Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vad har du för moderkort?
PBO Eco mode gör ju exakt det ni vill göra, behåller till stor del den enkeltrådade boosten - men sänker TPD för full belastning under flertrådat.

Kan va värt att djupdyka på overclock.net och se hur mycket problem folk har med att köra manuella inställningar.

Skitkul att labba, har spenderat hundratals timmar på detta, innan Ryzen. Förr i tiden körde jag en bordsfläkt in i datorn och stresstestade i ett dygn innan jag var nöjd - ett par genomkörningar ger inte ett defintivt svar på att CPUN är stabil.

Personligen ser jag inte behöver på en modern plattform, när du nästan aldrig flaskhalsad av processorn.

* Svarade fel person

Jag har ett asus b550f, ingen aning om deras bios har den eco funktionen faktiskt.
Jag tror inte något i mitt system flaskhalsar alls, jag är nöjd med allt och tycker att 3080 + 5900x är en perfect combo👍🏽
Men av ren nyfikenhet, vad tänkte du flaskhalsar i mitt system då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHYMA24:

Jag har ett asus b550f, ingen aning om deras bios har den eco funktionen faktiskt.
Jag tror inte något i mitt system flaskhalsar alls, jag är nöjd med allt och tycker att 3080 + 5900x är en perfect combo👍🏽
Men av ren nyfikenhet, vad tänkte du flaskhalsar i mitt system då?

Det jag menar är att du troligtvis inte har en direkt flaskhals, möjligtvis grafikkortet om du spelar i hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Det jag menar är att du troligtvis inte har en direkt flaskhals, möjligtvis grafikkortet om du spelar i hög upplösning.

aha okej, gotcha! 🤘🏽

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De är fan vad vi ska svara ungefär exakt samtidigt.

Skrivet av Novdid:

Det är inte första gången i denna tråd! Men gotte att ha ett digitalt eko. Känns skönt på något sätt!

av någon konstig anledning så crashar både mitt spel och obs samtidigt efter runt 2 games. Har gjort både igår och idag även fast jag nu kör på standard settings?

Kan det va så att min cpu har friterats? Konstigt kan jag tycka då vi bara lekt runt med undervolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

av någon konstig anledning så crashar både mitt spel och obs samtidigt efter runt 2 games. Har gjort både igår och idag även fast jag nu kör på standard settings?

Kan det va så att min cpu har friterats? Konstigt kan jag tycka då vi bara lekt runt med undervolt

Det är nog enormt osannolikt att din hårdvara tagit skada. Undervoltar du fortfarande? Om ja så kör stock först.

Vilken inställning körs dina minnen i? Hastighet alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHYMA24:

av någon konstig anledning så crashar både mitt spel och obs samtidigt efter runt 2 games. Har gjort både igår och idag även fast jag nu kör på standard settings?

Kan det va så att min cpu har friterats? Konstigt kan jag tycka då vi bara lekt runt med undervolt

Bara spelet? Inte datorn? Du ser inget i Event viewer?

Undervolt eller Curve Optimizer borde leda till att du får BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är nog enormt osannolikt att din hårdvara tagit skada. Undervoltar du fortfarande? Om ja så kör stock först.

Vilken inställning körs dina minnen i? Hastighet alltså?

Nej jag kör på stock numera. Minnen körs på docp på 3200 i hastighet så den står rätt.

Kört utan stream och då krasha spelet ändå. Jag körde en repair n fix på battlenet och den hittade inget speciellt, stängt av parallax in game(vilket ska vara ett problem) och det verkar funka👍🏽

Ska även tillägga att jag stängde av 1440 outscale på obs och inspelning på losless quality som tar mycket plats. Kan det också ha varit det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bara spelet? Inte datorn? Du ser inget i Event viewer?

Undervolt eller Curve Optimizer borde leda till att du får BSOD.

Aa bara spelet, inte hela datorn som kraschar vilket jag tycker är konstigt. Borde nog inte vara några problem med cpun då?

Om isåfall cpu, är det antingen så funkar den inte eller så funkar den? Det kan alltså inte vara så att man bränt liten del av den men att den fortfarande funkar halvt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Aa bara spelet, inte hela datorn som kraschar vilket jag tycker är konstigt. Borde nog inte vara några problem med cpun då?

Om isåfall cpu, är det antingen så funkar den inte eller så funkar den? Det kan alltså inte vara så att man bränt liten del av den men att den fortfarande funkar halvt?

Om det bara är spelet så är det möjligt att installationen är korrupt. Även om kontrollen av filerna inte visar något fel. Inga andra program som kraschar?

3200 med DOCP bör alltid fungera om det är satt korrekt. Körs minnena i 1,2 eller 1,35 v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om det bara är spelet så är det möjligt att installationen är korrupt. Även om kontrollen av filerna inte visar något fel. Inga andra program som kraschar?

3200 med DOCP bör alltid fungera om det är satt korrekt. Körs minnena i 1,2 eller 1,35 v?

Det är konstigt då min streamlabs obs och mitt spel kraschar samtidigt. Det är då jag prövade att endast spela och det kraschade också. Inte hela systemet utan jag blir bara utslängd ur cod och obs samtidigt vilket är skit skumt.

Jag vet inte vad minnena körs på, det kan jag kolla upp imorgon! Men jag tänker att dom kanske slår ut varandra på något vis? Antingen obs som orsakade kraschen för båda eller vice versa?