Hjälp att hitta mikrofon till synskadad äldre släkting

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta mikrofon till synskadad äldre släkting

Hej!

Admin får gärna flytta denna tråd om den passar bättre i annat forum!

Jag har en äldre släkting som bor själv och använder Facebook messenger för att hålla kontakt med familj och vänner. Tyvärr har hennes syn kraftigt försämrats snabbt senaste året, vilket gör det svårt att skriva meddelanden eftersom hon inte helt ser bokstäverna på tangentbordet (trots påklistrade stora lappar med bokstäver). Hon har en programvara som läser upp meddelanden, men det hjälper ju ej att skriva.

Jag söker nu därför en mikrofon till PC som hon kan använda för att spela in röstmeddelanden via messenger och skicka istället för att skriva.

Är det någon som har ett förslag på mick?

Kraven är alltså att den ska vara lätthanterlig, hon ska inte behöva "sätta igång den" varje gång den ska användas, utan det ska funka direkt med messenger.
Finns detta? Eller har någon ett annat förslag på teknisk lösning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lazat:

Hej!

Admin får gärna flytta denna tråd om den passar bättre i annat forum!

Jag har en äldre släkting som bor själv och använder Facebook messenger för att hålla kontakt med familj och vänner. Tyvärr har hennes syn kraftigt försämrats snabbt senaste året, vilket gör det svårt att skriva meddelanden eftersom hon inte helt ser bokstäverna på tangentbordet (trots påklistrade stora lappar med bokstäver). Hon har en programvara som läser upp meddelanden, men det hjälper ju ej att skriva.

Jag söker nu därför en mikrofon till PC som hon kan använda för att spela in röstmeddelanden via messenger och skicka istället för att skriva.

Är det någon som har ett förslag på mick?

Kraven är alltså att den ska vara lätthanterlig, hon ska inte behöva "sätta igång den" varje gång den ska användas, utan det ska funka direkt med messenger.
Finns detta? Eller har någon ett annat förslag på teknisk lösning?

Tack på förhand!

Är det konfigurerat första gången är det ingen skillnad på hur mikrofonen aktiveras men ser man dåligt eller inte alls är det kanske enklast med ett headset så att mikrofonen hamnar på en och samma plats utan att man behöver oroa sig särskilt mycket för det så ett usbanslutet headset är kanske det som är mest praktiskt rent mekaniskt eller om man ändå ska ha en separat mikrofon kanske den bör ha en arm som sitter fast i bordet i stället för att den står löst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.