Transmissionsolja ger nytt rekord med GTX 1060

Permalänk
Melding Plague

Transmissionsolja ger nytt rekord med GTX 1060

Trashbench sätter nytt rekord med GTX 1060 i 3DMark Fire Strike.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ouff, lär inte vara kul att vistas i det rummet, transmissionsolja är känd för att vara rätt illaluktande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ouff, lär inte vara kul att vistas i det rummet, transmissionsolja är känd för att vara rätt illaluktande.

Luktar framförallt illa när den är "använd", färsk olja luktar betydligt mindre.

Men är väldigt jobbig på alla sätt att hantera... Så Verkar sjukt opraktiskt oavsett!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Kan detta vara en framtida räddning för en lidande bilindustri? När alla bilar blir elektriska får verkstäder gå över till att byta olja på datorer istället! Vill du ha extra spolarvätska till skärmen? Inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

ATF olja luktar inte illa, iaf tycker inte jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Luktar framförallt illa när den är "använd", färsk olja luktar betydligt mindre.

Men är väldigt jobbig på alla sätt att hantera... Så Verkar sjukt opraktiskt oavsett!

Ja, det kan jag väl hålla med om. Men tycker inte att ny ATF olja luktar speciellt trevligt heller.

Helt klart! Lär bli riktigt jobbigt att hantera.

Skrivet av Solanum95:

ATF olja luktar inte illa, iaf tycker inte jag det

Alla är vi olika bevisligen, tycker inte den doften är trevlig öht

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Kan detta vara en framtida räddning för en lidande bilindustri? När alla bilar blir elektriska får verkstäder gå över till att byta olja på datorer istället! Vill du ha extra spolarvätska till skärmen? Inga problem!

viktigt att skicka datorn på service varje år eller efter 1500speltimmar.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Finns olja för användning med el, alla högvoltstransformatorer är fyllda med denna olja, kanske bättre och enklare att använda den typen.

Permalänk
Medlem

Hela den här artikeln känns AI-skriven från början till slut.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Finns olja för användning med el, alla högvoltstransformatorer är fyllda med denna olja, kanske bättre och enklare att använda den typen.

ja troligen är funktionen liknande men tippar att olja faktiskt ämnad för ändamålet lär troligen vara en betydligt snällare mot materialen doppade i dem då hydraulolja/växellådsolja kan va rätt bitsk mot diverse material.

vill dock ha för mig att transformatorolja även det sakta löser upp diverse material när det använts i datorer hos experimenterande datorbyggare så inte helt optimalt det heller för längre perioder även om vi snackar flera år innan det faktiskt blir ett problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

"Nytt rekord" är väl att ta i. I videon så påpekas det också rätt tydligt att det inte är något spektakulärt rekord i och med att texten "Found 8 benchmark results" döljs skämtsamt.

Så... av totalt 8 submissions som matchar just hans config så kom han överst. Nog för att det är en kul video, men att kalla det rekord är clickbait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja troligen är funktionen liknande men tippar att olja faktiskt ämnad för ändamålet lär troligen vara en betydligt snällare mot materialen doppade i dem då hydraulolja/växellådsolja kan va rätt bitsk mot diverse material.

vill dock ha för mig att transformatorolja även det sakta löser upp diverse material när det använts i datorer hos experimenterande datorbyggare så inte helt optimalt det heller för längre perioder även om vi snackar flera år innan det faktiskt blir ett problem.

Förr var transformatorolja riktigt elak mot både miljön och hälsan, men den var inte elektisktledande då man har till exempel starkströmsbrytare i oljebad.
Det finns transmissionsolja som är stygg mot rödmetaller, typ brons och mässing. Förmodligen även koppar.
Så har man otur äter oljan upp valda delar på kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ja, det kan jag väl hålla med om. Men tycker inte att ny ATF olja luktar speciellt trevligt heller.

Helt klart! Lär bli riktigt jobbigt att hantera.

Alla är vi olika bevisligen, tycker inte den doften är trevlig öht

Då tycker jag att du ska prova ATF-olja från en låda med brända lameller.
Eller inte.......

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av Olof_B:

Förr var transformatorolja riktigt elak mot både miljön och hälsan, men den var inte elektisktledande då man har till exempel starkströmsbrytare i oljebad.
Det finns transmissionsolja som är stygg mot rödmetaller, typ brons och mässing. Förmodligen även koppar.
Så har man otur äter oljan upp valda delar på kretskortet.

tror inte någon form av olja är elektriskt ledande? är generellt bara skiten som är det.

och jag vet vad transformatorolja är och vad det generellt används till.

och ja troligen även "ren" koppar med tanke på att både brons och mässing är en blandning av koppar och zink eller koppar och tenn minns dock inte vilken som är vilken av dem men tror det är mässing som är koppar+zink men inte helt hundra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En vanlig mineralolja borde vara OK. Har labbats med oljekylning otaliga gånger under åren på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte någon form av olja är elektriskt ledande? är generellt bara skiten som är det.

och jag vet vad transformatorolja är och vad det generellt används till.

och ja troligen även "ren" koppar med tanke på att både brons och mässing är en blandning av koppar och zink eller koppar och tenn minns dock inte vilken som är vilken av dem men tror det är mässing som är koppar+zink men inte helt hundra.

