Missnöjd med dator köp

Permalänk
Medlem

Missnöjd med dator köp

Hej,
Köpte en bärbar dator av Inet som får FPS droppar i CS:go. Som lägst 90 FPS. Datorn har varit inne hos Inet 2 gånger och Inet hittar inget fel i den. Jag tolkar deras svar som att datorn är för "bra" för att spela CS:go utan FPS droppar.

Vad kan man göra om man inte är nöjd med hur datorn presterar? Den klarar alltså inte av spelet jag köpt datorn för. Jag undrar även om man ska köpa Inets svar eller ej?

Datorn i sig: https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Inet förklarar sig så här:
Till att börja med så är CS ett relativt utdaterat spel när det kommer till prestanda.
Absolut så kan CS prestera riktigt fint på dagens grafikkort, precis som det kan prestera mindre bra på även senaste hårdvaran.

CS:GO kör en gammal grafikmotor (Engine) vid namn Source (Source 1). Grafikmotorn är den som hanterar alla typer av fysiska, samt grafiska renderingar i spel. Source 1 är inte längre fullt ut optimerat för att köra dagens grafikkort. Man kan se det i aktivitetshanteraren då grafikkortet aldrig kör 100% i CS, men i andra uppdaterade spel använd fullt ut.
Detta innebär att grafikkort som släppts för 5 år sen kan i princip prestera lika bra som ett grafikkort släppt för 2 år sedan. Detta är inte ett jämnt mönster över alla grafikkort då jag själv sitter hemma på ett dedikerat grafikkort (3060 ti) och presterar fint utan framedrops som vi kan se på den här datorn.

Detta tar mig vidare till att det vi har framför oss är en laptop GPU. Alltså inte ett dedikerat grafikkort. Detta innebär att när den körs så kör den inte bara CSGO, men också allt i bakgrunden.
När CS har startat så aktiverar datorn sitt starka grafikkort och kör endast det för allt som körs på datorn. Detta kan man ofta se i till exempel aktivitetshanteraren när grafikkortet kör hårt för att prestera så fint som möjligt.

Att framedrops sker kallas ofta i benchmarks 1% Low. Detta är den mindre delen av FPS som inte sker ofta, men är de lägsta drops man ser i spel.
Här är en video som beskriver det jag menar någorlunda i benchmarks i CS, dock är det känt att CS benchmark inte är särskilt jämnt med verklkigheten. Men här ser ni trots det att även en 1080p skärm på låga settings med samma grafikkort har drops ner till 110-120 fps. Lägsta jag sett när jag testat datorn är ca 90 FPS under användning.

Dessa framedrops är alltså inte nödvändigtvis något fel på datorn alls, utan helt enkelt en fråga om Valve som äger CS vill uppdatera sin grafikmotor till ett nykodat system som hanterar dagens grafikprestanda bättre.
I och med detta så kan vi skicka vidare datorn till en tillverkare i förhoppning om att de hittar något fel på datorn. Men med störst chans kommer de inte att testa vidare CS, och komma till samma slutsats som vi har kommit med i detta fallet från oss.

Permalänk
Medlem

Mest troliga problem med framedrops i csgo bör vara övrig mjukvara (antivirus t.ex) och drivrutiner

Även gamla datorer kan hålla stabil upplevelse där utan större problem

Permalänk
Medlem

Prova att göra en total ominstallation av datorn. Gör en ren ominstallation så du slipper allt bloatware. Skulle tro att det är någon bakgrundsapplikation som spökar.

Tror inte att du kommer komma särskilt långt på varken garanti eller reklamation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd

Som andra sagt så kan det vara andra program i bakgrunden som drar prestanda. Du har också enbart 16 GB RAM, vilket gör saker som rör sig i bakgrunden mer benägna att ta kraft då dessa saker kanske behöver hämta saker från disk (swap).

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Som andra sagt så kan det vara andra program i bakgrunden som drar prestanda. Du har också enbart 16 GB RAM, vilket gör saker som rör sig i bakgrunden mer benägna att ta kraft då dessa saker kanske behöver hämta saker från disk (swap).

