Vinn nätagg från Seasonic

Varför avskaffas inte ränteavdraget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror du undvek frågan om var pengarna kommer ifrån här.
Var tror du pengarna kommer ifrån för att betala alla ränteavdrag?
De kommer ju inte från avdrag på ränteskatten. För den finns ju inte.

Pengarna kommer från annan beskattning än den man har på ränta. Ellerhur?

Den enda som undviker frågor är du, eller snarare drar till med påhitt och lögner.
Eftersom avdragets existens bygger på att någon betalar ränta och det är en skatt som betalas av den som tar emot räntan så vad är det du tror inte finns?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då är det väl bara att köra 100% ränteavdrag.

Skulle vi kunna göra om det var 100% skatt på räntevinster. Övrigt i ditt inlägg lämnar jag åt sidan, tolkar det mest som att du är upprörd och inte seriöst menat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte om du känner till det - men det är ju ingen skatt på räntebetalningar.
Noll moms.
Så då innebär det att det bara är de första 0 procenten av ränteavdraget som är självfinansierat i så fall.

Det kommer in 0 kronor från ränteavgifter till statskassan. Och staten betalar ut 40 miljarder av skattepengarna till räntor.
Var tror du pengarna kommer ifrån om inte från annan beskattning?

Vet inte om du känner till det men vi har 30% kapitalbeskattning, så varje krona någon tjänar i ränteinkomster beskattas vinsten med 30%. D.v.s. jag lånar ut 100kr till dig, tjänar 10kr i ränta och betalar 3kr till skatteverket i vinstskatt. Du har lånat 100kr av mig, betalat 10kr i ränta och får ett avdrag på 3kr från skatteverket.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Den enda som undviker frågor är du, eller snarare drar till med påhitt och lögner.
Eftersom avdragets existens bygger på att någon betalar ränta och det är en skatt som betalas av den som tar emot räntan så vad är det du tror inte finns?

Nej då. Jag svarade på din fråga.
Du fortsätter däremot att undvika min fråga.
Och jag fattar ju. Min fråga är obekväm för det blir svårt att få ihop det.
De första 0 procenten är självfinansierade - och de övriga hundra procenten är inte det.

Men jag tycker nog att vi ska undvika att börja smutskasta här. Vi kan väl hålla tonen ett snäpp bättre.

Det jag påstår är att staten samlar in ränta från annat håll. Skatten från ränteavdraget samlas in från annan beskattning.
Och det stämmer ju.
Det staten sedan gör är att betala en tredjedel (well - det är mindre men jag förenklar) av ens ränteutgifter med skatt som är insamlat från annan beskattning i samhället.
Det är inte per se självfinansierande.
Jag påstår att ränteavdraget är en utgift i statskassan som finansieras av de andra skatterna vi har. Det borde inte vara så kontroversiellt - för det är ju så det ser ut.
Tror vi kan komma överens om det där faktiskt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vet inte om du känner till det men vi har 30% kapitalbeskattning, så varje krona någon tjänar i ränteinkomster beskattas vinsten med 30%. D.v.s. jag lånar ut 100kr till dig, tjänar 10kr i ränta och betalar 3kr till skatteverket i vinstskatt. Du har lånat 100kr av mig, betalat 10kr i ränta och får ett avdrag på 3kr från skatteverket.

Fast du får inte 30% i avdrag på dina räntekostnader över 100k så det är inte jämvikt i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast du får inte 30% i avdrag på dina räntekostnader över 100k så det är inte jämvikt i systemet.

Å andra sidan är bolagsskatten enbart 20.6% som påpekats tidigare, så företag som lånar ut pengar betalar något mindre skatt. (å tredje sidan sysselsätter de X antal person som arbetar med utlåningen på heltid och där hämtar man in massor av skatt) ...så det är kanske inte 100% perfekt, men att påstå att det är en stor kostnad för statens skattkista är att ta i från tårna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu låter det som det greppas efter halmstrån här.

Om jag betalar ränta till banken - vilket ju ränteavdraget handlar om så har banken inte kapitalbeskattning på den räntesatsen.
Kapitalbeskattning gäller fysisk person. Inte juridisk person.
Företag betalar flertalet olika skatter. Skatt på vinster, moms med mera.
Men det här är inte applicerbart i sammanhanget.

