biltillverkarnas bakåtsträvande tänk som gör bilarna så jävla tråkiga.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja bilarna börjar gå åt konstiga håll när man idag ska premunera på allt. Trots att grejerna finns installerat så måste du betala en månads kostnad för att det ska fungera.

Det är klart att det känns surt på flera sätt men det är ju dit världen är på väg liksom. Mycket funktionalitet ligger i mjukvaran, och vill de kunna ta betalt för dessa saker separat så är det ju en toggle liksom. Förr så var det kört, hade du (eller förstaköparen) inte betalat för, jag vet inte, fyrzons klimatanläggning, CarPlay, eller kanske eluppvärmd ratt exempelvis (vilket förstås kräver hårdvara också), så gick det inte att lägga till i efterhand. Nu kan man lägga till det, vilket väl är en fördel ändå?

Sen handlar allt om betalmodellen, jag hade föredragit att betala en gång för en funktion snarare än en prenumeration i de flesta fall, men allt handlar ju om kostnad och behov. Man kanske klarar sig med "basnavigeringen" i vardagen, men vill ha den mer avancerade när man åker på semester, och kan man då "hyra" denna funktion en månad för en hundring eller så så kanske det lönar sig. Eller så kanske du inte behöver "performance-paketet" med 100 extra hästkrafter och snabbare gasrespons normalt men vill ha det när du ska köra på autobahn. 50K på inköpspriset för att ha det alltid eller en femhundring för en månad?

Mycket av det handlar ju om att det är billigare för tillverkaren att ha färre hårdvarukonfigurationer. En bil idag kanske har två olika AC-anläggningar beroende på om man vill ha tvåzons eller fyrzons klimatanläggning, med två olika kabeluppsättningar och så, och förr hade det ju krävts olika reglage men nu hamnar ju det på touchskärmen. Men räknar de på det och ser att en stor andel köper detta från start och att de därmed sparar pengar på att bara ha samma hårdvara i alla bilar och "feature-toggla" funktionen i mjukvara så kommer de ju att göra det. Att bara ha en fyrzons-anläggning för alla kanske också hade sparat pengar för tillverkaren, men då får de ju inte betalt för tillvalet och tillval har ju generellt mycket högre marginaler än grundkostnaden för en bil.

Man kan absolut tycka att det är omoraliskt eller fel att inte ha tillgång till en funktion som ju redan finns inbyggd i bilen, men alternativet är ju att aldrig kunna få denna funktionalitet liksom. Inom mjukvara är det ju standard sedan rätt lång tid.

Min förra bil hade prenumeration på Carplay. När jag leasade den, eller senare, så kunde jag teckna upp mig på det för 99 per månad med första månaden gratis, men det kändes inte så viktigt för min privata telefon var inte en Iphone och jag var inte så sugen på att behöva ha jobbtelefonen med mig hela tiden. Efter ett halvår kanske ändrade de detta till en engångskostnad på runt 3000 istället, vilket väl för många känns som en hyfsad deal, men för mig som leasingtagare med mindre än 30 månader kvar på kontraktet så blev det ju bara dyrare. Så nej tack. Jag hade förstås åsikter om att en så ny och ändå hyfsat "premium" bil inte hade Carplay som standard, men det är förstås en annan fråga. Hade jag kunnat "köpa till det" för en höjning av leasingavgiften på kanske 30 kronor (vilket väl är rätt rimligt över 36 månader med tanke på hur mycket Carplay borde höja andrahandsvärdet) så hade jag nog tagit det, alltså om det var som andra mer permanenta tillval, men som det var var det inte värt det för mig.

Citat:

Med all elektronik så kan man lätt råka ut för en julgran i intrumentpanelen där inget är trasig bara sensorer och givare som fått tuppjuck.

Tja, jag har varit med om en hel del konstiga elfel på äldre bilar också så för mig är det en stor fördel att enkelt kunna diagnostisera problemet själv snarare än att lägga en massa timmar med en multimeter krälande runt bilen och på marken.

Citat:

Amish är ju något helt annat. Vi med äldre bilar vill ha enkla billiga bilar som vi billigt och enkelt kan laga själva.

Jo, jag menar bara att valet av teknisk nivå som är godkänd är mer av ett ideologiskt (eller religiöst ) val än något baserat på faktisk teknik. Ford Ka exempelvis har ju en massa elektronik även om den förstås är simplare än en Ford Focus från samma tid, men förstås mycket mindre än en Ford Fiesta från åttiotalet eller så. Alltså har urvalet gjorts inte bara baserat på att tekniken ska vara simpel och enkel att fixa själv utan också att man inte vill ha en gammal skrothög eller så, en kompromiss mellan reparerbarhet och bekvämlighet alltså. Personligen tar jag hellre en bil med modern elektronik som förhoppningsvis inte strular alls än en med elektronik från 90- eller 2000-talet som ju bara väntar på att gå sönder och kräva en ny ECU för tre gånger vad bilen är värd eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

https://prnt.sc/rxbv_a1C43md

Ägd

EDIT: Det är ditt och biltillverkarnas bakåtsträvande tänk som gör bilarna så jävla tråkiga.

Han är tråkig som tar hänsyn till faktumet att bilar behöver genomgå en rad tester för att myndigheterna ska godkänna bilen och att man inte bara kan byta ut komponenter som man vill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Han är tråkig som tar hänsyn till faktumet att bilar behöver genomgå en rad tester för att myndigheterna ska godkänna bilen och att man inte bara kan byta ut komponenter som man vill

Precis. Att bilens skärm är så kass jämfört med en Ipad har ju att göra med att specifikationen sattes för 3-5 år sedan, om bilen är en helt ny modell, och förstås för att det är väldigt mycket hårdare krav på att saker alltid funkar i en bil, än mer så ju mer kritiska funktioner man lägger in i detta system förstås. Om din Ipad kraschar så kan det vara irriterande, men en omstart är ju inte hela världen, men om din skärm i din Tesla kraschar så kan du ju inte lägga i (eller ur!) backen exempelvis.

Permalänk
Medlem

Är väl lite samma sak som med det NASA skickar bortom atmosfären.
Tekniken känns uråldrig med dagens mått men har genomgått alla tester som behövs.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

https://prnt.sc/rxbv_a1C43md

Ägd

EDIT: Det är ditt och biltillverkarnas bakåtsträvande tänk som gör bilarna så jävla tråkiga.

Det är ett fordon, spela spel kan man göra hemma.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är klart att det känns surt på flera sätt men det är ju dit världen är på väg liksom. Mycket funktionalitet ligger i mjukvaran, och vill de kunna ta betalt för dessa saker separat så är det ju en toggle liksom. Förr så var det kört, hade du (eller förstaköparen) inte betalat för, jag vet inte, fyrzons klimatanläggning, CarPlay, eller kanske eluppvärmd ratt exempelvis (vilket förstås kräver hårdvara också), så gick det inte att lägga till i efterhand. Nu kan man lägga till det, vilket väl är en fördel ändå?

Sen handlar allt om betalmodellen, jag hade föredragit att betala en gång för en funktion snarare än en prenumeration i de flesta fall, men allt handlar ju om kostnad och behov. Man kanske klarar sig med "basnavigeringen" i vardagen, men vill ha den mer avancerade när man åker på semester, och kan man då "hyra" denna funktion en månad för en hundring eller så så kanske det lönar sig. Eller så kanske du inte behöver "performance-paketet" med 100 extra hästkrafter och snabbare gasrespons normalt men vill ha det när du ska köra på autobahn. 50K på inköpspriset för att ha det alltid eller en femhundring för en månad?