16GB RAM borde verkligen vara tillräcklig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har själv en laptop med 5800H och det du beskriver kan ganska enkelt förklaras med att du inte har världens bästa spelprocessor (jag försöker vara generös). Det är en Zen 2 baserad CPU med bara hälften så stor L3 cache som desktop. Blev själv lite förvånad hur dåligt den presterade i vissa titlar.

Jag har inte testat CS personligen, men project lasso kan i vissa fall förbättra prestandan genom att låsa spelet till endast 1 CCX vilket gynnar vissa titlar. Men I slutändan så har du en Zen 2 processor som saknar det som gjorde den relativt ok som spelprocessor på desktop. Dvs den stora L3 cachen som bostade ST prestandan, när du kapar den och dessutom kombinerar med relativt sega laptop minnen. Ja då får du en processor som 5800H, som i vissa fall kan flaska ett 3050Ti i moderna CPU tunga spel (t.ex anno 1800) som i min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Har själv en laptop med 5800H och det du beskriver kan ganska enkelt förklaras med att du inte har världens bästa spelprocessor (jag försöker vara generös). Det är en Zen 2 baserad CPU med bara hälften så stor L3 cache som desktop. Blev själv lite förvånad hur dåligt den presterade i vissa titlar.

Jag har inte testat CS personligen, men project lasso kan i vissa fall förbättra prestandan genom att låsa spelet till endast 1 CCX i vissa titlar som skalar till 4+ cores. Men I slutändan så har du en Zen 2 processor som saknar det som gjorde den relativt ok som spelprocessor på desktop. Dvs den stora L3 cachen som bostade ST prestandan, när du kapar den och dessutom kombinerar med relativt sega laptop minnen. Ja då får du en processor som 5800H, som i vissa fall kan flaska ett 3050Ti i moderna CPU tunga spel (t.ex anno 1800) som i min laptop.

Jag spelar inte spelet själv men från alla Benchmarks jag sett på youtube under åren så tror jag du har rätt. CSGOnär extremt krävande av CPUn och då framförallt singeltrådat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Men en Ryzen 7 5800H och ett 3070(även om det är laptop GPU) lär ju prestera bättre, nu vet vi inte vilka grafikinställningar du använder dock, Hur är tempen i datorn när du spelar?
Sen finns det ju lite optimering att göra i CS:GO, lägg till "-threads 1 -console -high -novid -noforcemparms -noforcemaccel -noforcemspd -128tick +cl_cmdrate 128 +cl_updaterate 128 +cl_interp 0 +cl_interp_ratio 1 +rate 128000 +fps_max 300" i launch options inne i steam, vet inte riktigt vad det gör, men fick tipsat om de för ett gäng år sen, och kört med de sen dess

Här är en lite bättre guide
https://eloboss.net/blog/csgo-launch-options

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Som nämnt så har Inet felsökt den och förmodar att de kollar igenom alla dessa saker.

Inet pratar inget om cpun utan säger att grafikkortet är för modernt för gamla cs:go.

Tacksam om ni läser igenom inets förklaring och ger era åsikter om detta verkligen är sant?

Till att börja med så är CS ett relativt utdaterat spel när det kommer till prestanda.
Absolut så kan CS prestera riktigt fint på dagens grafikkort, precis som det kan prestera mindre bra på även senaste hårdvaran.

CS:GO kör en gammal grafikmotor (Engine) vid namn Source (Source 1). Grafikmotorn är den som hanterar alla typer av fysiska, samt grafiska renderingar i spel. Source 1 är inte längre fullt ut optimerat för att köra dagens grafikkort. Man kan se det i aktivitetshanteraren då grafikkortet aldrig kör 100% i CS, men i andra uppdaterade spel använd fullt ut.
Detta innebär att grafikkort som släppts för 5 år sen kan i princip prestera lika bra som ett grafikkort släppt för 2 år sedan. Detta är inte ett jämnt mönster över alla grafikkort då jag själv sitter hemma på ett dedikerat grafikkort (3060 ti) och presterar fint utan framedrops som vi kan se på den här datorn.

Detta tar mig vidare till att det vi har framför oss är en laptop GPU. Alltså inte ett dedikerat grafikkort. Detta innebär att när den körs så kör den inte bara CSGO, men också allt i bakgrunden.
När CS har startat så aktiverar datorn sitt starka grafikkort och kör endast det för allt som körs på datorn. Detta kan man ofta se i till exempel aktivitetshanteraren när grafikkortet kör hårt för att prestera så fint som möjligt.

Att framedrops sker kallas ofta i benchmarks 1% Low. Detta är den mindre delen av FPS som inte sker ofta, men är de lägsta drops man ser i spel.
Här är en video som beskriver det jag menar någorlunda i benchmarks i CS, dock är det känt att CS benchmark inte är särskilt jämnt med verklkigheten. Men här ser ni trots det att även en 1080p skärm på låga settings med samma grafikkort har drops ner till 110-120 fps. Lägsta jag sett när jag testat datorn är ca 90 FPS under användning.

Dessa framedrops är alltså inte nödvändigtvis något fel på datorn alls, utan helt enkelt en fråga om Valve som äger CS vill uppdatera sin grafikmotor till ett nykodat system som hanterar dagens grafikprestanda bättre.
I och med detta så kan vi skicka vidare datorn till en tillverkare i förhoppning om att de hittar något fel på datorn. Men med störst chans kommer de inte att testa vidare CS, och komma till samma slutsats som vi har kommit med i detta fallet från oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Tack för svaren.

Som nämnt så har Inet felsökt den och förmodar att de kollar igenom alla dessa saker.

Inet pratar inget om cpun utan säger att grafikkortet är för modernt för gamla cs:go.

Tacksam om ni läser igenom inets förklaring och ger era åsikter om detta verkligen är sant?

Till att börja med så är CS ett relativt utdaterat spel när det kommer till prestanda.
Absolut så kan CS prestera riktigt fint på dagens grafikkort, precis som det kan prestera mindre bra på även senaste hårdvaran.

CS:GO kör en gammal grafikmotor (Engine) vid namn Source (Source 1). Grafikmotorn är den som hanterar alla typer av fysiska, samt grafiska renderingar i spel. Source 1 är inte längre fullt ut optimerat för att köra dagens grafikkort. Man kan se det i aktivitetshanteraren då grafikkortet aldrig kör 100% i CS, men i andra uppdaterade spel använd fullt ut.
Detta innebär att grafikkort som släppts för 5 år sen kan i princip prestera lika bra som ett grafikkort släppt för 2 år sedan. Detta är inte ett jämnt mönster över alla grafikkort då jag själv sitter hemma på ett dedikerat grafikkort (3060 ti) och presterar fint utan framedrops som vi kan se på den här datorn.

Detta tar mig vidare till att det vi har framför oss är en laptop GPU. Alltså inte ett dedikerat grafikkort. Detta innebär att när den körs så kör den inte bara CSGO, men också allt i bakgrunden.
När CS har startat så aktiverar datorn sitt starka grafikkort och kör endast det för allt som körs på datorn. Detta kan man ofta se i till exempel aktivitetshanteraren när grafikkortet kör hårt för att prestera så fint som möjligt.

Att framedrops sker kallas ofta i benchmarks 1% Low. Detta är den mindre delen av FPS som inte sker ofta, men är de lägsta drops man ser i spel.
Här är en video som beskriver det jag menar någorlunda i benchmarks i CS, dock är det känt att CS benchmark inte är särskilt jämnt med verklkigheten. Men här ser ni trots det att även en 1080p skärm på låga settings med samma grafikkort har drops ner till 110-120 fps. Lägsta jag sett när jag testat datorn är ca 90 FPS under användning.

Dessa framedrops är alltså inte nödvändigtvis något fel på datorn alls, utan helt enkelt en fråga om Valve som äger CS vill uppdatera sin grafikmotor till ett nykodat system som hanterar dagens grafikprestanda bättre.
I och med detta så kan vi skicka vidare datorn till en tillverkare i förhoppning om att de hittar något fel på datorn. Men med störst chans kommer de inte att testa vidare CS, och komma till samma slutsats som vi har kommit med i detta fallet från oss.

Att de skyller på GPUn tycker jag låter bullshit, en starkare/nyare GPU ska inte prestera sämre än en gammal GPU, visst, den kanske inte levererar fler FPS, men du ska inte tappa prestanda för att GPUn är för ny.
ladda ner någon temperaturkontroll och kolla vilka temperaturer du får.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Man kan inte ha för ny GPU för CSGO. Som sagt så lär den inte användas fullt ut men CSGO är ett av de få spel som är gjorda för att köras med CPU flaskhals alltså att grafikkortet inte används fullt ut är precis som det ska vara. Om man är bunden av GPU blir det istället lagg. Sett spelet testas med allt från GT210 till RTX 3090.

Laptops är svårare än stationära i och med att de är mer låsta. Vissa använder bara ett RAM minne eller så kör de med dåliga timings och single rank. Vissa har problem med dålig kylning osv.

Är så dåligt insatt i laptops för att kunna säga exakt vad problemet är men jag köper inte inets förklaring.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Tack för svaren.

Som nämnt så har Inet felsökt den och förmodar att de kollar igenom alla dessa saker.

Inet pratar inget om cpun utan säger att grafikkortet är för modernt för gamla cs:go.

Tacksam om ni läser igenom inets förklaring och ger era åsikter om detta verkligen är sant?

Till att börja med så är CS ett relativt utdaterat spel när det kommer till prestanda.
Absolut så kan CS prestera riktigt fint på dagens grafikkort, precis som det kan prestera mindre bra på även senaste hårdvaran.

CS:GO kör en gammal grafikmotor (Engine) vid namn Source (Source 1). Grafikmotorn är den som hanterar alla typer av fysiska, samt grafiska renderingar i spel. Source 1 är inte längre fullt ut optimerat för att köra dagens grafikkort. Man kan se det i aktivitetshanteraren då grafikkortet aldrig kör 100% i CS, men i andra uppdaterade spel använd fullt ut.
Detta innebär att grafikkort som släppts för 5 år sen kan i princip prestera lika bra som ett grafikkort släppt för 2 år sedan. Detta är inte ett jämnt mönster över alla grafikkort då jag själv sitter hemma på ett dedikerat grafikkort (3060 ti) och presterar fint utan framedrops som vi kan se på den här datorn.

Detta tar mig vidare till att det vi har framför oss är en laptop GPU. Alltså inte ett dedikerat grafikkort. Detta innebär att när den körs så kör den inte bara CSGO, men också allt i bakgrunden.
När CS har startat så aktiverar datorn sitt starka grafikkort och kör endast det för allt som körs på datorn. Detta kan man ofta se i till exempel aktivitetshanteraren när grafikkortet kör hårt för att prestera så fint som möjligt.

Att framedrops sker kallas ofta i benchmarks 1% Low. Detta är den mindre delen av FPS som inte sker ofta, men är de lägsta drops man ser i spel.
Här är en video som beskriver det jag menar någorlunda i benchmarks i CS, dock är det känt att CS benchmark inte är särskilt jämnt med verklkigheten. Men här ser ni trots det att även en 1080p skärm på låga settings med samma grafikkort har drops ner till 110-120 fps. Lägsta jag sett när jag testat datorn är ca 90 FPS under användning.

Dessa framedrops är alltså inte nödvändigtvis något fel på datorn alls, utan helt enkelt en fråga om Valve som äger CS vill uppdatera sin grafikmotor till ett nykodat system som hanterar dagens grafikprestanda bättre.
I och med detta så kan vi skicka vidare datorn till en tillverkare i förhoppning om att de hittar något fel på datorn. Men med störst chans kommer de inte att testa vidare CS, och komma till samma slutsats som vi har kommit med i detta fallet från oss.

Konstig förklaring. Att datorn kör allt på grafikkortet när cs startas är väl ändå inte korrekt. CS är lika hårt på CPUn oavsett om det spelas på laptop eller stationär.

Ditt 3070 är ett väldigt snabbt grafikkort för ett så gammalt grafiskt enkelt spel som CS. Alltså kommer din cpu vara det som flaskar.

Spelar du med kabeln inkopplad eller kör du på batteridrift när du spelar? Kolla så det inte är windows energialternativ som ställer till det. Börja med att välja hög prestanda där för både nät och batteridrift och testa om det blir någon skillnad.

