Permalänk
Medlem

Nästan lika minnen och dual channel

Hej!
Jag har en Ryzen 3700X med 16gb DDR4 av modellen HyperX Fury, artikelnr HX426C16FB3K2/16.
Jag är ute efter att uppgradera till 32gb genom utökning och vill få till att det fortfarande arbetar i dual channel.
Just denna modell ser jag inte längre är till salu utan har ersatts och det närmsta jag hittar är istället Kingston Fury Beast KF426C16BBK2/16.

Alltså,
HX426C16FB3K2/16
KF426C16BBK2/16

Rätt olika artikelnummer, men beror detta på att HyperX köpts upp av Kingston eller liknande?
Jag undrar helt sonika om de är tillräckligt identiska för att arbeta som ett par goda vänner i dual channel, eller om de är olika minnen som inte kommer prestera lika bra tillsammans och jag tvingas köpa ett 32gb-paket istället?

Får uppfattningen att de är identiska men att varumärket ändrats. Och Amazon specar att mina minnen har en "nyare version" av minnena tillgänglig, alltså det senare artikelnumret.

Edit.
Eller är det Quad channel vi pratar om nu? Har varit med i forumet och nördat i 15 år, men senaste åren har jag tappat något enormt i samband med att barn kommit in i bilden, så ursäkta min okunskap.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Jag körde också med olika minnen men ändå snarlika och det gick bra lite pill i BIOS för att få dem att gå stabilt, det var dock Corsair minnen och bara 2st.
Svårt att säga då alla minnen är unika men det skadar ändå inte att prova.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Rätt olika artikelnummer, men beror detta på att HyperX köpts upp av Kingston eller liknande?

Tvärtom faktiskt. Kingston sålde HyperX till HP för ett tag sedan, vilket dock inte inkluderade minnen och annan lagring. Så de säljer fortfarande samma minnen men märkta som Kingston istället.

Skrivet av Relel:

Jag undrar helt sonika om de är tillräckligt identiska för att arbeta som ett par goda vänner i dual channel, eller om de är olika minnen som inte kommer prestera lika bra tillsammans och jag tvingas köpa ett 32gb-paket istället?

Det skiljer en del tecken i mitten av namnen också, så det kan hända att de t.ex. använder olika minneskretsar. Men eftersom specifikationerna är samma och det handlar om relativt långsamma minnen så är det troligtvis inget större problem att köra dem tillsammans.

Skrivet av Relel:

Eller är det Quad channel vi pratar om nu?

Nej, Ryzen 3700X har likt alla andra konsumentprocessorer endast två minneskanaler, och moderkortet har två portar per kanal. Så länge som varje kanal har lika mycket minne så får du dual channel på allt, och använder du fyra 8GB-stickor så går det inte att sätta minnena fel.

Permalänk
Medlem

LTT har en video från februari 2021 om att mixa DDR4 RAM som jag rekommenderar att kolla på. Just how bad is mixing memory? Heter den.

Kort sagt det borde fungera men det är ingen garanti.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar! Förstår det som att det inte är 200% garanterar att fungera ens smärtfritt så jag kommer inte chansa.
Siktar på ett nytt större paket istället under BF.

Visa signatur

Ridå