OLED värdelöst för 30 fps gaming - alternativ?

Permalänk

OLED värdelöst för 30 fps gaming - alternativ?

Hej

Har haft min LGCX65 ett tag nu och det är ju väldigt schysst bild på den (förutom banding som är störig under vissa omständigheter), och spel ser väldigt bra i 60 fps.

Jag har dock upptäckt att spel i 30 fps blir extremt jobbiga att spela. Först trodde jag bara att jag vant mig vid 60, men jag spelade i sett alla ps4 i 30 fps på min plasma utan problem, och jag lärt mig att det beror på OLEDs väldigt snabba pixel responstid, vilken gör att bilderna inte smälter samman.

Jag har innan kört spel i 60 fps läget, men callisto protocol ser sjukt mkt bättre ut i kvalitetsläget (det ser ut som film vs spel), men blir extremt jobbigt att spela. Jag misstänker att detta kommer bli vanligare ju mer series/ps5 generationen fortsätter.

Så jag funderar på vilka alternativ som finns.

*Inställningar? Testade att stänga av instant game response och köra med oled motion plus (vilket är samma som black frame insertion som jag fattat det?). Bilden blev ju rätt mkt mörkare, och jag hade ärligt talat svårt att avgöra om jag upplevde det som mindre hackigt. Jag testade även cinema och standard läge med motionplus, men fick väldigt mkt input lag och artefakter. Kan hända att jag ställde in det fel?

*Skaffa en LCD, eller vilka alternativ finns det? Och hur stor skillnad vad gäller upplevd hackighet på en lcd i 30 fps? Jag vet inte vad jag ska göra med min OLED i så fall. Gav 16 för den och vill inte lägga lika stor summa igen helst, plus att det blir ju lite drygt att förmodligen byta ner sig i bildkvalitet överlag.

Permalänk
Medlem

Plasma har ju generellt sett den 'mjukaste' övergången i samband med rörelse på skärmen..
Jag skulle inte köra med BFI aktiverat, utan bara vanlig motion interpolation (dock med alla artefakter det ger..).

Permalänk
Medlem

30fps är väl alltid värdelöst oavsett skärm...

Permalänk
Medlem

Upplever också att 30fps på OLED är helt ospelbart.
Tar gärna emot tips om det finns någon inställning man kan göra på tv'n som gör det bättre.

Permalänk
Skrivet av Sublett:

Plasma har ju generellt sett den 'mjukaste' övergången i samband med rörelse på skärmen..
Jag skulle inte köra med BFI aktiverat, utan bara vanlig motion interpolation (dock med alla artefakter det ger..).

Tips på inställningar som funkar bra med minsta möjliga lagg? Testade lite grejer men blev ospelbart pga lagget =/

Permalänk
Skrivet av Bantex:

Upplever också att 30fps på OLED är helt ospelbart.
Tar gärna emot tips om det finns någon inställning man kan göra på tv'n som gör det bättre.

Ja, värsta drygt =( Hade jag vetat det innan hade jag nog köpt en annan typ av TV.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

30fps är väl alltid värdelöst oavsett skärm...

60 fps är ju klart mkt bättre, men 30 fps har ändå funkat bra för vissa typer av spel. Inte på OLED dock =/

Permalänk
Medlem

Lek med TruMotion (De-Judder) inställningarna och stäng av alla andra post-processing effekter (vilket borde vara av TVn är satt till game mode) är nog det "bästa" du kan göra här.

Om spelet tillåter dig att aktivera motion blur så kan du prova det också för att få rörelse att verka mindre "hackig".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Lek med TruMotion (De-Judder) inställningarna och stäng av alla andra post-processing effekter (vilket borde vara av TVn är satt till game mode) är nog det "bästa" du kan göra här.

Om spelet tillåter dig att aktivera motion blur så kan du prova det också för att få rörelse att verka mindre "hackig".

Verkar som att jag får stänga av instant game response och använda något annat läge än game på TVn för att komma åt de inställningarna. Finns det något mer jag borde tänka på?

