Packat slarvigt för retur

Permalänk
Medlem

Packat slarvigt för retur

Lämnade precis tillbaka ett grafikkort köpt från Inet. Packade tillbaka allt som när det var nytt så att grafikkortet ligger inpressat i skumgummi i en ESD-påse i originalförpackningen.

Däremot var jag kanske lite snål med det yttre emballaget. Körde med packningspapper på alla sidor, men när jag slagit in allt och tejpat igen så känner jag dock att förpackningen kan röra sig när jag skakar och vänder den yttre kartongen. Det känns som att det går emot sidorna mjukt, så inget klonkande eller så.

Vad tror ni? Kommer den klara sig och godkännas av Inet? Är riktigt nojig nu när jag tittade på Inets instruktioner och hur de skriver att det är viktigt att inget glider runt i paketet..

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawlight:

Lämnade precis tillbaka ett grafikkort köpt från Inet. Packade tillbaka allt som när det var nytt så att grafikkortet ligger inpressat i skumgummi i en ESD-påse i originalförpackningen.

Däremot var jag kanske lite snål med det yttre emballaget. Körde med packningspapper på alla sidor, men när jag slagit in allt och tejpat igen så känner jag dock att förpackningen kan röra sig när jag skakar och vänder den yttre kartongen. Det känns som att det går emot sidorna mjukt, så inget klonkande eller så.

Vad tror ni? Kommer den klara sig och godkännas av Inet? Är riktigt nojig nu när jag tittade på Inets instruktioner och hur de skriver att det är viktigt att inget glider runt i paketet..

Packa om, tejp och tidningspapper är billigare än ett skadat grafikkort samt att god nattsömn är oprisbart

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Packa om, tejp och tidningspapper är billigare än ett skadat grafikkort samt att god nattsömn är oprisbart

Mvh

Tror han redan lämnat det på posten.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tror han redan lämnat det på posten.

Då får han be till postguden att de är varsamma med hans paket

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tror han redan lämnat det på posten.

Rätt magisk frågeställning enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju för jag skickat det redan som jag ställer frågan om hur petiga Inet kan vara. Mest för en god natts sömn.

Om jag inte hade skickat det redan hade jag packat om. Känner mig såklart dum.

Permalänk
Avstängd

Ingen kan ju svara på det såklart, och du kan inte göra något åt saken längre. Så sov på!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Brukar väl inte vara så noga paketerat med det som butikerna skickar till sina kunder heller

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Brukar väl inte vara så noga paketerat med det som butikerna skickar till sina kunder heller

Nä, jag vill minnas att det inte var något som helst packningsmaterial runt kartongen som grafikkortet kom med ursprungligen.

Permalänk
Medlem

Du kan skicka den i originalkartongen no problem. Det sker hela tiden med produkter. Däremot kan ett yttre lager (en kartong) skydda från insyn om vad som skickas vilket minskar stöldrisken. Så om originalkartongen ligger i är allt ok, den kommer inte gå sönder. Isf är det en tvist mot speditören som gäller men risken är extremt låg.

Att packa slarvigt låter som att du lagt GPU i tidningspapper i en kartong och hoppas på det bästa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kan skicka den i originalkartongen no problem. Det sker hela tiden med produkter. Däremot kan ett yttre lager (en kartong) skydda från insyn om vad som skickas vilket minskar stöldrisken. Så om originalkartongen ligger i är allt ok, den kommer inte gå sönder. Isf är det en tvist mot speditören som gäller men risken är extremt låg.

Att packa slarvigt låter som att du lagt GPU i tidningspapper i en kartong och hoppas på det bästa.

Körde grafikkortet och dagstidningen i matberedaren och fyllde en PET-flaska som jag sen skickade in. Tänkte att det fick duga åt dem.

Nämen, det var ett sånt här svar jag hade hoppats på

Stort tack 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Brukar väl inte vara så noga paketerat med det som butikerna skickar till sina kunder heller

Absolut, problemet är att då är dom ansvariga för postens dagliga fotbolls turneringar.
När kunder skickar tillbaks nåt så är kunden ansvarig, och det gäller även om man fått en förbetald lapp att skriva ut/klistra på.