Hade problem första gången vi startade sambons spellaptop som hon fick i födelsedagspresent. Dålig fps trots en "snabb" i7 med 6 kärnor/12 trådar och 1060 6gb, Enklare spel i 1080p. Prollen gick på sparlåga om man inte kör hög prestanda som alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat på laptop på länge, men var på en äldre sådan tvungen att ha energibesparingar på minimum, dvs, max prestanda inställt för att den inte "smart" skulle ändra på frekvenser etc medan man spelade. Det gick alltså inte att köra på "balanserat" läge, som väl är standard vid nätdrift. Hur det är på nyare laptopar vet jag som sagt inte, men en ren installation är ju aldrig fel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nu har jag inte spelat på laptop på länge, men var på en äldre sådan tvungen att ha energibesparingar på minimum, dvs, max prestanda inställt för att den inte "smart" skulle ändra på frekvenser etc medan man spelade. Det gick alltså inte att köra på "balanserat" läge, som väl är standard vid nätdrift. Hur det är på nyare laptopar vet jag som sagt inte, men en ren installation är ju aldrig fel.

Detta kan absolut vara en anledning sen kan överhettning vara en annan anledning till dålig prestanda (dvs CPU/GPU blir varm och klockar ner sig själv) Hade en första (och sista?) spellaptop som hade detta problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Men en Ryzen 7 5800H och ett 3070(även om det är laptop GPU) lär ju prestera bättre

Jag tror du underskattar hur mycket Zen 2 tappar i spelprestanda av den halverade L3 cachen. Att processorn har 8 kärnor spelar ingen roll heller. Zen 2 slutar i princip att skala i spel utanför 1 CCX, som vi såg med 3300X vs 3700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Jag tror du underskattar hur mycket Zen 2 tappar i spelprestanda av den halverade L3 cachen. Att processorn har 8 kärnor spelar ingen roll heller. Zen 2 slutar i princip att skala i spel utanför 1 CCX, som vi såg med 3300X vs 3700X.

Visst, men som här, i princip samma dator, rullar 200-300 fps. nu är det dock competetive settings, men eftersom TS inte skrivit vad han spelar på för inställningar så kan man inte svara hur det fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=S_Ne23f46z8

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker Inets förklaring är rent trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Visst, men som här, i princip samma dator, rullar 200-300 fps. nu är det dock competetive settings, men eftersom TS inte skrivit vad han spelar på för inställningar så kan man inte svara hur det fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=S_Ne23f46z8

Jag kör med allt på low. Upplever ingen skillnad på droppen varken på high eller low..

Tempen är även kontrollerad
CPU 83
GPU 56

Tråden är egentligen skapad för jag vill veta av kunniga om jag ska köpa inets svar eller ej?
Stämmer de helt enkelt de dom säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Tack för svaren.

Som nämnt så har Inet felsökt den och förmodar att de kollar igenom alla dessa saker.

Inet pratar inget om cpun utan säger att grafikkortet är för modernt för gamla cs:go.

Tacksam om ni läser igenom inets förklaring och ger era åsikter om detta verkligen är sant?

Till att börja med så är CS ett relativt utdaterat spel när det kommer till prestanda.
Absolut så kan CS prestera riktigt fint på dagens grafikkort, precis som det kan prestera mindre bra på även senaste hårdvaran.

CS:GO kör en gammal grafikmotor (Engine) vid namn Source (Source 1). Grafikmotorn är den som hanterar alla typer av fysiska, samt grafiska renderingar i spel. Source 1 är inte längre fullt ut optimerat för att köra dagens grafikkort. Man kan se det i aktivitetshanteraren då grafikkortet aldrig kör 100% i CS, men i andra uppdaterade spel använd fullt ut.
Detta innebär att grafikkort som släppts för 5 år sen kan i princip prestera lika bra som ett grafikkort släppt för 2 år sedan. Detta är inte ett jämnt mönster över alla grafikkort då jag själv sitter hemma på ett dedikerat grafikkort (3060 ti) och presterar fint utan framedrops som vi kan se på den här datorn.

Detta tar mig vidare till att det vi har framför oss är en laptop GPU. Alltså inte ett dedikerat grafikkort. Detta innebär att när den körs så kör den inte bara CSGO, men också allt i bakgrunden.
När CS har startat så aktiverar datorn sitt starka grafikkort och kör endast det för allt som körs på datorn. Detta kan man ofta se i till exempel aktivitetshanteraren när grafikkortet kör hårt för att prestera så fint som möjligt.

Att framedrops sker kallas ofta i benchmarks 1% Low. Detta är den mindre delen av FPS som inte sker ofta, men är de lägsta drops man ser i spel.
Här är en video som beskriver det jag menar någorlunda i benchmarks i CS, dock är det känt att CS benchmark inte är särskilt jämnt med verklkigheten. Men här ser ni trots det att även en 1080p skärm på låga settings med samma grafikkort har drops ner till 110-120 fps. Lägsta jag sett när jag testat datorn är ca 90 FPS under användning.

Dessa framedrops är alltså inte nödvändigtvis något fel på datorn alls, utan helt enkelt en fråga om Valve som äger CS vill uppdatera sin grafikmotor till ett nykodat system som hanterar dagens grafikprestanda bättre.
I och med detta så kan vi skicka vidare datorn till en tillverkare i förhoppning om att de hittar något fel på datorn. Men med störst chans kommer de inte att testa vidare CS, och komma till samma slutsats som vi har kommit med i detta fallet från oss.

Inets svar är inte idealiskt formulerat och en hel del är orelvant för spelet i fråga, dvs pratet om GPU, vilket jag knappast tror är problemet.
Det man kanske skulle säga istället är att när man klassar en laptop so "gaming laptop" idag beror det ofta på en RTX/Radeon grafikkrets som ger dig en stor fördel kring prestanda med hjälp av DLSS/FSR i moderna spel, inte CS:GO som har noll stöd för det.
Moderna spel är också mer GPU-beroende över lag än ett spel som CS:GO som jag skulle säga ställer högre krav på CPU för att få höga och stabila FPS-tal.
Så en "gaming laptop" kan vara idealisk för vissa spel och mindre idealisk för andra, varav uttrycket "gaming laptop" och för den delen "gaming pc" är väldigt vilseledande och används för frikostigt på marknaden generellt, inget Inet ska ha skit för utan tillverkarna av produkterna ligger bakom det.
Prestandskillnader mellan olika modeller och märken med samma komponenter förekommer också idag på laptopsidan framför allt men även stationärt, då tillverkarna ofta via BIOS styr TDP (krafttillförsel som påverkar prestanda) till både processor och grafikkrets, detta gör att du inte lika lätt kan jämföra din dators prestanda med andras såvida den inte är precis samma modell och märke.

Har lite frågor kring saker som är viktiga att vi vet innan vi egentligen kan ge dig riktigt bra svar.
*Dessa 90 FPS, är det någort du lyckas se på FPS-contern under en sekund eller 2 medans du spelar eller är det en siffra i en tabell efter du benchmarkat?
*Vad är din genomsnittliga FPS?
*Upplever du att du ser framedropsen med dina egna ögon?
*Sker det i samband med death eller spawn eller är det i öppet gameplay?
*Inet installerar inte om ditt operativsystem eller avinstallerar eventuellt bloatware i samband med att du skickar in den såvida dom inte specifikt frågat om att få göra detta (med tanke på att du kan ha data på diskar som berörs), så baserat på det ställer jag frågan, har du något förinstallerat antivirus eller andra förinstallerade program kvar på datorn som du faktiskt använder? Har du provat att installera om med ett nytt rent Windows?
*Har du andra liknande prestandaproblem i andra spel som kan tyda på ett mönster?
*Spelar du med strömförsöjningen (laddaren) inkopplad eller spelar du med ren batterikraft?

Men det jag känner att du också egentligen undrar är: "Kan jag med någon slags argumentation få Inet att ta tillbaka denna laptop som inte utan massa ominstallation och annat knåp är en besvikelse för mig och helt enkelt bara få mina pengar tilllbaka?"
Generellt skulle jag säga nej, dom har inte vid försäljning varit vilseledande på produktsidan utan laptopen innehåller det den ska, du använder en mjukvara som inte fungerar enligt dina förväntningar med hårdvaran i fråga, det kan inte Inet lastas för och därför är du generellt inte berättigad till återköp eller byte.
MEN, Inet är i min upplevelse bra att ha att göra med, man vet aldrig vad dom säger, har hört många solskenshistorier om hur dom löser saker så att kunden blir nöjd men jag lovar inget, dom kan säkert vara benhårda också vad det gäller en sådan här sak.
Du skriver nämligen i första inlägget "Den klarar alltså inte av spelet jag köpt datorn för."
Saken är att om du frågade mig efter en laptop som garanterat levererar hög stabil FPS i CS:GO med 1440p upplösning skulle jag inte rekommenderat laptopen i fråga och jag gissar att ingen på Inet gjort det heller innan du köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Jag kör med allt på low. Upplever ingen skillnad på droppen varken på high eller low..

Tempen är även kontrollerad
CPU 83
GPU 56

Tråden är egentligen skapad för jag vill veta av kunniga om jag ska köpa inets svar eller ej?
Stämmer de helt enkelt de dom säger?

Nej du ska inte köpa deras svar. Det stämmer inte. Testa det du fått tips om.

En gammal haswell i3 av enklaste modell klarar av att spotta fram 2-300 fps i CS.

Det behöver dock inte vara något fel. Har du kolla så den boostar som den ska. Testa energialternativ hög prestanda och med strömkabeln i.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ante4721:

Hej,
Köpte en bärbar dator av Inet som får FPS droppar i CS:go. Som lägst 90 FPS. Datorn har varit inne hos Inet 2 gånger och Inet hittar inget fel i den. Jag tolkar deras svar som att datorn är för "bra" för att spela CS:go utan FPS droppar.

Vad kan man göra om man inte är nöjd med hur datorn presterar? Den klarar alltså inte av spelet jag köpt datorn för. Jag undrar även om man ska köpa Inets svar eller ej?

Datorn i sig: https://www.inet.se/produkt/1967043/acer-nitro-5-17-3-ryzen-7...

Inet förklarar sig så här:
Till att börja med så är CS ett relativt utdaterat spel när det kommer till prestanda.
Absolut så kan CS prestera riktigt fint på dagens grafikkort, precis som det kan prestera mindre bra på även senaste hårdvaran.

CS:GO kör en gammal grafikmotor (Engine) vid namn Source (Source 1). Grafikmotorn är den som hanterar alla typer av fysiska, samt grafiska renderingar i spel. Source 1 är inte längre fullt ut optimerat för att köra dagens grafikkort. Man kan se det i aktivitetshanteraren då grafikkortet aldrig kör 100% i CS, men i andra uppdaterade spel använd fullt ut.
Detta innebär att grafikkort som släppts för 5 år sen kan i princip prestera lika bra som ett grafikkort släppt för 2 år sedan. Detta är inte ett jämnt mönster över alla grafikkort då jag själv sitter hemma på ett dedikerat grafikkort (3060 ti) och presterar fint utan framedrops som vi kan se på den här datorn.

Detta tar mig vidare till att det vi har framför oss är en laptop GPU. Alltså inte ett dedikerat grafikkort. Detta innebär att när den körs så kör den inte bara CSGO, men också allt i bakgrunden.
När CS har startat så aktiverar datorn sitt starka grafikkort och kör endast det för allt som körs på datorn. Detta kan man ofta se i till exempel aktivitetshanteraren när grafikkortet kör hårt för att prestera så fint som möjligt.

Att framedrops sker kallas ofta i benchmarks 1% Low. Detta är den mindre delen av FPS som inte sker ofta, men är de lägsta drops man ser i spel.
Här är en video som beskriver det jag menar någorlunda i benchmarks i CS, dock är det känt att CS benchmark inte är särskilt jämnt med verklkigheten. Men här ser ni trots det att även en 1080p skärm på låga settings med samma grafikkort har drops ner till 110-120 fps. Lägsta jag sett när jag testat datorn är ca 90 FPS under användning.

Dessa framedrops är alltså inte nödvändigtvis något fel på datorn alls, utan helt enkelt en fråga om Valve som äger CS vill uppdatera sin grafikmotor till ett nykodat system som hanterar dagens grafikprestanda bättre.
I och med detta så kan vi skicka vidare datorn till en tillverkare i förhoppning om att de hittar något fel på datorn. Men med störst chans kommer de inte att testa vidare CS, och komma till samma slutsats som vi har kommit med i detta fallet från oss.

Hela historien här kommer till att du inte kollat upp datorns specs, hur den borde prestera och är därför missnöjd att den inte klarar det du "tror" att en dator ska klara. 5800H är inte en bra spelprocessor punkt och den presterar därefter som andra nämnt här ovan det är en Zen 2 processor och dom är inte jättekraftfulla och även att du då har en laptop varvid strömbudgeten delas på både grafikkort och CPU.

Vad hade du förväntat dig för FPS i CS?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken upplösning TS kör i (jag förmodar att det är 1440p), och rätta mig om jag har helt fel, men borde det inte gå att köra spelet i typ 4K, och på så vis försöka skyffla över lite muskelgöra till det överdimensionerade grafikkortet istället och låta den ansträngda processorn försöka parera de lägsta prestandaprocenten?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Hela historien här kommer till att du inte kollat upp datorns specs, hur den borde prestera och är därför missnöjd att den inte klarar det du "tror" att en dator ska klara. 5800H är inte en bra spelprocessor punkt och den presterar därefter som andra nämnt här ovan det är en Zen 2 processor och dom är inte jättekraftfulla och även att du då har en laptop varvid strömbudgeten delas på både grafikkort och CPU.

Vad hade du förväntat dig för FPS i CS?

Jag hade förväntat mig att denna datorn skulle klara av ett 10 år gammalt spel utan lagg. Polare som har äldre datorer med sämre grafikkort klarar CS bättre än denna.
Kan omöjligt som konsument veta vad som gäller mer tekniskt. Enda jag gjort är att kolla CS prestanda krav för att sedan köpa en dator som har minimum det och om jag förstår rätt så är denna datorn långt ifrån cs min prestanda krav?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ante4721:

Jag hade förväntat mig att denna datorn skulle klara av ett 10 år gammalt spel utan lagg. Polare som har äldre datorer med sämre grafikkort klarar CS bättre än denna.
Kan omöjligt som konsument veta vad som gäller mer tekniskt. Enda jag gjort är att kolla CS prestanda krav för att sedan köpa en dator som har minimum det och om jag förstår rätt så är denna datorn långt ifrån cs min prestanda krav?

CS:GO är inte GPU utan nästan 100% CPU om du bara googlar 5800h så märker du att folk inte får jätte bra FPS i CS:GO

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante4721:

Jag hade förväntat mig att denna datorn skulle klara av ett 10 år gammalt spel utan lagg. Polare som har äldre datorer med sämre grafikkort klarar CS bättre än denna.
Kan omöjligt som konsument veta vad som gäller mer tekniskt. Enda jag gjort är att kolla CS prestanda krav för att sedan köpa en dator som har minimum det och om jag förstår rätt så är denna datorn långt ifrån cs min prestanda krav?

Du har helt rätt, hårdvaran i din dator räcker (och blir över) för CSGO

Kolla i performance monitor, undersök i felsökert läge, avinstallera andra program, byt drivrutiner, andvänd DDU, kolla primära diskens accesstider, testa flytta spelet till en sekundär lagringsenhet, …

Finns hur mycket som helst man kan göra. Jag tror verkligen inte detta är ett hårdvarufel

Har du ändrat windows energiinställningar?

Permalänk
Medlem

Alltså kärnan till problematiken är ju att det är en laptop. Med delat grafikminne, sämre casche och långsamma minnen.
Ett 3070 i en laptop kan man inte räkna med att det presterar bättre än ett 3050Ti i en stationär.
Processorn är även den låst av bandbredden i datorn. För att inte tala om raminnet.
Jag skulle tro att du dessutom får hotspots i maskinen som brukligt är med laptops så du tappar prestanda på ssd, rammine och övrig hårdvara just därför.

Permalänk

Inet har rätt, kolla reddit om nya datorer vs CS GO. Du kan fixa detta med inställningar. Hårdvaran är det inget fel på. Jätte många har fått detta problemet nu. Går att fixa med lite forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

CS:GO är inte GPU utan nästan 100% CPU om du bara googlar 5800h så märker du att folk inte får jätte bra FPS i CS:GO

Dock är detta inte vart Inet hävdar utan GPU:n…

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ante4721:

Dock är detta inte vart Inet hävdar utan GPU:n…

För att personen på Inet antar att spel = grafikkort som flaskar, alla kan inte vara 1000% proffs men du har en 5800h som presterar som en 5800H.

@inet kan ju svara mer om varför en medarbetare informerar om grafikkort kontra cpu men jag antar att det bara är okunskap kring just exakt CS:GO.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3