Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Hej

Köpte en mtb förra veckan. Det jag inte tänkte på var att jag bara ska cykla på asfaltsvägar med den. Så jag betalade och dom skulle montera den. Nu är frågan för jag är ingen cykelexpert. Men kommer denna att kännas trög och långsam på asfaltsvägar?
Ska jag lämna tillbaka och byta till en hybrid?

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/mountain-bike...

Via "sök på google efter bild" så får man upp att detta är en hoj för typ 1500 kr give or take (i motsvarande indonesiska rupies).

Den där cykeln lär rulla, men tvivlar på att det är någon jätterolig maskin. Mena, generellt kommer en MTB med 12-växlar på det bakre navet och det är med en utväxling som låter dig panga på i tempo fast backen är grinigt lång och kroppen är slut. Den där framgaffeln håller nog samma kvalité som min draperistång från Rusta.

Det finns bättre lämpade och riktiga asfaltsräsers.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Croowley:

Lägre tryck ger högre motstånd...

Om man ser endast trycket och motståndet som egenskaper i vacuum så är såklart högre tryck fördelaktigt.
Däremot är det optimala trycket i cykeldäck beroende av betydligt fler saker än bara "högt = bra". Går man för högt så tappar man både grepp och plockar upp fler vibrationer från vägbanan. Alldeles för högt och man börjar studsa på alla små gupp i vägbanan, då går det åt en massa energi.

Val av optimalt tryck är inget nytt och rent generellt så är så är ett lågt tryck med låg risk för genomslag oftast det bästa trycket för minimal energiåtgång för cyklisten. Detta är inget nytt och det finns allehanda kalkylatorer för den som vill räkna på däckbredd, systemvikt mm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man ser endast trycket och motståndet som egenskaper i vacuum så är såklart högre tryck fördelaktigt.
Däremot är det optimala trycket i cykeldäck beroende av betydligt fler saker än bara "högt = bra". Går man för högt så tappar man både grepp och plockar upp fler vibrationer från vägbanan. Alldeles för högt och man börjar studsa på alla små gupp i vägbanan, då går det åt en massa energi.

Val av optimalt tryck är inget nytt och rent generellt så är så är ett lågt tryck med låg risk för genomslag oftast det bästa trycket för minimal energiåtgång för cyklisten. Detta är inget nytt och det finns allehanda kalkylatorer för den som vill räkna på däckbredd, systemvikt mm.

Däcktryck är enligt mig det näst viktigaste för cykelupplevelsen efter rätt ramstorlek.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga egentliga fel på den utan det är en billigare (läs tyngre) cykel som helst ska hålla sig på vägar och inte användas i ovägad terräng.

Vad har du tänkt använda den till ? Du skriver landsväg men är det en brukscykel eller bara för motion ?
Byter du däck på den lär den bli trevligare på asfaltväg och funka för motion men som brukscykel så kommer du nog snabbt att sakna skärmar, dynamobelysning och lastmöjlighet.
Billiga fjädergafflar har också en tendens att rosta lättare för de har väl sämre ytbehandling så du kan behöva smörja in gaffeln oftare om du använder den när det inte är torrt och varmt men det finns väl gummidamasker man kan sätta över om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har du köpt en skitcykel som kommer rosta ihop inom något år och dessutom är tung. Lämna tillbaka den och köp en begagnad kvalitetscykel istället.

Om du måste köpa nytt i detta prissegmentet (vilket jag avråder från) skulle jag snarare kolla på något sånt här:
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-mns-21-hybridcy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

En 3 växlad damcykel är tyvärr betydligt sämre att cykla på. Både effektivitet och känsla. Finns andra fördelar dock, chill cykel och underhållsfri.

XXL sålde 7 växlade damcyklar för 3 tusen i slutet av sommaren.

Tycker du ja, damcyklar är inte sämre alls att pendla med är ju inte direkt terräng/skogskörning vi pratar om här, kräver mindre underhåll oxå. Visst är det olika känsla på olika cyklar, vilken man föredrar är inviduellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om det går att skystera fjädringen i gafflarna så hård det går, och pumpa däcken till va de max klarar för tryck så kommer det vara lättare att cykla på den.
Men det kommer aldrig vara lika lätt eller gå lika fort som en som är mer gjord för asfalt, mest på grund av utväxling och lite på sittposition.
Men sig i storstan för korta pändlings avstånd hade jag nog ändå föredragit en typ mountainbike än i all fall landsväg/räcer cyckel, mest för trotoarkanter, grusade vägar, enklare att komma igång från stopp och man behöver inte oroa sig för direkt punktering om man råkar köra över något skräp.

