Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Priserna för en Dacia vs en Fisker är väldigt olika. Tycker det är ett perfekt exempel på ”köp vad som finns tillgängligt idag, inte vad man lovar”. Men det har ju gått bra för Tesla och Ocean har ju sålt som smör sen innan

Visst är det så! Trodde dock att ditt inlägg handlade om faktumet att de vågade sälja bilar utan den här säkerhetsutrustningen, inte att de sålde löften. My bad

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vw Space vizzion blir mitt svar till det han efterfrågar som blir som passat kombi med mer utrymmen i kupen. dragkrok och bra räckvidd.

Frågan är bara när den går att köpa

Jo, härligt att det äntligen kommer lite elkombi. Tror det kan bli en riktigt intressant bil.

Tror det var slutet 2024, eller början 2025.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vet inte varför men denna tråden urartar alltid i massa diskussioner till höger och vänster så väldigt svårt att få ut nått vettigt för alla. En del vill se info om nya elbilar, andra köptips osv. Sen har vi alla debatter blandat i detta.
Själv är jag just nu endast intresserad av tips och trix för oss som har elbil och frågor info om min( ev6).
Tror verkligen denna tråden skulle behöva delas upp i olika sektioner så all hittar relevant info om det man söker. Just nu tar jag bort notiserna då det drunknar i nya inlägg dagligen och 90% orelevant( för mg ). Lite synd.
Elbil
Elbil - Köpråd
Elbil - Allmän/Ägande
Elbil - Diskussion/debatt
Hade kanske varit en bra start?
Har väl varit diskussion innan i forumet om en egen del?

Skrivet av Chippen2188:

Det är upp till Sweclockers. Dom frågade för något halvår sen om dom skulle ha en förumdel för elbilar och majoriteten verkade vilja ha en del för bilar vilket kändes vettigt. Tyvärr verkar man inte ha gjort något mer med det sen.

Sen är ju ett forum till för just diskussioner om olika saker och ting. En generell elbilstråd är knepigt och vad den ska innehålla är väl egentligen allt som har med elbilar att göra. Även om jag kan tycka en uppdatering för en specifik elbilsmodell kan vara ganska orelevant för dom flesta så är det ju inom kategorin elbilar, som tråden handlar om 🤷‍♂️

Sweclockers hade gärna fått skapa den där bil-delen någon gång. Diskussioner på FB är ju helt hopplöst 😂

Håller med er bägge. Synd att SweC inte agerade på detta. Var ju ett stort stöd för detta bland de elbilsintresserade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jösses, det lät ju inte helt optimalt... Tesla fungerar bättre tycker jag, men är också beroende av att dess navigation "förstår" att det är just en snabbladdare jag navigerar till. Det bästa hade varit om det fanns knapp och röstkommande för att starta förvärmning manuellt.

Skrivet av Cove:

yes jag håller med en sån manuell startknapp, även gömt i meny hade uppskattats mycket. Idag finns det oftast på billigare kina märken.

Tesla har ju just fördelen att de även har sitt eget laddnätverk, och mycket mycket mognare programvara än Kia (och andra klassiska biltillverkare), så där blir ju processen helt sömlös. Förhoppningsvis så blir det bättre på Kia längre fram med, just nu är jag nöjd att sålänge jag är medveten om begränsningarna så kan jag åtminstonde får en hyffsad laddkurva även på vintern.

Men visst är nackdelen att Tesla endast har förvärmning om man navigerar till en tesla snabbladdare? Eller har de fixat så om du navigerar t.ex. till Ionity så går förvärmningen igång då också?

Det är en heldel teslor på Malmö Ionity och laddar tycker jag. Antar de har ett Elli abonnemang (eller dyl) och laddar där för att priserna blir bättre än tesla snabbladdare?

