Permalänk

Min egenbyggda dator startar inte

Hej! Köpt en helt ny dator via Inet (datorbyggare)
Men ville utmana mig själv och bygga den själv… tyvärr.

Nu sitter jag här, alla sladdar är i och alla komponenter är inne, datorn startar, fläktar snurrar och LED lyser men ingenting visas på skärmen.

Permalänk
Medlem

Finns en tråd för lokal datorhjälp, kolla efter nummer där

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Annars är min bästa idé att koppla isär allt och sätta i det igen en sak i taget. Vanligen är det någon sladd från PSU som inte sitter rätt

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSandin:

Hej! Köpt en helt ny dator via Inet (datorbyggare)
Men ville utmana mig själv och bygga den själv… tyvärr.

Nu sitter jag här, alla sladdar är i och alla komponenter är inne, datorn startar, fläktar snurrar och LED lyser men ingenting visas på skärmen.

Vad har du för komponenter i datorn? Kan du ta bilder och lägga upp?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad har du för komponenter i datorn? Kan du ta bilder och lägga upp?

Mvh

Permalänk
Skrivet av AntonSandin:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSandin:

En lista på de ingående komponenterna, inte ett detektivarbete i bildform

Hur länge har datorn stått på? Första uppstarten kan ta ganska lång tid då minneskonfiguration sker.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

kolla frontpanel kontakterna att de sitter rätt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

vad är det för dator delar ? hade du antistat armband på dig när du byggde den ?
provat med en minne i taget och testat att ta ur batteriet på moderkortet en stund. har du satt in alla kablar rätt på moderkortet och så ? mycket kan hända med nya saker

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Visar skärmen några livstecken alls? Den funkar men visar nåt meddelande om ingen signal eller?
Du har satt skärmkabeln i rätt utgång om det finns flera? Moderkortet kan ibland ha inbyggd grafikutgång, prova alla de olika om du inte gjort det. Dubbelkolla också så att grafikkortet sitter isatt ordentligt, ibland kan man ha tryckt i det lite för lite så att det glappar (noterade att du inte skruvat fast grafikkortet i chassit, därför jag tänkte att det kanske inte sitter i ordentligt även om det inte är nödvändigt att skruva fast det i chassit)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av twit:

En lista på de ingående komponenterna, inte ett detektivarbete i bildform

Hur länge har datorn stått på? Första uppstarten kan ta ganska lång tid då minneskonfiguration sker.

Här min vän

Permalänk
Skrivet av AntonSandin:

Här min vän

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSandin:

Hej! Köpt en helt ny dator via Inet (datorbyggare)
Men ville utmana mig själv och bygga den själv… tyvärr.

Nu sitter jag här, alla sladdar är i och alla komponenter är inne, datorn startar, fläktar snurrar och LED lyser men ingenting visas på skärmen.

Ser ut som din dator start men ingen bild.
1. Har kopplat kabel till skärmen till fel grafikport.
2. Du kanske måste uppdatera bios då jag inte vet vad du har för processor då moderkortet kanske inte stödjer den processorn du valt utan uppdatering.
3. Något är trasigt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som att många har problem med BIOSEN som kom med moderkortet då dom inte hade stöd för Ryzen 5000 serien utan en bios update, så updatera den och försök igen, kan hända dom har en BIOS flash funktion där man ej behöver en fungerande Processor för att fullfölja flashen.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Prova att flasha biosen det verkar vara F10 för din 5800X Ryzen enligt hemsidan på moderkortet. ladda hem den på nån annans dator om möjligt. döp om filen först innan du lägger den på usb minne sedan sätter du in den bakom moderkortet där du har bios flash. kan du ju testa med kolla din manual också.

Detta är typiskt med billigare moderkort som B550 för ryzen när bästa vore ha x570 chipset dom stöder från start din cpu.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSandin:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ser jag fel eller har du missat skruvar för distanserna på mitten raden bild 1 och 4.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Prova att flasha biosen det verkar vara F10 för din 5800X Ryzen enligt hemsidan på moderkortet. ladda hem den på nån annans dator om möjligt. döp om filen först innan du lägger den på usb minne sedan sätter du in den bakom moderkortet där du har bios flash. kan du ju testa med kolla din manual också.

Detta är typiskt med billigare moderkort som B550 för ryzen när bästa vore ha x570 chipset dom stöder från start din cpu.

X570 stödjer inte 5000 serien från start, har själv en X570 och körde en AMD 3600 över ett halvår innan 5000 serien ens hade släppts. Fick uppgradera bios innan bytet till 5900X.

Men uppgradera BIOS är det första jag skulle testa om ditt moderkort har flashback:
https://www.youtube.com/watch?v=mxON2Tn-pdA&ab_channel=Inet

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Testa denna guide TS, du behöver ej ta ur några komponenter utan allt kan sitta kvar:

Här är en länk till ditt moderkort: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-...

BIOS lista: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-...

OBS! - Välj version F12 då den skall ha god prestanda och optimeringar för din CPU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSandin:

Hej! Köpt en helt ny dator via Inet (datorbyggare)
Men ville utmana mig själv och bygga den själv… tyvärr.

Nu sitter jag här, alla sladdar är i och alla komponenter är inne, datorn startar, fläktar snurrar och LED lyser men ingenting visas på skärmen.

För övrigt ser allt superbra ut, få inte panik, den kommer starta Ta inte ut komponenter osv utan pröva att följa mitt f.g inlägg och uppdatera BIOS först.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Testa denna guide TS, du behöver ej ta ur några komponenter utan allt kan sitta kvar:

Här är en länk till ditt moderkort: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-...

BIOS lista: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-ELITE-V2-rev-...

OBS! - Välj version F12 då den skall ha god prestanda och optimeringar för din CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=mxON2Tn-pdA

Mvh

Jag skulle valt F13 framför F12, nyare AGESA. F14 om TS kör W11.
Kör själv exakt samma AGESA på mitt 570X.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Håller med ovan! ingen panik.

Värre hade varit om den loopade eller inte ens gav liv ifrån sig. Datorer är fruktansvärt känsliga och jag höll själv på att ge upp min nybyggda för några månader sen. Men det löste sig för mig genom nytt nätaggregat trots att det jag hade inte var trasigt utan bara MINIMALT för svagt. Men det dock en bra stund innan jag kom fram till det.

TaunyTiger: ----Jag hade dock testat att koppla ur nya grafikkortet också och köra på moderkortets om inte ovan lösningar fungerar ---- Sorry! du har rätt, se hans inlägg nedan.

hade fel.
Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Håller med ovan! ingen panik.

Värre hade varit om den loopade eller inte ens gav liv ifrån sig. Datorer är fruktansvärt känsliga och jag höll själv på att ge upp min nybyggda för några månader sen. Men det löste sig för mig genom nytt nätaggregat trots att det jag hade inte var trasigt utan bara MINIMALT för svagt. Men det dock en bra stund innan jag kom fram till det.

Jag hade dock testat att koppla ur nya grafikkortet också och köra på moderkortets om inte ovan lösningar fungerar

5800X har ingen inbyggd grafikkrets, som du och TS använder.
Portarna finns väl på moderkortet eventuellt om man kör en cpu med grafikkrets.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Uppdaterar, för dem som kanske stöter på samma problem i framtiden.

En utav mina RAM minne var sönder.