En del oljor är idag till viss del ledande och då via dom tillsatser som tillsätts, finns olja med Molybden (Molybdenum Disulfide) och andra olika former av liknande tillsatser som är tänkt att hjälpa glidlager att hantera högre belastningar. Alltså den form av lager som finns i motorer och till viss del i växellådor.
Dess funktion är att fylla upp små ojämnheter i lagerytan, varvid den yta som tar upp lasten blir större.

Kan tänka mig att det blir lockande för dom tillsatserna att fylla upp ytan mellan ledningsbanorna och även under SMD kretsar, över tid.

Transformatorolja är nog den enda olja jag kan tänka mig är säker då den är avsedd för applikation där kravet är icke ledande, men även då bör man vara försiktig då jag misstänker att vissa plaster kan lösas upp.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Den här gojan har vi på jobbet i en av våra större maskiner.
Paratherm NF heter det och cirkulerar direkt genom lindningarna på ett par ganska biffiga stegmotorer.
Transformatorolja fick absolut inte användas när Parathermen var slut. Lite oklart varför faktiskt då
det som kyls är i princip samma saker som i en transformator.
Skulle säkert funka att kyla en dator med, ofärgat och missfärgar inget !
https://www.paratherm.com/heat-transfer-fluids/paratherm-nf-h...

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Den här gojan har vi på jobbet i en av våra större maskiner.
Paratherm NF heter det och cirkulerar direkt genom lindningarna på ett par ganska biffiga stegmotorer.
Transformatorolja fick absolut inte användas när Parathermen var slut. Lite oklart varför faktiskt då
det som kyls är i princip samma saker som i en transformator.
Skulle säkert funka att kyla en dator med, ofärgat och missfärgar inget !
https://www.paratherm.com/heat-transfer-fluids/paratherm-nf-h...

Kan vara så enkelt att den inte är blandbar med vad som helst.
Om/när vi ska byta processvätskor i våra tvättar eller bearbetningsmaskiner, till annan typ eller märke, så behövs en initialrengöring för att få bort risken att vätskorna påverkar varann på fel sätt.

Detta lär ha nyttjas av skrupellösa tvättmedelsförsäljare, då man ofta historiskt har gjort för fet blandning av tvättmedel, vilket skapar avlagringar i tvättmaskinen. Denna försäljare skickar då in sitt fina tvättmedel vilket löser upp allt jox och gör en skinande ren tvättmaskin. Problemet är bara att man fortsätter dosera fel, vilket gör att efter ett tag så ser tvättmaskinen ut som den gjorde innan. Och nästa försäljare kommer med SITT tvättmedel, och cirkusen går ett varv till.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Fan vad nice!
Lite överklockningsnyheter på Sweclockers

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Kan vara så enkelt att den inte är blandbar med vad som helst.
Om/när vi ska byta processvätskor i våra tvättar eller bearbetningsmaskiner, till annan typ eller märke, så behövs en initialrengöring för att få bort risken att vätskorna påverkar varann på fel sätt.

Detta lär ha nyttjas av skrupellösa tvättmedelsförsäljare, då man ofta historiskt har gjort för fet blandning av tvättmedel, vilket skapar avlagringar i tvättmaskinen. Denna försäljare skickar då in sitt fina tvättmedel vilket löser upp allt jox och gör en skinande ren tvättmaskin. Problemet är bara att man fortsätter dosera fel, vilket gör att efter ett tag så ser tvättmaskinen ut som den gjorde innan. Och nästa försäljare kommer med SITT tvättmedel, och cirkusen går ett varv till.

Vi insåg såklart vikten av rengörning av systemet innan för att undvika att blanda kylvätskor, orsaken var nog snarare att maskinleverantören inte ville ha på halsen att sagt ok till att använda något som inte står i underhållsmanualen och sedan smäller en motor.
Gissa vad vi skulle skylla på då ? Oavsett haveriorsak.
Så den cirkusen ville man nog slippa och det kan jag förstå.

Vi hade problem med vatten i kylmediat för många år sedan, det var inte roligt kan jag säga.
Den såpan räcker till en egen tråd

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Lämnar denna: