Total rensning av hårddisk/SSD inför sälj. Hur gör man?

Permalänk
Medlem

Total rensning av hårddisk/SSD inför sälj. Hur gör man?

Hej Sweclockers,

Jag har tänkt att sälja min gamla dator inom några månader. Den har en gammal SSD och en hårddisk som jag självfallet inte vill att någon ska kunna hämta någon data ifrån.

Jag är van vid att formattera om dessa vid ominstallation av Windows, men hur säkerställer man att ingen kan återställa de?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,
Yolof

Permalänk
Medlem

Finns flera varianter beroende på tid, storlek av disk etc;

Du kan antingen köra ex. Veracrypt och kryptera hela hårddisken med ett otäckt långt lösenord, för att därefter formatera som vanligt.

Eller någon av alla Low Level Format Tools som finns ute.

Om du är ovan så är Hirem Boot CD ett annat väldigt bra tips, finns applikationer för att rensa hårddisken där.
Ett pass med 0-or räcker gott och väl för 99% av "hoten".
(Använd Rufus för att skapa en boot-bar usb-sticka, välj stickan i UEFI och därefter gå in i applications och välj någon av applikationerna som finns där)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För SSD så är det secure erase som gäller. Om ssd'n inte stödjer secure erase så skulle jag behålla den.

För hårddisk så kan man skriva över den. Finns säkert ett antal programvaror för windows, annars shred kommandot i Linux.

En artikel i ämnet.
https://www.tomshardware.com/how-to/secure-erase-ssd-or-hard-...

Permalänk

så vanlig formatering funkar inte?

Permalänk
Medlem

Du kan använda kommandotolken (windows). Diskpart, listdisk. clean på vald disk (först select disk x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

så vanlig formatering funkar inte?

Det beror på hur känslig data du har på den, och vem som köper den. En formatering tar egentligen inte bort datan, bara mappningen så den inte vet själv vad som finns var och beter sig som att alla celler är tomma. Är man dedikerad kan man alltså fortfarande komma runt formateringen och läsa av cellernas data

Om du enbart har haft spel på den och säljer till random Svensson som ska stoppa den i en vanlig hemma-PC så är nog risken 0. Men det täcker ju inte alla scenarion

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Det beror på hur känslig data du har på den, och vem som köper den. En formatering tar egentligen inte bort datan, bara mappningen så den inte vet själv vad som finns var och beter sig som att alla celler är tomma. Är man dedikerad kan man alltså fortfarande komma runt formateringen och läsa av cellernas data

Om du enbart har haft spel på den och säljer till random Svensson som ska stoppa den i en vanlig hemma-PC så är nog risken 0. Men det täcker ju inte alla scenarion

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Hammare, banka på den tills du hör att skivorna går i spillror och det skramlar när du skakar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Skruva isär, förstör plattorna med en skruvmejsel

Dremel

Vinkelslip

Syrabad

Släpp från ett hustag

Bli kreativ!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WitchDoctor91:

så vanlig formatering funkar inte?

Inte på en hdd men i praktiken räcker det troligen på en ssd men de har ofta nån typ av secure erase också som verkligen rensar allt så pass att ingen kan hitta några spår.
SSDer är väldigt bra på att rensa data själva eftersom det bör göras snabbt/aggressivt för att de annars får kass skrivprestanda så trim gör just detta för att förbereda block för skrivning medans en hdd inte påverkas av det så de flaggar bara utrymmet som tillgängligt men raderar ingen innan det verkligen ska skrivas på utrymmet eftersom det inte påverkar skrivprestandan om de behöver "skriva över" eller skriver på tomt utrymme.
Sedan beror det väl också på vem man säljer till och vilken typ av data det varit på disken,

Själv skulle jag inte bry mig särskilt mycket om att göra mer än partitionera om för det lilla jag har som är verkligen känsligt lagras redan i krypterat format typ i en lösenordshanterare men alla är vi olika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om du enbart har haft spel på den och säljer till random Svensson som ska stoppa den i en vanlig hemma-PC så är nog risken 0. Men det täcker ju inte alla scenarion

Jag skulle säga med tanke på hur fantastiskt enkelt det är att göra en carve mha Google idag så skulle jag rekommendera alla att minst skriva över med 0-or på vanliga HDDer (SSDer som sagt, beter sig annorlunda och där brukar det räcka med radering + optimering i Windows via Trim / Defrag / SecErase), just av den anledningen att det är enkelt och man slipper överraskningar.

Visst det är en form av dataintrång (Eller?), men samtidigt räcker det med en nyfiken tolvåring och du har bilder / uppgifter / etc som du kanske inte vill sprida

Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Kreativitet är kunskapens morbror

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Introducera lite ventilationshål med borrmaskinen Eller så kan man använda något av verktygen som skriver över hela volymen en eller flera gånger. Själv har jag aldrig brytt mig om det dock, men det beror ju så klart vad man lagrat och vart den tar vägen efter dig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Om du har vedeldning eller pelets olja whatever bara släng in disken i brännkammaren kommer typ bara va en klump slagg kvar i askbaljan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förutom att nollställa informationen på SSD-disken så kan secure erase återställa prestanda. Så om man köper en begagnad SSD eller ska sälja en SSD så bör man göra secure erase. Kan också vara bra att göra det om man vill göra en ren installation av OS på en äldre SSD, för att maxa prestandan och helt tömma disken.

https://www.tomshardware.com/how-to/secure-erase-ssd-or-hard-...