Mycket av det handlar ju om att det är billigare för tillverkaren att ha färre hårdvarukonfigurationer. En bil idag kanske har två olika AC-anläggningar beroende på om man vill ha tvåzons eller fyrzons klimatanläggning, med två olika kabeluppsättningar och så, och förr hade det ju krävts olika reglage men nu hamnar ju det på touchskärmen. Men räknar de på det och ser att en stor andel köper detta från start och att de därmed sparar pengar på att bara ha samma hårdvara i alla bilar och "feature-toggla" funktionen i mjukvara så kommer de ju att göra det. Att bara ha en fyrzons-anläggning för alla kanske också hade sparat pengar för tillverkaren, men då får de ju inte betalt för tillvalet och tillval har ju generellt mycket högre marginaler än grundkostnaden för en bil.

Man kan absolut tycka att det är omoraliskt eller fel att inte ha tillgång till en funktion som ju redan finns inbyggd i bilen, men alternativet är ju att aldrig kunna få denna funktionalitet liksom. Inom mjukvara är det ju standard sedan rätt lång tid.

Min förra bil hade prenumeration på Carplay. När jag leasade den, eller senare, så kunde jag teckna upp mig på det för 99 per månad med första månaden gratis, men det kändes inte så viktigt för min privata telefon var inte en Iphone och jag var inte så sugen på att behöva ha jobbtelefonen med mig hela tiden. Efter ett halvår kanske ändrade de detta till en engångskostnad på runt 3000 istället, vilket väl för många känns som en hyfsad deal, men för mig som leasingtagare med mindre än 30 månader kvar på kontraktet så blev det ju bara dyrare. Så nej tack. Jag hade förstås åsikter om att en så ny och ändå hyfsat "premium" bil inte hade Carplay som standard, men det är förstås en annan fråga. Hade jag kunnat "köpa till det" för en höjning av leasingavgiften på kanske 30 kronor (vilket väl är rätt rimligt över 36 månader med tanke på hur mycket Carplay borde höja andrahandsvärdet) så hade jag nog tagit det, alltså om det var som andra mer permanenta tillval, men som det var var det inte värt det för mig.
Tja, jag har varit med om en hel del konstiga elfel på äldre bilar också så för mig är det en stor fördel att enkelt kunna diagnostisera problemet själv snarare än att lägga en massa timmar med en multimeter krälande runt bilen och på marken.
Jo, jag menar bara att valet av teknisk nivå som är godkänd är mer av ett ideologiskt (eller religiöst ) val än något baserat på faktisk teknik. Ford Ka exempelvis har ju en massa elektronik även om den förstås är simplare än en Ford Focus från samma tid, men förstås mycket mindre än en Ford Fiesta från åttiotalet eller så. Alltså har urvalet gjorts inte bara baserat på att tekniken ska vara simpel och enkel att fixa själv utan också att man inte vill ha en gammal skrothög eller så, en kompromiss mellan reparerbarhet och bekvämlighet alltså. Personligen tar jag hellre en bil med modern elektronik som förhoppningsvis inte strular alls än en med elektronik från 90- eller 2000-talet som ju bara väntar på att gå sönder och kräva en ny ECU för tre gånger vad bilen är värd eller så.

Det skulle väll vara enda fördelen men att prenumera på något som redan finns där känns väldigt omiljövänligt om man inte använder det, då släpar man runt på massor av onödigt skrot. dessutom om man har bilen länge så kommer kostnaden för prenumerationen överstiga ny installerings kostnaden, ibland väldigt snabbt beroende på vad det är.

Väljer man man "rätt" äldre bil slipper man många fel så länge man håller koll på rosten, min lilla fula peugeot 107 har jag haft i 7 år, det enda jag gjort är att byta filter och olja samt att jag bytt tändstift en gång och bakre ljuddämparen rostade av. På skroten letar man efter "nya" gamla delar så blir det billigt :). Sedan har jag en äldre volvo 740 från -89 i väldigt fint skick men de bilarna är ju tanks som aldrig går sönder, den har jag bytt saker på för att det är kul och inte för att dom varit trasiga om man bortser från en slang som torkat sönder och lite rost, att byta kamrem är som att byta en fläktrem nästan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.