När jag betalar in ränta på bankånet - och staten står för en tredjedel av mina räntekostnader så kommer staten alltså inte ta in 30% kapitalbeskattning på räntan.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu låter det som det greppas efter halmstrån här.

Om jag betalar ränta till banken - vilket ju ränteavdraget handlar om så har banken inte kapitalbeskattning på den räntesatsen.
Kapitalbeskattning gäller fysisk person. Inte juridisk person.
Företag betalar flertalet olika skatter. Skatt på vinster, moms med mera.
Men det här är inte applicerbart i sammanhanget.

När jag betalar in ränta på bankånet - och staten står för en tredjedel av mina räntekostnader så kommer staten alltså inte ta in 30% kapitalbeskattning på räntan.

Det är rätt mycket ränteinkomster som privatpersoner betalar 30% skatt för, vi kommer nog t.o.m. att få uppleva att vi betalar vinstskatt på ränta på våra lönekonton också rätt snart. Som ovan, avdraget är begränsat och bolag betalar inte 30% kapitalbeskattning utan 20.6%, å andra sidan gör de det på hela vinsten samtidigt som avdraget är begränsat o.s.v. o.s.v. Så nej, det kanske inte är 100% perfekt balanserat, men skulle jag killgissa så tror jag att man tar hänsyn till alla parametrar så får statskassan in mer pengar på kapitalvinster än avdragen för kapitalförluster kostar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Å andra sidan är bolagsskatten enbart 20.6% som påpekats tidigare, så företag som lånar ut pengar betalar något mindre skatt. (å tredje sidan sysselsätter de X antal person som arbetar med utlåningen på heltid och där hämtar man in massor av skatt) ...så det är kanske inte 100% perfekt, men att påstå att det är en stor kostnad för statens skattkista är att ta i från tårna.

Jag håller med om att det inte är en stor kostnad men det som jag invände emot är att det har hävdats att det är en 1:1 förhållande mellan ränteavdraget och skatten som staten får in.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är rätt mycket ränteinkomster som privatpersoner betalar 30% skatt för, vi kommer nog t.o.m. att få uppleva att vi betalar vinstskatt på ränta på våra lönekonton också rätt snart.

Säket. Men det är ju två olika frågor.

Det jag påstår är att ränteavdraget inte är självfinansierande.
Har man ränteutgifter så är det INTE givet att man har lika mycket ränteintäkter på individnivå. Så ser det ju inte ut.

Den som har ränteutgifter får hjälp med att staten betalar en tredjedel av dessa - och de pengarna kommer från annan beskattning än individens skatter på räntor i många fall.

Det är ju det som är poängen. Även om man som individ kan betala skatt på ränta så är det inte alls givet att alla ränteavdrag finansieras av samma individs räntebeskattning.
Så ser det ej ut.

Skrivet av Mindfighter:

Som ovan, avdraget är begränsat och bolag betalar inte 30% kapitalbeskattning utan 20.6%,

Kapitalbeskattning är väl inget som gäller för juridisk person alls. Banken betalar väl noll kronor skatt per räntekrona de tar in.
Right?
Eller var hittar du att varje räntekrona beskattas med 20,6%?

Skrivet av Mindfighter:

å andra sidan gör de det på hela vinsten samtidigt som avdraget är begränsat o.s.v. o.s.v. Så nej, det kanske inte är 100% perfekt balanserat, men skulle jag killgissa så tror jag att man tar hänsyn till alla parametrar så får statskassan in mer pengar på kapitalvinster än avdragen för kapitalförluster kostar.

Möjligt. Men det innebär ju då fortfarande att man plockar in skatt från annat håll - och finansierar ränteavdraget med den beskattningen från andra.
Det är då lika självfinansierande som bostadsbidraget eller att staten betalar för sjukhus. Man plockar in skatt på annat håll - och på det andra hållet går det ju säkert plus.
Och det må vara sant. Men jag har svårt att kalla det självfinansierande med den grunden.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Jag svarade på din fråga.
Du fortsätter däremot att undvika min fråga.
Och jag fattar ju. Min fråga är obekväm för det blir svårt att få ihop det.
De första 0 procenten är självfinansierade - och de övriga hundra procenten är inte det.

Men jag tycker nog att vi ska undvika att börja smutskasta här. Vi kan väl hålla tonen ett snäpp bättre.

Det jag påstår är att staten samlar in ränta från annat håll. Skatten från ränteavdraget samlas in från annan beskattning.
Och det stämmer ju.
Det staten sedan gör är att betala en tredjedel (well - det är mindre men jag förenklar) av ens ränteutgifter med skatt som är insamlat från annan beskattning i samhället.
Det är inte per se självfinansierande.
Jag påstår att ränteavdraget är en utgift i statskassan som finansieras av de andra skatterna vi har. Det borde inte vara så kontroversiellt - för det är ju så det ser ut.
Tror vi kan komma överens om det där faktiskt.

Nej, vi kan nog inte komma överens eftersom du vägrar se sambandet mellan pengarna in och pengarna ut, oavsett vilka ekonomiska termer man vill använda för att beskriva dem.
Tar vi idag bort alla lån så kommer inte staten ha de där 40 miljarderna i "vinst".
Totala påverkan på ekonomin blir sannolikt negativ men det är en annan del av diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Säket. Men det är ju två olika frågor.

Det jag påstår är att ränteavdraget inte är självfinansierande.
Har man ränteutgifter så är det INTE givet att man har lika mycket ränteintäkter på individnivå. Så ser det ju inte ut.

Den som har ränteutgifter får hjälp med att staten betalar en tredjedel av dessa - och de pengarna kommer från annan beskattning än individens skatter på räntor i många fall.

Det är ju det som är poängen. Även om man som individ kan betala skatt på ränta så är det inte alls givet att alla ränteavdrag finansieras av samma individs räntebeskattning.
Så ser det ej ut.

Tror du misstolkat ordet självfinansierande. Nej, vi menar inte att en individ betalar sitt eget avdrag... Vi menar att beskattningen av ränteinkomster på nationell nivå motsvarar avdragen för ränteutgifter på nationell nivå. Det är alltså inte din löneskatt som går åt för att bekosta mitt avdrag för mitt bolåneräntor.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, vi kan nog inte komma överens eftersom du vägrar se sambandet mellan pengarna in och pengarna ut, oavsett vilka ekonomiska termer man vill använda för att beskriva dem.
Tar vi idag bort alla lån så kommer inte staten ha de där 40 miljarderna i "vinst".
Totala påverkan på ekonomin blir sannolikt negativ men det är en annan del av diskussionen.

Staten fick 2021 in runt 340 miljarder på kapitalskatter, hur stor andel som är relaterade till skatt på räntor vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror du misstolkat ordet självfinansierande. Nej, vi menar inte att en individ betalar sitt eget avdrag... Vi menar att beskattningen av ränteinkomster på nationell nivå motsvarar avdragen för ränteutgifter på nationell nivå. Det är alltså inte din löneskatt som går åt för att bekosta mitt avdrag för mitt bolåneräntor.

Jaha. Ja men då blir de ett större gäng bidrag också självförsörjande.
Drar staten in mer pengar än de har utgifter på samma område så räknas det som självfinansierande. Barnbidrag, bostadsbidrag, solcellsbidrag, miljöbilsbidrag, cykelbidarg och allt det där.
Det är självfinansierande bidrag.

Jag tycker det låter som en ganska dålig användning av ordet självfinansierande faktiskt.
Man skulle kunna säga att trafikverket är självfinansierande eftersom samhället gått mycket sämre ekonomiskt om vi inte gjorde något åt vägar/infrastruktur då också. Alltså vi går plus av att ha trafikverket och allt de gör med sina utgifter.
Själv skulle jag inte säga att vägverket är självfinansierande ändå. De blir en kostnad för staten - i skattekalkylen per år. Även om det är en bra satsning så kostar de snarare än går plus när det kommer till intäkter och utbetalningar för staten.

Däremot är postnord och systembolaget självförsörjande. För de drar faktiskt in sina egna pengar och behöver inte finansieras.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Du undviker fortfarande min fråga. Av någon anledning...
Det i sig är ganska talande.

Men.

OK. Du säger att vi skulle få in mindre skatteintäkter om det inte fanns några lån. Det där stämmer säkerligen. Bankerna lever på att låna ut pengar och de hade rimligen inte gått med så mycket vinst utan möjlighet att göra pengar på utlåning. Exempelvis.

Men. Det är ju fortfarande inte så att ränteavdraget inte kostar något. Vi har lån i Sverige. Lånen finns ju inte för att ränteavdraget finns. Ränteavdrag är inte en förutsättning för att lån ska finnas.
Så intäkter från lån finns oavsett om vi har ränteavdrag eller inte.
Däremot behöver staten betala ut en massa skattepengar de samlat in från annan beskattning för att finansiera allt ränteavdrag.

På samma sätt som om staten skulle betala en tredjedel av alla våra snickersinköp, köttinköp, klädinköp, en tredjedel av all vår el, en tredjedel av all vår konsumtion helt enkelt. Skulle staten börja betala en tredjedel av all vår privatkosumtion så skulle det också ta av den tillgängliga budgeten som finns tillgänglig. Det skulle bli mindre pengar kvar till annat om staten ska stå för en tredjedel. Alltså även om staten också tjänar pengar i dessa andra sektorer på skatteintäkter.
På precis samma sätt tar ränteavdraget av den befintliga skattebudgeten som finns tillgänglig.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Drar staten in mer pengar än de har utgifter på samma område så räknas det som självfinansierande. Barnbidrag, bostadsbidrag, solcellsbidrag, miljöbilsbidrag, cykelbidarg och allt det där.

Jag tycker det låter som en ganska dålig användning av ordet självfinansierande faktiskt.
Man skulle kunna säga att trafikverket är självfinansierande eftersom samhället gått mycket sämre ekonomiskt om vi inte gjorde något åt vägar/infrastruktur då också. Alltså vi går plus av att ha trafikverket och allt de gör med sina utgifter.
Själv skulle jag inte säga att vägverket är självfinansierande ändå. De blir en kostnad för staten - i skattekalkylen per år. Även om det är en bra satsning så kostar de snarare än går plus när det kommer till intäkter och utbetalningar för staten.

Däremot är postnord och systembolaget självförsörjande. För de drar faktiskt in sina egna pengar och behöver inte finansieras.

Nej, så blir det ju verkligen inte.
Det finns ingen intäkt för staten som kan härledas direkt till barn, bostad, solceller eller cykel.
Jag tog bort miljöbil där eftersom det finns en straffskatt på andra bilar som ska täcka kostnaden, jag tycker dock inte det kan kallas självfinsierat eftersom det är olika produkter, men det är det närmsta att vara relevant i det du skriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det hade varit något det, men ok vi tittar på barnbidraget då enligt ditt resonemang:
Du har ett barn och får barnbidrag.
Vem är det som tjänar pengar på ditt barn idag som då bekostar ditt barnbidrag?

(Ja, på lång sikt är det samhällsekonomiskt bra att du har ett barn, för det barnet kommer förhoppningsvis växa upp och bli en skattebetalare och därför väljer vi att ge dig bidrag till det. Men det är inte självfinansierande för exakt ingen har tjänat något idag på att du har ett barn, så det finns inga pengar direkt kopplat till någon vinst på ditt barn som kan bekosta ditt barnbidrag)

Jämför man då med ränteavdraget:
Du har en lån och får låneavdrag.
Den som har lånat ut pengarna till ditt lån betalar skatt på kapitalvinsten på att ha lånat ut exakt de pengarna till dig.
Det finns alltså en tydlig koppling där någon betalar skatt på vinsten och någon får avdrag på kostnaden. På detta sätt har man även omfördelat pengar, man har flyttat pengar från den som har så mycket pengar att de väljer att låna ut dom till den som har så lite pengar att den behöver låna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tycker också detta avdrag bör sänkas sakta i högkonjektur i samband gärna i samband med stigande bostadspriser. Men just nu med fallande bostadspriser måste man avvakta för inte dra i oss i en ännu värre konjektur framöver även om räntorna fortsatt är låga. Sen behöver vi stabilitet och klara förutsättningar över flera mandatperioder att ändra spelregler en dag från en annan är sällan bra.

De jag inte sätt nämnas är att Riksbanken drar in mer pengar i ränteinkomster vid högre reporänta och på samma sätt som Svenska kraftnät delar ut pengar till statskassan kan Riksbanken bidra med inkomster täcker såklart inte hela avdraget men kommer säkert hamna upp mot 10 miljarder kr nästa år om räntan fortsätter upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Nej, så blir det ju verkligen inte.
Det finns ingen intäkt för staten som kan härledas direkt till barn, bostad, solceller eller cykel.

Ja jo men så blir det ju.

Barn växer upp och i snitt betalar man mängder i skatt framöver i livet. Det här står helt klart att ett land med 10 invånare inte kommer kunna dra in lika mycket skatt som ett land med 10 miljoner invånare. Så vi vet att med invånare kommer också skatteintäkter framöver.

Cykelbranchen drar ju in mängder med pengar i statskassan på moms.Och på vinstskatt för företagen som går plus. Branchen alltså. Rimligen räcker momsen på cyklar för att täcka upp för cykelbidraget.
Och solceller - ja där är det både skatter på solcellerna man säljer, elen som genereras och vinster som företagen kan göra på solcellerna.
Brancherna går ju mer plus i beskattningen än vad bidragen ger i utgifter. Det var definietionen. Inte att man på individnivå måste få det att gå mer plus än minus.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du undviker fortfarande min fråga. Av någon anledning...
Det i sig är ganska talande.

Men.

OK. Du säger att vi skulle få in mindre skatteintäkter om det inte fanns några lån. Det där stämmer säkerligen. Bankerna lever på att låna ut pengar och de hade rimligen inte gått med så mycket vinst utan möjlighet att göra pengar på utlåning. Exempelvis.

Men. Det är ju fortfarande inte så att ränteavdraget inte kostar något. Vi har lån i Sverige. Lånen finns ju inte för att ränteavdraget finns. Ränteavdrag är inte en förutsättning för att lån ska finnas.
Så intäkter från lån finns oavsett om vi har ränteavdrag eller inte.
Däremot behöver staten betala ut en massa skattepengar de samlat in från annan beskattning för att finansiera allt ränteavdrag.

På samma sätt som om staten skulle betala en tredjedel av alla våra snickersinköp, köttinköp, klädinköp, en tredjedel av all vår el, en tredjedel av all vår konsumtion helt enkelt. Skulle staten börja betala en tredjedel av all vår privatkosumtion så skulle det också ta av den tillgängliga budgeten som finns tillgänglig. Det skulle bli mindre pengar kvar till annat om staten ska stå för en tredjedel. Alltså även om staten också tjänar pengar i dessa andra sektorer på skatteintäkter.
På precis samma sätt tar ränteavdraget av den befintliga skattebudgeten som finns tillgänglig.

Korrekt att lånen inte finns för att ränteavdraget finns. Däremot kan ränteavdraget som sagt inte finnas utan lån.

Nej, de behöver inte samla in massa skattepengar för att betala ut de pengarna.
Hade all annan ekonomi försvunnit hade de fortfarande kunnat betala ut de pengarna.

Om vi hade fått ett snickersavdrag där vi får dra av momsen på en snickers så hade det också varit självfinansierat eftersom momsen också betalas in för varje snickers som säljs även om en ekonom förstås tycker det är en förlust i budgeten.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Korrekt att lånen inte finns för att ränteavdraget finns. Däremot kan ränteavdraget som sagt inte finnas utan lån.

Nej, de behöver inte samla in massa skattepengar för att betala ut de pengarna.

Det är iaf så det fungerar just nu i praktiken.
Vi betalar olika typer av skatter. Och ur statskassan plockar staten pengar för ränteavdraget som de ger tillbaka på räntan - vid deklaration. Pengar man redan betalt in via andra skatter.
Man kan jämka tidigare. Men pengarna är ändå insamlade från annan beskattning och så får man lite ur de ihopsamlade pengarna i skattekistan varje månad.
Det är ju exakt så systemet ser ut i nuläget i praktiken.
På samma sätt som man plockar in pengar för bostadsbidrag.
Man beskattar olika delar av samhället - och så betalar staten ut bostadsbidrag.