Men som du säger, en "hybrid" (beror på vad du menar med hybrid okså) kanske hade gjort jobbet bättre, i alla fall om du ska cykla längre sträckor på bra asfalt utan en massa hinder.

Nej, ett hjul rullar lättare med korrekt däcktryck än max, då det rullar över ojämnheter istället för att studsa.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megacrash:

Tycker du ja, damcyklar är inte sämre alls att pendla med är ju inte direkt terräng/skogskörning vi pratar om här, kräver mindre underhåll oxå. Visst är det olika känsla på olika cyklar, vilken man föredrar är inviduellt.

Damcyklar är mer flexibla i ramen så de ger en helt annan känsla av vinglighet och allmän instabilitet, om man inte är medicinskt oförmögen att använda en vanlig ram så väljer man inte en sån ram.
Och det blir inte helerl mindre underhåll för att det är damram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tycker du ja, damcyklar är inte sämre alls att pendla med är ju inte direkt terräng/skogskörning vi pratar om här, kräver mindre underhåll oxå. Visst är det olika känsla på olika cyklar, vilken man föredrar är inviduellt.

Beror ju på hur du pendlar.

Du lär ju inte komma upp i 40-50km/h med end treväxlad "damcykel" (city/stadscykel nu btw). Kring 20km/h kommer sittställningen och utväxlingen vara sånt problem att du knappt kan öka farten mer. När man trampar hårt brukar man också känna hur de flexar ganska ordentligt vilket är obehagligt som fan.

Men cyklar man bara sakta (<20km/h) korta sträckor så går det ju bra. Att släpa runt 10-15kg extra hela tiden är kanske inte så kul dock. Går ju på plan mark men jobbigt när du ska uppför.

En jag känner som pendlar med cykel har tre mil till jobbet, han tar det på ungefär 40min. Hade tagit närmare 70-80min med en sån citycykel

Underhåll är ju mer eller mindre samma oavsett ram.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du och alla som röstat upp dig har tyvärr forskningen och fakta emot er.

Ni kan kanske köra era stenhårda däck på velodromen men ute på gatorn ska man verkligen inte pumpa till max. Många vägcyklister kan nog halvera sitt tryck i däcken och få snabbare och bekvämare cykel.

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/8131/can-wider-tyres-and-l...

https://www.renehersecycles.com/myth-16-higher-tire-pressure-...

Skönt att någon till har koll på forskningen och fakta

Som vanligt så är svaret grått o inte svart/vitt. När cyklister pratar "moderate pressure" så är det fortfarande 50% högre än vad däcken på en cykel från XXL är gjorda för.

Så ja, pumpa upp till 10 bar är inte optimalt. Och nej, trampa runt med 4 bar är inte skönt i längden (för rumpan, men inte för mjölksyran i benen).

Jag skulle köpt en cykel som idag kallas gravel bike. Pumpat den relativt hårt. Sen hade jag skaffat pedaler o skor med clips (mtb om jag kör i stan) för DÄR snackar vi skillnad med och utan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tycker du ja, damcyklar är inte sämre alls att pendla med är ju inte direkt terräng/skogskörning vi pratar om här, kräver mindre underhåll oxå. Visst är det olika känsla på olika cyklar, vilken man föredrar är inviduellt.

Nej det är inte subjektivt. Geometrin och färre antal växlar gör den sämre gällande effektivitet som jag skrev. Inte sämre, utan sämre i den synpunkten att du som cyklist får det jobbigare jämfört med en sportigare framåtlutad ställning på en cykel i rätt storlek.

Edit: källor eftersom du verkar tro att det är min åsikt.

