Felaktigt anslutna 12VHPWR-kontakter pekas ut som smältpunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lättare att få en "snygg" böj när du har flera små kopparkablar än 2 stora. Funkar ju säkert bra i stooora chassin men annars nej.

Känns som att något har gått gravt fel här. Jag kör 50V och runt 250A (ca 12500W) i en radiostyrd båt. Då har jag 10awg kabel och 8mm guldpläterade bulletkontakter per pol (plus/minus). Kablarna går banne mig lättare att böja i båten än de stela kablarna i datorn.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Buildzoid har en video ( https://youtu.be/yvSetyi9vj8 ) där han påpekar att oavsett så har 12VHPWR kontakten väldigt lite marginal med 684 watt max över speccens 600w jämfört med 6/8 pins där i 8pins konfiggen har en max på 306 watt, över dubbelt så mycket som kabeln förväntas leverera.

För att hålla samma marginaler så borde korten haft 2 12VHPWR kontakter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Om de nu ska skylla ifrån sig då kan de lika gärna förkoppla dessa eller t.o.m. löda fast dom på en gång så de sitter rätt.

Fast då måste du ju löda fast dem i nätagget också... annars måste du ändå koppla på sladdar från nätagget, och vilket sort ska det vara? 4x 8-pin eller en ny 16-pin?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ta det som RAM, pressa i tills den verkligen är helt i bottn. Inte när clipsen precis går på. Oavsett är kontakten en rätt dålig design imo.

Precis! Fattar inte problemet. Har ni ingen gummihammare hemma?

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite tröttsamt på de olika förklaringarna som dyker upp utan att personen i frågan faktiskt har sett ett verkligt exempel. Väntar nog hellre på svaret från någon som kan få dem att smälta på begär innan jag lyssnar på någon mer expert som uttalar sig om vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Skruvstäd och slägghammare fixar biffen

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Har detta hänt med 6+2 pin kontakterna nån gång?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Buildzoid har en video ( https://youtu.be/yvSetyi9vj8 ) där han påpekar att oavsett så har 12VHPWR kontakten väldigt lite marginal med 684 watt max över speccens 600w jämfört med 6/8 pins där i 8pins konfiggen har en max på 306 watt, över dubbelt så mycket som kabeln förväntas leverera.

För att hålla samma marginaler så borde korten haft 2 12VHPWR kontakter

Må så vara men hur f*n lyckas man få kortet att matas med 600W Tycker själv att jag sällan lyckas nå 400W (förutom i Benchmarks)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Har detta hänt med 6+2 pin kontakterna nån gång?

Ja, det händer då och då. Det är ett problem med alla strömkontakter i datorn, blir det lite dålig kontakt så krävs det inte mycket för att det ska börja brinna. Även t.ex. PCIe-portar brinner ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Har detta hänt med 6+2 pin kontakterna nån gång?

Jo, men räknar man med hur många kort med sådan anslutning så är det i förhållande till denna kontakt extremt sällsynta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Börjar bli lite tröttsamt på de olika förklaringarna som dyker upp utan att personen i frågan faktiskt har sett ett verkligt exempel. Väntar nog hellre på svaret från någon som kan få dem att smälta på begär innan jag lyssnar på någon mer expert som uttalar sig om vad som hänt.

Johnny Guru har ju faktiskt jobbat med kablarna, så han borde ha lite koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Känns som att något har gått gravt fel här. Jag kör 50V och runt 250A (ca 12500W) i en radiostyrd båt. Då har jag 10awg kabel och 8mm guldpläterade bulletkontakter per pol (plus/minus). Kablarna går banne mig lättare att böja i båten än de stela kablarna i datorn.

Beakta även valet av isolering för dessa kablar. En PVC-mantlad 0.75mm2 är betydligt stelare än en Silikon-mantlad i samma area. En jämförelse jag hört är att PVC kan liknas vid okokt spaghetti medans silikon-mantlad är kokt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Börjar bli lite tröttsamt på de olika förklaringarna som dyker upp utan att personen i frågan faktiskt har sett ett verkligt exempel. Väntar nog hellre på svaret från någon som kan få dem att smälta på begär innan jag lyssnar på någon mer expert som uttalar sig om vad som hänt.

Fast det var ju det han gjorde, han fick dem att smälta/brinna när de inte var korrekt intryckta.

Citat:

"Ett resultat i kategorin härdsmälta uppnåddes endast i de fall där kontakten inte pressats hela vägen in."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

exakt, fattar inte hur folk kan bortförklara det på att användaren sätter i sladden fel, det ska inte kunna gå att göra på konsumentprodukter som hanterar sådan effekt.. säg att detta hade varit en rakapparat eller en glödlampa då hade det varit helt andra toner av någon anledning och varan hade med största sannolikhet fått ett säljstopp i sverige!!!