Permalänk
Bildexpert 📺

Även om jag är med på problematiken är det samtidigt en förunderlig lösning att försöka leta efter en sämre TV som släpar mer. Addera en skavank i syfte att dölja en annan skavank. 30 FPS i spel är hackigt oavsett och det är vad som är roten till problemet. Närmaste lösningarna är att addera Motion Blur i spelet vilket är till för att mildra effekten av just låga FPS. Eller kliva ifrån spelläget, ta mer latens men också interpolera med TruMotion. Vilket då ger andra problem som att interpoleringen i sig adderar skavanker.

Den långsiktiga lösningen, om pengarna finns, är en PC med ett 4080 eller motsvarande och köra 60+ FPS med allt på max bildkvalitet även i de senaste spelen. Har man satt kraven på sitt spelande bortom taket för nextgen-konsoler måste man också börja titta bortom konsolerna.

Permalänk
Medlem

Testade att googla "oled 30 fps", kan tänka mig att det är fler med samma problem https://www.youtube.com/watch?v=htGNl_Xh7CA

Någonstans där ute finns säkert ngn guide

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Även om jag är med på problematiken är det samtidigt en förunderlig lösning att försöka leta efter en sämre TV som släpar mer. Addera en skavank i syfte att dölja en annan skavank. 30 FPS i spel är hackigt oavsett och det är vad som är roten till problemet. Närmaste lösningarna är att addera Motion Blur i spelet vilket är till för att mildra effekten av just låga FPS. Eller kliva ifrån spelläget, ta mer latens men också interpolera med TruMotion. Vilket då ger andra problem som att interpoleringen i sig adderar skavanker.

Den långsiktiga lösningen, om pengarna finns, är en PC med ett 4080 eller motsvarande och köra 60+ FPS med allt på max bildkvalitet även i de senaste spelen. Har man satt kraven på sitt spelande bortom taket för nextgen-konsoler måste man också börja titta bortom konsolerna.

Mja, beror väl lite användningsområde. Även om snabb pixelresponstid oftast är en fördel så är det ju klar nackdel när det gäller 30 fps gaming. Det är rätt många som upplever 30 fps som ospelbara på oled som inte upplevt det på andra typer av tv apparater. Doom skulle inte funka i 30 fps, oavsett skärm. Men för ett spel som Callisto så kan 30 fps med riktigt snygg grafik på en konsol (på en TV som funkar bra på för 30 fps innehåll) vara en bra kompromiss om man inte vill lägga 10 tusen på ett grafikkort. Om det är såpass stor skillnad i grafisk kvalitet i kommande spel i perfomance vs fidelity som i Callisto så skulle förmodligen en annan TV än OLED passa mig och de prioriteringar jag har. Andra kanske hellre betalar extra för en väldigt kraftfull PC för att få max settings i 60 fps med bästa tänkbara bildkvalitet.

Har testat lite med truemotion inställningar, men har lite svårt att få till det utan hemskt lagg. Har du några tips på hur man bör ställa in saker?

Permalänk
Medlem

Jag har också en OLED-TV och pixelresponstiden gör att all content med låg FPS ser extremt hackigt ut. När jag spelar i låg FPS sätter jag på interpolering, trots att det adderar en hel del input lag. Samma med 24 FPS content (dvs film), där har jag också på interpolering, trots interpoleringsartefakterna det medför. På mina datorskärmar (IPS) klarar jag dock av både 24 och 30 FPS utan alltför stora problem, även om jag såklart föredrar 60

Permalänk
Medlem

Det här var nog fasen den sjukaste tråden jag någonsin läst. Byta bort överlägsen bild och pixel respons mot något som är sämre för att allt dy flyter samman och ser mindre hackigt ut är lite som att kasta ut babyn med badvattnet. 30 bilder per sekund är vad det är, njut istället av att du får bästa möjliga respons även i ett sådant spel även om det aldrig ser lika mjukt ut som ett spel i 60 bilder per sekund.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Det här var nog fasen den sjukaste tråden jag någonsin läst. Byta bort överlägsen bild och pixel respons mot något som är sämre för att allt dy flyter samman och ser mindre hackigt ut är lite som att kasta ut babyn med badvattnet. 30 bilder per sekund är vad det är, njut istället av att du får bästa möjliga respons även i ett sådant spel även om det aldrig ser lika mjukt ut som ett spel i 60 bilder per sekund.

Det handlar om prioriteringar. Snabb pixelrespons är en nackdel vid 30 fps, så vid den användningen är en OLED sämre. Alla kanske inte upplever det så tydligt, men för oss som märker av det så gör det 30 fps spel ospelbara.
Ett spel som Callisto på en LCD med RT aktiverat skulle jag garanterat uppleva som mycket snyggare än samma spel utan RT på en OLED, även om det är bättre svärta.

Permalänk
Medlem

Öh, detta var nytt för mig.
Så om man spelar Nintendo Switch på en Oled typ BotW och kommande uppföljaren så är det ospelbart?
Tror dom spelen är i 30fps.

Har en Lg C2 65 beställd men om det blir ospelbart med Switch kommer jag nog avbeställa den.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Öh, detta var nytt för mig.
Så om man spelar Nintendo Switch på en Oled typ BotW och kommande uppföljaren så är det ospelbart?
Tror dom spelen är i 30fps.

Har en Lg C2 65 beställd men om det blir ospelbart med Switch kommer jag nog avbeställa den.

Det är nog väldigt individuellt och även beroende på TV-modell och troligtvis spel också. Jag spelar ofta Switch-spel (inklusive BotW) på min C9:a och har inte märkt av något som helst problem med 30 fps, och det är med alla "bildförbättringsfunktioner" avstängda eftersom jag finner t.ex. interpolering väldigt störande.

Så 30 fps på OLED kanske kommer vara helt ospelbart för dig, eller så märker du inte av några problem och uppskattar istället den bättre bildkvalitén som OLED ger. Det enda sättet att verkligen veta är tyvärr att testa själv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har spelat igenom en del PS4-titlar i 30 FPS på diverse TV, inklusive Samsung med intepolering i spelläget. Som då gav mängder av interpoleringsfel men förstås blev mjukare. Föredrog ett konstant 30 FPS utan trix.

Tycker det fungerar bra efter omständigheterna så länge det är konsekventa 30 FPS. Men förstås överlägset att besöka de spelen igen på min PC:n. Tog mig just igenom Days Gone och Horizon Zero Dawn på just PC:n och det är något annat.

Callisto Protocol är ju sprillans, har väl redan lite rykte om sig om att inte vara helt slipat. Kan vara så att de inte håller konstanta 30 FPS och då märks det extra väl på en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog väldigt individuellt och även beroende på TV-modell och troligtvis spel också. Jag spelar ofta Switch-spel (inklusive BotW) på min C9:a och har inte märkt av något som helst problem med 30 fps, och det är med alla "bildförbättringsfunktioner" avstängda eftersom jag finner t.ex. interpolering väldigt störande.

Så 30 fps på OLED kanske kommer vara helt ospelbart för dig, eller så märker du inte av några problem och uppskattar istället den bättre bildkvalitén som OLED ger. Det enda sättet att verkligen veta är tyvärr att testa själv.

Tack för svar.
Får plocka med mig Switchen till päronen som har en Oled och testa helt enkelt.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Skrivet av Leffe-:

Öh, detta var nytt för mig.
Så om man spelar Nintendo Switch på en Oled typ BotW och kommande uppföljaren så är det ospelbart?
Tror dom spelen är i 30fps.

Har en Lg C2 65 beställd men om det blir ospelbart med Switch kommer jag nog avbeställa den.

Jag skulle definitivt testa innan du köper. Kan hända att du inte är lika känslig, som en del säger. En kompis skaffade en LGCX hyfsat nyligen och han märker av samma sak, han tycker 30 fps är jättejobbigt på den.

Bad min sambo kolla lite, hon uppfattade det också som väldigt jobbigt att titta på. Hon spelar väldigt BOTW på en gammal LCD, och BOTW laggar ju ofta rätt rejält av vad jag sett, men hon märker inte av att det blir jobbigt.

Om du söker på nätet så upplever många andra samma sak.

Edit: Hade jag vetat detta hade jag förmodligen valt något annat än OLED.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har spelat igenom en del PS4-titlar i 30 FPS på diverse TV, inklusive Samsung med intepolering i spelläget. Som då gav mängder av interpoleringsfel men förstås blev mjukare. Föredrog ett konstant 30 FPS utan trix.

Tycker det fungerar bra efter omständigheterna så länge det är konsekventa 30 FPS. Men förstås överlägset att besöka de spelen igen på min PC:n. Tog mig just igenom Days Gone och Horizon Zero Dawn på just PC:n och det är något annat.

Callisto Protocol är ju sprillans, har väl redan lite rykte om sig om att inte vara helt slipat. Kan vara så att de inte håller konstanta 30 FPS och då märks det extra väl på en OLED.

Var det samsung LCD du spelat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Även om jag är med på problematiken är det samtidigt en förunderlig lösning att försöka leta efter en sämre TV som släpar mer. Addera en skavank i syfte att dölja en annan skavank. 30 FPS i spel är hackigt oavsett och det är vad som är roten till problemet. Närmaste lösningarna är att addera Motion Blur i spelet vilket är till för att mildra effekten av just låga FPS. Eller kliva ifrån spelläget, ta mer latens men också interpolera med TruMotion. Vilket då ger andra problem som att interpoleringen i sig adderar skavanker.

Den långsiktiga lösningen, om pengarna finns, är en PC med ett 4080 eller motsvarande och köra 60+ FPS med allt på max bildkvalitet även i de senaste spelen. Har man satt kraven på sitt spelande bortom taket för nextgen-konsoler måste man också börja titta bortom konsolerna.

Om ens mål är att kunna spela med samma kvalitet som en PS5 fast med tillägget 60fps istället för 30 så kommer man väl undan med något billigare än 4080

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Min lösning var att försöka vänja min hjärna vid det.

Lägre ljusstyrka och att bilden tar upp en mindre del av ens synfält kan göra att en del upplever mindre 'judder' i bl.a. 'felaktigt' filmade panorerande scener i filmer så samma borde gälla för spel. Lägre upplösning kan också göra det mindre synligt för en del. Så om man är känslig borde BOTW 2 som är SDR, med lägre ljusstyrka, och i lägre upplösning inte drabbas lika hårt som ett spel som har HDR och 4K.

Det skulle vara trevligt om Sony/Microsoft lade till någon form av motion blur på system-nivå eller att utvecklare blev mer medvetna om problemet. På PC kan du i värsta fall använda moddar eller ReShade för att lägga till motion blur.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av LangdonAlger:

Jag skulle definitivt testa innan du köper. Kan hända att du inte är lika känslig, som en del säger. En kompis skaffade en LGCX hyfsat nyligen och han märker av samma sak, han tycker 30 fps är jättejobbigt på den.

Bad min sambo kolla lite, hon uppfattade det också som väldigt jobbigt att titta på. Hon spelar väldigt BOTW på en gammal LCD, och BOTW laggar ju ofta rätt rejält av vad jag sett, men hon märker inte av att det blir jobbigt.

Om du söker på nätet så upplever många andra samma sak.

Edit: Hade jag vetat detta hade jag förmodligen valt något annat än OLED.

Bra tråd, hade ingen aning om att snabb responstid faktiskt kunde bli ett problem vid lägre framerate. Även om jag själv verkligen stör mig på input lag så verkar det finnas ett värde i lägre responstid, speciellt när man spelar tvspel i 30fps med kontroll och inte kräver samma snabba respons som när man siktar med musen i FPS-spel. Det borde väl dock finnas någon lösning på detta i form av en inställning där man sänker responstiden, speciellt på så påkostade TV-apparater som har OLED?

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Min lösning var att försöka vänja min hjärna vid det.

Lägre ljusstyrka och att bilden tar upp en mindre del av ens synfält kan göra att en del upplever mindre 'judder' i bl.a. 'felaktigt' filmade panorerande scener i filmer så samma borde gälla för spel. Lägre upplösning kan också göra det mindre synligt för en del. Så om man är känslig borde BOTW 2 som är SDR, med lägre ljusstyrka, och i lägre upplösning inte drabbas lika hårt som ett spel som har HDR och 4K.

Det skulle vara trevligt om Sony/Microsoft lade till någon form av motion blur på system-nivå eller att utvecklare blev mer medvetna om problemet. På PC kan du i värsta fall använda moddar eller ReShade för att lägga till motion blur.

Upplösningen kan göra skillnad alltså?

Först tänkte jag att BOTWs enklare och mer lättlästa grafik kanske bidrar, men å andra sidan har vissa panorering i exempelvis simpsons varit jobbiga att se på.

Fler spel borde ha RT perfomance mode. Personligen uppskattar jag visuella effekter betydligt mer än upplösning, och vid rörelse vid 30 fps så blir bilden så suddig på oled så upplösning hjälper inget ändå.

Permalänk
Medlem

OLEDs übersnabba pixelrespons är ett underskattat problem, både för film o spel som körs i lägre framerate. Långsamma pixlar är ett antialiasingfilter som kan göra stor skillnad i hur mjuk o fin bilden kan bli, så personligen förstår jag inte alls denna hets på att ha så absolut kort responstid som möjligt, o att vissa dessutom kör BFI för att minska den naturliga motionblurren o därmed förstärka temporal aliasingen ännnnu mera är skitskumt. Med det sagt så finns fula långsamma pixlar också, minns hur konstigt o fult smetig en äldre VA-panel kan vara när man gejmar, så att välja mellan det o instant pixlar är lite pest eller kolera tyvärr..

Hoppas iaf att OLED-tillverkarna i framtiden kan introducera nån slags frame avegering för att lite snyggt "fadea" mellan bildrutorna o därmed mjuka upp bilden lite mer för att ge lite mindre orolig bild. Visst att jag har vant mig lite vid det här laget, men för framför allt film så skulle det ge en betydligt trevligare upplevelse, speciellt för moderna filmer o serier där dom av nån anledning oftare o oftare väljer att filma med kortare slutartid än vad man traditionellt alltid gjort.

Hoppas också att fler o fler spel lägger motion blur, o gärna i stil med den som Unreal Engine eller Doom Eternal kan leverera, o det både för att det är snyggare o för att det ger en mjukare o skönare bild att titta på. Jag menar även när jag gejmar t ex Overwatch i 120hz på min OLED så stör temporal aliasingen rätt bra, så lite per object motion blur hade verkligen gjort underverk för det.

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Bra tråd, hade ingen aning om att snabb responstid faktiskt kunde bli ett problem vid lägre framerate. Även om jag själv verkligen stör mig på input lag så verkar det finnas ett värde i lägre responstid, speciellt när man spelar tvspel i 30fps som ofta spelas med kontroll och inte kräver samma snabba respons som när man siktar med musen i FPS-spel. Det borde väl dock finnas någon lösning på detta i form av en inställning där man sänker responstiden, speciellt på så påkostade TV-apparater som har OLED?

Så som jag förstått det, det finns massa personer som kan det här mycket bättre som får rätt mig om jag har fel, så handlar det inte om att det är för snabb responstid från att man trycker på kontrollen innan något händer på skärmen. Problemet verkar bero på att pixlarna på OLED kan växla extremt snabbt mellan olika lägen.

På andra typer av skärmar så hänger lite av den föregående bilden när en ny bild visas upp, vilket gör att bilderna blandas samman lite. Typ som någon slags motion blur som sker på tv skärmen. OLEDs pixlar växlar för snabbt för att det ska kunna ske. I spel med snabbare framerates är detta bra eftersom man inte får ghosting och liknande, med i lägre fps så blir det väldigt ansträngande att titta på.

Jag har testat med lite smoothing inställninagr på tv för att det ska bli mer behagligt, men det leder dock till input lag vilket gör spelet väldigt icke responsivt och nästan ospelbart av den anledningen istället.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

OLEDs übersnabba pixelrespons är ett underskattat problem, både för film o spel som körs i lägre framerate. Långsamma pixlar är ett antialiasingfilter som kan göra stor skillnad i hur mjuk o fin bilden kan bli, så personligen förstår jag inte alls denna hets på att ha så absolut kort responstid som möjligt, o att vissa dessutom kör BFI för att minska den naturliga motionblurren o därmed förstärka temporal aliasingen ännnnu mera är skitskumt. Med det sagt så finns fula långsamma pixlar också, minns hur konstigt o fult smetig en äldre VA-panel kan vara när man gejmar, så att välja mellan det o instant pixlar är lite pest eller kolera tyvärr..

Hoppas iaf att OLED-tillverkarna i framtiden kan introducera nån slags frame avegering för att lite snyggt "fadea" mellan bildrutorna o därmed mjuka upp bilden lite mer för att ge lite mindre orolig bild. Visst att jag har vant mig lite vid det här laget, men för framför allt film så skulle det ge en betydligt trevligare upplevelse, speciellt för moderna filmer o serier där dom av nån anledning oftare o oftare väljer att filma med kortare slutartid än vad man traditionellt alltid gjort.

Hoppas också att fler o fler spel lägger motion blur, o gärna i stil med den som Unreal Engine eller Doom Eternal kan leverera, o det både för att det är snyggare o för att det ger en mjukare o skönare bild att titta på. Jag menar även när jag gejmar t ex Overwatch i 120hz på min OLED så stör temporal aliasingen rätt bra, så lite per object motion blur hade verkligen gjort underverk för det.

Testade lite Ratchet and clank, är rätt säker på att fidelity går i 40 fps, vilket var betydligt bättre än callistos 30.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Även om jag är med på problematiken är det samtidigt en förunderlig lösning att försöka leta efter en sämre TV som släpar mer. Addera en skavank i syfte att dölja en annan skavank. 30 FPS i spel är hackigt oavsett och det är vad som är roten till problemet. Närmaste lösningarna är att addera Motion Blur i spelet vilket är till för att mildra effekten av just låga FPS. Eller kliva ifrån spelläget, ta mer latens men också interpolera med TruMotion. Vilket då ger andra problem som att interpoleringen i sig adderar skavanker.

Den långsiktiga lösningen, om pengarna finns, är en PC med ett 4080 eller motsvarande och köra 60+ FPS med allt på max bildkvalitet även i de senaste spelen. Har man satt kraven på sitt spelande bortom taket för nextgen-konsoler måste man också börja titta bortom konsolerna.

Jag förstår inte hur långsam responstid nödvändigtvis är en skavank? För att få den mjukaste möjliga bilden (och så väl som möjligt gömma att skärmen egentligen bara visar bilder snabbt efter varandra för att skapa illusionen av rörelse) vill man ha en responstid som är exakt samma som frametimen. Snabbar man upp responstiden får man mindre input lag men sämre flyt i bilden vilket måste kompenseras med högre framerate vilket oftast inte är möjligt vid konsolspelande. Och att "titta bortom konsolerna" känns som en konstig lösning när det är en TV på >42" vi pratar om.

OLED ser fantastiskt ut men jag tycker inte vi ska låtsas som att kort responstid endast är en fördel.

Permalänk
Skrivet av LangdonAlger:

Så som jag förstått det, det finns massa personer som kan det här mycket bättre som får rätt mig om jag har fel, så handlar det inte om att det är för snabb responstid från att man trycker på kontrollen innan något händer på skärmen. Problemet verkar bero på att pixlarna på OLED kan växla extremt snabbt mellan olika lägen.

Jo precis, men långsam responstid leder ju till en ytterligare fördröjning vilket försämrar skärmens förmåga att reagera på det du gör på kontrollen. Anledningen till att snabb responstid är "bra för gaming" är ju just det, det sker ingen ytterligare fördröjning mellan färgbyten på pixlarna och du känner en snabbare respons efter att du tryckt på en knapp. Däremot får du ju en hackigare och obekvämare bild precis som du beskrivit, så det är ju en tradeoff tyvärr.

Skrivet av LangdonAlger:

Jag har testat med lite smoothing inställninagr på tv för att det ska bli mer behagligt, men det leder dock till input lag vilket gör spelet väldigt icke responsivt och nästan ospelbart av den anledningen istället.

Hur mycket smoothing kan du ställa in på TV:n? Jag tänker att det värsta som kan hända är att du får ett lika (o)-responsivt spel som du skulle ha på en LCD-skärm? Eller vad är det för sorts smoothing?