Nätverkslösning för liten lägenhet med tjocka väggar

Permalänk
Medlem

Nätverkslösning för liten lägenhet med tjocka väggar

Jag flyttade nyligen till en tvåa på 56kvm, men har lite problem med att få vettig wifi-mottagning i hela lägenheten då det går en väldigt tjock tegelvägg genom lägenheten. För tillfället jobbar jag 100% remote, och min sambo jobbar 50% remote, och det är kontoret som främst är ett problemområde. När jag arbetar kör jag en laptop, men har även en stationär PC privat som jag vill ha trådat.

På bilden nedan:
Blå = Router från ISP (Technicolor 799 Xtream från Telenor). Placerad inuti övergarderob
Röd linje = Ethernet-kabel från ISP-router till kontoret
Gul = Ethernet uttag 1 port
Grön = Skrivbord där jag har både PC och jobblaptop. För tillfället kör jag ethernet-kabel mellan PC och uttaget.

Den tjocka väggen mellan vardagsrum och sovrum / hall och kök är en väldigt tjock tegelvägg.
Väggen mellan Sovrum och kontor är en gedigen glasvägg. Rätt tjock med ljudlameller (ifall det spelar någon roll).

Är lite osäker på hur jag ska gå tillväga, vill ogärna dra mer kablar, och det känns som att en ensam router inte kommer räcka iom. väggarna.

Först kollade jag på lite mesh-lösningar, där jag kan ha en nod i kontoret med ethernet-kabeln, som jag kan koppla pc'n till. Men samtidigt känns det rätt overkill med mesh för en så pass liten lägenhet?

Vore det lämpligare att smälla in en AP i kontoret med kabeln som redan är dragen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut sätta en AP i kontoret eftersom du redan har tråd draget dit.

Om den inte kan täcka hela din lägenhet (ändå ut till balkongen) så kan du därefter överväga att:
- Dra sladd vidare till en sekundär ap
- Dra ny sladd från hallen till sekundär ap
- Testa någon form av powerline, alltså ethernet över elnätet. Endera från kontoret eller från hallen.
- Köpa en till ap som du ansluter trådlöst till den första (om det nu skulle fungera bättre).

Permalänk
Medlem

Inte möjligt att köpa en switch och köra trådat även till Laptopen?

Annars hade jag satt en AP i kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag skulle absolut sätta en AP i kontoret eftersom du redan har tråd draget dit.

Om den inte kan täcka hela din lägenhet (ändå ut till balkongen) så kan du därefter överväga att:
- Dra sladd vidare till en sekundär ap
- Dra ny sladd från hallen till sekundär ap
- Testa någon form av powerline, alltså ethernet över elnätet. Endera från kontoret eller från hallen.
- Köpa en till ap som du ansluter trådlöst till den första (om det nu skulle fungera bättre).

Alright, tack för tipsen!
Har däremot lite problem att hitta vettiga AP's som har en sekundär ethernet-port. Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO är den enda jag hittar, har du eventuellt några andra rekommendationer?

Skrivet av Chibariku:

Inte möjligt att köpa en switch och köra trådat även till Laptopen?

Annars hade jag satt en AP i kontoret.

Lite bökigt med trådat till laptopen, då sambon även brukar sitta här dom dagar hon jobbar hemifrån. Kör även en macbook som arbetsdator, så mina portar är något begränsade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Har däremot lite problem att hitta vettiga AP's som har en sekundär ethernet-port. Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO är den enda jag hittar, har du eventuellt några andra rekommendationer?

Lite bökigt med trådat till laptopen, då sambon även brukar sitta här dom dagar hon jobbar hemifrån. Kör även en macbook som arbetsdator, så mina portar är något begränsade...

Du kan ju använda vilken vanlig router som helst som AP och de har ju i regel 4 portar också.

Permalänk
Medlem

@Rongelol hmm.

Men om du redan har en CAT6 kabel från routern till kontoret och ett uttag där, är inte jobbet redan gjort då ?

Från routern till en GbE switch vid blåa punkten, i denna switch kopplar du in en AP och kabeln som går till kontoret. I kontoret kan du montera en till GbE switch. Till den kopplar du in din dator och en AP. Det borde täcka in hela lägenheten även om du har två av varandra oberoende trådlösa nät.

Eller misstolkar jag allt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Skrivet av DennisOlof:

@Rongelol hmm.

Men om du redan har en CAT6 kabel från routern till kontoret och ett uttag där, är inte jobbet redan gjort då ?

Från routern till en GbE switch vid blåa punkten, i denna switch kopplar du in en AP och kabeln som går till kontoret. I kontoret kan du montera en till GbE switch. Till den kopplar du in din dator och en AP. Det borde täcka in hela lägenheten även om du har två av varandra oberoende trådlösa nät.

Jag tror precis som DennisOlof att du ska köpa dig en switch som klarar GbE och sedan kopplar du in din AP i denna. Köper du en med 5 portar så har du tre kvar för annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Rongelol hmm.

Skrivet av MickeBoy:

Jag tror precis som DennisOlof att du ska köpa dig en switch som klarar GbE och sedan kopplar du in din AP i denna. Köper du en med 5 portar så har du tre kvar för annat.

Så sammanfattningsvis rekommenderar ni två AP's, helst av samma märke för att få vettig roaming (vill helst köra ett trådlöst nät). Då släcker man trådlösa nätverket helt på ISP-routern, och låter AP's sköta allt ?

Om jag smäller in en AP i kontoret som har en sekundär port för min PC, alt. en router som jag kör som AP så behöver jag ingen switch va?

Har även lekt med tanken att slänga ISP-routern och byta ut mot något vettigare. Typ en ASUS XT8, samt en RT-AX92U som AP för att köra i kontoret. Känns som att det skulle kosta ungefär lika mycket som två Ubiquiti AP's, samt hålla det relativt framtidssäkert och skalbart om man mot förmodan skulle flytta eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Så sammanfattningsvis rekommenderar ni två AP's, helst av samma märke för att få vettig roaming (vill helst köra ett trådlöst nät). Då släcker man trådlösa nätverket helt på ISP-routern, och låter AP's sköta allt ?

Om jag smäller in en AP i kontoret som har en sekundär port för min PC, alt. en router som jag kör som AP så behöver jag ingen switch va?

Har även lekt med tanken att slänga ISP-routern och byta ut mot något vettigare. Typ en ASUS XT8, samt en RT-AX92U som AP för att köra i kontoret. Känns som att det skulle kosta ungefär lika mycket som två Ubiquiti AP's, samt hålla det relativt framtidssäkert och skalbart om man mot förmodan skulle flytta eller dylikt.

Vi har tegel/betongväggar i vår lägenhet. Körde med en gammal ASUS NT66U och en kabelansluten Netgear WNDR3700 som AP i datarummet i andra änden lägenheten ett tag, men bytte för något år sedan till två st TP-Link Deco X20 för en tusenlapp vardera på Kjell & Co.

Det blev rejäl förbättring i täckning genom väggarna, plus att WiFi 6 klarar många fler enheter, vilket är bra för alla våra smarta lampor, uttag och Google-assistenter. Samt mesh med sömlös roaming såklart

Finns 2-pack för under 2000kr just nu:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5440815

EDIT: De har dubbla nätverksportar också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vi har tegel/betongväggar i vår lägenhet. Körde med en gammal ASUS NT66U och en kabelansluten Netgear WNDR3700 som AP i datarummet i andra änden lägenheten ett tag, men bytte för något år sedan till två st TP-Link Deco X20 för en tusenlapp vardera på Kjell & Co.

Det blev rejäl förbättring i täckning genom väggarna, plus att WiFi 6 klarar många fler enheter, vilket är bra för alla våra smarta lampor, uttag och Google-assistenter. Samt mesh med sömlös roaming såklart

Finns 2-pack för under 2000kr just nu:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5440815

EDIT: De har dubbla nätverksportar också.

Det är något sånt jag har kollat på faktiskt. Kör också Philips Hue och lite andra diverse smarta prylar, som bara lär bli fler. Vill däremot helst undvika TPLink då det går lite väl mycket rykten om deras relation till Kina än vad jag är bekväm med, därför jag mer lutar åt ASUS. Kanske lite foliehattigt av mig iom. att ASUS är från Taiwan, men nåväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Det är något sånt jag har kollat på faktiskt. Kör också Philips Hue och lite andra diverse smarta prylar, som bara lär bli fler. Vill däremot helst undvika TPLink då det går lite väl mycket rykten om deras relation till Kina än vad jag är bekväm med, därför jag mer lutar åt ASUS. Kanske lite foliehattigt av mig iom. att ASUS är från Taiwan, men nåväl.

Ja, hade ASUS varit lika billiga när jag köpte hade jag nog också köpt dem, då jag var van vid det interfacet.

TP-Link har ju väldigt få inställningar, men å andra sidan vet jag inte riktigt om jag saknar något från den gamla routern och det är smidigt med en app i mobilen där man får info om anslutna enheter och lite sånt iaf.

AX92U kikade jag lite på, man de låg väl på dubbla priset när jag skulle byta, nu verkar man kunna få ett 2-pack för 2500kr.
Men det går ju att blanda med ASUS- AI-Mesh numera också, så man kan ju välja lite kombos som du skrev

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX