Köpt två FdriveX usb M.2 8 TB för 891:-

Permalänk
Medlem

Köpt två FdriveX usb M.2 8 TB för 891:-

Betalat med Klarna 30 dgr eftersom jag kallt räknar med att dessa inte kan lagra 8 TB.

Kommer köra med testprogramet Fakeflashtest för att verifiera det är fake och sedan ta kontakt med säljaren och Klarna.

Vad har säljaren att vinna på detta då företaget inte får några pengar från Klarna om det är bedrägeri?

Om det inte är fake så ok, men om det låter för bra för att vara sant så ......

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Betalat med Klarna 30 dgr eftersom jag kallt räknar med att dessa inte kan lagra 8 TB.

Kommer köra med testprogramet Fakeflashtest för att verifiera det är fake och sedan ta kontakt med säljaren och Klarna.

Vad har säljaren att vinna på detta då företaget inte får några pengar från Klarna om det är bedrägeri?

Om det inte är fake så ok, men om det låter för bra för att vara sant så ......

https://webshopchecker.nl/shop/hutsen-nl/#comment-1504 verkar relevant (hänvisar till samma produkt såld på en exakt likadan "nederländsk" sida som den enda "svenska" som jag hittade som sålde något som heter likadant):

"Selling so-called external SSD of 8TB for 49 euros – that is of course not true! These fake drives are abundantly available on aliexpress and have already been scrutinized by tweakers: https://tweakers.net/reviews/10434/een-externe-ssd-van-60tb-v...

So do not order fake aliexpress products from this so-called Dutch webshop. They do drop shipments as is apparent from the terms and conditions where they try to avoid customs costs. https://hutsen.nl/products/fdrivex?variant=41855590334646 .

Same Chamber of Commerce Number as other vague webshops. ..."

Google translate kan kanske hjälpa om man vill läsa vad de hittade i...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Vad har säljaren att vinna på detta då företaget inte får några pengar från Klarna om det är bedrägeri?

Pja, uppläget "factoring" är förhoppningsvis inte okänt. Man kan helt enkelt sälja eller låna på de kundfordringar man har. Jag vet inte om Klarna själva gör detta, dvs betalar en delmängd av pengarna till säljaren direkt vid köpet och sedan försöker driva in hela beloppet. Men annars kan man ju med hjälp av Klarna bevisa att man har kundfordringar och sedan låna med dessa som säkerhet.

Eftersom kostnaden för produkten antagligen är väldigt låg i förhållande till priset (som i sig inte är så högt) så kan man antagligen skjuta upp konsekvenserna ett tag även om man skulle bli tvungen att återbetala en del eller inte få in viss andel av köpen som gjorts mot faktura. En del kunder kommer inte ens fatta att de blivit lurade. Andra orkar inte driva det eftersom det inte rör sig om speciellt mycket pengar.

Oavsett så kommer det förstås sluta med att att man tar pengarna man fått in och drar och låter någon annan stå med kostnaden.

Så grattis till att du medverkat till ett bedrägeri.

Permalänk

Bestrider fakturan hos Klarna

Skrivet av olirc:

Betalat med Klarna 30 dgr eftersom jag kallt räknar med att dessa inte kan lagra 8 TB.

Kommer köra med testprogramet Fakeflashtest för att verifiera det är fake och sedan ta kontakt med säljaren och Klarna.

Vad har säljaren att vinna på detta då företaget inte får några pengar från Klarna om det är bedrägeri?

Om det inte är fake så ok, men om det låter för bra för att vara sant så ......

Jag har beställt en likadan produkt från Sebutik.se som jag har returnerat och nu vill Klarna att jag ska skicka en videofilm på att den där driven inte funkar. Det kan jag av naturliga skäl inte göra eftersom jag returnerade den tillbaka till Kina utan att öppna paketet.

Jag undrar om vi kan kontakta varandra i den här saken, eftersom vi tycks ha råkat ut för samma blufföretag. Skruttigt av Klarna att inte ha bättre koll på vilka dom har som företagskunder. Det kostade 180 kronor att returnera disken till Kina.

Jag kontaktar dig via PM, så kanske vi kan bekämpa det här skojet tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baro Babo:

Jag har beställt en likadan produkt från Sebutik.se som jag har returnerat och nu vill Klarna att jag ska skicka en videofilm på att den där driven inte funkar. Det kan jag av naturliga skäl inte göra eftersom jag returnerade den tillbaka till Kina utan att öppna paketet.

Jag undrar om vi kan kontakta varandra i den här saken, eftersom vi tycks ha råkat ut för samma blufföretag. Skruttigt av Klarna att inte ha bättre koll på vilka dom har som företagskunder. Det kostade 180 kronor att returnera disken till Kina.

Jag kontaktar dig via PM, så kanske vi kan bekämpa det här skojet tillsammans.

Då blir det att filma när jag testar m.2 driven när jag klagar hos Klarna.

Permalänk
Skrivet av olirc:

Då blir det att filma när jag testar m.2 driven när jag klagar hos Klarna.

Ja, Klarnas reklamationsavdelning kräver det. Har du lust att höra av dig och meddela mig resultatet? Nu vet jag inte var du handlat, men jag fick returnera till Kina, spårbart, bara det gick på 180 spänn.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har du fått grejerna?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem disken och kört Fakeflashtest. Snabbtestet failar hela tiden med trasiga sektorer. Kör nu "empty space"-testet vilket tar en evighet. Självklart är det ingen 8TB-disk, frågan hur stor den är egentligen. Har reklamerat hos sebutik.se och Klarna.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Jag har fått hem disken och kört Fakeflashtest. Snabbtestet failar hela tiden med trasiga sektorer. Kör nu "empty space"-testet vilket tar en evighet. Självklart är det ingen 8TB-disk, frågan hur stor den är egentligen. Har reklamerat hos sebutik.se och Klarna.

Kollade just på den "Hemsidan" och det verkligen skrek scam om den.
Otroligt vanligt med sånahär "dropshipping" sidor nuförtiden.

Det man ska vara uppmärksam på är att noggrant inspektera "Om oss-information", dvs på vilket sätt företaget beskriver sig själva och vart kontor osv ligger. Även "Alla rättigheter förbehålls-infon" ska man titta på. Såg att det stod årtalet 2020, så redan där ringer varningsklockorna.
Ta alltid reda på mer info om "företagen" på andra ställen. Läs ev recensioner och forumtrådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olirc:

Betalat med Klarna 30 dgr eftersom jag kallt räknar med att dessa inte kan lagra 8 TB.

Kommer köra med testprogramet Fakeflashtest för att verifiera det är fake och sedan ta kontakt med säljaren och Klarna.

Vad har säljaren att vinna på detta då företaget inte får några pengar från Klarna om det är bedrägeri?

Om det inte är fake så ok, men om det låter för bra för att vara sant så ......

Att han får en personen infekterad med malware då man många gånger skapar tomt lagringsutrymme på en disk på det viset för att lägga den skadliga koden längst ner i utrymmet. Personen får 800kr + smitta en människa med malware. Man betalar för att infektera sig själv. Jag personligen vette tusan om jag skulle våga stoppa in en disk i min dator, isåfall om det var en gammal isf för att skriva över med urandom men inte annars, nej aldrig när jag vet hur dom kan göra.

Man kan göra detta väldigt enkelt med fallocate te.x i Linux, se det som en virtuell hårddisk som man väljer en fast storlek på där det finns massa tomt utrymme i en stor partition.

Hurvida det är så i ditt fall det vet jag inget om, det kan vara ett sätt som många inte tänker på som även hänt tidigare.

https://man7.org/linux/man-pages/man1/fallocate.1.html

fallocate - preallocate or deallocate space to a file fallocate is used to manipulate the allocated disk space for a file, either to deallocate or preallocate it. For filesystems which support the fallocate(2) system call, preallocation is done quickly by allocating blocks and marking them as uninitialized, requiring no IO to the data blocks. This is much faster than creating a file by filling it with zeroes.

Skrev i en exakt likadan tråd nästan för något årsen här på forumet då visade jag även hur dom hade gjort senast i den tråden det var någon som skulle köpa en 16TB disk då vet inte hur det gick men jag röstade JA iaf på frågan, nice med uppföljning såklart. Det kan ju vara sant dock och du får dina TB då har du gjort en deal.

Eller hänt och hänt, jag skulle ha gjort så personligen om jag var dom men nu är jag ju inte sådan så nu vet jag ju inte om dom skulle göra samma sak men det är ett scenario och därför tror jag det kan så vara men sannolikheten är nog liten men ja alla kan man tänka olika. Det sist var om en windows installation då kom jag på denna idén och sen så fick jag plötsligt en anledning till att aldrig prova en sån.

Här är tråden: #19752104

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baro Babo:

Ja, Klarnas reklamationsavdelning kräver det. Har du lust att höra av dig och meddela mig resultatet? Nu vet jag inte var du handlat, men jag fick returnera till Kina, spårbart, bara det gick på 180 spänn.

Lycka till!

Skrivet av ThomasL:

Har du fått grejerna?

Fick aldrig dessa minnen och Klarna har idag rivit fakturan då företag enligt Klarna ska följa svensk konsumentlagstiftning vid förfrågan utav mig på deras chatt.

Det innebär i mitt fall att säljaren står risken för varan om den lämnas utanför dörren i hyreslägenhet.

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Har du fått grejerna?

Ja, jag fick paketet. Öppnade det inte, utan returnerade det öppnat, kostnad 180 SEK.

Klarna tog inte betalt. Men 180 spänn i onödan, liksom. Och tyvärr tar Klarna inget ansvar utöver att ta betalt, dom stänger inte av butiker som luras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baro Babo:

Ja, jag fick paketet. Öppnade det inte, utan returnerade det öppnat, kostnad 180 SEK.

Klarna tog inte betalt. Men 180 spänn i onödan, liksom. Och tyvärr tar Klarna inget ansvar utöver att ta betalt, dom stänger inte av butiker som luras.

Jag pratar med support och de kräver att jag skickar tillbaka det på min kostnad. Det kommer jag inte göra utan kommer bestrida allting med Klarna om de ens hör av sig. Inte en chans att jag betalar något för en bluffprodukt.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Jag pratar med support och de kräver att jag skickar tillbaka det på min kostnad. Det kommer jag inte göra utan kommer bestrida allting med Klarna om de ens hör av sig. Inte en chans att jag betalar något för en bluffprodukt.

Jag testade den varianten och Klarna svarade att dom endast tog ansvar för själva faktureringen och inte för returen. Det ansvarar säljaren för. Och dom krävde alltså ett rekommenderat brev till Kina för 180 spänn.

Klarna samarbetar med väldigt suspekta firmor, tyvärr.

Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baro Babo:

Jag testade den varianten och Klarna svarade att dom endast tog ansvar för själva faktureringen och inte för returen. Det ansvarar säljaren för. Och dom krävde alltså ett rekommenderat brev till Kina för 180 spänn.

Klarna samarbetar med väldigt suspekta firmor, tyvärr.

Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Kommer bestrida allting, tvivlar på att de drar det till tingsrätten...

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baro Babo:

Jag testade den varianten och Klarna svarade att dom endast tog ansvar för själva faktureringen och inte för returen. Det ansvarar säljaren för. Och dom krävde alltså ett rekommenderat brev till Kina för 180 spänn.

Klarna samarbetar med väldigt suspekta firmor, tyvärr.

Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Hej, Thomas!

Jag skriver till dig för att bekräfta att faktura 1537541359999367 från sebutik.se nu har tagits bort, eftersom de inte varit behjälpliga i ärendet. Det betyder att du helt kan bortse från den och att vår utredning är avslutad.

Om det finns något annat vi kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta vår kundservice på https://www.klarna.com/se/kundservice.

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Linn
Kundservicerepresentant
Utredningsavdelningen
Klarna Bank AB (publ)

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler