Rimligt prissatta 4090 i lager (tipstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

vilket msi ?

https://www.inet.se/produkt/5413041/msi-geforce-rtx-4090-24gb...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

nää den vill man ju inte byta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Nej, jag har inte fått mitt kort från Inet.
Dock så borde jag få någon ny statusrapport när kortet kan levereras antar att det kommer någon gång denna månad.
Tråkigt att behöva vänta på ett kort som enlig beställningen skulle levererats dagen efter dvs 14 oktober.
Men men jag utgår från att Inet fixar det här för Inet är vad jag förstår ett seriöst företag!

Hoppas Inet får in fler TUF icke OC... De verkar ju ändå ha fått en ganska bra laddning av TUF OC nu.
Så frågar är varför inte några icke OC.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hoppas Inet får in fler TUF icke OC... De verkar ju ändå ha fått en ganska bra laddning av TUF OC nu.
Så frågar är varför inte några icke OC.

Kan nog ta lång tid tyvärr enligt deras kundtjänst.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

nää den vill man ju inte byta till

Varför inte?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Kan nog ta lång tid tyvärr enligt deras kundtjänst.

Men frågan är varför. För att sälja mer av de dyra korten?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men frågan är varför. För att sälja mer av de dyra korten?

Min gissning är att tillverkarna prioriterar oc-modeller då marginalerna är trevligare där.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Hur kom det sig att du fick möjligheten att byta till MSI? Skulle du få den för 21990?

Skrivet av ronz:

Hoppas Inet får in fler TUF icke OC... De verkar ju ändå ha fått en ganska bra laddning av TUF OC nu.
Så frågar är varför inte några icke OC.

Skrivet av jeppe109:

Min gissning är att tillverkarna prioriterar oc-modeller då marginalerna är trevligare där.

Dollarn har tappat nära tio procent av värdet sedan man gjorde beställningen så man kan ju tycka att ett byte till OC modellen känns ganska rimligt. Nu har man ju dessutom fått vänta ett bra tag. Förstår inte hur det kan skilja något öht mellan OC och det vanliga kortet. Det är väl bara mjukvaran som skiljer sig (+15! Mhz extra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hur kom det sig att du fick möjligheten att byta till MSI? Skulle du få den för 21990?

Dollarn har tappat nära tio procent av värdet sedan man gjorde beställningen så man kan ju tycka att ett byte till OC modellen känns ganska rimligt. Nu har man ju dessutom fått vänta ett bra tag. Förstår inte hur det kan skilja något öht mellan OC och det vanliga kortet. Det är väl bara mjukvaran som skiljer sig (+15! Mhz extra)

Fast när folk beställde och butiken gjorde sin beställning lär ju skilja.
Tvekar på att priserna kommer svänga lika kraftigt som dollarkursen.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast när folk beställde och butiken gjorde sin beställning lär ju skilja.
Tvekar på att priserna kommer svänga lika kraftigt som dollarkursen.

Jo och jag antar att butikerna nu passar på att hämta hem lite vinst eftersom tillgången fortfarande är så begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Nej, jag har inte fått mitt kort från Inet.
Dock så borde jag få någon ny statusrapport när kortet kan levereras antar att det kommer någon gång denna månad.
Tråkigt att behöva vänta på ett kort som enlig beställningen skulle levererats dagen efter dvs 14 oktober.
Men men jag utgår från att Inet fixar det här för Inet är vad jag förstår ett seriöst företag!

Jag gissar att dom inte fått ett enda TUF-kort sedan dom sålde iväg första batchen. Enda chansen att man avancerar i deras kö-system är om någon ger upp sin kö-plats eller om någon som ligger före i kön nappar på deras köp av ett alternativ-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jo och jag antar att butikerna nu passar på att hämta hem lite vinst eftersom tillgången fortfarande är så begränsad.

Säkerligen. Alla vill tjäna pengar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag gissar att dom inte fått ett enda TUF-kort sedan dom sålde iväg första batchen. Enda chansen att man avancerar i deras kö-system är om någon ger upp sin kö-plats eller om någon som ligger före i kön nappar på deras köp av ett alternativ-kort.

Tja, då utgår jag ifrån att de erbjuder likvärdiga kort eller bättre för samma pris dvs 21990 kr.
Jag tycker ifall man ska dra det till en spets så ska Inet också ge rabatt för man har fått vänta på att få sitt rtx 4090 kort.
Detta för det är inte köparnas fel att Inet inte har ett bra ERP-system dvs att personer kan beställa grafikkort fast de inte finns på lager!
Det är då inte rätt att man ska behöva vänta månader på att få sitt kort som man redan har betalat med ett kreditkort!
Dvs jag har ligger ute med betalningen på 21990 kr och pengarna har dragits av Inet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Tja, då utgår jag ifrån att de erbjuder likvärdiga kort eller bättre för samma pris dvs 21990 kr.
Jag tycker ifall man ska dra det till en spets så ska Inet också ge rabatt för man har fått vänta på att få sitt rtx 4090 kort.
Detta för det är inte köparnas fel att Inet inte har ett bra ERP-system dvs att personer kan beställa grafikkort fast de inte finns på lager!
Det är då inte rätt att man ska behöva vänta månader på att få sitt kort som man redan har betalat med ett kreditkort!
Dvs jag har ligger ute med betalningen på 21990 kr och pengarna har dragits av Inet!!

