Fiberexpert: "Intresse och nyfikenhet viktigare än ingenjörsexamen"

Permalänk
Melding Plague

Fiberexpert: "Intresse och nyfikenhet viktigare än ingenjörsexamen"

SweClockers-medlemmen Jesper Dalvärn är en av de vassaste i Sverige på felsökning och support inom fiberoptik. Själv har han ingen formell utbildning och har lärt sig genom att meka och skruva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken ståtlig skepparkrans!

Permalänk
Medlem

Nepotism som vanligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Trevlig läsning!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Skägg.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Hmm. Tillåt mig vara extremt skeptisk. Jag har själv en chef som är "självlärd". Jag kan meddela att det finns MÅNGA nackdelar och problem med det, jag skulle mycket hellre ha någon som är välutbildad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm. Tillåt mig vara extremt skeptisk. Jag har själv en chef som är "självlärd". Jag kan meddela att det finns MÅNGA nackdelar och problem med det, jag skulle mycket hellre ha någon som är välutbildad.

Jag har sett många välutbildade som saknar talang och många outbildade som har talang så jag skulle nog säga att det är från person till person.

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Jag har jobbat med Jesper för länge sen.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nepotism som vanligt.

Det roliga i detta är att den enda tillsvidareanställning på heltid jag någonsin fått var just genom kontakter.
Och det är som personlig assistent, så det är inte ens ett särskilt glamoröst jobb.

Har varit där i snart 10 år, för yrkesutbildning hjälpte då icke att skaffa sig.

Permalänk

Jag skulle ha ha valt fokus på artikeln annorlunda, men det är väl ett sätt att få diskussion.
För min egen del bryr jag inte så mycket vilken förskola, gymnasie eller högskola någon läste. Det är först vad personen gör efter som räknas.

Jag hade klumpat ihop trådskaparens jobb som nätverkstekniker. Där det i detta jobb finns hur många indelningar som helst. Då jag har noll erfarenhet av fiber och mediaomvandlare, så har jag svårt att se skillnad på detta och andra nätverkstekniker, om man bortser från det fysiska arbetet med fiber istället för annan media.

.

Permalänk
Medlem

Skägg OFF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm. Tillåt mig vara extremt skeptisk. Jag har själv en chef som är "självlärd". Jag kan meddela att det finns MÅNGA nackdelar och problem med det, jag skulle mycket hellre ha någon som är välutbildad.

Tror det beror väldigt mycket på vilken typ av chefsjobb. Just supportchefer har jag sett otroligt många bra som har liten eller ingen teoretisk utbildning. Handlar mer om intresse för produkterna och för att leda människor som arbetar med support. Här känns det som Jesper har en stor talang - härligt att se!

Däremot så tror jag att det kanske inte är lika lämpligt att inte ha en teoretisk utbildning i botten om tex. jobbar som chef för hållfasthet inom konstruktion på Volvo Personvagnar. Misstänker även att de flesta konstruktörer på utvecklingsavdelningen på detta fiberoptiska bolag har någon form av ingenjörsutbildning i botten.

Troligen är detta inte lika viktigt för att jobba med support. Det är förmodligen också till supportavdelningen i Sthlm som de söker anställda. Därav att HR på bolaget betalat för artikeln här på Swec och utformat den på detta viset. De vill troligen nå tekniskt intresserade talanger, men som inte har någon tung universitetsutbildning i botten (med det kommer oftast lönekrav som kan vara alldeles för höga för att passa budgeten på support).

Tyckte annars att detta var ett väldigt positivt, personligt och trevligt sett att rekrytera på. All credd till HR på detta bolaget. Snyggt jobbat! 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Alternativ rubrik: "Vart tog Allram Eest vägen?"

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nepotism som vanligt.

Nej, det stämmer inte. Jag kände ingen när jag fick chansen att börja jobba direkt efter gymnasiet. Allt handlar om att ha intresse och leverera.

Jag gjorde praktik i gymnasiet och började jobba 2007 på Transmode.

Skrivet av backfeed:

Hmm. Tillåt mig vara extremt skeptisk. Jag har själv en chef som är "självlärd". Jag kan meddela att det finns MÅNGA nackdelar och problem med det, jag skulle mycket hellre ha någon som är välutbildad.