Att förstöra fungerande hårddiskar är slöseri. Går ju att radera dem programvarumässigt och sedan sälja dem eller ge bort. Lagrar man känsliga data så kan man kryptera sina diskar innan man använder dem. Då behövs inte läggas överdrivet mycket krut på rensningen när man sedan ska sälja disken eftersom det ändå är väldigt svårt att läsa ur data utan krypteringsnyckel.

Edit: Om de inte fungerar så är det förstås vettigt att förstöra dem om man inte hade raderat dem innan de gick sönder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WitchDoctor91:

sjukt intressant, visste jag inte. men om jag har hdd hemma som man vill slänga på tippen? hur pajjar man en hdd då?

Skrivet av FX9:

Skruva isär, förstör plattorna med en skruvmejsel

Dremel

Vinkelslip

Syrabad

Släpp från ett hustag

Bli kreativ!

En stor magnet gör jobbet och är minst "skitigt". Däremot duger oftast en rejäl low-level erase. Dvs sitta och skriva ett gäng mönster över hela disken alternerande ett par gånger. Tar dock ruggigt lång tid. Att köra en kryptering innan användande är säkrare och snabbare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det skall till väldigt stora magneter om informationen skall raderas ordentligt - och då kommer inte diskmotorer eller läshuvuden positions-motor heller att fungera efter detta då allt blir avmagnetiserat - även neodym-magneter...

idag är magnetstyrkan i läshuvudet när den skriver 2.4 Tesla i fältstyrka vilket är max man kan köra för att styra magnetfält runt med ferritisk material (och allt över detta går kortaste vägen i luft istället) och det är små marginaler att det slår om alls på skivytan - för tätare packning så går det inte längre då man behöver ännu mer hårdare magnetmaterial och man använder värme eller överlagrade mikrovågor för att göra magnetmaterialet tillfälligt mjukare under skrivning - och då är vi förbi gränsen vad en traditionell 'degassuser' klarar för att radera hårddiskar då magnetfält över 2.4 Tesla går inte att styra runt längre med ferritisk-magnetisk material även om man fortfarande kan göra luftlindade spolar som kan ger högre fält och då med väldigt mycket ström och måste byggas väldigt robust av de mekaniska krafterna som bildas i spolen..

För en uppfattning vad 2.4 Tesla innebär så är det nära dubbelt starkare än starkaste neodymmagneter man kan köpa (de värsta ligger runt 1.6 Tesla, 1.2 Tesla är mer vanligt de man ser) och i princip är det bara elektromagneter med rätt magnetmaterial i kärnorna som kan nå upp till och kanske något över 2.4 Tesla .

Permalänk
Medlem

Om man enbart vill radera säkert och inte tänker använda driven igen så finns en metod som även IBAS går bet på.

Det är en helt analog metod.

Dont try this at home..

Det utfördes av utbildat folk enligt gällande säkerhetsregler på skjutfält.

Metoden kräver dock en den specialutrustning, licenser och tillstånd....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk är lite väl paranoida. För din HDD starta powershell/cmd och kör:

format <drive letter> /P:5

så formaterar den disken 5 gånger med random data

/P:count Overwrite the volume "count" times using a different random number each time followed by writing zeros to every sector. If "count" is zero, we'll just zero every sector on the volume. This switch is ignored when /Q is specified.

SSD kör secure erase från uefi, tex asus har detta och säkert fler. Annars kanske ssd tillverkaren har ett verktyg. Berätta vad det för SSD.

I framtiden rekommenderar att du använder bitlocker, tar bort detta problem helt.

Permalänk
Snusfri

1. Koppla in SSD'n i en dator
2. Ta bort alla partitioner på den
3. Skapa en ny partition
4. Ta bort den nya partitionen
5. Skapa en ny partition
6. Klart

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tycker att folk är lite väl paranoida. För din HDD starta powershell/cmd och kör:

format <drive letter> /P:5

så formaterar den disken 5 gånger med random data

/P:count Overwrite the volume "count" times using a different random number each time followed by writing zeros to every sector. If "count" is zero, we'll just zero every sector on the volume. This switch is ignored when /Q is specified.

SSD kör secure erase från uefi, tex asus har detta och säkert fler. Annars kanske ssd tillverkaren har ett verktyg. Berätta vad det för SSD.

I framtiden rekommenderar att du använder bitlocker, tar bort detta problem helt.

Det räcker att skriva nollor ett pass till disken, även om du matar in 00000000000000000000000000 .. så kommer det inte lagras som det på skivans yta utan det får en annan binär struktur pga hur encodingen fungerar, datan under kommer vara oåtkomlig för normala människor utanför ett lab.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.