Inget hindrar dig från att häva köpet, få tillbaks pengarna omgående och spendera dom på ett annat kort som finns i lager hos valfri ÅF.

Mentaliteten att ÅF måste gå back med tusentals kronor bara för att X antal kunder hänger på hänglåset och slänger sig över det billigaste kortet vid release (fullt medvetna f.ö. att första batchen mycket väl kan ta slut direkt - det är mer norm än undantag f.a. på de billigaste korten vid detta laget) och sen kräver kompensation för att dom inte fick kortet snabbt nog är lite märklig. ÅF försöker få in kort så snabbt dom kan, dom tjänar inget på att inte leverera - men flaskhalsen ligger inte hos dom.

Det kommer bara slå tillbaks på slutkund (dvs. oss själva) i slutändan då ÅF måste kompensera åt annat håll.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hur kom det sig att du fick möjligheten att byta till MSI? Skulle du få den för 21990?

Dollarn har tappat nära tio procent av värdet sedan man gjorde beställningen så man kan ju tycka att ett byte till OC modellen känns ganska rimligt. Nu har man ju dessutom fått vänta ett bra tag. Förstår inte hur det kan skilja något öht mellan OC och det vanliga kortet. Det är väl bara mjukvaran som skiljer sig (+15! Mhz extra)

Ja.Han sa att det är inga problem att byta till MSI kortet, frågade även om jag kunde byta till Tuf oc och lägga till 200kr för non oc kostar nu 25790kr blev det tvärt nej.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inget hindrar dig från att häva köpet, få tillbaks pengarna omgående och spendera dom på ett annat kort som finns i lager hos valfri ÅF.

Mentaliteten att ÅF måste gå back med tusentals kronor bara för att X antal kunder hänger på hänglåset och slänger sig över det billigaste kortet vid release (fullt medvetna f.ö. att första batchen mycket väl kan ta slut direkt - det är mer norm än undantag på de billigaste korten vid detta laget) och sen kräver kompensation för att dom inte fick kortet snabbt nog är lite märklig. ÅF försöker få in kort så snabbt dom kan, dom tjänar inget på att inte leverera - men flaskhalsen ligger inte hos dom.

Det kommer bara slå tillbaks på slutkund (dvs. oss själva) i slutändan då ÅF måste kompensera åt annat håll.

Dom har nog marginaler även på det priset.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inget hindrar dig från att häva köpet, få tillbaks pengarna omgående och spendera dom på ett annat kort som finns i lager hos valfri ÅF.

Mentaliteten att ÅF måste gå back med tusentals kronor bara för att X antal kunder hänger på hänglåset och slänger sig över det billigaste kortet vid release (fullt medvetna f.ö. att första batchen mycket väl kan ta slut direkt - det är mer norm än undantag på de billigaste korten vid detta laget) och sen kräver kompensation för att dom inte fick kortet snabbt nog är lite märklig. ÅF försöker få in kort så snabbt dom kan, dom tjänar inget på att inte leverera - men flaskhalsen ligger inte hos dom.

Det kommer bara slå tillbaks på slutkund (dvs. oss själva) i slutändan då ÅF måste kompensera åt annat håll.

Men så kan man inte göra.
Ifall man köper ett kort för 21990 i tron att köpet är klar och betalning är gjord och pengarna i mitt fall är redan dranga dvs jag ligger ute med 21990 kr!
Varför ska man då gardera sig för att göra köp dyrare hos andra som säljer samma grafikkort!
DET ÄR UPP TILL BUTIKEN SOM SÄLJER GRAFIKKORTET ATT HA KOLL PÅ LAGERSALDOT!!!!!!!!🤑🤐😯

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Men så kan man inte göra.
Ifall man köper ett kort för 21990 i tron att köpet är klar och betalning är gjord och pengarna i mitt fall är redan dranga dvs jag ligger ute med 21990 kr!
Varför ska man då gardera sig för att göra köp dyrare hos andra som säljer samma grafikkort!
DET ÄR UPP TILL BUTIKEN SOM SÄLJER GRAFIKKORTET ATT HA KOLL PÅ LAGERSALDOT!!!!!!!!🤑🤐😯

Är bara att avbeställa så får du tillbaka dina pengar, vi är många som sitter i samma båt med stora summor överförda till butiker men skulle butiken kursa så är pengarna borta, vilket skulle kännas väldigt tråkigt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dom har nog marginaler även på det priset.

