Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Pfsense Firewall regler, ordning

Hittar motstridig information när jag googlat runt.
Samtliga säger att listan körs uppifrån och ner, men en del skriver att när en regel uppfylls slutar man gå genom listan, medans andra skriver att hela listan gås igenom så det blir sista regeln som gäller (för berört paket).

Någon som vet vad som gäller?

Jag försöker alltså göra en regel som gäller hela nätverket och en regel som ger undantag till några enheter, ska undantaget ligger över eller under?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hittar motstridig information när jag googlat runt.
Samtliga säger att listan körs uppifrån och ner, men en del skriver att när en regel uppfylls slutar man gå genom listan, medans andra skriver att hela listan gås igenom så det blir sista regeln som gäller (för berört paket).

Någon som vet vad som gäller?

Anledningen till att du hittar olika info kan vara för att det beror på vilka regler du pratar om.

Floating-regler har en extra option som heter Quick (länk) som definieras:

Quick controls whether rule processing stops when a rule is matched. The Quick behavior is added to all interface tab rules automatically, but on floating rules it is optional. Without Quick checked, the rule will only take effect if no other rules match the traffic. It reverses the behavior of “first match wins” to be “last match wins”.

Så om du skriver Floating-regler behöver du manuellt bocka i Quick för att processandet av regler ska sluta vid träff. För alla andra interface är Quick default-beteendet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Anledningen till att du hittar olika info kan vara för att det beror på vilka regler du pratar om.

Floating-regler har en extra option som heter Quick (länk) som definieras:

Quick controls whether rule processing stops when a rule is matched. The Quick behavior is added to all interface tab rules automatically, but on floating rules it is optional. Without Quick checked, the rule will only take effect if no other rules match the traffic. It reverses the behavior of “first match wins” to be “last match wins”.

Så om du skriver Floating-regler behöver du manuellt bocka i Quick för att processandet av regler ska sluta vid träff. För alla andra interface är Quick default-beteendet.

Ok, mina regler ligger under WAN och LAN, inte Floating.
Så det blir översta regeln som "vinner" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, mina regler ligger under WAN och LAN, inte Floating.
Så det blir översta regeln som "vinner" ?

Första regeln uppifrån, ja, och skulle ingen av dina regler matcha så finns det (förutsatt att du inte tagit bort dem) Default deny all i botten som blockerar all trafik.

Men det är ju inte så svårt att prova skriv två regler som borde fånga all trafik och lägg dem efter varandra. Den översta kommer ta all trafik och den undre ska inte få någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Första regeln uppifrån, ja, och skulle ingen av dina regler matcha så finns det (förutsatt att du inte tagit bort dem) Default deny all i botten som blockerar all trafik.

Men det är ju inte så svårt att prova skriv två regler som borde fånga all trafik och lägg dem efter varandra. Den översta kommer ta all trafik och den undre ska inte få någon.

Inte ändrat något innan, nedersta är allow all.
Kanske beror på att det är en konsument installation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WAN borde du inte ha några regler (om du inte hostar grejer och behöver tillåta inkommande anslutningar).

LAN har du sannolikt en IPv4 Allow All och en IPv6.

Det jag menade med Deny All är att om du har tomma brandväggsregler så finns det "dolda" default-regler (som går att stänga av, men jag kommer inte ihåg exakt var) som blockerar all trafik. Default-state för pfSense är alltså att blockera all trafik i alla riktningar och du måste lägga till allow-regler för att få trafik öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

WAN borde du inte ha några regler (om du inte hostar grejer och behöver tillåta inkommande anslutningar).

LAN har du sannolikt en IPv4 Allow All och en IPv6.

Det jag menade med Deny All är att om du har tomma brandväggsregler så finns det "dolda" default-regler (som går att stänga av, men jag kommer inte ihåg exakt var) som blockerar all trafik. Default-state för pfSense är alltså att blockera all trafik i alla riktningar och du måste lägga till allow-regler för att få trafik öht.

Ja, precis så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerade utmärkt, tack för supporten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funderade utmärkt, tack för supporten!

Nice, dags att levla upp nu då: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664157-boosta-ditt-he...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Haha, har funderat på det, men har egentligen inget behov.
Följdfråga på det ämnet, mitt nätverk är kopplat pfsense -> två dumswitchar -> 2xAC-AP (där ena är kopplad i ytterliggare en dumswitch) / trådbundna enheter.

Behöver jag byta alla switcharna för att sätta upp VLAN?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Haha, har funderat på det, men har egentligen inget behov.
Följdfråga på det ämnet, mitt nätverk är kopplat pfsense -> två dumswitchar -> 2xAC-AP (där ena är kopplad i ytterliggare en dumswitch) / trådbundna enheter.

Behöver jag byta alla switcharna för att sätta upp VLAN?

Alla switchar som ska hantera VLAN behöver bytas. Har du en switch som inte kan hantera VLAN kommer den bara strunta i "VLAN-biten" av paketet (OBS: Inte säker på att det fungerar så rent tekniskt, men praktiskt.) och all VLAN-config kommer ignoreras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Alla switchar som ska hantera VLAN behöver bytas. Har du en switch som inte kan hantera VLAN kommer den bara strunta i "VLAN-biten" av paketet (OBS: Inte säker på att det fungerar så rent tekniskt, men praktiskt.) och all VLAN-config kommer ignoreras.

Misstänkte det, det får vara tillsvidare.
Snubblar jag över en billig 16-portars kanske jag tar tag i det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En dumswitch bryr sig varken om eller hanterar VLAN, men trafik upstream från en dumswitch till en smartswitch blir taggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpha:

En dumswitch bryr sig varken om eller hanterar VLAN, men trafik upstream från en dumswitch till en smartswitch blir taggad

Då kanske det funkar ändå, enda jag egentligen har intresse av att göra VLAN för IoT-prylar och ett gästnät, dvs enbart enheter på wifi och mina accesspunkter kan ju hantera VLAN.
Det bör alltså fungera trots att accesspunkterna är kopplad via dumswitchar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då kanske det funkar ändå, enda jag egentligen har intresse av att göra VLAN för IoT-prylar och ett gästnät, dvs enbart enheter på wifi och mina accesspunkter kan ju hantera VLAN.
Det bör alltså fungera trots att accesspunkterna är kopplad via dumswitchar?

Oklart för mig om dumswitchen behåller eller kastar flaggan för vlan.
Har du tid, testa
Vill du vara helt säker, köp en ny switch