Skrivet av Json_81:

Hade all annan ekonomi försvunnit hade de fortfarande kunnat betala ut de pengarna.

Gäller även för bostadsbidraget. Skulle alla andra intäkter än från bostäder försvinna så skulle det gå att samla in skatt för bostäder - och betala ut bostadsbidraget.
Jag skulle inte kalla bostadsbidraget självförsörjande ändå.

Skrivet av Json_81:

Om vi hade fått ett snickersavdrag där vi får dra av momsen på en snickers så hade det också varit självfinansierat eftersom momsen också betalas in för varje snickers som säljs även om en ekonom förstås tycker det är en förlust i budgeten.

Man kan ju kalla det självfinansierande om staten betalade för alla skatter på alla varor och tjänster. Men resultatet skulle bli en tom skattekista som inte räcker för att finansiera andra delar än att betala för skatterna man samlar in.
Det skulle jag inte kalla självfinansierande riktigt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det hade varit något det, men ok vi tittar på barnbidraget då enligt ditt resonemang:
Du har ett barn och får barnbidrag.
Vem är det som tjänar pengar på ditt barn idag som då bekostar ditt barnbidrag?

(Ja, på lång sikt är det samhällsekonomiskt bra att du har ett barn, för det barnet kommer förhoppningsvis växa upp och bli en skattebetalare och därför väljer vi att ge dig bidrag till det. Men det är inte självfinansierande för exakt ingen har tjänat något idag på att du har ett barn, så det finns inga pengar direkt kopplat till någon vinst på ditt barn som kan bekosta ditt barnbidrag)

Jämför man då med ränteavdraget:
Du har en lån och får låneavdrag.
Den som har lånat ut pengarna till ditt lån betalar skatt på kapitalvinsten på att ha lånat ut exakt de pengarna till dig.
Det finns alltså en tydlig koppling där någon betalar skatt på vinsten och någon får avdrag på kostnaden. På detta sätt har man även omfördelat pengar, man har flyttat pengar från den som har så mycket pengar att de väljer att låna ut dom till den som har så lite pengar att den behöver låna.

Nä. Det är som jag tagit upp i två inlägg tidigare. Juridisk person innefattas inte av skatt på kapital. Det gäller endast fysisk person.
Med juridisk person menas alltså företag och fysisk person är - ja personer.
https://lagen.nu/begrepp/Inkomst_av_kapital

Vad innebär det här?
Det innebär att banken inte betalar skatt i form av kapitalvinst på ränteintäkter. Det gäller bara privatpersoner.

Så när du betalar in ränta till banken så är det inte någon moms på räntan. Och det är heller inte någon kapitalvinst på räntan du betalar in. Staten får inte in en del av kakan på det sättet du beskriver riktigt.
Däremot vinstbeskattas ju såklart banker. Och det kommer in massa pengar från banker via dess anställda eftersom ja - det är en hel del skatter involverade i att betala för arbete.

Oavsett tycker jag inte det är ett bra sätt att använda ordet självfinansierande - av samma anledning som jag inte tycker cykelbidrag eller bostadsbidrag är självfinansierande heller. De innebär utgifter i statsbudgeten på samma sätt som ränteavdraget innebär utgifter i stadsbudgeten. Alltså även om intäkterna per branch har ännu större intäkter totalt för statskassan än dessa utgifter.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tycker vi inför ett momsavdrag för privatpersoner.

All moms vi betalar blir avdragsgill helt enkelt. Det är ju självfinansierande och därmed ett nollsummespel för statskassan.

Staten förlorar inga pengar, vi alla får tillbaka en massa. win-win.

Varför inte ett jobbskatteavdrag med när vi ändå håller på? vi drar helt enkelt av lika mycket på deklarationen som vi betalat i löneskatt för året. Nollsumme för staten, win-win

--------------------

I min värld betyder självfinansiering att ifall vi tagit bort ränteavdraget hade även de inkomster som finansierar det försvunnit. Så är det inte, lån hade fortfarande skett. Det är därmed inte självfinansierande.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så när du betalar in ränta till banken så är det inte någon moms på räntan. Och det är heller inte någon kapitalvinst på räntan du betalar in.

Banker betalar skatt för sin kapitalvinst. 20.6% på hela sin vinst betalar de i skatt. Vinsten kommer bl.a. från deras låneverksamhet (antagligen den största delen av vinsten)

Skrivet av Triffid:

Tycker vi inför ett momsavdrag för privatpersoner. .

Ja, det tycker jag också (eller enklare, den tas bort helt sonika), OMS (som det hette från början) var en tillfällig åtgärd och skulle tas bort hette det när den infördes.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

I min värld betyder självfinansiering att ifall vi tagit bort ränteavdraget hade även de inkomster som finansierar det försvunnit. Så är det inte, lån hade fortfarande skett. Det är därmed inte självfinansierande.

Eftersom de hänger ihop med kapitalbeskattning av ränteinkomster så bör man ta bort det om man tar bort avdraget och då stämmer det du skriver.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Banker betalar skatt för sin kapitalvinst. 20.6% på hela sin vinst betalar de i skatt. Vinsten kommer bl.a. från deras låneverksamhet (antagligen den största delen av vinsten)

Ja så är det. Men det skrev jag ju också om i inlägget du citerade.
Men det är alltså inte så att det är skatt på ränteintäkter. Skatten som tas ut är skatt på vinst av företag. Skatten hämtas från vinstskatt av företag. En annan skatt än räntebeskattning specifikt. Men det är mindre intressant kanske.

Hur som havar - då blir ju även bostadsbidrag, solcellsbidrag, cykelbidrtag med flera självförsörjande eftersom att företagen i respektive branch går med vinst - och därmed också betalar skatt som kan finansiera bidragen.

Jag tycker inte det är bra nog beskrivning av självfinansiering.
Skulle du kalla bostadsbidraget självfinansierande också? Eller vad skiljer?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja så är det. Men det skrev jag ju också om i inlägget du citerade.
Men det är alltså inte så att det är skatt på ränteintäkter. Skatten som tas ut är skatt på vinst av företag. Skatten hämtas från vinstskatt av företag. En annan skatt än räntebeskattning specifikt. Men det är mindre intressant kanske.

Nu tror jag vare sig du eller jag vet hur mycket att ränteintäkter som beskattas för fysiska personer, d.v.s. 30%, men där finns inget tak på beskattningen av inkomst av kapital. Så det skulle inte vara omöjligt att tänka sig att intäkterna är 40 miljarder per år, d.v.s. finansierar ränteavdraget rakt av.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Där har man valt att alla skattebetalare ska vara med och finansiera bostadsbidragen. En variant hade varit att hyresvärdar bar kostnaden för bostadsbidragen direkt via en specifik skatt för hyresvärdar. Då hade det varit jämförbart.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu tror jag vare sig du eller jag vet hur mycket att ränteintäkter som beskattas för fysiska personer, d.v.s. 30%, men där finns inget tak på beskattningen av inkomst av kapital. Så det skulle inte vara omöjligt att tänka sig att intäkterna är 40 miljarder per år, d.v.s. finansierar ränteavdraget rakt av.

Men det ändrar ju ingenting.

Frågan kvarstår.

Då blir ju även bostadsbidrag, solcellsbidrag, cykelbidrtag med flera självförsörjande eftersom att företagen i respektive branch går med vinst - och därmed också betalar skatt som kan finansiera bidragen.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Där har man valt att alla skattebetalare ska vara med och finansiera bostadsbidragen. En variant hade varit att hyresvärdar bar kostnaden för bostadsbidragen direkt via en specifik skatt för hyresvärdar. Då hade det varit jämförbart.

Men det finns ingen specifik skatt för räntor heller.
Bankerna betalar inte per krona de fakturerar i ränta. Det är ju det jag tagit upp i flera inlägg.

Det vi kommit fram till är att företagen går med vinst (banker eller företag som har bostäder) - och så kan deras vinstmarginal beskattas. Vinsten kommer från bankerna från räntor - och för bostadsbolagen kommer det från intäkter från fastigheterna.
Det är beskattning baserat på samma upplägg i båda fallen.

Istället samlas skatt in på många olika sätt i samhället. Och sedan betalar staten en andel från sin skattekista till både ränteavdraget såväl som bostadsbidraget.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck