Fjärrbrytare med återkoppljng

Permalänk
Medlem

Fjärrbrytare med återkoppljng

Jag har Telldus i sommarstugan för styrning av belysning, värmekabel och temperaturkontroll.
Jag stör mig lite på att jag inte vet säkert om brytaren för t.ex värmekabeln slagit till.
Det händer ibland att någon lampa inte lyder kommandot men det har man ju ingen aning om sedan det verkar vara ett envägssystem.
Finns det något bra system där brytaren verkligen bekräftar tillslag av brytaren?

Permalänk
Medlem

På din beskrivning låter det som att du kör Nexa-protokollet (433Mhz). Det är enkelriktat och helt utan säkerhet. Dvs, vem som helst kan slå på/av dina enheter bara de är i närheten.

Det finns flera olika standarder som är betydligt mer pålitliga. Tex Z-wave och Zigbee (båda är dubbelriktade). Företagen i smarthem-branchen har börjat fila på en ny standard, Matter, som troligtvis kommer att slå stort när den lanseras på riktigt.

I dagsläget skulle jag välja i följande ordning:
1. Zigbee
2. Z-wave
3. blåtand
4. WiFi

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wath:

Jag har Telldus i sommarstugan för styrning av belysning, värmekabel och temperaturkontroll.
Jag stör mig lite på att jag inte vet säkert om brytaren för t.ex värmekabeln slagit till.
Det händer ibland att någon lampa inte lyder kommandot men det har man ju ingen aning om sedan det verkar vara ett envägssystem.
Finns det något bra system där brytaren verkligen bekräftar tillslag av brytaren?

Om du ska byta ut hela systemet kör z-wave klart driftsäkrast om vi inte talar kabel, typ knx, då z-wave inte använder 2.4ghz och sakerna håller vanligen hög kvalité då varje sak ska godkännas av z-wave alliance. för tunga saker, kör heltune highload 16A den fixar alla typer av laster enligt deras suport och har tempsensor om man vill, qubino minidimmer är väldigt trevliga för närmast alla typer av lampor
(ska du köra den i relä läge på en on/off lampa behöver du nolla), temostater gillar jag qubino thermostat 2.

ska du bara byta enstaka saker, då är egentligen både zigbee och z-wave inte jätte bra (beroende på storlek och placering naturligtvis) då båda dessa använder meash dvs dom använda dom andra sakerna med samma protokoll som har ström matning till sig för att skicka signalen vidare. fler saker ger bättre signal.

egentligen är jag rätt mycket emot wifi anslutna lot saker, men ska du bara ha enstaka saker kolla på shelly
väldigt prisvärda, rätt bra kvalité och kommer använda ditt befintliga wlan. kommer dock någon bugg då och då som kräver om start av enheten vilket du kan göra på distans (over volt detektion fick jag senast igår, den buggen har funnits väldigt länge)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.