Kan inte installera kommandot import

Permalänk
Medlem

Kan inte installera kommandot import

Försöker installera kommandot import, för att använda för att importera bla numpy. Jag har försökt alla tre alternativen nedan och får felmeddelanden för alla.

Mina frågor är:

Vad är skillnaden mellan de tre alternativen man kan installera import med?

Och hur ska jag tolka felmeddelandet?

(biomolsim) xyz@xyz:/mnt/c/Users/my_username/Desktop/NEWEST_DUMPS/NDXPDB_MAKING_OF_FRAME_49/frame_49_snellius_parametertest_k_1000$ import matplotlib.pyplot as plt
Command 'import' not found, but can be installed with:
sudo apt install graphicsmagick-imagemagick-compat # version 1.4+really1.3.38-1, or
sudo apt install imagemagick-6.q16 # version 8:6.9.11.60+dfsg-1.3build2
sudo apt install imagemagick-6.q16hdri # version 8:6.9.11.60+dfsg-1.3build2
(biomolsim) xyz@xyz:/mnt/c/Users/my_username/Desktop/NEWEST_DUMPS/NDXPDB_MAKING_OF_FRAME_49/frame_49_snellius_parametertest_k_1000$ sudo apt install graphicsmagick-imagemagick-compat
[sudo] password for xyz:
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
The following additional packages will be installed:
fonts-droid-fallback fonts-noto-mono fonts-urw-base35 ghostscript
graphicsmagick libaom3 libavahi-client3 libavahi-common-data
libavahi-common3 libcups2 libdav1d5 libde265-0 libdeflate0
libgraphicsmagick-q16-3 libgs9 libgs9-common libheif1 libidn12
libijs-0.35 libjbig0 libjbig2dec0 liblcms2-2 libopenjp2-7 libpaper-utils
libpaper1 libtiff5 libwebp7 libwebpmux3 libwmflite-0.2-7 libx265-199
poppler-data
Suggested packages:
fonts-noto fonts-freefont-otf | fonts-freefont-ttf fonts-texgyre
ghostscript-x graphicsmagick-dbg cups-common liblcms2-utils poppler-utils
fonts-japanese-mincho | fonts-ipafont-mincho fonts-japanese-gothic
| fonts-ipafont-gothic fonts-arphic-ukai fonts-arphic-uming fonts-nanum
The following NEW packages will be installed:
fonts-droid-fallback fonts-noto-mono fonts-urw-base35 ghostscript
graphicsmagick graphicsmagick-imagemagick-compat libaom3 libavahi-client3
libavahi-common-data libavahi-common3 libcups2 libdav1d5 libde265-0
libdeflate0 libgraphicsmagick-q16-3 libgs9 libgs9-common libheif1
libidn12 libijs-0.35 libjbig0 libjbig2dec0 liblcms2-2 libopenjp2-7
libpaper-utils libpaper1 libtiff5 libwebp7 libwebpmux3 libwmflite-0.2-7
libx265-199 poppler-data
0 upgraded, 32 newly installed, 0 to remove and 7 not upgraded.
Need to get 183 kB/23.7 MB of archives.
After this operation, 99.8 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] Y
Ign:1 http://archive.ubuntu.com/ubuntu jammy-updates/main amd64 libtiff5 amd64 4.3.0-6ubuntu0.1
Err:1 http://security.ubuntu.com/ubuntu jammy-updates/main amd64 libtiff5 amd64 4.3.0-6ubuntu0.1
404 Not Found [IP: 91.189.91.38 80]
E: Failed to fetch http://security.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/t/tiff/libtiff5_4... 404 Not Found [IP: 91.189.91.38 80]
E: Unable to fetch some archives, maybe run apt-get update or try with --fix-missing?
(biomolsim) xyz@xyz:/mnt/c/Users/my_username/Desktop/NEWEST_DUMPS/NDXPDB_MAKING_OF_FRAME_49/frame_49_snellius_parametertest_k_1000$

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera import, det finns inbyggt i python. Det du behöver göra är att skapa en .py fil och sen köra filen mha python.