Skrivet av Xyborg:

Tesla är lite som Apple i det sättet att deras egna tjänster ofta fungerar väldigt sömnlöst tillsammans. Slår man in en destination i navigatorn som innebär att jag måste ladda så kommer bilen att guida mig till lämplig Tesla-laddare längs vägen med automatik och se till att batteriet håller rätt temperatur när jag kommer fram. Är en station full eller har väldig hög belägning så kan den också guida om mig till att ladda på en tidigare eller senare station (förutsatt att jag har batteri nog för det). Allt för att optimera restiden.

Gällande snabbladdare från andra varumärken så måste snabbladdarna finnas utmarkerade som just "snabbladdare" i Teslas navigation - om dem gör det så startar förvärmningen, oavsett om laddaren är Teslas egen eller t.ex. iOnity. Sen är det lite olika med om dem finns med i navigationen eller inte. De flesta iOnity-stationer verkar finnas med i.a.f. Navigationen kommer aldrig heller att föreslå en sådan "icke-tesla" laddare med automatik när jag slår in en destination som är längre bort än bilens nuvarande räckvidd.

Det finns ingen knapp i original från Tesla för att manuellt slå på batteriförvärmningen, men däremot så finns det möjlighet att koppla in tredjepartslösningar som ordnar detta som tex. från Enhance Auto.

https://enhauto.com/commander-full
https://enhauto.com/button-functions

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Blev största spontanköpet i min 40-åriga historia idag, "tack vare" regeringen.
Var rätt lugnt ändå i hallen även om de var stressade och det ringde stup i kvarten.

En MG4 för 370kkr efter bonus.
64kWh, värmepump, 135kW DC / 11kWh AC, Apple Carplay / Android Auto samt Vechicle-2-Grid (samt bra placerad laddkontakt) gör att den känns väldigt prisvärd. En klar uppgradering från min 1st gen ZS EV och byggd från grunden som en elbil.

Ja jag vet, det är en kinabil bla bla bla. Men det är vad jag har råd med så då får ni väl titta snett på mig

Du menar dåligt placerad laddkontakt.

Ska ju vara höger sida 😉

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du menar dåligt placerad laddkontakt.

Ska ju vara höger sida 😉

Jag tycker ladduttaget är dåligt placerat på alla elbilar... beroende på vart man parkerar. 😆

Permalänk
Medlem

Någon som räknat på vad man kan spara i elkostnad med en laddbox vs. vanligt 230v-uttag? Förr var det ju klockrent, men tycker priserna på natten börjat dra iväg till ganska nära priserna på dagen också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som räknat på vad man kan spara i elkostnad med en laddbox vs. vanligt 230v-uttag? Förr var det ju klockrent, men tycker priserna på natten börjat dra iväg till ganska nära priserna på dagen också...

Det är inte därför du primärt ska ha laddbox.
Laddbox ger en bättre/säkrare installation jämfört med 230v-uttag.

Mitt elpris på i dag på dagen ~6kr i natt ~2kr så jag vill påstå att du kan spara pengar på att ladda på natten.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Någon som räknat på vad man kan spara i elkostnad med en laddbox vs. vanligt 230v-uttag? Förr var det ju klockrent, men tycker priserna på natten börjat dra iväg till ganska nära priserna på dagen också...

Inte räknat på det då jag har spotpriser både på köp och sälj men priset på natten har nästan alltid varit minst 5ggr lägre förutom sista veckorna och kommer vara så framöver när elproduktion går tillbaka till hyfsat normala. Plus smidigheten och brandsäkerheten. Ett vanligt uttag är inte designat för att dra maxström flera timmar i sträck så rekommenderar starkt att ha en laddbox. Tibber är ju en fantastisk app tex.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag tycker ladduttaget är dåligt placerat på alla elbilar... beroende på vart man parkerar. 😆

Därom tvista de lärde...

Vore bra om det kunde komma en standard, så blir det inte så mycket bök vid laddstationerna.
Men samtidigt kan laddstationerna fixa längre kablar, som räcker över till andra sidan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ett vanligt uttag är inte designat för att dra maxström flera timmar i sträck så rekommenderar starkt att ha en laddbox. Tibber är ju en fantastisk app tex.

Man kan installera ett riktigt 230V uttag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Man kan installera ett riktigt 230V uttag.
<Uppladdad bildlänk>

Sant. Tänker mer allmänt Svenssonuttag i Garaget. ”Här passar den juh”. 🙃 Gammalt kablage, slitna dammiga uttag mm.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Man kan installera ett riktigt 230V uttag.
<Uppladdad bildlänk>

Om man har säkerställt att kablaget fram är vettigt och det finns en jordfelsbrytare...

Skulle själv inte göra det, om jag hade en helelektrisk bil. Möjligtvis om en hybrid var aktuell.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om man har säkerställt att kablaget fram är vettigt och det finns en jordfelsbrytare...

Skulle själv inte göra det, om jag hade en helelektrisk bil. Möjligtvis om en hybrid var aktuell.

Logiskt tankefel här. Om du kör samma sträcka var dag med en hybrid eller en ren elbil, så laddar du ungefär lika mycket ur uttaget. Bara för du har större batteri, betyder inte att batteriet är slut varje dag när du kopplar in det...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Logiskt tankefel här. Om du kör samma sträcka var dag med en hybrid eller en ren elbil, så laddar du ungefär lika mycket ur uttaget. Bara för du har större batteri, betyder inte att batteriet är slut varje dag när du kopplar in det...

Hur tänkte du nu?
Om hybriden har 5 KWh och du kör en sträcka som hade krävt 10 KWh då laddar du dubbelt så mycket med elbilen. Eller ifall du kommer hem från en långresa och ska ladda 40 KWh.
Sen var väl ändå poängen att du kommer kunna ladda mer med en elbil och det kommer kräva större påfrestning över en längre tid så se till att ha gjort en ordentlig installation.

EDIT: Eller du kanske menar att man ska säkra upp även för hybrid? Då håller jag med

Permalänk
Medlem

Hej!
Ny ägare till elbil. Har en planerad resa från Stockholm till Göteborg och osäker på hur jag ska planera resan 😅
Någon app som är ett måste att ha? Det är en XC40 med android auto.

Vad ska batterigränsen vara för laddning? 80%?
Vad bör man tänka på vid extrem kyla/värme?

Tackar tacksamt emot all info och länkar på bra att veta text vad gäller elbil. Skicka gärna PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur tänkte du nu?
Om hybriden har 5 KWh och du kör en sträcka som hade krävt 10 KWh då laddar du dubbelt så mycket med elbilen. Eller ifall du kommer hem från en långresa och ska ladda 40 KWh.
Sen var väl ändå poängen att du kommer kunna ladda mer med en elbil och det kommer kräva större påfrestning över en längre tid så se till att ha gjort en ordentlig installation.

EDIT: Eller du kanske menar att man ska säkra upp även för hybrid? Då håller jag med

Tanken med en hybrid är väl ändå att man skall klara köra sin dagliga commute på el? Eller det var iallafall så jag tänkte.
Så för day to day travel (typ 95% av alla resor) så laddar man lika mycket ( detta fallet).

Sen så klart, är du en person som ofta åker längre sträckor så stämmer det inte såklart.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Sant. Tänker mer allmänt Svenssonuttag i Garaget. ”Här passar den juh”. 🙃 Gammalt kablage, slitna dammiga uttag mm.

Ja, är bara kablaget i bra skick så ska det inte vara något problem.

Skrivet av DaBone:

Om man har säkerställt att kablaget fram är vettigt och det finns en jordfelsbrytare...

Skulle själv inte göra det, om jag hade en helelektrisk bil. Möjligtvis om en hybrid var aktuell.

Är bara kablaget i bra skick & rätt area så ska det gå bra, jordfelsbrytare kan inte kosta många kronor att få monterat i dag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ännu en fråga 🙋‍♂️

Fått erbjudande hos Ionity snabbladdning för 3,5kr och som elen ser ut hemma med 300öre/kW (jag har timpris)

Blir det förmånligaste för mig att åka till en station och ladda på 30minuter eller ha laddning på hemma (när elen är som billigast)?

Tänker på tiden det tar att ladda hemma jämfört med snabbladdaren.

Frågan är mest relaterat till dessa tider nu när elen är så jäkla dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donhoz:

Ännu en fråga 🙋‍♂️

Fått erbjudande hos Ionity snabbladdning för 3,5kr och som elen ser ut hemma med 300öre/kW (jag har timpris)

Blir det förmånligaste för mig att åka till en station och ladda på 30minuter eller ha laddning på hemma (när elen är som billigast)?

Tänker på tiden det tar att ladda hemma jämfört med snabbladdaren.

Frågan är mest relaterat till dessa tider nu när elen är så jäkla dyrt.

Tiden hemma spelar väl egentligen ingen roll då du normalt laddar på nätter eller andra tider när det är billigt och du ändå bara har bilen stående. Ett tips är att räkna vad kostnaden blir totalt /kW (inkls alla avgifter) och jämföra. Det kan ju vara billigare ibland att ta Ionity (3.5 Kr var riktigt bra dessutom) men om du har timpris så kommer du nog billigare undan hemma (just nu är det kanske inte så dock, har inte koll på timpriset).

Själv är jag väldigt osäker just nu vad jag ska göra med mitt elavtal. Vårt går ut sista januari (0.87/kW öre just nu) och Vattenfalls erbjudande som jag måste tacka jag till idag är på 398 öre/kW (plus resten av avgifter) och bundet 1 år. Funderar på tibber och timpris (eller Vattenfall och timpris). Man kan ju tycka att priset borde sjunka efter feb/mars ... Just nu tänker jag inte mkt på när jag laddar bilen hemma men med ett pris på 4 Kr/kW så kan man börja fundera på att åka ut och ladda

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Ännu en fråga 🙋‍♂️

Fått erbjudande hos Ionity snabbladdning för 3,5kr och som elen ser ut hemma med 300öre/kW (jag har timpris)

Blir det förmånligaste för mig att åka till en station och ladda på 30minuter eller ha laddning på hemma (när elen är som billigast)?

Tänker på tiden det tar att ladda hemma jämfört med snabbladdaren.

Frågan är mest relaterat till dessa tider nu när elen är så jäkla dyrt.

Finns ju väldigt få Ionity stationer, så kolla upp om du bor nära en sådan eller kör förbi ofta, annars är det ju inget bra alternativ.

Dessutom blir det lätt kö på dessa då många biltillverkare (som är delägare i Ionity) lämnar med ett avtal med bra pris första året. Betalar själv 2.88kr/kWh med Mercedes eller BMW avtal på Ionity och har en Ionity laddstation på väg till/från jobbet så det händer att man laddar upp lite om det inte är kö och nattens elpris är högre än 2.88kr/kWh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donhoz:

Hej!
Ny ägare till elbil. Har en planerad resa från Stockholm till Göteborg och osäker på hur jag ska planera resan 😅
Någon app som är ett måste att ha? Det är en XC40 med android auto.

Vad ska batterigränsen vara för laddning? 80%?
Vad bör man tänka på vid extrem kyla/värme?

Tackar tacksamt emot all info och länkar på bra att veta text vad gäller elbil. Skicka gärna PM!

Skaffa ABRP (A Better Route Planner) så kan du planera vägen bra. Finns som app men även på webben. Kolla att du har appar för de olika laddnätverken. Frugan åkte ner till Ängelholm i somras och hade lite strul då hon var tvungen att fixa några appar på vägen. Ionity, tesla, InCharge är väl några som kan vara bra att ha. Du hade ju bra pris på Ionity så fokusera på deras stationer. Finns en stor i gränna.

Ladda upp bilen till 100% innan du åker. 80% är rekommendationen om du står längre med den men inga problem med 100% inför en resa.

Tänk på att i kylan drar du mer ström + att det också beror lite på trafik etc. Frugan körde ner till Gränna med vår Enyaq från Stockholm (huddinge) och hade 10% kvar (hon missade ladda i Markaryd). Det var på sensommaren. Nu skulle jag inte räkna med att det gick. Kollade snabbt hur det skulle vara för mig nu och ABRP rekommenderar stopp i Ionity Markaryd och sen Tesla i Jönköping. 2 stopp ner till Göteborg. Testade en XC40 (single engine) och där rekommenderade den Norrköping och sen Gränna Ionity men då skulle du bara ha 10% när du kommer till Gränna vilket jag tycker är lite tight. Så planera in något till stopp.

Jag har inte jättebra koll på Volvo och Android Auto. Vet inte om Google Maps läser av bilens laddning och routar om dig till ny laddstation om den anser du inte når fram.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Logiskt tankefel här. Om du kör samma sträcka var dag med en hybrid eller en ren elbil, så laddar du ungefär lika mycket ur uttaget. Bara för du har större batteri, betyder inte att batteriet är slut varje dag när du kopplar in det...

Tror nog att de flesta ganska regelbundet kör längre, än den sträcka du normalt sätt kommer med en hybrids batteri.
Därav är det bättre att se till så man ha bra och säkra saker hemma, så man slipper onödiga bränder.

Det finns även de som inte laddar sin elbil varje dag, utan bara ställer den på gården när de kommer hem. De laddar den kanske var 3:e/4:e dag... Vi har alla olika mönster ovh vad vi tycker är bekvämt.

Samtidigt har vi nog också olika syn på hur vi ser på säkerhet och hur viktig den är.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror nog att de flesta ganska regelbundet kör längre, än den sträcka du normalt sätt kommer med en hybrids batteri.
Därav är det bättre att se till så man ha bra och säkra saker hemma, så man slipper onödiga bränder.

Det finns även de som inte laddar sin elbil varje dag, utan bara ställer den på gården när de kommer hem. De laddar den kanske var 3:e/4:e dag... Vi har alla olika mönster ovh vad vi tycker är bekvämt.

Samtidigt har vi nog också olika syn på hur vi ser på säkerhet och hur viktig den är.

Inte riktigt det jag försökte säga heller. Jag rekommenderar ingen att ladda 220v, om det inte kollats noga med elektriker att ledningar/uttag faktiskt håller för belastningen över tid.

Jag reagerade mer på att att du tyckte att det var möjligtvis okej att ladda med 220v för hybrid men inte för elbil.
Om man som elbilsägare laddar som en hybrid ägare, dvs efter varje daily commute så blir det inte en 24h laddning varje dag. det var min poäng.

om det bara råkar vara för att dagens hybrider inte räcker för gemene mans daily commute, och om 2.5 år så gör den det, hade du ändrat din rekommendation då ?
Var går gränsen för att det är OK att ladda med 220v, istället för laddstation? 5kWh, 7,5kWh, 10kWh ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Inte riktigt det jag försökte säga heller. Jag rekommenderar ingen att ladda 220v, om det inte kollats noga med elektriker att ledningar/uttag faktiskt håller för belastningen över tid.

Jag reagerade mer på att att du tyckte att det var möjligtvis okej att ladda med 220v för hybrid men inte för elbil.
Om man som elbilsägare laddar som en hybrid ägare, dvs efter varje daily commute så blir det inte en 24h laddning varje dag. det var min poäng.

om det bara råkar vara för att dagens hybrider inte räcker för gemene mans daily commute, och om 2.5 år så gör den det, hade du ändrat din rekomendation då ?
Var går gränsen för att det är OK att ladda med 220v, istället för laddstation? 5kWh, 7,5kWh, 10kWh ?

Var gränsen går? Ja, den får väl gå någonstans där du själv tycker det är säkert och inte utgör en risk för brand. Var den går är ju upp till var och en. Men i slutänden handlar det ju mest om hur lång tid man laddar, med hur hög effekt och därmed hur hög påfrestning det blir på kablage och kontakt.
Min egna gräns är ganska lågt satt, men kanske är mer försiktig än vad andra är. Skulle nog inte ladda min elbil på det sättet, förutom vid en eventuell nödladdning, för att kunna ta mig till en riktig laddare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var gränsen går? Ja, den får väl gå någonstans där du själv tycker det är säkert och inte utgör en risk för brand. Var den går är ju upp till var och en. Men i slutänden handlar det ju mest om hur lång tid man laddar, med hur hög effekt och därmed hur hög påfrestning det blir på kablage och kontakt.
Min egna gräns är ganska lågt satt, men kanske är mer försiktig än vad andra är. Skulle nog inte ladda min elbil på det sättet, förutom vid en eventuell nödladdning, för att kunna ta mig till en riktig laddare.

Man brukar ju kalla 230v-laddare just för nödladdare, och när jag beställde min bil så var dom väldigt noga med att använda det begreppet. När jag lånade den så laddade jag över natten med bilens effekt nedsatt till 8A, gick ut och kände på vägguttag och kopplingsdosor i garaget (rätt nära mellan uttag och jordbrytare/säkringar och sen en fet 3-fas-matning direkt till husets elcentral) och trots att det var en varm sommardag så kändes det inte varmt alls.

230*8 är ju då ca 1,8kW och med mina erfarenheter runt installationen i mitt garage skulle jag nog våga ladda så rätt regelbundet, men det kommer man ju inte långt på med effektförluster på det, och dessutom skulle jag alltid vara livrädd för att ladda hos andra om jag inte är helt säker på att deras elinstallation är up to par så att säga. Tror att jag kommer skaffa en laddare som går att begränsa till 6A bara för att kunna toppa upp bilen när jag besöker svärföräldrarna, dom har säkert nåt uttag där dom brukar köra kupé-värmaren över natten som jag kan räkna med. Annars är det som du säger nödladdning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hej!
Ny ägare till elbil. Har en planerad resa från Stockholm till Göteborg och osäker på hur jag ska planera resan 😅
Någon app som är ett måste att ha? Det är en XC40 med android auto.

Vad ska batterigränsen vara för laddning? 80%?
Vad bör man tänka på vid extrem kyla/värme?

Tackar tacksamt emot all info och länkar på bra att veta text vad gäller elbil. Skicka gärna PM!

Grattis till en fin bil Eftersom du har Google Automotive i bilen med inbyggd Google Maps så rekommenderar jag dig att använda den för navigering. Filtrera gärna så att bilen använder Ionity i första hand. Där har du billigast pris med Plugsurfing-kortet du fick med bilen samt att bilen förvärmer batteriet vilket gör att det går snabbare att ladda Jag har kört Uppsala-Göreborg många gånger och bara haft problem en gång (men då var det nog mer mitt okunnande och brist på laddatolpar, det finns inte idag).

Sträckan är populär så det finns gott om stolpar längs rutten. Skulle det börja knipa så kommer bilen navigera dig till en laddare som ligger närmare, därför rekommenderar jag alltid i första hand att man kör på den inbyggda navigationen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som räknat på vad man kan spara i elkostnad med en laddbox vs. vanligt 230v-uttag? Förr var det ju klockrent, men tycker priserna på natten börjat dra iväg till ganska nära priserna på dagen också...

En laddbox kör du inte för pengarnas skull utan för att det tar en jäkla tid att ladda i 230v. Går din körning ihop med 230v och du inte blir lidande av det kan du däremot lika gärna köra 230 om d har vettiga uttag. Har kört ett par hundra kWh utan några problem med eluttag nu innan jag fick laddbox och kablarna har knappt varit ljumna efter en hel natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Tiden hemma spelar väl egentligen ingen roll då du normalt laddar på nätter eller andra tider när det är billigt och du ändå bara har bilen stående. Ett tips är att räkna vad kostnaden blir totalt /kW (inkls alla avgifter) och jämföra. Det kan ju vara billigare ibland att ta Ionity (3.5 Kr var riktigt bra dessutom) men om du har timpris så kommer du nog billigare undan hemma (just nu är det kanske inte så dock, har inte koll på timpriset).

Själv är jag väldigt osäker just nu vad jag ska göra med mitt elavtal. Vårt går ut sista januari (0.87/kW öre just nu) och Vattenfalls erbjudande som jag måste tacka jag till idag är på 398 öre/kW (plus resten av avgifter) och bundet 1 år. Funderar på tibber och timpris (eller Vattenfall och timpris). Man kan ju tycka att priset borde sjunka efter feb/mars ... Just nu tänker jag inte mkt på när jag laddar bilen hemma men med ett pris på 4 Kr/kW så kan man börja fundera på att åka ut och ladda

Skrivet av b1ghen:

Finns ju väldigt få Ionity stationer, så kolla upp om du bor nära en sådan eller kör förbi ofta, annars är det ju inget bra alternativ.

Dessutom blir det lätt kö på dessa då många biltillverkare (som är delägare i Ionity) lämnar med ett avtal med bra pris första året. Betalar själv 2.88kr/kWh med Mercedes eller BMW avtal på Ionity och har en Ionity laddstation på väg till/från jobbet så det händer att man laddar upp lite om det inte är kö och nattens elpris är högre än 2.88kr/kWh

Skrivet av Björn Endre:

Skaffa ABRP (A Better Route Planner) så kan du planera vägen bra. Finns som app men även på webben. Kolla att du har appar för de olika laddnätverken. Frugan åkte ner till Ängelholm i somras och hade lite strul då hon var tvungen att fixa några appar på vägen. Ionity, tesla, InCharge är väl några som kan vara bra att ha. Du hade ju bra pris på Ionity så fokusera på deras stationer. Finns en stor i gränna.

Ladda upp bilen till 100% innan du åker. 80% är rekommendationen om du står längre med den men inga problem med 100% inför en resa.

Tänk på att i kylan drar du mer ström + att det också beror lite på trafik etc. Frugan körde ner till Gränna med vår Enyaq från Stockholm (huddinge) och hade 10% kvar (hon missade ladda i Markaryd). Det var på sensommaren. Nu skulle jag inte räkna med att det gick. Kollade snabbt hur det skulle vara för mig nu och ABRP rekommenderar stopp i Ionity Markaryd och sen Tesla i Jönköping. 2 stopp ner till Göteborg. Testade en XC40 (single engine) och där rekommenderade den Norrköping och sen Gränna Ionity men då skulle du bara ha 10% när du kommer till Gränna vilket jag tycker är lite tight. Så planera in något till stopp.

Jag har inte jättebra koll på Volvo och Android Auto. Vet inte om Google Maps läser av bilens laddning och routar om dig till ny laddstation om den anser du inte når fram.

Skrivet av DaBone:

Tror nog att de flesta ganska regelbundet kör längre, än den sträcka du normalt sätt kommer med en hybrids batteri.
Därav är det bättre att se till så man ha bra och säkra saker hemma, så man slipper onödiga bränder.

Det finns även de som inte laddar sin elbil varje dag, utan bara ställer den på gården när de kommer hem. De laddar den kanske var 3:e/4:e dag... Vi har alla olika mönster ovh vad vi tycker är bekvämt.

Samtidigt har vi nog också olika syn på hur vi ser på säkerhet och hur viktig den är.

Tack ska ni ha för att ni tog er tiden! 🙏

Då har jag en bra start iallafall och förstår mig lite mer på detta. Tack för exemplen dessutom