Nja. Det går att sätta i de flesta kontakter fel eller inte trycka i dom helt.
Det går enkelt att göra med en vanlig stickpropp i vägguttaget med och då kan du ställa till med problem även där.
Skillnaden är väl att det där är betydligt enklare att se att kontakten är ordentligt isatt och att det dessutom finns en hel del marginal i stiften där det inte blir problem förrän man missat rätt ordentligt. Plus att dom generellt är väldigt lätta att trycka in ordentligt.

I det här fallet så är det enormt mycket ström som skall gå genom en relativt liten kontakt. Vi pratar om 12V och 600W vilket innebär en total ström på 50A.
Ett vanligt uttag i väggen tål inte mer än 10A och det är kortvarig belastning. Det är anledningen till att det hänt vid något tillfälle att folk som laddat elbilar via vanligt eluttag fått brända vägguttag eller i värsta fall nedbrunnet garage.

Ställer man det mot det så är det ganska tydligt att den här kontakten är avsedd att hantera såpass mycket ström att det blir väldigt dåligt med marginaler. I synnerhet som stiften som skall överföra strömmen är relativt små. Betydligt mindre än stiften i en vanlig stickpropp för vägguttag som blir problematisk redan vid 10A ström.
Nu är ju strömmen uppdelad på flera stift för att fördela belastningen och därmed värmeutvecklingen men det är fortfarande en ström som i många fall är problematisk. Det medför att man måste ha en ganska tight passning mellan kontaktdelarna vilket tyvärr gör att den blir svår att få in ända i botten.

Så jag kan i sak hålla med om att kontakten är långt ifrån optimal.
Dels borde den konstrueras med större marginaler för överföringen av strömen. Det ska inte räcka med att man missar med någon millimeter för att skiten skall brinna. Dels borde den nog konstrueras så att den går lättare att trycka ihop vilket egentligen bara kan åstadkommas genom att man gör marginalerna i kontakten större. Dvs dimensionera den för att egentligen tåla betydligt större strömmar än den är avsedd för. Lite på samma sätt som man inte dimensionerar vajrarna i en hiss för 1000 kg så att dom brister direkt om man går över 1000 kg utan att dom snarare håller för mångdubbelt större belastning innan det är någon risk för haveri.

Permalänk
Medlem

Okunskap punkt. Klart att designen är dålig på adaptern. MEN skaffar jag en gpu för över 20 papp ser jag mycket noga till att alla kontakter sitter som de ska och har den plats de behöver. Har man lite sunt förnuft och kunskap om vad delarna i datorn gör och vilka elektriska problem som kan uppstå blir det ett icke-problem.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

exakt, fattar inte hur folk kan bortförklara det på att användaren sätter i sladden fel, det ska inte kunna gå att göra på konsumentprodukter som hanterar sådan effekt.. säg att detta hade varit en rakapparat eller en glödlampa då hade det varit helt andra toner av någon anledning och varan hade med största sannolikhet fått ett säljstopp i sverige!!!

Hur gör du då med alla som köper laddare som inte är original, och som det bevisat och dokumenterat har startat bränder? Är det Samsungs (eller andra tillverkares) fel att det finns "falska" laddare att köpa på Teknikmagasinet eller att det finns inte godkända kontakter att köpa på Biltema?

Detta är brukarfel, men som blir förstärkt av en dålig produkt, i en del fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hur gör du då med alla som köper laddare som inte är original, och som det bevisat och dokumenterat har startat bränder? Är det Samsungs (eller andra tillverkares) fel att det finns "falska" laddare att köpa på Teknikmagasinet eller att det finns inte godkända kontakter att köpa på Biltema?

Detta är brukarfel, men som blir förstärkt av en dålig produkt, i en del fall.

detta är nvidia kort med nvidias egna adapter, så hela ditt resonemang är fel.
och jag kan ju lova dej att samsung hade återkallad en strömadapter om den påvisar fel och ens riskerar att börja brinna!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Beakta även valet av isolering för dessa kablar. En PVC-mantlad 0.75mm2 är betydligt stelare än en Silikon-mantlad i samma area. En jämförelse jag hört är att PVC kan liknas vid okokt spaghetti medans silikon-mantlad är kokt.

Det är säkert skillnaden! Måste det vara stel okokt mantel för PC-bruk?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Som några redan påpekat det ska inte vara möjligt att montera "fel"
Man får inte ens dra en förlängningsladd från ett jordat rum till ett ej jordat rum.
Så värsta scenariot dock högst osannolikt, fastigheten brinner ned pga "felaktig" ansluten kontakt, och brandinspektör noterar det.
Vad händer då?

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt, som fractal design gjorde med sina chassin då dom trodde det fanns en brandrisk, drog dom tillbaka alla chassin för säkerhetens skull iom vi talar om BRANDRISK. nzxt fixade även dom tillslut sitt chassi som riskerade att börja brinna, chassit togs tom bort från försäljning hos återförsäljare! men när det kommer till nvidia så verkar det vara mer okej med att det kan börja brinna 🤯🙄🤷

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Som några redan påpekat det ska inte vara möjligt att montera "fel"
Man får inte ens dra en förlängningsladd från ett jordat rum till ett ej jordat rum.
Så värsta scenariot dock högst osannolikt, fastigheten brinner ned pga "felaktig" ansluten kontakt, och brandinspektör noterar det.
Vad händer då?

värsta scenariot är väl om det börjar brinna och någon dör, många som låter datorerna stå på och jobba över natten när folk sover...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Var det inte JonnyGuru/Corsair som klownade sig hårt härom månaden angående hur dessa fungerade? Fick uppfattningen av en extremt dryg person som gärna hade fått vara tyst.

Jonny Guru är en av dom bästa hårdvarutestarna vi har haft, imo en legendar som satt ribban för PSU-tester som är extremt kompetent. Han, speciellt med tanke på att han jobbar på Corsair med just detta, är nog en av dom jag helst hör på när det kommer till detta så för mig så hade det vart rätt dåligt om han håller tyst. Med det sagt så skötte han den där situationen skitdåligt, men vad som är ännu värre är att det verkar som att Corsair fick felaktig information om adaptern från nvidia, samt inga kort att testa med.

https://i.imgur.com/xB4VY5e.png

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Påstående: Dessa recensenter som ofta får produkter tidigt är ofta väldigt bra socialt begåvade, har för youtube ett bra utseende och är bra att tala och formulera sig. Men de är inte precis alltid några geeks.

Ska jag vara ärlig så tycker jag inte det där påståendet stämmer in på i princip några stora pc-hårdvaru-kanaler på youtube. Liksom vilka har blandat in sig i den här soppan? Steve och Jay?

Men att vara en "geek" betyder inte att man så pass fullständing ellära eller ingenjörsbakgrund för att kunna göra kvalificerade spekulationer om detta. Så istället för att inse att det eventuellt är utanför ens kompetens så verkar väldigt många ha väldigt mycket åsikter om denna adapter, t ex j2c videos och "test" av adaptern har imo vart bedrövlig journalistik, även om det eventuellt vart positivt i den bemärkelse att ett eventuellt problem fått mer uppmärksamhet vilket kan leda till att blir utrett snabbare.

Permalänk
Medlem

Men när får vi ett uttalande från Nvidia?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Används som leksaker, ser ut som leksaker och hanteras därefter som leksaker.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Om vi ska fortsätta med grafikkort som kan dra 600W så kanske det är dags att gå upp till 24V spänning istället för att hålla på och dilla med runt 50 ampere i konsumentprodukter. Risken för eld går upp ju högre ström man har inblandat. Tycker kontakten BÖR ha en termisk säkring inbyggd åtminstone.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Mellan att artikeln färdigställdes och publicerades verkar länken till Jon Gerow/Jonny Gurus webbsida ha dött, lite oklart varför Har tyvärr inte hittat en ny i nuläget och det framgår inte varför han plockat bort det eller om det endast är ett tillfälligt fel.

https://web.archive.org/web/20221105135003/http://www.jongero...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Givetvis är det kontakten som är felet. Adaptern eller kabeln har aldrig överhettat vad jag sett, folk som provat lödningar och antal inkopplade kablar etc har varit fel ute från början.

Permalänk
Medlem

Som vanligt då, skit bakom tangentbordet. Man måste vara medveten om kontakt/resistansproblem i lågvoltssystem och höga effektuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Beakta även valet av isolering för dessa kablar. En PVC-mantlad 0.75mm2 är betydligt stelare än en Silikon-mantlad i samma area. En jämförelse jag hört är att PVC kan liknas vid okokt spaghetti medans silikon-mantlad är kokt.

En till viktig sak att beakta är antalet kardeler.
En silikonkabel för radiostyrt är uppbyggd av en stor mängd oerhört tunna koppartrådar, för att klara alla vibrationer. En kabel i en dator... Nja, väldigt grova koppartrådar.

Samma skitkabel används i bilar. Visst, det fungerar nästan överallt men inte där det ska böjas mycket. T.ex. i gummigenomföringen till bakluckan, geonföring mellan kaross och dörrar, eller övergången från kaross till en bärarm för anslutning av en ABS-sensor eller som härom månaden när xenonljuset slutade justera sig på en av våra Jaguarer, då det sitter en sensor på bakvagnen som känner av de fjädrande rörelserna. Till den hade en av kablarna gått av.

Iallafall, när jag reparerar såna kabelbrott så använder jag alltid tunn, finkarderlig silikonkabel

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Som vanligt då, skit bakom tangentbordet. Man måste vara medveten om kontakt/resistansproblem i lågvoltssystem och höga effektuttag.

Nej det måste man absolut inte.

Det är dålig design rätt igenom. PCI-e 8- och 6-pin har funnits hur länge, och jag har inte läst om liknande problem. Kanske fanns i början, vad vet jag men i modern tid har det uppenbarligen funkat smärtfritt utan en examen i elektronik.

Visst det finns alltid riktiga klappträn i befolkningen men detta är helt enkelt dålig design.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt