Permalänk
Medlem

Ljud från datorn

Har ett problem med datorn... den gör små tysta ljud lite då och då ifrån sig liknande statiskt ljud. Har alltså in princip bytt allt förutom m2 disken och processorn, blir tokig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för delar i datorn?
Lättast är att du öppnar chassit, tittar och lyssnar vart ifrån ljudet kommer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad har du för delar i datorn?
Lättast är att du öppnar chassit, tittar och lyssnar vart ifrån ljudet kommer.

Ryzen 7 3700x
rtx 3070
32 gb ram
1tb ssd m2 disk

har öppnat upp men kan inte riktigt lokalisera ljudet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan åtminstone utesluta visssa saker som om det är strömkomponenterna på moderkortet som matar CPU:n som är inte alltför ovanligt så kan du testa stänga av/ändra på C-states/strömspar inställningarna i UEFI så brukar det ofta antingen försvinna eller ändra karaktär åtminstone, testa slå av ifall det är på, försvinner/blir det annorlunda då så är det troligtvis de som är problemet.

Tror inte det är följande men själv har jag trott det var datorn eller min NAS som var problemet men sen visade sig det var TV:n som gav ifrån sig svagt tjut. Även min mus ger ifrån sig svagt spoltjut ifall jag sätter örat nära så ibland kan det också komma från överraskande håll och kan va förrädiskt varifrån det kommer...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gustav:

har öppnat upp men kan inte riktigt lokalisera ljudet

En bra metod är att rulla ihop ett papper till en strut, sätta den stora änden mot örat och placera den smala änden nära olika komponenter i datorn.
Fungerar bra när oljudet är någorlunda regelbundet, men är lite tjorvigare om det är mer intermittent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Gustav Har en kompis med liknande ljud, knastrar/knäpper då och då. Visade sig vara hans chassi, plexiglas fönster monterad på plåtskiva, när det blir temperaturskiftningar i chassit så ändrar fönstersidan/plåten storlek lite och när de gnuggar mot varandra blir det lite knäppande. Kan det vara samma sak för dig?

Permalänk
Medlem

Definera "statiskt ljud" lite bättre... i en dator så finns det väl i princip 3 saker som kan låta - kondensatorer (grafikkortet vid hög/variande fps 99% av fallen, pipande ljud från nåt som förser ström), fläktar (kassa lager, snea, slår emot sladd, skruvade för hårt så vibrerar etc) eller chassit själv (vibrationer, gnuggande plast).

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Definera "statiskt ljud" lite bättre... i en dator så finns det väl i princip 3 saker som kan låta - kondensatorer (grafikkortet vid hög/variande fps 99% av fallen, pipande ljud från nåt som förser ström), fläktar (kassa lager, snea, slår emot sladd, skruvade för hårt så vibrerar etc) eller chassit själv (vibrationer, gnuggande plast).

Hårddiskar kan såklart också låta - om man använder sådana såklart

Och chassit kan fånga upp alla ljud om man har otur, och förstärka dessa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hårddiskar kan såklart också låta - om man använder sådana såklart

Om man inte använt hårddisk på så länge att man glömt hur en sån låter så man inte kan identifiera ljudet, tror jag inte man har en hårddisk alls