Mitt tips är att du kollar på någon video på Youtube som förklarar Pythongrunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du behöver inte installera import, det finns inbyggt i python. Det du behöver göra är att skapa en .py fil och sen köra filen mha python.

Så rader som tex:
import matplotlib.pyplot as plt

de ska man alltså inte köra i Ubuntu-rutan?

Är det mha batch man kör ett skript? Så att vad jag ska göra är att göra en textfil med skriptet som jag sparar som .py och sedan köra det med batch <filnamn>.py?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Mitt tips är att du kollar på någon video på Youtube som förklarar Pythongrunderna.

Och tack för tipset om Youtube!

Permalänk
Medlem

Du är nog lite ute och cyklar här, import matplotlib.pyplot as plt är ett python-kommando som du skriver i ditt python-script. Det är inget du kan köra direkt i terminalen, utan vad du försöker göra just nu är att installera imagemagick som råkar ha ett program som heter import (ett skärmdumpsprogram).

Men för att lösa problemet du har med apt så behöver du troligtvis göra som kommandot säger och köra apt-get update för att uppdatera dina paketförråd, paketen har troligtvis uppdaterats på servern och stämmer inte längre med vad ditt paketförråd säger. Detta är dock som sagt inget du behöver göra nu, men bara så du vet ifall du faktiskt behöver installera något med apt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du är nog lite ute och cyklar här, import matplotlib.pyplot as plt är ett python-kommando som du skriver i ditt python-script. Det är inget du kan köra direkt i terminalen, utan vad du försöker göra just nu är att installera imagemagick som råkar ha ett program som heter import (ett skärmdumpsprogram).

Men för att lösa problemet du har med apt så behöver du troligtvis göra som kommandot säger och köra apt-get update för att uppdatera dina paketförråd, paketen har troligtvis uppdaterats på servern och stämmer inte längre med vad ditt paketförråd säger. Detta är dock som sagt inget du behöver göra nu, men bara så du vet ifall du faktiskt behöver installera något med apt i framtiden.

Ojdå, tack!
Jag försökte faktiskt med apt-get update men fick då:

apt-get update
E: Could not open lock file /var/lib/apt/lists/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/pkgcache.bin - RemoveCaches (13: Permission denied)
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/srcpkgcache.bin - RemoveCaches (13: Permission denied)

Försökte söka på nätet för att hitta något men hittade inget. Vet någon vad detta innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tayg:

Så rader som tex:
import matplotlib.pyplot as plt

de ska man alltså inte köra i Ubuntu-rutan?

Är det mha batch man kör ett skript? Så att vad jag ska göra är att göra en textfil med skriptet som jag sparar som .py och sedan köra det med batch <filnamn>.py?

Nej, du kör python-script med python: python dittscript.py. Vad batch är har jag ingen aning om, tänker du på batch-script i Windows?

Oavsett så lär du behöva lära dig en del python om du faktiskt vill använda python, kolla t.ex. in den officiella guiden för en introduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tayg:

Ojdå, tack!
Jag försökte faktiskt med apt-get update men fick då:

apt-get update
E: Could not open lock file /var/lib/apt/lists/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/pkgcache.bin - RemoveCaches (13: Permission denied)
W: Problem unlinking the file /var/cache/apt/srcpkgcache.bin - RemoveCaches (13: Permission denied)

Försökte söka på nätet för att hitta något men hittade inget. Vet någon vad detta innebär?

Troligtvis försökte du köra det som din vanliga användare istället för med sudo.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta låter som att du missat "shebang"-rad i filen som skvallrar för Linuxterminalen om vilket program den ska köra filen med och att den fallit tillbaka till att tolka pythonkoden som shell script. Du borde kunna lägga till detta på första raden i filen:

#!/usr/bin/python

Alternativt så borde du kunna köra filen med:

python <namn på filen>

Jag tror dock att det är nyttigt att göra som föregående inlägg tipsat om och kolla någon introduktion till pythonprogrammering och möjligen någon introduktion för linuxterminal om du ska arbeta i Linux.