Raspberry PI 4 slutade plötsligt fungera!

Permalänk

Raspberry PI 4 slutade plötsligt fungera!

Hej!
För några veckor sedan köpte jag en Raspberry PI 4 8GB för att köra Octoprint till min Creality Ender 3 3D printer, det fungerade perfekt ett tag men sedan plötsligt en dag när jag skulle starta upp den så hände det ingenting. När jag kopplar in USB C strömkabeln (som btw är Raspberrys egna 3A strömaddappter) så tändes bara den röda ström LED indikatorn, men den gröna LEDen var helt släkt. Jag kopplade upp den till min skärm men får ingen signal där över huvud taget. Kopplar jag in ett tangentbord eller USB sticka så får jag inte äns ström i kortets USB portar.
Jag har provat 3 stycken olika SD kort nu med 3 olika programvaror (som btw har installerats via Raspberry PIs officiella Imager program) men ingenting ger något täcken på liv.
Jag har också provat detta: https://www.youtube.com/watch?v=6S74EQ4Oz6E och en massa andra grejer jag hittat på internet, bland annat omformatering i FAT32 av SD korten, USB boot från USB minne osv. men ingenting gör någon skillnad.

Borde jag reklamera den till Inet nu direkt eller finns det något mer som jag kan prova före?

Blir ju fett jobbigt om jag ska reklamera den för Raspberry PI korten är ju helt slut i lager överallt just nu och jag skulle behöva en ny så fort som möjligt då det är en stor del av mitt 3D printning UF företag, jag använder PIen för att halvautomatisera min plasttillverkning och jag ska snart dra igång en massproduktion av en ny produkt som har fått väldigt bra kritik så detta är inget bra läge för sånthär.

Jäkla skit enkortsdator, min Arduino har aldrig krånglat dom senaste 5 åren...

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 4X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Medlem

Testa en annan strömadapter.. Funkar inte det får du reklamera.

Riskfyllt att vara beroende av en billig enkortsdator för sitt levnadsbröd@arbete@företag. Du borde ha köpt fler och haft Minst en på hyllan när sådant här händer.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Testa en annan strömadapter.. Funkar inte det får du reklamera.

Riskfyllt att vara beroende av en billig enkortsdator för sitt levnadsbröd@arbete@företag. Du borde ha köpt fler och haft Minst en på hyllan när sådant här händer.

Yes har provat med en sån stor Apple adapter med och det blev precis samma resultat. Läste något om att den röda LEDen ska blinka om den inte får tillräckligt mycket ström så det borde nog inte vara problemet.

Jaa precis, eller jag driver ju ett UF företag i skolan så jag konkar ju inte direkt något men det känns ändå segt ju. Fick inte tag på fler kort då jag köpte typ det sista som var i lager och så hade jag inte råd att beställa fler, är 17 år
Men jag reklamerar den då så får jag styra printen manuellt framöver då.

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 4X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Medlem

om man gör sig beroende av RPI för produktion etc. så köper man inte en sådan utan har extra liggande i reserv - typ

Varför din ex. gått sönder är svårt att svara på men tycker inte att dessa är mer benägna att gå sönder än annan elektronik, om vi bortser från kvaliten av själva SD-minnena. Möjligen felorsak är att det gått för hög spänning eller strömmar bakvägen från det som är anslutet - klassisk bekymmer om man tex. styr reläer och inte satt flihjulsdioder då spänningen när halvledare som styr reläet kan bli ordentligt hög vid brytning och sådan kan ta sig vidare mycket längre än man önskar sig...

Permalänk
Medlem

Har du testat flera olika sd-kort?

Permalänk

Usb c porten är avsäkrad så kan va så att du blåst säkringen.

Säkringen är lödd på kretskortet strax innanför usbporten har jag för mig.

Dock borde inte den röda leden lysa men inte säkert den sitter bakom avsäkringen är osäker.

Borde va silkprintat f1 eller nått bervid den så bara att test med multimeter om den är hel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har haft Pi sedan starten, har väl runt dussinet nu (+ några andra SBC), ingen har någonsin hittills uppvisat några hårdvarufel.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Usb c porten är avsäkrad så kan va så att du blåst säkringen.

Det är väl en polyfuse, så den borde läka inom något dygn.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Det är väl en polyfuse, så den borde läka inom något dygn.

Ingen aning faktiskt trodde det var en vanlig smd säkring men inte omöjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows