Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Men det är väl bara en patch panel? Nätverkskablar ut till rummen med RJ45 kontakter.
Det är väl bara att inte använda den där DSL anslutningen till vänster?
Eller har jag fel?

Så kanske det är! Men personligen hade jag slitit ur allt ur det där skåpet, eftersom det är gamla grejjer. Och jag skrev väl crimpa om eftersom det ser ut på bilden enligt min gissning som BNC-kontakter i den där switchen eller vad den nu är längst upp till höger? Därför det ocskå är så bra att ha en ordentlig nätverkskarta, så slipper man sitta och gissa sig fram efter bilder (säger nu inte att du gör det) ... Patchpanelen ser enligt min gissning ut att bara vara koppad till en ADSL-splitter (den gröna längt upp till höger)...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

mrqaffe är på rätt spår.

@vexxan
Du behöver fokusera på att få internet via kabel att fungera ordentligt.
Wifi är ALDRIG pålitligt, inte ens med sjukt dyra företagsgrejer (Vi snackar 10-30tusen för en enda wifi-sändare, plus infrastruktur och licenser för lätt 100k).

Hur ser det ut där du bor? Bor du i lägenhet/villa? Mitt i stan/ute på landet? Trähus/stenhus?
Vart står routern? Vart hade du din Ubiquiti-sändare?

För att göra det lite lättare.

Koppla enligt nedan:
1 kabel mellan CTS'ens Lan1 till WAN på routern. Inget annat mellan de två.
1 kabel mellan din Dlink-router och din dator.

Fungerar det?
När du gör testet Måste du ha kopplat bort alla dina andra enheter, oavsett om de används eller inte.
Det som din internetleverantör ber dig ha inkopplat, låt det vara inkopplat.

Det som gör det svårt för oss just nu är att vi inte vet hur du hart kopplat allt eller vad dina enheter är för något.
Generell felsökning går i principen att du kopplar in så få saker som möjligt och sedan testar att lägga till en sak åt gången och ser om det fungerar eller slutar att fungera vid vissa kopplingar.

Min erfarenhet säger att det troligtvis är störningar i wifi-nätet. Kan också vara en udda koppling eller felkonfigurerade enheter.
Sonos kan absolut vara en av bovarna (har sett mycket skit med just Sonos när det kommer till nätverk.)

Om det fungerar att ha bara datorn inkopplad via kabel och du inte tappar någon anslutning efter detta, koppla upp allt förutom Sonos'en via wifi och testa igen i någon timme eller dag.

Märker du av några problem?
1: Vart
2: När
3: Vilken enhet strular
4: Vad har du inkopplat när det strular?

Snälla, tänk på att orden "Var" och "Vart" inte har samma betydelse. "Var" frågar efter plats, "Vart" frågar efter riktning.
Det blir väldigt förvirrande när någon blandar ihop dem. Sagt i all välmening!

Skrivet av vexxan:

Det är ju en optisk fiberkabel som kommer ut från väggen, som jag sedan pluggar in till CTS. Det finns några andra boxar av märket "Leviton", men jag frågade min internetleverantör vad det var och de visste inte - så jag har kopplat bort dem

Tack för svaret. Det funkar klockrent med kabel. Har testat via routern (och det fungerar), men just nu kör jag direkt in från CTS till stationär (via TP-kabel som går via elnätet).

Tack så mycket för ett väldigt bra svar!

Först och främst kan jag säga att internet via kabel har alltid fungerat för mig, det är Wifi som strular. Internet via kabel fungerar genom routern, och det fungerar som jag nu kör - via elnätet och TP-kabel.

Men jag har nu testat allting som du har föreslagit. Det vekar egentligen inte spela någon roll hur många enheter jag har inkopplade till wifi-nätverket. Det som strular är själva stabiliteten av wifi. Först fungerar det någon timme, sedan dör internet (men wifi fortsätter att fungera) - det börjar fungera igen efter ett tag, ibland funkar det när jag startar om routern och ibland när jag hoppar mellan 5ghz och 2.4gzh (och ibland bara börjar det fungera av sig självt).

Jag lägger in lite bilder här:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Sorry för dålig förklaring, jag fick en ersätta av min gamla packetfront. Jag ringde internetleverantören och klagade på instabilitet, och deras lösning var en ny tjänstefördelare.

Tack för svaret, jag lyckades aldrig lista ut hur man satte dlink i AP-läget eftersom det inte var någon standardlösning. Man var tvungen att följa någon guide som var lite för avancerad för mig.

Jag använder ju mest wifi på mobila enheter, kan man kolla IP-adresser där? På iphone exempelvis.

Tack, jag laddade upp lite bilder på hur det ser ut ovan

Är det bara jag som reagerar på fiberkabelns dragning på första bilden? Framförallt hur det ser ut när den går in i CPE:n, den vinkeln ser helt galen ut! Å andra sidan är det lite svårt att följa kabeln på bilden...
Hoppas bara att luckan till skåpet aldrig stängs, gör den det lär fiberkabeln tryckas in med extremt skarpa böjar, inte bra alls!

Fick du verkligen byta CPE på egen hand? Då måste du åtminstone fått med produkter för att rengöra kontakten (Isopropanol och luddfria rengöringsservetter)?
Kan säga med stor säkerhet att det torde vara få leverantörer som tillåter slutkunden utföra såna byten på egen hand. Det innebär alldeles för stor risker för att det skulle vara normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så kanske det är! Men personligen hade jag slitit ur allt ur det där skåpet, eftersom det är gamla grejjer. Och jag skrev väl crimpa om eftersom det ser ut på bilden enligt min gissning som BNC-kontakter i den där switchen eller vad den nu är längst upp till höger? Därför det ocskå är så bra att ha en ordentlig nätverkskarta, så slipper man sitta och gissa sig fram efter bilder (säger nu inte att du gör det) ... Patchpanelen ser enligt min gissning ut att bara vara koppad till en ADSL-splitter (den gröna längt upp till höger)...

Håller med, det där skåpet borde rensas ögonblickligen av någon som förstår sig på innehållet!
Sen är det gissningsvis inte BNC-kontakter vi ser utan crimpade F-kontakter, sannolikt ett arv från ett lite äldre analogt TV-system.
Både det och ADSL-splittern borde åtminstone slitas bort omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så kanske det är! Men personligen hade jag slitit ur allt ur det där skåpet, eftersom det är gamla grejjer. Och jag skrev väl crimpa om eftersom det ser ut på bilden enligt min gissning som BNC-kontakter i den där switchen eller vad den nu är längst upp till höger? Därför det ocskå är så bra att ha en ordentlig nätverkskarta, så slipper man sitta och gissa sig fram efter bilder (säger nu inte att du gör det) ... Patchpanelen ser enligt min gissning ut att bara vara koppad till en ADSL-splitter (den gröna längt upp till höger)...

Ja såklart jag gissar (inget illa taget). Försöker bara hjälpa. Tror vi alla gissar XD
Ja fattar inte vad dem där BNC kontakterna gör där. Har sett andra hus med BNC oxå. Är det för TV kontakter i huset? Eller kör dem verkligen med BNC nätverk? Är inte det typ 1990tal?
Vore konsigt om dom vita patch panel kontakterna inte går rakt ut till väggutag. Menar så om man skiter i att koppla i det gröna kretskortet o bara direkt i dom vita att man då kommer till kontakterna i de olika rummen?

Ja som sagt. Allt är gissningar.

TS: Rita gärna upp en nätverkskarta och kolla oxå upp vart rummens kontakter tar vägen i det där skåpet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja såklart jag gissar (inget illa taget). Försöker bara hjälpa. Tror vi alla gissar XD
Ja fattar inte vad dem där BNC kontakterna gör där. Har sett andra hus med BNC oxå. Är det för TV kontakter i huset? Eller kör dem verkligen med BNC nätverk? Är inte det typ 1990tal?
Vore konsigt om dom vita patch panel kontakterna inte går rakt ut till väggutag. Menar så om man skiter i att koppla i det gröna kretskortet o bara direkt i dom vita att man då kommer till kontakterna i de olika rummen?

Ja som sagt. Allt är gissningar.

TS: Rita gärna upp en nätverkskarta och kolla oxå upp vart rummens kontakter tar vägen i det där skåpet.

Som sagt, sannolikt inte BNC-kontakter utan F-kontakter för ett, gissningsvis, analogt TV-system (annars möjligen parabol, men det känns som lite för många kontakter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

4) Internetleverantören har ju inte direkt gett mig en ny CTS, jag fick själv betala 1500 SEK för den. Men jag får prova den i 14 dagar ifall jag upplever förbättring. Än så länge inget, förutom att det är roligt med ny teknik

Känns som du vände dig direkt till de som äger eller driftar fibernätet. Internetleverantörerna själva kommer inte skicka något till dig. Kanske var det så att du hade en PacketFront som var begränsad till 100 Mbit/s? Vilken hastighet på abonnemanget har du? Har du inte felsökt och fibernätet sett fel fram till dig så gör det annars ingen skillnad att byta mediaomvandlare, förutom att du kanske kan få högre hastigheter nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så kanske det är! Men personligen hade jag slitit ur allt ur det där skåpet, eftersom det är gamla grejjer. Och jag skrev väl crimpa om eftersom det ser ut på bilden enligt min gissning som BNC-kontakter i den där switchen eller vad den nu är längst upp till höger? Därför det ocskå är så bra att ha en ordentlig nätverkskarta, så slipper man sitta och gissa sig fram efter bilder (säger nu inte att du gör det) ... Patchpanelen ser enligt min gissning ut att bara vara koppad till en ADSL-splitter (den gröna längt upp till höger)...

Det finns ju tre patchpaneler och den som är för POTS/DSL är inte ansluten till någon nätverkskabel. Inget spår att förstöra tråden med.

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga wow, tack så otroligt mycket för all hjälp jag får här <3

Skrivet av Mullvaden83:

Men det är väl bara en patch panel? Nätverkskablar ut till rummen med RJ45 kontakter.
Det är väl bara att inte använda den där DSL anslutningen till vänster?
Eller har jag fel?

Skrivet av orginallinus:

Så kanske det är! Men personligen hade jag slitit ur allt ur det där skåpet, eftersom det är gamla grejjer. Och jag skrev väl crimpa om eftersom det ser ut på bilden enligt min gissning som BNC-kontakter i den där switchen eller vad den nu är längst upp till höger? Därför det ocskå är så bra att ha en ordentlig nätverkskarta, så slipper man sitta och gissa sig fram efter bilder (säger nu inte att du gör det) ... Patchpanelen ser enligt min gissning ut att bara vara koppad till en ADSL-splitter (den gröna längt upp till höger)...

Skrivet av cbtcp:

Snälla, tänk på att orden "Var" och "Vart" inte har samma betydelse. "Var" frågar efter plats, "Vart" frågar efter riktning.
Det blir väldigt förvirrande när någon blandar ihop dem. Sagt i all välmening!

Är det bara jag som reagerar på fiberkabelns dragning på första bilden? Framförallt hur det ser ut när den går in i CPE:n, den vinkeln ser helt galen ut! Å andra sidan är det lite svårt att följa kabeln på bilden...
Hoppas bara att luckan till skåpet aldrig stängs, gör den det lär fiberkabeln tryckas in med extremt skarpa böjar, inte bra alls!

Fick du verkligen byta CPE på egen hand? Då måste du åtminstone fått med produkter för att rengöra kontakten (Isopropanol och luddfria rengöringsservetter)?
Kan säga med stor säkerhet att det torde vara få leverantörer som tillåter slutkunden utföra såna byten på egen hand. Det innebär alldeles för stor risker för att det skulle vara normalt.

Jo men det fick jag göra, leverantören av fiber verkade inte direkt bekymrade. De sade att jag fick testa, om det funkar bättre med den nya kan jag behålla (och betala), annars kan jag lämna tillbaka.

Skrivet av cbtcp:

Håller med, det där skåpet borde rensas ögonblickligen av någon som förstår sig på innehållet!
Sen är det gissningsvis inte BNC-kontakter vi ser utan crimpade F-kontakter, sannolikt ett arv från ett lite äldre analogt TV-system.
Både det och ADSL-splittern borde åtminstone slitas bort omgående.

Haha, var hittar man en sådan superperson? Frågade Wexnet (som levererar fiber), men de visste inte ens vad det var för enheter.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja såklart jag gissar (inget illa taget). Försöker bara hjälpa. Tror vi alla gissar XD
Ja fattar inte vad dem där BNC kontakterna gör där. Har sett andra hus med BNC oxå. Är det för TV kontakter i huset? Eller kör dem verkligen med BNC nätverk? Är inte det typ 1990tal?
Vore konsigt om dom vita patch panel kontakterna inte går rakt ut till väggutag. Menar så om man skiter i att koppla i det gröna kretskortet o bara direkt i dom vita att man då kommer till kontakterna i de olika rummen?

Ja som sagt. Allt är gissningar.

TS: Rita gärna upp en nätverkskarta och kolla oxå upp vart rummens kontakter tar vägen i det där skåpet.

Vad är en nätverkskarta? Jag har ganska bra koll på var alla uttagen sitter hemma. Men det kanske inte var det du undrade. Huset är byggt 2010 om det hjälper något.

Jag tror att Leviton-grejerna är till för telefoni och TV efter att ha googlat lite mera. Osäker. Jag har både

Skrivet av cbtcp:

Som sagt, sannolikt inte BNC-kontakter utan F-kontakter för ett, gissningsvis, analogt TV-system (annars möjligen parabol, men det känns som lite för många kontakter).

Kanske kan vara något kopplat till ett larm som tidigare fanns i huset? Har kopplat bort det nu, och kör en annan leverantör.

Skrivet av Petterk:

Känns som du vände dig direkt till de som äger eller driftar fibernätet. Internetleverantörerna själva kommer inte skicka något till dig. Kanske var det så att du hade en PacketFront som var begränsad till 100 Mbit/s? Vilken hastighet på abonnemanget har du? Har du inte felsökt och fibernätet sett fel fram till dig så gör det annars ingen skillnad att byta mediaomvandlare, förutom att du kanske kan få högre hastigheter nu.

Ja sorry, har vänt mig till dem som äger fibernätet - dålig förklaring av mig. Det är samma kapacitet på Packetfront och den nya. Det var fiberleverantören som rekommenderade mig att byta för att få ett stabilare nätverk, enligt dem hade Packetfront strulat för många andra av deras kunder.

Skrivet av Petterk:

Det finns ju tre patchpaneler och den som är för POTS/DSL är inte ansluten till någon nätverkskabel. Inget spår att förstöra tråden med.

------------------------------------------------

Om någon undrar så håller jag just nu på att experimentera med att koppla bort allting förutom CTS:en i skåpet. Sedan kommer jag bara koppla in routern direkt in i den, och Unifi LR in till routern för att använda det wifi-nätverket. Hoppas att det blir stabilare. Återkommer. Tack igen

Permalänk
Medlem

Nätverkskarta.
Alltså. Rita upp precis som du har kopplat alla sladdar med varann. Det är lättare o kolla på en bild än att läsa förklaringar.

Börja med Fiber in.
Vart går den sladden?
Vart går nästa?
Rita i paint eller nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nätverkskarta.
Alltså. Rita upp precis som du har kopplat alla sladdar med varann. Det är lättare o kolla på en bild än att läsa förklaringar.

Börja med Fiber in.
Vart går den sladden?
Vart går nästa?
Rita i paint eller nåt.

Ahh okej då är jag med, så här ser det ut:

Permalänk
Medlem

Det du borde göra då är att från CTS ->Dlink WAN -> Dlink LAN -> Nätverksfördelaren (patchpanel som det heter) -> Koppla in det du vill ha i respektive uttag. O sen sladd från Patchpanelen till Dlink Lan portar. Så du har Dlinken i nätverksskåpet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det du borde göra då är att från CTS ->Dlink WAN -> Dlink LAN -> Nätverksfördelaren (patchpanel som det heter) -> Koppla in det du vill ha i respektive uttag. O sen sladd från Patchpanelen till Dlink Lan portar. Så du har Dlinken i nätverksskåpet.

Ahhh fasen, smart! Det hade jag inte tänkt på. Skall testa direkt efter jobbet imorgon 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det du borde göra då är att från CTS ->Dlink WAN -> Dlink LAN -> Nätverksfördelaren (patchpanel som det heter) -> Koppla in det du vill ha i respektive uttag. O sen sladd från Patchpanelen till Dlink Lan portar. Så du har Dlinken i nätverksskåpet.

Nu har jag kopplat ihopa det så här, och det verkar fungera med Wifi - får snygga till det lite innan frugan blir galen bara

Jag kopplade så här:

Två frågor om du orkar:

1) Jag får inte ethernet att fungera (eller vad det heter, trådat nätverk) till min stationära. Det står bara "identifierar nätverk" hela tiden. Något man behöver göra för att alla portarna i nätverksfördelaren ska funka?

2) Ska man stänga av wifi från dlink:en? Verkar vara stabilare med det jag får via Unifi

Tack igen <3

EDIT: Fan, stryk det - jag blev disconnectad efter 30 minuter igen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Nu har jag kopplat ihopa det så här, och det verkar fungera med Wifi - får snygga till det lite innan frugan blir galen bara

Jag kopplade så här:

<Uppladdad bildlänk>

Två frågor om du orkar:

1) Jag får inte ethernet att fungera (eller vad det heter, trådat nätverk) till min stationära. Det står bara "identifierar nätverk" hela tiden. Något man behöver göra för att alla portarna i nätverksfördelaren ska funka?

2) Ska man stänga av wifi från dlink:en? Verkar vara stabilare med det jag får via Unifi

Tack igen <3

EDIT: Fan, stryk det - jag blev disconnectad efter 30 minuter igen...

Nått kan ju vara glapp i det fasta kablaget, kan du testa alla uttagen systematiskt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja du kan stänga av wifi på Dlinken.
Kör bara unifi wifi.
Du har kopplat rätt.

Kan det va så att nåt av uttagen i nätverksfördelaren har dålig kontakt/trasig?
För så som du kopplat borde funka bra.

Dlink WAN till CTS.
Dlink LAN till nätverksfördelarens portar. A1 A2 osv.

Disconnectad? Både stationär och Unifi wifi? ELler vad blev disconnectad?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått kan ju vara glapp i det fasta kablaget, kan du testa alla uttagen systematiskt ?

Ska testa när jag får snurr på internet igen. Nu dog allt.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja du kan stänga av wifi på Dlinken.
Kör bara unifi wifi.
Du har kopplat rätt.

Kan det va så att nåt av uttagen i nätverksfördelaren har dålig kontakt/trasig?
För så som du kopplat borde funka bra.

Dlink WAN till CTS.
Dlink LAN till nätverksfördelarens portar. A1 A2 osv.

Disconnectad? Både stationär och Unifi wifi? ELler vad blev disconnectad?

Ja kanske något uttag är dåligt, ska testa lite olika. Men just nu så försöker jag fixa internet överhuvud taget.

Jag upplevde att Unifi var lite instabilt, så jag gick in i användargränssnittet för Unifi. Där står det ”Adoption failed”, har försökt att glömma enheten och adopta igen - men funkar inte.

Så jag kopplade bort Unifi och kör bara Wi-Fi via Dlink istället. Men det har också slutat funka nu haha. Det är aktivt i 1-5 min sen dör det. Både när jag testar med kabeln som är dragen från Dlink till stationär - och Wi-Fi. Har testat att fabriksåterställa men funkar inte.

EDIT: Nu började det fungera igen, men jag vet inte varför - vilket är lite störande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja du kan stänga av wifi på Dlinken.
Kör bara unifi wifi.
Du har kopplat rätt.

Kan det va så att nåt av uttagen i nätverksfördelaren har dålig kontakt/trasig?
För så som du kopplat borde funka bra.

Dlink WAN till CTS.
Dlink LAN till nätverksfördelarens portar. A1 A2 osv.

Disconnectad? Både stationär och Unifi wifi? ELler vad blev disconnectad?

Alltså nu är det sjukt struligt, nätet dör stup i kvarten (har kopplat bort unifi så jag kör bara dlink och cts). När man går in till dlink-inställningarna och försöker "reparera" nätet så står det bara "plugga in en ethernetkabel" - man kan inte komma vidare från det steget. Sen helt plötsligt börjar det fungera igen.

Fattar inte riktigt, så här dåligt har det aldrig varit.

Ska jag bara köpa en ny router?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

<Uppladdad bildlänk>

Och ja, jag har kopplat in internet - helt plötsligt börjar det fungera.

Det började strula så här mycket efter att jag gjorde en fabriksåterställning. Testade att uppdatera firmware också, men står att jag har senaste.

EDIT: Har testat både gamla och nya CTS, samma problem tyvärr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Alltså nu är det sjukt struligt, nätet dör stup i kvarten (har kopplat bort unifi så jag kör bara dlink och cts). När man går in till dlink-inställningarna och försöker "reparera" nätet så står det bara "plugga in en ethernetkabel" - man kan inte komma vidare från det steget. Sen helt plötsligt börjar det fungera igen.

Fattar inte riktigt, så här dåligt har det aldrig varit.

Ska jag bara köpa en ny router?

Börja med att koppla< bort allt vad wifi heter och felsök kablaget systematiskt, en kabel/uttag i taget tills du vet vad som ger Gbit länk och dessutom fungerar stabilt. Har du nått kabelfel kan det generera en massa felkorrektion och det kan påverka den aktiva hårdvaran så att den blir instabil så börja med att se till att allt funkar kablat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Börja med att koppla< bort allt vad wifi heter och felsök kablaget systematiskt, en kabel/uttag i taget tills du vet vad som ger Gbit länk och dessutom fungerar stabilt. Har du nått kabelfel kan det generera en massa felkorrektion och det kan påverka den aktiva hårdvaran så att den blir instabil så börja med att se till att allt funkar kablat.

Tack för tips, jag har gjort det faktiskt (även om det inte verkar som jag har någon koll haha).

Det är även ethernet som inte får koppling. Jag har bytt ut alla kablar (även fiberkabeln) och testat olika portar. Nätet funkar ett tag, sedan dör det och jag får felmeddelandet av dlink att jag ska koppla in en ethernet-kabel. Sedan efter kanske 5-10 minuter så börjar det fungera av sig självt igen.

Permalänk
Medlem

Eftersom du kopplar direkt i skåpet nu så får du testa annan nätverkskabel först. Därefter kan du testa annan router eller direktkopplad dator om problem kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom du kopplar direkt i skåpet nu så får du testa annan nätverkskabel först. Därefter kan du testa annan router eller direktkopplad dator om problem kvarstår.

Tack jag testade med några av de gamla kablarna jag har - kanske är någon av de jag köpte som nya som strular. Än så länge (efter 1h) så är det stabilare.

Hade varit gött att bara kasta pengar på problemet

Permalänk
Medlem

Ta en dator och koppla direkt i CTS. Helst direkt, men annars över nätverksuttagen eller homeplugs. Se om det rullar stabilt, för då kan du skylla på routern och köpa en ny router.

Annars, vet inte om du skrivit vilket operatör du har?
Om det är problem även med routern urkopplad. Låt din ny CTS sitta ett dygn med routern efter, så som du vil ha det utan att koppla ur o starta om något. Ring sedan wexnet och hör om de kan se något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ta en dator och koppla direkt i CTS. Helst direkt, men annars över nätverksuttagen eller homeplugs. Se om det rullar stabilt, för då kan du skylla på routern och köpa en ny router.

Annars, vet inte om du skrivit vilket operatör du har?
Om det är problem även med routern urkopplad. Låt din ny CTS sitta ett dygn med routern efter, så som du vil ha det utan att koppla ur o starta om något. Ring sedan wexnet och hör om de kan se något fel.

Tja!

Jag har haft nätet väldigt stabilt här nu någon dag efter att ha fått hjälp här!

Både linan och Wi-Fi.

Grymt tacksam 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Tja!

Jag har haft nätet väldigt stabilt här nu någon dag efter att ha fått hjälp här!

Både linan och Wi-Fi.

Grymt tacksam 🙏

Gött. Har din hjälp sagt nåt om vad som kunde varit fel? Eller menade du hjälpen härifrån forumet?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gött. Har din hjälp sagt nåt om vad som kunde varit fel? Eller menade du hjälpen härifrån forumet?

Tja!

Jag menar hjälpen från dig och andra här på forumet. Hade aldrig klarat det själv (och från internetleverantör/fiberleverantör fick jag noll support), tack!