Nyckelordet här är "nog".
Hur mycket marginaler tror du ÅF har kvar när dom låter en person som står i kö för Asus TUF (21.990:-) istället får tillfälle att köpa ett MSI Gaming Trio (23.290:-) för samma pris (21.990:-)?

Marginalerna är redan små för grafikkort och 1300:- av marginalen försvann precis i ren "good will kompensation" för att en kund skulle slippa vänta på ett kort som Inet inte vet när dom får in.

Skrivet av letin:

Men så kan man inte göra.
Ifall man köper ett kort för 21990 i tron att köpet är klar och betalning är gjord och pengarna i mitt fall är redan dranga dvs jag ligger ute med 21990 kr!
Varför ska man då gardera sig för att göra köp dyrare hos andra som säljer samma grafikkort!
DET ÄR UPP TILL BUTIKEN SOM SÄLJER GRAFIKKORTET ATT HA KOLL PÅ LAGERSADOT!!!!!!!!🤑🤐😯

Okej, låt oss säga att ÅF fixar så att lagersaldot uppdateras snabbare och nu när 100 personer beställer 50 tillgängliga grafikkort "samtidigt" så istället för dagens situation där 50 får kort dagen efter och 50 hamnar i kö på obestämd tid, så får 50 kort dagen efter och för resterande 50 så studsar köpet istället; dom hamnar inte i kö och inga pengar dras för där finns inga kort tillgängliga.

Hur är det någon som helst skillnad på dagens situation där en person som hamnar i kö när som helst kan häva köpet om vederbörande tröttnar på att stå i kö? Den enda skillnaden är att dagens situation låter personen vara kvar i kön om han/hon så vill.

Ett förbättrat lagersaldosystem kommer aldrig göra så att en ÅF kan skicka ut kort dom inte har.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bara att avbeställa så får du tillbaka dina pengar, vi är många som sitter i samma båt med stora summor överförda till butiker men skulle butiken kursa så är pengarna borta, vilket skulle kännas väldigt tråkigt.

Visst, jag kan avbeställa men varför ska jag göra det:
För att:
Butiken la ut fantasipriser men tog emot betalning i förskott!
Butiken tog emot fler ordrar som inte kunde skickas till kund och tog emot betalning i förskott.´!
Butiken har ett värdelöst ERP-system dvs noll koll på beställningar vs saldo men tog emot betalning i förskott!
Inet kommer inte att kursa så jag är inte orolig i mitt köp hos Inet!
Mvh

Permalänk
Medlem

En lösning för att undvika att ta betalt utan att något kort finns kanske är att man säljer vouchers istället?
Sälj för en krona styck och innan kortet skickas så får man betala hela summan?

Eller ta betalt mär man skickar produkten förvisso. Funkar ju för Amazon.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Håll er till ämnet ffs.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Här har vi en rimligt prissatt 4090 )
https://www.computersalg.se/i/9177947/gigabyte-geforce-rtx-40...

59.201 SEK ?!?! Hur tänker de?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 | OCZ Fatal1ty 1000W | Asus Rampage IV Formula | Intel Core i7 3930k oc. 4,2 GHz | Corsair H80i | Asus GeForce GTX 690 | Corsair 16Gb (4x4GB) CL9 2133Mhz Vengeance | Samsung 850 EVO 500GB | 2 st. 3TB Seagate Barracuda 7200rpm (RAID 1) | Asus Blu-Ray brännare | Mus: Razer Mamba 2012 ed. | Tangentbord: Corsair K70 Cherry MX Red | Stol: Playseat Evolution black | Ratt: Logitech G27 | Win. 10 64bit | Skärm: Samsung S27A950D 3D 120hz

Permalänk
Medlem

Tja inte det billigaste kortet men lite orginellt:
Palit RTX 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ja.Han sa att det är inga problem att byta till MSI kortet, frågade även om jag kunde byta till Tuf oc och lägga till 200kr för non oc kostar nu 25790kr blev det tvärt nej.

Jag har fått information om att @Inet tyvärr nu måste betala ett högre pris för TUF-korten. Tror därför inte de är intresserade av att köpa in dessa kort eftersom det skulle bli förlust-affär.

Inet's strategi är förmodligen alternativen:

A) Invänta bättre pris på TUF (Dollarn kan ju sjunka ytterligare)
B) Kunden väljer ett annat kort
C) Kunden avbokar sin order då kunden inte orkar vänta hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Såg det nu, uppe i 25k på vanliga lel

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

haha tänkte jus posta

Permalänk
Medlem

känns som 25k är det nya normala

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrB123:

känns som 25k är det nya normala

4080 lär gå loss för 18k+ om 2 dagar