"What’s the effect of aggressive geometry? It puts you in a deeper forward lean, which helps you recruit more of your glutes and hamstrings for a more powerful pedal stroke. It also improves aerodynamics."
https://twowheelsbetter.net/bicycle-geometry/

" Cruisers and utility bikes, which are built for comfort, generally use a more relaxed seat-tube angle around 70 degrees, which puts the rider in an upright position. This is more comfortable for long rides, but less efficient -- something that can quickly become apparent when riding a bike of this type up hills or over any substantial distance."
https://www.levelninesports.com/learn-center/bike-gear-education/bike-frame-geometry-the-basics

Permalänk
Skrivet av Cykelfantast:

Hej

Köpte en mtb förra veckan. Det jag inte tänkte på var att jag bara ska cykla på asfaltsvägar med den. Så jag betalade och dom skulle montera den. Nu är frågan för jag är ingen cykelexpert. Men kommer denna att kännas trög och långsam på asfaltsvägar?
Ska jag lämna tillbaka och byta till en hybrid?

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/mountain-bike...

Trådskaparen har inte riktigt specificerat användningsområde/pendlingsavstånd. Stor skillnad på stor innerstad med många stopp och liten småstad med låg trafik. Vilket pendlingsavstånd? Är det 40 minuter eller 15 och är det viktigt att inte komma fram svettig?

Det uppenbara och största problemet med den länkade cykeln dock är att asfaltspendling och grova MTB-däck skär sig som olja och vinäger.
Det blir en helt annan anläggningsyta jämfört med slätare däck och det spelar ingen roll hårt de pumpas, cykeln går trögt ändå.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Damcyklar är mer flexibla i ramen så de ger en helt annan känsla av vinglighet och allmän instabilitet, om man inte är medicinskt oförmögen att använda en vanlig ram så väljer man inte en sån ram.
Och det blir inte helerl mindre underhåll för att det är damram.

Skrivet av BergEr:

Beror ju på hur du pendlar.

Du lär ju inte komma upp i 40-50km/h med end treväxlad "damcykel" (city/stadscykel nu btw). Kring 20km/h kommer sittställningen och utväxlingen vara sånt problem att du knappt kan öka farten mer. När man trampar hårt brukar man också känna hur de flexar ganska ordentligt vilket är obehagligt som fan.

Men cyklar man bara sakta (<20km/h) korta sträckor så går det ju bra. Att släpa runt 10-15kg extra hela tiden är kanske inte så kul dock. Går ju på plan mark men jobbigt när du ska uppför.

En jag känner som pendlar med cykel har tre mil till jobbet, han tar det på ungefär 40min. Hade tagit närmare 70-80min med en sån citycykel

Underhåll är ju mer eller mindre samma oavsett ram.

Skrivet av talonmas:

Som vanligt så är svaret grått o inte svart/vitt. När cyklister pratar "moderate pressure" så är det fortfarande 50% högre än vad däcken på en cykel från XXL är gjorda för.

Så ja, pumpa upp till 10 bar är inte optimalt. Och nej, trampa runt med 4 bar är inte skönt i längden (för rumpan, men inte för mjölksyran i benen).

Jag skulle köpt en cykel som idag kallas gravel bike. Pumpat den relativt hårt. Sen hade jag skaffat pedaler o skor med clips (mtb om jag kör i stan) för DÄR snackar vi skillnad med och utan

Skrivet av DOGE:

Nej det är inte subjektivt. Geometrin och färre antal växlar gör den sämre gällande effektivitet som jag skrev. Inte sämre, utan sämre i den synpunkten att du som cyklist får det jobbigare jämfört med en sportigare framåtlutad ställning på en cykel i rätt storlek.

Det mesta negativa som sagts om damcyklar här stämmer men vill slå ett slag för praktikaliteten i stadsmiljö.
Du kan lasta den tungt ofta både fram och bak, du kliver av och på vid ett stoppljus genom att svinga foten bara ett par decimeter över marken om ens det, du sitter upprätt när du cyklar så sikt är inget problem, och i uppförsbacke är det betydligt lättare att stå upp och trampa jämfört med en herrcykel.

Vid låg hastighet och flera stopp sparar man tid med en damcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Beror ju på hur du pendlar.

Du lär ju inte komma upp i 40-50km/h med end treväxlad "damcykel" (city/stadscykel nu btw). Kring 20km/h kommer sittställningen och utväxlingen vara sånt problem att du knappt kan öka farten mer. När man trampar hårt brukar man också känna hur de flexar ganska ordentligt vilket är obehagligt som fan.

Men cyklar man bara sakta (<20km/h) korta sträckor så går det ju bra. Att släpa runt 10-15kg extra hela tiden är kanske inte så kul dock. Går ju på plan mark men jobbigt när du ska uppför.