Så i dom flesta fall så behöver man packa mycket bättre än vad butiken gjorde.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inet

👀
Skämt å sido. Så länge varan kommer fram oskadd så är det ju inga problem, anledningen till att vi skriver tydligt att man ska paketera det noggrant är för att undvika krångel för både oss och er kunder. Räcker oftast med ganska små insatser för att slippa att någon produkt kommer fram trasig

För er som råkade hitta hit kan jag tipsa om denna sidan på hur man ska packa returer.
https://www.inet.se/info/597/packningsguide

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

👀
Skämt å sido. Så länge varan kommer fram oskadd så är det ju inga problem, anledningen till att vi skriver tydligt att man ska paketera det noggrant är för att undvika krångel för både oss och er kunder. Räcker oftast med ganska små insatser för att slippa att någon produkt kommer fram trasig

Tackar för det svaret!

I vilket fall som helst slutade det med att jag lyckades krångla tillbaka paketet från ombudet (vilket enligt PostNord var något som vilade på ombudets barmhärtighet) och packade om det, med råge. Kändes som lite väl mycket pengar ute på vift för att lämna åt PostNords köttkvarn. Det hade säkert gått bra ändå. Men, men.

Tack för all empati och till er som hade roligt åt mig.

Permalänk
Medlem

Brukar man inte säga att de ska klara ett fall på minst 150cm när man skickar med posten?

Eller har minne av att det var så förr iaf.

Vet att farsan berättade att de skickade skärmar med posten ibland, och då snackar vi stora tunga CRT för typ CAD.
De fick skicka i speciella emballage där de va upphängda i gummiband....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Senast jag skickade tillbaka till Inet var det bättre packat än hur jag fick det. Paketet jag fick var orginalkartong utan något extra skyddande emballage och helt utan tejp över "kartongflärparna" så paketet hade börjat öppna sig. Först tänkte jag returnera på exakt samma vis, men kändes bättre att göra saker ordentligt så jag satte lite tejp så att det skulle hålla ihop.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Beställde MacBook Pro för några dagar sedan från större kedja. Till min förvåning kom datorn i blått vadderat påse (och verkligen minimalt med bubbelplast. (Notera att jag inte menar de blåa Kuvert som säljs i Butikerna). Blev chockad, eftersom det är sådan packning man får när man beställer från Aliexpress/DHgate ( där de mer eller mindre tejpar över påsen produkten ligger i)

Och jag är övertygad om jag hade skickat tillbaka datorn med samma slags packning och datorn tagit stryk, så hade jag säkert fått stått för det.

Permalänk
Medlem

jag har fått flera olika datorkomponenter skickade till mig direkt i originalembalage, med bara en tunn ytterkartong.

skumgummit som omsluter grafikkortet tar hand om det mesta. Det har överlevt en resa från Taiwan till Sverige. det tar sig de sista milen inom sverige oskatt också

Permalänk
Medlem

Givetvis ska man packa omsorgsfullt men rent juridiskt ligger risken kvar på säljaren vid returer under ångerrätt. Undantaget är om man packat på ett vårldslöst sätt (vilket ofta kräver att speditören gör en anmärkning vid inlämnandet).
Allra bäst är om säljaren anvisar hur varan ska packas (inte så vanligt dock).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

jag har fått flera olika datorkomponenter skickade till mig direkt i originalembalage, med bara en tunn ytterkartong.

Originalemballaget är fullt tillräckligt om man paketerar produkten så som den var från fabrik. Jag har fått många saker i dess originalkartong och det har aldrig varit några problem. Dessa kartonger är gjorda för att hålla, även när transportpersonal kastar dem.

Problemet är nog folk som inte använder det material som produkten kom i, utan hittar något annat material.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Nej originalemballaget för i stort sett alla produkter är INTE fullt tillräckliga!
Dessa är framtagna för att skydda produkten när många av dom är packade på pall.
Dvs krav för tex falla i ett betonggolv från 1,5-2m finns inte vid pallfrakt men finns för lösa paket.

Att alla butiker idag paketerar dåligt heller bara använder originalemballage är för att dom sparar pengar på att göra så.
Dvs det skulle kosta mer för dom att paketera allt enligt kraven, så istället tar butiken kostnaderna när tex posten förstör undermåligt paketerade försändelser vilket som redan sagts blir billigare i längden.
Det blir ju tråkigt för kund som alldeles för ofta behöver bråka om att varan var trasig och behöver skicka tillbaks sen ska det ju givetvis kollas och sen skickas ut en ny vara vilket allt som allt troligen handlar om 2-3 veckors tid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Nej originalemballaget för i stort sett alla produkter är INTE fullt tillräckliga!
Dessa är framtagna för att skydda produkten när många av dom är packade på pall.

Dvs det skulle kosta mer för dom att paketera allt enligt kraven, så istället tar butiken kostnaderna när tex posten förstör undermåligt paketerade försändelser vilket som redan sagts blir billigare i längden.

Jag tror verkligen att du har fel. Det måste innebära enorma kostnader för butiken att hantera alla paket som blir förstörda av postpersonal, om det nu är så som du säger.

Om vi tänker att butikerna som säljer produkter är vinstdrivande, vilket alla är, så vill de minska sina kostnader och öka sina intäkter. Det gör man inte enligt ditt sätt att tänka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Jag tror verkligen att du har fel. Det måste innebära enorma kostnader för butiken att hantera alla paket som blir förstörda av postpersonal, om det nu är så som du säger.

Om vi tänker att butikerna som säljer produkter är vinstdrivande, vilket alla är, så vill de minska sina kostnader och öka sina intäkter. Det gör man inte enligt ditt sätt att tänka.

Den balansgången beror väl på hur mycket som faktiskt går sönder (lär väl variera för olika produkter, och strategin kan mycket väl likaledes variera för olika produkter).

Om det handlar om att det blir "några få" istället för "i princip ingen" som får trasiga saker levererade så kan det ju mycket väl funka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Den balansgången beror väl på hur mycket som faktiskt går sönder (lär väl variera för olika produkter, och strategin kan mycket väl likaledes variera för olika produkter).

Om det handlar om att det blir "några få" istället för "i princip ingen" som får trasiga saker levererade så kan det ju mycket väl funka.

Du skrev tidigare att originalemballage inte räcker. Tycker att du motsäger dig själv här.

Som jag skrev, så anser jag att alla butiker gör en väl avvägd skattning av hur man ska skicka produkter till kunder. Om en stor del av produkterna går sönder i frakten så blir det en stor kostnad för butikerna, vilket de inte vill ha.

Jag beställer ganska mycket över internet. Det har hänt en gång att jag behövt reklamera saker som gått sönder i frakten och då var det en beställning från Kina där plastburkar gått sönder. Bra exempel på där postpersonal krossat mitt lätta paket med något mycket tyngre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Du skrev tidigare att originalemballage inte räcker. Tycker att du motsäger dig själv här.

Som jag skrev, så anser jag att alla butiker gör en väl avvägd skattning av hur man ska skicka produkter till kunder. Om en stor del av produkterna går sönder i frakten så blir det en stor kostnad för butikerna, vilket de inte vill ha.

Jag beställer ganska mycket över internet. Det har hänt en gång att jag behövt reklamera saker som gått sönder i frakten och då var det en beställning från Kina där plastburkar gått sönder. Bra exempel på där postpersonal krossat mitt lätta paket med något mycket tyngre.

Jag tror du menar att grizzly666 skrev det ena eller andra tidigare.

Det jag reagerade på var att du verkade så tvärsäker på att massor av varor nödvändigtvis går sönder isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Brukar man inte säga att de ska klara ett fall på minst 150cm när man skickar med posten?

Eller har minne av att det var så förr iaf.

Vet att farsan berättade att de skickade skärmar med posten ibland, och då snackar vi stora tunga CRT för typ CAD.
De fick skicka i speciella emballage där de va upphängda i gummiband....

har hört 3m så historien kan nog variera lite.

och samtidigt ska det vara paketerat så Lasses typ 50+kg betongklump som gick i samma bil ska landa på paketet.

när man packar med postnord ska man typ packa så det tål att bli överkört av postbilen som de skickar det med...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows