Bästa lösenordshanterare, vilken använder du?

Permalänk
Inaktiv

Bästa lösenordshanterare, vilken använder du?

Vilken lösenordshanterare använder du och varför?

Hur många lösenord lagrar du och lagrar du kreditkort/betalkort?

Är det säkert att lagra/spara kreditkort/betalkort i lösenordshanterare?

Permalänk
Medlem

Använder Bitwarden, har dock inte vågat använda det till allt ännu. Det är som en testperiod just nu. Men än så länge är jag nöjd.
Vad jag förstått så kan inte obehöriga få tag i dina lösenord även om Bitwarden skulle läcka information/valv osv då det bara finns krypterad info på deras servrar. Stort plus att man kan använda hårdvarunyckel som Yubico.

En fungering är bara hur man skall kunna logga in i typ appar på en smart tv. Rätt otympligt att skriva långt lösenord med fjärrkontrollen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Medlem

Lastpass privat och Keepass med lokal fil på jobbet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har endast testat LastPass och jag känner inget behov (just nu) av att testa något annat. Jag är väldigt nöjd med hur det fungerar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Privat har jag gått från KeePass till Bitwarden och på jobb är vi just nu i färd med att byta ut KeePass och Bitwarden mot Keeper... Så tre stycken olika använder jag dagligen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Bitwarden, men körde KeePass länge (används liiiite fortfarande).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Bitwarden, 371 lösenord totalt. Migrerade från lastpass förra året då jag tröttnade lite på prisökningarna och ville testa något nytt.
Fungerar hittills prima, har i princip samma funktionalitet som tidigare.

Lagrar ej betalkort, betalar generellt sett med paypal eller faktura så har inget behov.

Permalänk
Medlem

Kör på LastPass gratisversion, betalade tidigare med kunde inte riktigt lista ut varför, nedgraderade och har inte märkt någon skillnad sen dess 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Avstängd

Bitwarden är överlägset

Permalänk
Medlem

Kört Keepass i ca 5 år privat men sneglar på Bitwarden. Tycker det är så klöddigt att synka mot telefonen. Dessutom fick jag nyligen en jobbdator som är nerlåst så kan inte installera Keepass där vilket är rätt drygt. Jag har dock tolkat det som att Bitwarden inte har någon from av "Auto type" som Keepass har, det är lite synd.

Har på tidigare jobb Kört Lastpass men jag gillade aldrig det, rörigt gränssnitt.

På ytterligare ett annat jobb körde jag 1Password som jag var riktigt nöjd med! Hade kört det privat om det var gratis.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har kört KeepassXC ett stort antal år, körde Keepass länge innan dess men jag ville komma bort från ett dependency helvete med OS-specifika bibliotek och hitta något som var mer plattforms agnotistiskt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört LastPass i ett par år nu, väldigt nöjd!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kört Keepass i ca 5 år privat men sneglar på Bitwarden. Tycker det är så klöddigt att synka mot telefonen. Dessutom fick jag nyligen en jobbdator som är nerlåst så kan inte installera Keepass där vilket är rätt drygt. Jag har dock tolkat det som att Bitwarden inte har någon from av "Auto type" som Keepass har, det är lite synd.

Har på tidigare jobb Kört Lastpass men jag gillade aldrig det, rörigt gränssnitt.

På ytterligare ett annat jobb körde jag 1Password som jag var riktigt nöjd med! Hade kört det privat om det var gratis.

Det finns ett tillägg till Bitwarden som gör det du är ute efter, men tyvärr endast till Windows; https://github.com/anonymous1184/bitwarden-autotype

En annan användare på GitHub har lyckats lägga in Auto-Type till Bitwarden; https://github.com/bitwarden/desktop/pull/268. Vi får se om Bitwarden kommer att officiellt lägga in funktionen. Det är en rätt efterfrågad funktion.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Bytte från LastPass till Bitwarden för 1-1,5 år sedan och hostar bitwarden-servern på min unraid-maskin. Funkar utmärkt

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Bitwarden. Bytte från Lastpass då det visade sig att Lastpass-pluginet slöade ned webläsaren (Firefox på mac) nåt fruktansvärt. Ca 25% skillnad i prestandatestern för webläsare. Har inte haft någon anledning att undersöka om det blivit några förbättringar sen dess.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden då jag skule behöva rådgivning om valet av lösenordshanterare!

Jag har själv använt 1password senaste halvåret ungefär, vilket fungerat utmärkt på i princip bara iOS/OSX enheter - men då jag äntligen fått mina föräldrar att förstå fördelarna med att ha en lösenordshanterare vill jag såklart att det ska fungera så smidigt som möjligt för dom - jag testade att fixa 1password åt farsan, vilket resulterar i en riktigt tråkig upplevelse både i Windows 11 / Chrome / Android både mobilt och via surfplatta - mao. måste det ske ett skifte, det är riktigt anti-användningsbart, fyller aldrig i något automatiskt och är så långt ifrån smidigt som man vill (på surfplattan måste man t ex klicka på ikonen ovanför tangentbordet, sedan söka efter lösenordets namn för att ens få en del ifylld, repetera).
Jag vill ha en familjeplan främst då jag är ganska säker på att farsan kanske klarar sig själv för det mesta - men om han skulle glömma lösenord & streamingtjänster är smidiga att dela med varandra då, men morsan har problem med minnet så jag vet att hon kommer behöva lite hjälp i framtiden - återställa master lösenordet osv.

Jag har använt Lastpass & tycker de har blivit sämre för varje år av premium jag använde dom, Bitwarden fungerade OK gratis men jag kände att det var värt priset för att betala för 1password i jämförelse för deras premium; men detta är allt utifrån personlig användning och inkluderar inte familje-hantering och delning av lösenord.

Jag har kikat på Bitwarden Family då jag kan leva med att det är lite sämre för mig, om det är bra nog för dom. Även tittat på Roboform som verkar väldigt bra på att fylla i formulär - vilket är positivt för mig och föräldrarna, men det är lite halvbra familjehantering som jag förstått.

Så har egentligen 2 frågor jag behöver lite hjälp med:

Vilken lösenordshanterare tycker ni fungerar bäst cross-plattform?

Vilken tjänst tycker ni fungerar bäst för er, och kör ni family eller personliga planer?

Permalänk
Medlem

Jag använder Pass-Winmenu på jobbet då det är förbjudet med någon modell av molnlagring, smidig och går att göra ganska mycket med då koden är öppen. Till min vetskap är den dock inte Cross platform.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Kör numera 1password då jag får det via jobbet, tidigare Bitwarden. Tycker överlag de är likvärdiga även om det givetvis skiljer lite på olika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Jag har själv använt 1password senaste halvåret ungefär, vilket fungerat utmärkt på i princip bara iOS/OSX enheter - men då jag äntligen fått mina föräldrar att förstå fördelarna med att ha en lösenordshanterare vill jag såklart att det ska fungera så smidigt som möjligt för dom - jag testade att fixa 1password åt farsan, vilket resulterar i en riktigt tråkig upplevelse både i Windows 11 / Chrome / Android både mobilt och via surfplatta - mao. måste det ske ett skifte, det är riktigt anti-användningsbart, fyller aldrig i något automatiskt och är så långt ifrån smidigt som man vill (på surfplattan måste man t ex klicka på ikonen ovanför tangentbordet, sedan söka efter lösenordets namn för att ens få en del ifylld, repetera).
Jag vill ha en familjeplan främst då jag är ganska säker på att farsan kanske klarar sig själv för det mesta - men om han skulle glömma lösenord & streamingtjänster är smidiga att dela med varandra då, men morsan har problem med minnet så jag vet att hon kommer behöva lite hjälp i framtiden - återställa master lösenordet osv.

Jag har använt Lastpass & tycker de har blivit sämre för varje år av premium jag använde dom, Bitwarden fungerade OK gratis men jag kände att det var värt priset för att betala för 1password i jämförelse för deras premium; men detta är allt utifrån personlig användning och inkluderar inte familje-hantering och delning av lösenord.

Jag har kikat på Bitwarden Family då jag kan leva med att det är lite sämre för mig, om det är bra nog för dom. Även tittat på Roboform som verkar väldigt bra på att fylla i formulär - vilket är positivt för mig och föräldrarna, men det är lite halvbra familjehantering som jag förstått.

Så har egentligen 2 frågor jag behöver lite hjälp med:

Vilken lösenordshanterare tycker ni fungerar bäst cross-plattform?

Vilken tjänst tycker ni fungerar bäst för er, och kör ni family eller personliga planer?

Jag hade Lastpass fram tills att de började ta betalt om man ville ha på både dator och mobil och bytte då till Bitwarden. Kör gratisversionen där då det passar mig. Bara jag som använder lösenordshanterare i min familj

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Har du testat Enpass? Den har stöd för Windows/MacOS/iOS/Android/Linux och kan synka med många molntjänster om man vill det. Jag har använt Enpass i flera år utan problem.

Länk: https://www.enpass.io