En jag känner som pendlar med cykel har tre mil till jobbet, han tar det på ungefär 40min. Hade tagit närmare 70-80min med en sån citycykel

Underhåll är ju mer eller mindre samma oavsett ram.

Ram spelare ingen roll nej men syftade då på en nav 3växlad damhoj vs utanpåliggande växling som tc länka till som sliter på mer på kedjan och drev etc.

Jag cyklar nog runt 25km/h timmen utan något problem på en 3växlad damcykel. 40-50km/h kommer man nog inte upp i nej men vem fan vill pendla i de hastigheterna till jobbet och komma fram genomsvetting, bara för du har en cykel som har växlar som når de hastigheterna måste du ju ändå trampa på ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Det mesta negativa som sagts om damcyklar här stämmer men vill slå ett slag för praktikaliteten i stadsmiljö.
Du kan lasta den tungt ofta både fram och bak, du kliver av och på vid ett stoppljus genom att svinga foten bara ett par decimeter över marken om ens det, du sitter upprätt när du cyklar så sikt är inget problem, och i uppförsbacke är det betydligt lättare att stå upp och trampa jämfört med en herrcykel.

Faktum är att damspecifika ramar är vingligare och tål mindre last än herramar med större "triangel". Om damcyklar varit bättre på att lasta hade alla lastcyklar varit byggda så.

Även påstående nr 2 jag fetmarkerat är en lögn alternativt din subjektiva åsikt då det mer handlar om typ och bredd på ditt styre samt ramens längd i förhållande till din egen kroppslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Det mesta negativa som sagts om damcyklar här stämmer men vill slå ett slag för praktikaliteten i stadsmiljö.
Du kan lasta den tungt ofta både fram och bak, du kliver av och på vid ett stoppljus genom att svinga foten bara ett par decimeter över marken om ens det, du sitter upprätt när du cyklar så sikt är inget problem, och i uppförsbacke är det betydligt lättare att stå upp och trampa jämfört med en herrcykel.

Samt att man är ju inte låst till att välja 3 växlar på sin cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Trådskaparen har inte riktigt specificerat användningsområde/pendlingsavstånd. Stor skillnad på stor innerstad med många stopp och liten småstad med låg trafik. Vilket pendlingsavstånd? Är det 40 minuter eller 15 och är det viktigt att inte komma fram svettig?

Det uppenbara och största problemet med den länkade cykeln dock är att asfaltspendling och grova MTB-däck skär sig som olja och vinäger.
Det blir en helt annan anläggningsyta jämfört med slätare däck och det spelar ingen roll hårt de pumpas, cykeln går trögt ändå.

Trögt ska inte överdrivas. Det kommer vara jobbigare med en oväxlad damcykel från 40-talet.

Däck behöver så småningom ersättas hur som helst.

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Faktum är att damspecifika ramar är vingligare och tål mindre last än herramar med större "triangel". Om damcyklar varit bättre på att lasta hade alla lastcyklar varit byggda så.

Även påstående nr 2 jag fetmarkerat är en lögn alternativt din subjektiva åsikt då det mer handlar om typ och bredd på ditt styre samt ramens längd i förhållande till din egen kroppslängd.

Jag menar inte att ramkonstruktionen tekniskt håller bättre för maximal vikt, jag menar att det snarare är regel än undantag att en damcykel kommer med både ordentlig pakethållare i bak och korg i fram. Och när jag hänger en tredje matkasse på styret är det bekvämt att kunna kliva av snabbt.

Ang. nr 2
Visa mig en damcykel som säljs med bockstyre så loggar jag ut och lägger ner.

Permalänk
Medlem

Skulle för övrigt vilja slå ett slag för att köpa en kul cykel. Dvs en cykel man tycker är kul att använda. Då kommer man ut betydligt oftare på den.
Och är man novis utan önskan att ha sin egen verkstad i köket, kanske välja något bra men relativt underhållsfritt växlingssystem och bromssystem.
Har man möjlighet så fråga en någorlunda proffsig cykelhandlare och om möjligt provcykla en bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Jag menar inte att ramkonstruktionen tekniskt håller bättre för maximal vikt, jag menar att det snarare är regel än undantag att en damcykel kommer med både ordentlig pakethållare i bak och korg i fram. Och när jag hänger en tredje matkasse på styret är det bekvämt att kunna kliva av snabbt.

Ang. nr 2
Visa mig en damcykel som säljs med bockstyre så loggar jag ut och lägger ner.

