Permalänk
Medlem

Telia-router, Admin

Hej,

Finns det några inställningar man kan göra i administratörs-portalen för Telia router som kan hjälpa en med uppkoppling, hastighet m.m.? Något som kanske blockerar och dylikt?

Har en Technicolor TG799vac Xtream som router.

Permalänk
Medlem

Har du några problem, eller vill du bara försöka få ut högre hastighet?

Det kanske finns några QoS-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har du några problem, eller vill du bara försöka få ut högre hastighet?

Det kanske finns några QoS-inställningar.

Det är egentligen bara för ökad stabilitet och hastighet. Räckvidden borde vara 'mer' på routern, men den täcker inte ens en lägenhet på 60m² som är ganska öppen. Har i dagsläget 100/100, men den pushar inte riktigt så pass, får dock 250/250 i december.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du har problem med täckning/hastighet för WiFi-anslutna enheter? Det låter som att du behöver en extra accesspunkt (kopplas in med kabel i routern och ”skickar ut trådlöst”) för att förbättra täckningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tolkar det som att du har problem med täckning/hastighet för WiFi-anslutna enheter? Det låter som att du behöver en extra accesspunkt (kopplas in med kabel i routern och ”skickar ut trådlöst”) för att förbättra täckningen.

Accesspunkt är planen för längre bort i lägenheten, men även för Ethernet-anslutna apparater så är hastigheten medelmåttig, gäller både Xbox (Series S) och en ansluten dator (Acer Aspire). WiFi-hastigheten är medelmåttig oavsett var i lägenheten du befinner dig om man kollar på mobilen (iPhone 13).