Det beror säkert på vad man jobbar med och vilken chef man har.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle ha ha valt fokus på artikeln annorlunda, men det är väl ett sätt att få diskussion.
För min egen del bryr jag inte så mycket vilken förskola, gymnasie eller högskola någon läste. Det är först vad personen gör efter som räknas.

Jag hade klumpat ihop trådskaparens jobb som nätverkstekniker. Där det i detta jobb finns hur många indelningar som helst. Då jag har noll erfarenhet av fiber och mediaomvandlare, så har jag svårt att se skillnad på detta och andra nätverkstekniker, om man bortser från det fysiska arbetet med fiber istället för annan media..

Artikeln blir lite missvisande om man tänker att detta är ett jobb där vi jobbar med fiber på sättet som elektriker som drar fiber m.m. Vi jobbar med transmissions system, dvs. de system som sitter på varje sida av en fiber osv.

Vår utrustning är ansvarig för transmission av terabit av data på fiberlänkar. Access nät (Mobilnät, fiber to the home osv) samt DCI (Datacenter Interconnect) och service providers, stadsnät m.m kan byggas med vår utrustning.

Vi har nyligen lanserat ROADM's byddga med öppna lösningar och med SDN så vi kan även bygga större aggregeringsringar och regionala nät också.

Om du tittar på större företag, operatörer, tänk Tele2, Google, Facebook, AT&T m.m så har de egna divsioner med just fiber avdelningen och IP-avdelningen.

Så visst kan man generalisera det som nätverkstekniker, men då låter det som någon som kopplar med switchar och routrar i min värld och de har ingen aning om fiber/WDM. Det bästa svenska namnet på detta skulle jag kalla Transmissions tekniker.

Skrivet av ElvisP:

Skägg OFF!

Nej, inte dags än.

Skrivet av martinot:

Tror det beror väldigt mycket på vilken typ av chefsjobb. Just supportchefer har jag sett otroligt många bra som har liten eller ingen teoretisk utbildning. Handlar mer om intresse för produkterna och för att leda människor som arbetar med support. Här känns det som Jesper har en stor talang - härligt att se!

Däremot så tror jag att det kanske inte är lika lämpligt att inte ha en teoretisk utbildning i botten om tex. jobbar som chef för hållfasthet inom konstruktion på Volvo Personvagnar. Misstänker även att de flesta konstruktörer på utvecklingsavdelningen på detta fiberoptiska bolag har någon form av ingenjörsutbildning i botten.

Troligen är detta inte lika viktigt för att jobba med support. Det är förmodligen också till supportavdelningen i Sthlm som de söker anställda. Därav att HR på bolaget betalat för artikeln här på Swec och utformat den på detta viset. De vill troligen nå tekniskt intresserade talanger, men som inte har någon tung universitetsutbildning i botten (med det kommer oftast lönekrav som kan vara alldeles för höga för att passa budgeten på support).

Tyckte annars att detta var ett väldigt positivt, personligt och trevligt sett att rekrytera på. All credd till HR på detta bolaget. Snyggt jobbat! 🙂

Jag är extremt hands-on och den mest seniora i min avdelning, så att jag bara är chef och förlitar mig på någon annan är tyvärr inte sant. Jag önskar att det vore så, för det är dags att någon annan tar technical lead så jag kan fokusera på att just vara chef och bygga vidare på service businessen.

Att man inte behöver vara just ingenjör i support kanske är unikt, men saken är att många riktiga ingenjörer är livrädda för att jobba i verkligheten och prata med kunder.

Att vi inte skulle vilja ha ingenjörer däremot och försöka hitta folk med fel utbildning/erfarenhet och låga lönekrav är faktiskt inte korrekt.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Skrivet av HackeR_54:

Att man inte behöver vara just ingenjör i support kanske är unikt, men saken är att många riktiga ingenjörer är livrädda för att jobba i verkligheten och prata med kunder.

Stämmer på långt ifrån alla. Vet massor av duktiga ingenjörer som är enormt sociala och kommunikativa. Men den typen som du beskriver finns absolut också.

Det viktiga med supportjobb är nog mer den sociala förmågan och även teknisk känsla (som du verkar ha gott om båda delarna). Där instämmer jag 100% med dig.

Nu gäller det inte alltid, men generellt så finns det inom tekniska och IT-företag normalt en viss korrelation mellan akademisk utbildningsnivå som krav (för vissa yrkesroller) och koppling till löneläge (för de rollerna i stort). I slutändan är det mycket beroende på individen självklar, men rent generellt och statistiskt så finns dock en sådan koppling i snitt. Det går nog inte att förneka.

Generellt så är tex. supportroller normalt i snitt mindre betalda än tex. utvecklarroller eller ingenjörsroller. En senior supportroll kanske ger ca 40 papp/mån medans en senior utvecklare kanske ger ca 60 papp/mån.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Alltid kul med folk som brinner för något, hoppas ni hittar fler! P.S. Kan omöjligt förstå varför man skulle vilja hålla på och påstå saker utan alla fakta samt agera besserwisser som vissa tidigare kommentarer, det är bara pinsamt.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Alltid kul med folk som brinner för något, hoppas ni hittar fler! P.S. Kan omöjligt förstå varför man skulle vilja hålla på och påstå saker utan alla fakta samt agera besserwisser som vissa tidigare kommentarer, det är bara pinsamt.

Hoppas att du avser andra med det personangreppet ovan, och inte mig. 🙂

Jag är enbart positiv till rekryteringsartikeln. Tyckte den var kul, intressant och innovativ!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jobbar själv som högre chef inom mjukvara och saknar helt formella kvalifikationer.

Har stor erfarenhet av att anställa folk med blandad bakgrund. Från folk som utexaminerat med en master i datavetenskap till självlärda. För att generalisera kan jag säga att 1) de brukar ha besvär med olika saker beroende på bakgrund och 2) andra faktorer är generellt viktigare.

Först och främst vill jag ha folk som är själv-motiverade, dynamiska, och som klarar att handla under tvetydiga förhållanden. Det är grundkriteriet. Om de är av typen som bara sitter och väntar på att få fullständigt nedbrutna instruktioner serverade så får det vara.

Permalänk
Medlem

I regler blir man ju chef inte på grund av sin utbildning eller kvalifikationer utan sin motivation och skicklighet att stiga hos företagen man jobbar.

Sedan finns det ju alltid undantag.

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Jobbar själv som högre chef inom mjukvara och saknar helt formella kvalifikationer.

Har stor erfarenhet av att anställa folk med blandad bakgrund. Från folk som utexaminerat med en master i datavetenskap till självlärda. För att generalisera kan jag säga att 1) de brukar ha besvär med olika saker beroende på bakgrund och 2) andra faktorer är generellt viktigare.

Först och främst vill jag ha folk som är själv-motiverade, dynamiska, och som klarar att handla under tvetydiga förhållanden. Det är grundkriteriet. Om de är av typen som bara sitter och väntar på att få fullständigt nedbrutna instruktioner serverade så får det vara.

Samma här. Att jag inte har någon högre utbildning har hjälpt mig att forma mitt chefskap efter behov snarare än tvärtom, även om vissa problem blir lösta lite okonventionellt. Under rekrytering så är utbildning lite 50/50, allt för ofta som det låser in den anställda i ett visst system eller tankesätt, ser hellre en allmän förståelse som kommer från intresse. Min erfarenhet är att nyexade i regel behöver handledas och styras mer än den självlärde, men har man en roll där detta är ok så kan någon som har pluggat kännas mer motiverad medans en självlärd kan behöva utmanas mer.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Jobbar själv som högre chef inom mjukvara och saknar helt formella kvalifikationer.

Har stor erfarenhet av att anställa folk med blandad bakgrund. Från folk som utexaminerat med en master i datavetenskap till självlärda. För att generalisera kan jag säga att 1) de brukar ha besvär med olika saker beroende på bakgrund och 2) andra faktorer är generellt viktigare.

Först och främst vill jag ha folk som är själv-motiverade, dynamiska, och som klarar att handla under tvetydiga förhållanden. Det är grundkriteriet. Om de är av typen som bara sitter och väntar på att få fullständigt nedbrutna instruktioner serverade så får det vara.

Och så finns det något som heter urvalsgrupper.
Bland de som börjar jobba inom något mer krävande IT idag så har den stora gruppen någon eftergymnasial utbildning av något slag. Beroende på vad den ska jobba med så olika utbildningar. Den som ska ta fram Ai algoritmer, så troligen minst teknisk fysik eller motsvarande. Den som kodar hemsidor, troligen Yh, datavetenskap etc.

Nå så finns det en grupp inom IT som inte har någon eftergymnasial utbildning alls och dessa är extremt ovanliga om arbetet är mer komplext. De personer som ändå har denna kunskap är unika och väldigt begåvade.
Visst kan man jämföra dessa personer emot de som har gått någon extra eftergymnasial utbildning. Men vilka slutsatser kan man dra av denna jämförelse? För de utan utbildning som idag lyckas med IT, är en väldigt ovanlig grupp bland de utan eftergymnasial utbildning.

Orsaken till varför det idag är så ovanligt med icke eftergymnasial utbildning är flera. Det mest enkla är att denna utbildning är gratis i sverige, i princip alla kan läsa den. När man går denna utbildning så får man lära sig olika saker under 2-5år + eventuell forskningsstudier och man får alla pengar som behövs för sitt uppehälle

Att skaffa samma kunskap utan studier. Så kan man vara superbegåvad och fixa det på fritiden när man går i gymnasiet, man kan också vara begåvad och ha ett vanligt jobb och fixa kunskapen på ens fritid. Sist så kan man gå arbetslös i flera år och plugga på egen tid.

Det finns inget alternativ som heter. Få CSN bidrag och lån i 5år för att på egen hand hålla på med självstudier.

Går man tillbaka i tiden så var det annorlunda. Inte lika många läste ens gymnasiet, att läsa det var på vissa glesbygder ovanligt. Bland dessa fanns det många självlärda personer.

*edit*
Huruvida studierna innehåller relevanta saker för ens arbetsuppgifter är en bra fråga. Det är öppen för en diskussion i Akademiska ämnen. Jag med flera har läst en hel del matematik som jag aldrig någonsin kommer använda i mitt arbetsliv, är det rätt eller fel?
Fast samtidigt så var min utbildning bred och jag har studiekamrater som har doktorerat och använt betydligt mer matematik än vad jag fick lära sig. Så det jag vill påstå är att många utbildningar är otroligt breda och man kanske skulle inrikta sig mer på ett område?

Permalänk
Medlem

Holy shit, min gamla kollega har en doppelganger. På bilden över kontoret, killen som står längst till höger i hoodie och jeans med sandaler ser i profil exakt ut som min fd kollega... Vad som är ännu mer konstigt är att vi jobbade på ISP med just fiberanslutningar osv. Och nej, jag har redan skickat till honom. Det är inte samma person.
@HackeR_54

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och så finns det något som heter urvalsgrupper.
Bland de som börjar jobba inom något mer krävande IT idag så har den stora gruppen någon eftergymnasial utbildning av något slag. Beroende på vad den ska jobba med så olika utbildningar. Den som ska ta fram Ai algoritmer, så troligen minst teknisk fysik eller motsvarande. Den som kodar hemsidor, troligen Yh, datavetenskap etc.

Nå så finns det en grupp som inte har någon eftergymnasial utbildning alls och dessa är extremt ovanliga om arbetet är mer komplext. De personer som ändå har denna kunskap är unika och väldigt begåvade.
Visst kan man jämföra dessa personer emot de som har gått någon extra eftergymnasial utbildning. Men vilka slutsatser kan man dra av denna jämförelse? För de utan utbildning som idag lyckas med IT, är en väldigt ovanlig grupp bland de utan eftergymnasial utbildning.

Orsaken till varför det idag är så ovanligt med icke eftergymnasial utbildning är flera. Det mest enkla är att denna utbildning är gratis i sverige, i princip alla kan läsa den. När man går denna utbildning så får man lära sig olika saker under 2-5år + eventuell forskningsstudier och man får alla pengar som behövs för sitt uppehälle

Att skaffa samma kunskap utan studier. Så kan man vara superbegåvad och fixa det på fritiden när man går i gymnasiet, man kan också vara begåvad och ha ett vanligt jobb och fixa kunskapen på ens fritid. Sist så kan man gå arbetslös i flera år och plugga på egen tid.

Det finns inget alternativ som heter. Få CSN bidrag och lån i 5år för att på egen hand hålla på med självstudier.

Går man tillbaka i tiden så var det annorlunda. Inte lika många läste ens gymnasiet, att läsa det var på vissa glesbygder ovanligt. Bland dessa fanns det många självlärda personer.

*edit*
Huruvida studierna innehåller relevanta saker för ens arbetsuppgifter är en bra fråga. Det är öppen för en diskussion i Akademiska ämnen. Jag med flera har läst en hel del matematik som jag aldrig någonsin kommer använda i mitt arbetsliv, är det rätt eller fel?
Fast samtidigt så var min utbildning bred och jag har studiekamrater som har doktorerat och använt betydligt mer matematik än vad jag fick lära sig. Så det jag vill påstå är att många utbildningar är otroligt breda och man kanske skulle inrikta sig mer på ett område?

Du har helt rätt. Tror självlärda var vanligare för kanske 20 år sedan, men säger det mest på hörsägen. På den tiden krävdes det rejält med vilja för att ens komma över informationen, så det var ännu hårdare. Jag har många begåvade kompisar som blev anställda under första eller andra året på universitetet och hoppade av.

Permalänk
Medlem

Först och främst:
https://youtu.be/q0kSuZFOwFE

Sen ontopic;
Jag är helt självlärd när det gäller mina kunskaper och jag har befattning systemutvecklare/specialist på kommun.

Jag är gränsfall till överkvalificerad baserat på uppgifterna jag utför varje dag men det är en trygg arbetsgivare i dessa tider..

Om jag skulle vara chef skulle jag lägga mer fokus på erfarenhet än utbildning.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jobbar som småmaskins mekaniker och är mer eller mindre helt självlärd. Kunde inget om två taktare och förgasare innan. är utbildad tunga fordons tekniker så kanske inte räknas som självlärd.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

En intressant artikel angående företaget skulle även belysa i hur mån tekniken, konstruktionen och tillverkningen kommer från och sker i Sverige. Vad gäller utbildning så är det något som är överreklamerat. Om man begränsar definitionen av utbildning till att du läser på universitet och lever på CSN i fem år är det definitivt på det viset. Många av historiens uppfinnare och pionjärer inom olika vetenskapliga fält saknade formell utbildning och var istället autodidakt, självlärd. Det ena motsäger inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nepotism som vanligt.

mja, jag väljer de som gör jobbet absolut bäst, det är sällan de med utbildningar från Universitetet och KTH kan jag säga dig.
det slutar också med att de tjänar väldigt bra också.

så nej det handlar inte om svågerpolitik. kapitalism rätt igenom.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Många intressanta tankar i kommentarsfältet.

Jag tänker att man gör sig en otjänst om man tänker att formell utbildning är väsensskilt från erfarenhet. De är ju till mångt och mycket bara olika metoder mot samma mål, nämligen kompetens. Det är bara enklare att ”rama in” den formella utbildningen och svart på vitt förstå vad personen engagerat sig inom.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Utbildning visar bara att du varit duktig i skolan, det kommer aldrig kunna slå ett brinnande intresse och ett stort hjärta för det du gör.

Jag har sett ett antal komma direkt från skolan ut på en arbetsplats och misslyckats totalt och ha en alldeles för bred kunskap, de kan lite om mycket istället för att kunna mycket om det vi faktiskt gör.
De blir en större belastning än om man lyfter upp någon i ledet som kan jobbet, de kommer in betydligt fortare i den nya uppgiften och generar fortare en vinst även om de kostar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Utbildning visar bara att du varit duktig i skolan, det kommer aldrig kunna slå ett brinnande intresse och ett stort hjärta för det du gör.

Det stämmer inte, finns mängder med studier som visar på korrelationen mellan akademisk framgång och framgång i yrkeslivet (därtill korrelation till intelligens och flit). Därmed inte sagt att alla med bra betyg passar i alla roller eller att man kan påvisa nämnda korrelationer hos alla med bra betyg. Men i snitt ser man ett samband.

Skrivet av Dem8n:

Jag har sett ett antal komma direkt från skolan ut på en arbetsplats och misslyckats totalt och ha en alldeles för bred kunskap, de kan lite om mycket istället för att kunna mycket om det vi faktiskt gör.
De blir en större belastning än om man lyfter upp någon i ledet som kan jobbet, de kommer in betydligt fortare i den nya uppgiften och generar fortare en vinst även om de kostar mer.

Du målar upp det som att man måste välja det ena eller det andra. Sjävklart kommer ointresse för uppgiften påvisas i prestationen, och vice versa.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: istället för att måla utbildning som något väsensskilt från kompetens i övrigt, se det som olika vägar mot samma mål. Du kan lära dig genom att pula hemma på kammaren, eller via skolbänken. Den som pular hemma men är ointresserad kommer inte prestera bättre än den intresserade eleven som gick via skolbänken, och detsamma gäller vice versa.

Det är en fråga om kompetens, inte metod.

Visa signatur

---