Räknas begagnat, det borde det väl ändå göra?
https://auctionet.com/sv/861799-damcykel-cresent-306-fashion-...
Jag cyklade runt på något liknande under senare halvan av 80-talet, dock var den jag hade vit och det borde nog inte vara några svårigheter att hitta fler där ute som är till salu där ute på internetz.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Räknas begagnat, det borde det väl ändå göra?
https://auctionet.com/sv/861799-damcykel-cresent-306-fashion-...
Jag cyklade runt på något liknande under senare halvan av 80-talet, dock var den jag hade vit och det borde nog inte vara några svårigheter att hitta fler där ute som är till salu där ute på internetz.

Dessa såg jag hela tiden när jag växte upp på 80-90-talet.

Allt skulle ju vara "räser" ett tag.

Permalänk
Medlem

Om man byter däcken till t.ex. Schwalbe Marathon Almotion(eller dom billigare men tyngre och lite trögare Marathon Plus) och sen i nåt skede uppgraderar framgaffeln t.ex. med något begagnat lite bättre kan det nog bli en duglig cykel. Lär vara framtung jämfört med en bättre herrcykel för att inte nämna landsvägscykel men ta sej fram bra. Är man lite äventyrlig kan man ropa hem en kinesisk kolfibergaffel och köra helstyvt.

Edit: komponentserien på cykeln är klassen "billigt krafs" men ska fungera med lätt underhåll och går att byta till bättre kvalitets delar vartefter dom börjar strula, nåt år ska dom hålla i försiktig användning.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd

Jag lämnar nog tillbaka den låter dom montera klart den. Börjar ångra köpet. Den hsde dock fått bra recensioner så det var det jag tänkte på. Men ifall den kommer kännas trög på asfalt så avstår jag nog från denna.

Permalänk
Avstängd

Tror ni cykeln kommer vara trög på asfalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Tror ni cykeln kommer vara trög på asfalt?

Du har fått extremt många bra svar i tråden.

1. Den kommer funka helt okej på asfalt.

2. Ja, den är tung och inte optimal för asfaltscykling. Så jämfört med en del andra cyklar kan den upplevas som något trög.

3. Du kan få mycket mer kvalitet för pengarna om du väljer en annan cykel. Ännu mer om du vågar dig på en beggad hoj.

Det du köpt kan nästan jämföras med att köpa en noname SSD på Wish.. Brukar bli sisådär.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Jag lämnar nog tillbaka den låter dom montera klart den. Börjar ångra köpet. Den hsde dock fått bra recensioner så det var det jag tänkte på. Men ifall den kommer kännas trög på asfalt så avstår jag nog från denna.

Frågan är vad du betalade? 5700 kr? Ełler på rea? Vad ska den användas till? Om asfalt handlar det om 2 km eller 10 km?

Du kan få två däck med lågt rullmotstånd för 550 kr eller så om du verkligen inte gillar däcken. Vid kortare pendling tror jag inte att det är något du behöver tänka på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Frågan är vad du betalade? 5700 kr? Ełler på rea? Vad ska den användas till? Om asfalt handlar det om 2 km eller 10 km?

Du kan få två däck med lågt rullmotstånd för 550 kr eller så om du verkligen inte gillar däcken. Vid kortare pendling tror jag inte att det är något du behöver tänka på.

Jag betalade 5700 kr för den. Tänkte cykla 4 mil med den i sommar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cykelfantast:

Jag betalade 5700 kr för den. Tänkte cykla 4 mil med den i sommar.

Om dagen ? Det lär inte innebära några direkta problem, vill du ha det vibrationsfriare så byt däck men cykeln i sig lär fungera. En mtb är inte optimal på asfalt men det betyder inte att de inte funkar bara att de är obekvämare och mer ansträngande men för motion så spelar det ingen roll om det går tyngre men en brukscykel med skärmar, dynamoljus och lastmöjlighet är betydligt bekvämare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Tror ni cykeln kommer vara trög på asfalt?

Eftersom du ställer sådana här frågor utgår jag från att du är rätt otränad. För dig kommer den vara för trög då tyvärr. Du bör köpa en med tunnare däck om du ska pendla 4 mil om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykelfantast:

Jag betalade 5700 kr för den. Tänkte cykla 4 mil med den i sommar.

Varje dag? En gång?